Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST maar wel raar...] Systeemgeluiden  (gelezen 1916 keer)

[OPGELOST maar wel raar...] Systeemgeluiden
« Gepost op: 2009/12/28, 16:34:48 »
Ik heb een vrij verse installatie van 9.10 Karmic

Gisteren wilde ik mijn systeemgeluiden (die plots weer van zichzelf waren teruggekomen) weer uitschakelen via

Systeem-->Voorkeuren-->Geluid

Dit was het antwoord van mijn computer...

Nadien gebeurt er niks meer en moet ik dus gewoon op annuleren klikken. Ik heb alles van alsa nog eens geherinstalleerd, niks geholpen. Heb alleen een tweetal libraries van pulseaudio geïnstalleerd en die durf ik niet wegdoen, want dan zou er nogal een lang lijstje van programma's verdwjnen.
Kent er iemand een truuk om toch die systeemgeluiden uit te schakelen, of om terug het "normale" instelscherm te krijgen ?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 14:30:30 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tom

• Lid
Re: Systeemgeluiden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/28, 17:22:05 »
Gaat dit niet ?.

Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Freek2

• Lid
    • fvb 1.0 /begin
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/28, 18:14:37 »
In je terminal:

xset b off

there's no business like .. your own business ..

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/28, 19:52:16 »
In je terminal:

xset b off

??? Wat heeft X met de systeemgeluiden te maken?

« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/28, 20:03:18 »
En sinds wanneer mogen er spaties tussen "xset" en "b" zitten?

« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/28, 20:10:54 »
Gaat dit niet ?.

Dat is net het scherm dat ik dus niet meer te zien krijg... :(

xset b off ??  Eerst even googelen.

Iemand enig idee hoe ik het gewone scherm (zie hierboven) terugkrijg ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/28, 20:31:45 »
Bon, dien xset b off zet dus wel het systeembelletje af dat bvb klinkt als je de TAB gebruikt in een terminal om commando's of bestandsnamen aan te vullen, maar het doet niks aan het tromgeroffel en de wave bij het opstarten. Soms denk ik er niet aan om de speakers te muten voor het afzetten en als ik dan midden in de nacht terug inlog maakt dat zo'n indringend geluid. 'k Wilde het op z'n minst even vervangen, en toen kwam ik dus dat "wacht"scherm tegen.

Offline Freek2

• Lid
    • fvb 1.0 /begin
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/29, 09:25:44 »
Bon, dien xset b off zet dus wel het systeembelletje af dat bvb klinkt als je de TAB gebruikt in een terminal om commando's of bestandsnamen aan te vullen, maar het doet niks aan het tromgeroffel en de wave bij het opstarten. Soms denk ik er niet aan om de speakers te muten voor het afzetten en als ik dan midden in de nacht terug inlog maakt dat zo'n indringend geluid. 'k Wilde het op z'n minst even vervangen, en toen kwam ik dus dat "wacht"scherm tegen.

Ah, ik dacht dat je dat syteembelletje bedoelde en dat doe je dus met 'xset b off' afzetten .. om dat 'tromgeroffel en de wave bij opstarten' af te zetten heb ik geen oplossing (geen Ubuntu maar Debian op de laptop) .. sorry ;)

succes
there's no business like .. your own business ..

Offline Gopher

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/29, 10:00:09 »
Ik heb exact het zelfde probleem, omdat er geen geluid meer was (eerst dus wel) ben ik gaan googlen naar de oplossing, de alsamixer gaf geen uitkomst en de geluids kaart is volgens mij goed geïnstalleerd.Met en zonder docking heb ik dit.

**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: I82801DBICH4 [Intel 82801DB-ICH4], apparaat 0: Intel ICH [Intel 82801DB-ICH4]
  Sub-apparaten: 0/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: I82801DBICH4 [Intel 82801DB-ICH4], apparaat 4: Intel ICH - IEC958 [Intel 82801DB-ICH4 - IEC958]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: default [VOIP USB Phone           ], apparaat 0: USB Audio [USB Audio]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #

Hardware: Dell D400
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 10:01:47 door Gopher »

« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/29, 10:19:32 »
Bon, het is opgelost.

Ik heb via "menu bewerken" even opgezocht welk commando het bewuste verdwenen venster moest tevoorschijn toveren en dat bleek gnome-volume-control te zijn. Even in de terminal ingetikt en dat gaf volgende foutmelding:
Citaat
** (gnome-volume-control:2267): WARNING **: Connection failed, reconnecting...
Niks waar een mens wat aan heeft, want ik zou toch niks snappen van de broncode...
Ik wilde dan even snel dit pakket herinstalleren, maar dat gaf dit:
Citaat
ikke@pjoeter:~$ sudo apt-get update && sudo apt-get install --reinstall gnome-volume-control
[sudo] password for ikke:
...(knip)...
E: Kon pakket gnome-volume-control niet vinden

Dan wat gegoogeld en uiteindelijk dit gelezen:
Citaat
“gnome-volume-control-pulse” binary package in Ubuntu Karmic sparc
This package contains the following media utilities for the
 GNOME desktop:
  * gnome-volume-control-settings - A capplet for adjusting sound
    preferences.
  * gnome-volume-control-applet - An applet that displays in the
    notification area for adjusting audio volume.
{OK, ik heb wel geen sparc, maar een pakket is een pakket, dus de info is relevant}

Dan via Synaptic gezocht naar dat pakket, maar dat bestaat dus ook niet in mijn Ubuntu. Het enige met "gnome-volume-..." erin is de gnome-volume-manager, maar dat is voor schijvenbeheer.
Verder gekeken bij mijn Google-resultaten en uit deze link bleek dat gnome-volume-control nu deel uitmaakt van gnome-media.
Dit pakketje opgezocht in Synaptic en daar staat bij de beschrijving:
Citaat
This package contains a few media utilities for the GNOME desktop:
 * the GNOME Sound Recorder.
 * A capplet for adjusting sound preferences.
 * An applet that displays in the notification area for adjusting audio volume.
Het vette had ik ook gelezen in bovenstaande link....

Goed, dacht ik, even herinstalleren. Geen effect. Gekeken naar de "aanbevolen pakketten" (da's net iets minder dan afhankelijkheden) en daar staat pulseaudio....
Nu had ik van de vorige Ubuntu-versies nogal overgehouden in mijn gedachten dat je ofwel ALSA ofwel pulseaudio installeert, dus dat beviel me zo niet erg.
Ook op de fantastische site van Pjptr vond ik zo snel geen nadere informatie...  :'(  {volgt er nog iemand ?}
Weer naar Synaptic en de beschrijving van pulseaudio gelezen...
Eén van de zinnetjes daarin is dit
Citaat
Wide range of supported client libraries. ESD, ALSA, oss, libao and
    GStreamer client applications are supported as-is.
Dan maar aangevinkt, akkoord gegaan met de afhankelijkheden, "toepassen"...
Dan weer naar Systeem-->Voorkeuren-->Geluid en Hopla, mijn scherm is terug. XD

Even op "geen" gezet en nu zou het weer goed moeten zijn (moet dadelijk nog even afmelden of herstarten, maar ik ga eerst dit lange epistel opsturen).

Deze gaat op opgelost.  Dank voor het meedenken.

Edit: heb net even heropgestart en het 'tromgeroffel en de wave bij opstarten' zijn weg... XD XD
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 10:24:43 door Prosper »

Offline Gopher

• Lid
Re: [OPGELOST] Systeemgeluiden
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/29, 13:02:25 »
Bedankt dit was ook voor mij de oplossing.

Re: [OPGELOST maar wel raar...] Systeemgeluiden
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/30, 14:33:36 »
Het blijft wel raar...
Vermoedelijk omdat nu zowel ALSA als pulseaudio geïnstalleerd waren, had ik géén gewoon geluid meer. Ik heb dan pulseaudio verwijderd en alles van Alsa geherinstalleerd. Het geluid werkt nu weer normaal en mijn schermpje voor de instellingen is er nog altijd.   Rare jongens, die Romeinen...