Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn laptop stopt na/tijdens de boot en reageert ook niet op opstart CD  (gelezen 18194 keer)

Re: Mijn laptop stopt na/tijdens de boot en reageert ook niet op opstart CD
« Reactie #25 Gepost op: 2009/12/31, 18:02:37 »
De MD5 sum vind je op de site waar je de iso download, deze moet gelijk zijn aan de iso die je hebt gedownload. Hier meer erover http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HoeMD5SUM
Een recovery cd voor Vista en Ubuntu? Nu maak je mij nieuwsgierig.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 18:04:38 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline karsper

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/12/31, 18:10:20 »
dat was onzin (beetje in de war) dus

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/12/31, 21:25:06 »
karsper,

Je hebt nog een systeem tot je beschikking begrijp ik. Zoals ik het verhaal lees is er toch iets mis met je LiveCD.
Ik zou zeker de moeite nemen om voor alles een nieuwe LiveCD te maken van de Ubuntu versie die je wilt hebben.
Probeer daar dan vanaf te starten. Ik kan je er desnoods één sturen. Stuur dan even een PB-tje met je adres.
Dat is veruit de goedkoopste methode om de eerste fout uit te sluiten. De LiveCD moet echt altijd werken.
En: verander geen zaken in de BIOS, waarvan je het doel niet kent. Noteer datgene wat je verandert, en één ding tegelijk.
Misschien heb je er iets aan.

Vr.groet, peter

Offline karsper

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2010/01/01, 14:29:53 »
Gelukkig Nieuwjaar!

aan de CD's kan het m.i. niet liggen; voor de zekerheid heb ik nog wat getest, inclusief een andere versie branden; op mijn desktop werken ze wel om erin te komen;
én m.b.v. een zo gebrande CD heb ik UBUNTU de eerste keer geinstalleerd; alles leek ook normaal te gaan, totdat aan het einde van de installatie gevraagd werd om opnieuw op te starten. toen kreeg ik geen beeld meer behalve bij het opstarten / de BIOS. met een MS-Dos bootable CD lukte het me ook niet om zichtbaar ergens in te komen (ook dat gaat wel bij de desktop).
Weet nog iemand raad?

« Reactie #30 Gepost op: 2010/01/01, 14:33:35 »
probeer eens de hdd te vervangen door een lege of 1 met os
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline karsper

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2010/01/01, 15:03:48 »
om de laptop te gaan slopen gaat me toch wat ver...; alles deed het goed tot de installatie van Ubuntu.
Op zich wel logisch idee trouwens om de harddisk uit te schakelen; als ik dat via de boot softwarematig deed, had het geen resultaat

Offline JPubuntu

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2010/01/01, 20:57:03 »
Heb je een misschien een opstart DISKkette die je kunt gebruiken om in je pc te komen?

Offline karsper

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2010/01/01, 21:33:05 »
nee, de laptop is niet antiek en heeft een CD/DVD; met de DOS opstartCD ben ik er ook niet ingekomen.
Als er wat misgegaan is met de HD bij de installatie; hoe kan ik dan "zien" testen of de HD het begeven heeft? (alhoewel dat wel erg toevallig zou zijn; een software-probleem lijkt me meer voor de hand liggend)

« Reactie #34 Gepost op: 2010/01/01, 22:25:15 »
Het blijft vreemd dat je niet meer van CD op kan starten. Je HD zou je kunnen testen als je deze eruit kan halen, meestal 1 of 2 borg schroefjes, en in een andere laptop kan zetten. Als je toch de HD verwijdert, zou je kunnen testen of je van de DVD/CD drive op kan starten. Een laatste optie is een BIOS upgrade te doen als voorgaande niet werkt.
Als je denkt van dit wordt mij te lastig, is het misschien verstandig om een steunpunt te benaderen(ik dacht dat Chris het meest in de buurt woont)

Offline Bennyboy

• Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
« Reactie #35 Gepost op: 2010/01/01, 22:48:25 »
Misschien een rare vraag, maar heb je al eens geprobeerd om met een Windows cd op te starten?
Als het setup programma wordt gestart weet je dat het iig niet aan de hardware ligt.
Ik verwacht niet dat je HD overleden is maar zeker weten doe je dat nooit.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/01, 22:51:25 door Bennyboy »

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #36 Gepost op: 2010/01/02, 16:55:12 »
de harde schijf lijkt niets mis mee te zijn maar iets anders valt wel op.

bios instellingen worden moeilijk onthouden en met 9.04 blijf je busybox krijgen ivm powermanagment en het advies tot een bios upgrade.

windows opstarten mbv de cd wil ook niet en uby alleen mbv een bootable usb stick.

een vreemd apparaat, live sessie van 9.10 draait vlekkeloos,, installatie zonder problemen maar daarna booten resulteert in een knipperende cursor.

to be continued denk ik.

Offline karsper

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2010/01/03, 12:36:50 »
met chris' USB-stick (die zo gemaakt is dat de compu hem 2x "ziet") kan je er wel inkomen, maar met mijn simpele usb-stick lukt het niet om na de BIOS nog wat te zien. Hij boot dus niet van die stick.....

Blijft dus nog (hoop ik) een raadsel wat je met het overschrijven van Vista naar Ubuntu op deze Targa AMD laptop kennelijk kan losmaken. wie kan er nog wat bedenken

« Reactie #38 Gepost op: 2010/01/03, 12:50:59 »
Misschien i.p.v. Grub2 voor Lilo kiezen als bootmanager. Kan je kiezen tijdens de installatie, geavanceerde opties. Uit een ander draadje, kon het niet zo snel terug vinden.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2010/01/03, 13:17:22 »
Citaat
bios instellingen worden moeilijk onthouden en met 9.04 blijf je busybox krijgen ivm powermanagment en het advies tot een bios upgrade

Er is wel enige informatie beschikbaar v.w.b Power Management ,en verklaart misschien ook wel waarom je Hard Disk niet ¨start¨.
https://wiki.ubuntu.com/PowerManagement

V.w.b die bios upgrade.welke bios versie is er nu van toepassing,en is er wel een bios upgrade beschikbaar
evt.
http://www.wimsbios.com/biosupdates.jsp
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline karsper

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2010/01/04, 21:08:42 »
het BIOS referentienr dat ik kan vinden is
63-10A-0000010-00101111-072707-Athlon64-AMHR_B38-Y2KC
zo te zien dateert het uit 2006 (AMIBIOS Megatrends)
Maar een update heb ik niet gevonden;

Of het nou USB, CD od HDD is, op geen ervan wordt echt gereageerd; het is wel dui9delijk dat na de BIOS de CD er wel even inkomt (hoorbaar en knipperend lichtje) maar dan houdt het op. (met Chris' USB lukte het wel om UBUNTU opnieuw te installeren, maar dan houdt het toch weer op....
wie helpt mee het raadsel op te lossen?!

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2010/01/04, 21:20:35 »
Kan je eens Windows of een oudere Ubuntu versie ( bijvoorbeeld Ubuntu 8.04 Hardy Heron LTS ) installeren op de HD van de laptop ( dit kun je doen door deze HD tijdelijk als Primary Master in een andere PC aan te sluiten en dan Windows / een oudere Ubuntu versie te installeren op deze HD ) ?

Offline chris.

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2010/01/04, 21:48:11 »
het beroerde is dat een installatie wel lukt, met een usb stick dan wel gezegt maar dat de eerstvolgende boot niet wil,

alle toevoegingen geprobeerd mbt acpi=off e.d. maar op de een of andere manier word de HD niet gezien tijdens een boot, zelfs een apparte boot partitie wil niet lukken ???

karmic doet gewoon niets meer en jaunty geeft een melding mbt power managment, en een bios upgrade als oplossing [al moet je dat dan maar afwachten, het ging mij te ver omdat ik de ervaring daarin mis].

de laptop hangt wel aan een after market voeding maar ook met de accu vol en zonder deze voeding hetzelfde resultaat, ook alle mogelijke bios instellingen nagelopen en geprobeerd.

dus de installatie lukt wel, dat is het probleem niet maar booten van hd niet, daar gaat iets goed mis,
schiet mij maar lek :(

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2010/01/04, 21:56:41 »
Wat gebeurt er als de HD eruit word gehaald en deze in een andere laptop wordt gestoken ......of andersom de HD van bv chris z,n laptop omsteken in de laptop van karsper (uiteraard als dit mogelijk is)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline karsper

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2010/01/06, 23:05:20 »
dit probeersel met het wisselen van de hdd gaat niet lukken,
nog andere suggesties?

met de USB-stick van mijzelf lukt het ook niet om er in te komen;
kennelijk had chris een speciale (overigens herkent hij de USB wel als ik hem voor het opstarten er in steek;)

« Reactie #45 Gepost op: 2010/01/07, 00:05:42 »
Nog een, ik weet niet of dit https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/484158 over exact het zelfde model laptop gaat, in ieder geval wel over de installatie van Ubuntu over een Travler laptop en de kernel panic. Ik hoop dat het een beetje te volgen is voor je. :)

Offline karsper

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2010/01/09, 17:05:42 »
HOERA!
Weet niet hoe en waarom,
maar ik heb eerst een nieuwe USB stick geformatteerd op NFTS en hem boottable gemaakt met de installatie DVD/Windows 7 (die info dus op de stick gezet)
kwam vervolgens in Ubuntu scherm en heb daar alles geupdate (waren heel wat gegevens) en toen zoals gevraagd werd opnieuw opgestart en ziehier mijn bericht vanaf de targa zonder dat er een CD of USB-stick in zit. Moet nog het nodige testen; maar ben vol goede moed.

bedankt beste meedenkers!

Offline chris.

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2010/01/09, 17:15:10 »
geweldig :)

maar hoe dit nu kan en gedaan is is mij een raadsel :rolleyes:

toch een probleem met de MBR mischien? al hebben we een apparte /boot ook geprobeerd.

moet je nu dus telkens opstarten met die stick in de USB? of kan je nu zo opstarten en is het MBR hersteld?

Offline karsper

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2010/01/10, 08:17:55 »
Het kon ook niet...... !
Na opnieuw inloggen ging het weer mis, nu krijg ik NTLDR ontbreekt en druk op CTRL ALT DEL om opnieuw op te starten (via USB of HD)
Het is frustrerend!
Alle tests liep hij wel zonder foutmeldingen goed door
De herinstallaties gaan (na diverse NTLDR meldingen die af en toe via de live CD te doorbreken zijn) wel zonder mankeren.
via het netwerk kan ik wel firefox gebruiken in de live-situatie, maar downloaden drivers o.i.d. gaat mis; ook windows 7 installeren gaat wegens gebrek aan drivers tot nog toe fout.
Wie heeft er nog wijze raad?

Offline karsper

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2010/01/10, 08:21:32 »
en o ja: m.b.v. F10 en een aanwezige live-cd  kom ik er weer in; krijg als ik niet doe een cursor te zien en dan kan ik tekst intoetsen, maar dit wordt niet herkent als enige instructie (krijg ook geen foutmeldingen of wat dan ook op teksten/instructies die ingetikt worden)