Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: atinoresponse  (gelezen 841 keer)

Offline sprot

• Lid
atinoresponse
« Gepost op: 2009/12/05, 16:37:15 »
hallo allemaal,

ik lijk te merken dat zodra het over ati gaat, de responsen uitblijven. ik heb zelf wel gegoogled, maar alleen gevonden daat ati en linux(kubuntu/ubuntu) niet goed samenwerkt. wel soms allerlei terminal opdrachten, waarvan aan het eind vande topic meestal onduidelijk is welke opdracht nou gewerkt heeft. Ben niet thuiis in het werken met de terminal en ga liver niet allerlei opdrachten invoeren, waarvan niet eens zeker is of die wrkt. ben natuurlijk ook niet achterlijk en heb andere kleine probleempjes wel opgelost met de terminal( bijv. geluid), maar daar stond tenminste een duidelijke oplossing die op meerdere forums te vinden was.
Ik vroeg me dus af, klopt het dt ATI en Kubuntu vaker problemen geven en dit bijna nooit foutloos werkt?
zo j a, ik heb bijv. nog een nvidea kaart liggen, als die gewoon foutloos werkt stop ik die gewoon erin.
maar adn zou ik wel graag zekerheid willen hebben over de ati.
misschien ook nog tips over een grafische kaart in combinatie met kubuntu, waarvan bekend is dat die het gewoon doen zonder gezeik.

mvg,

sprot

Offline rja

• Lid
Re: atinoresponse
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/05, 18:03:56 »
Welke grafische kaart heb je ?

Dat kun je een terminal zien met : lspci
De entry met VGA erin.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/05, 18:09:39 »
Hmm, ja je hebt wel aardig gelijk. Sommige ATi kaarten zijn erg moeilijk aan de praat te krijgen onder Linux. Ja, ik zeg Linux, want het is geen specifiek probleem van Kubuntu of Ubuntu.

Dit komt omdat AMD geen goede ondersteuning geeft voor de opensource drivers. Nvidia doet dat wel.

Onder Linux kun je voor ATi-kaarten 2 verschillende drivers gebruiken: 'ati' (ook wel 'radeon' genoemd) en 'fglrx'. De ati driver is opensource: Gemaakt door opensource ontwikkelaars. Maar deze driver heeft (nog) geen hardwarematige 3d-ondersteuning wat betekend dat games en Compiz er o.a. niet op werken. Het is ook in de 2d langzamer.

Fglrx is de driver van AMD. Deze heeft dit alles wel, maar heeft alleen als nadeel dat sommige kaarten er niet mee werken.

Maar "Nooit foutloos" is ook overdreven: Ik heb hier bij mij ook een ATi HD4650 gewoon goed werken onder Kubuntu. Ook heb ik problemen meegemaakt met Ubuntu en Nvidia-kaarten.

Offline sprot

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/05, 20:21:49 »
@rja kom er net achter dat ook bij de terminal ik geen invoer kan invoeren, toetsenbord werkt daar niet, dacht dat dat alleen bij de internetbrowser zo was. dit komt volgens mij door de foutmelding kwin is onstabiel geworden en is meerdere malen afgesloten.
heb daar ook een topic over aangemaakt, maar zoals ik bij dit topic al aangaf krijg ik geen respons als t over ati gaat.
zodra ik weer wat kan typen krijg je antwoord, maar dit hoort ati radeon x1600 series te zijn.

@lars,  oke als me toetsenbord het weer gewoon doet zal ik kijken welke driver hij nu gebruikt en dan de andere proberen. ik weet alleen niet zeker of mijn kwin onstabiel probleem door Atiradeon komt of niet? dit neem ik maar aan omdat dit probleem zich pas voordeed toen ik catalyst control center geinstalleerd had. "nooit foutloos" oke klinkt misschien overdreven, maar na t internet afgestruind te hebben kwam ik toch veel problemen tegen met ati, dit en t gebrek aan respons op dit forum over ati, deed mij concluderen dat dit moeilijk ligt, aangezien andere topics volstromen met reacties. plus natuurlijk dat ik altijd een windows gebruiker ben geweest, waarbij ik dit soort problemen nooit heb gehad. Helaas begin ik me steeds meer te irriteren aan andere dingen van windows, waardoor ik linux is wou proberen. ik heb geen intenties om een volleerd meester te worden in bijv. werken met een terminal. mijn wensen zijn gewoon een stabiel os met niet teveel moeilijkheden. heb een weekje gedraait op kubuntu, voordat t kwin probleem zich voordeed en moet zeggen dat ik tevreden was, dat is tot t kwin probleem zich voordeed, hopenlijk is t makkelijk op te lossen.

mvg,

sprot
« Laatst bewerkt op: 2009/12/05, 20:39:30 door sprot »

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/05, 20:47:56 »
Als je op Nvidia googled krijg je ook veel problemen, simpelweg omdat mensen waarbij hun videokaart goed werkt geen topic op fora zullen posten.

Offline sprot

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/05, 21:09:54 »
voor zover ik op t internet kon vinden, lijkt t op me over te komen dat er iest minder problemen zijn met nvidea en nvidea beter ondersteunt wordt, als ik me goed herinnner ook in samenwerking met nvidea, daar waar ati geen opensource ondersteunning geeft. jmmr genoeg kwam ik hier later pas achter, nl toen t probleem zicg voordeed. ik denk dat ik maar ff opnieuw ga installeren en nu een geforce erin stop, ff kijken waar die tegenaan loopt. weet jij niks over t kwin is onstabiel probleem Lars? dit deed zich pas voor toen ik catalyst geinstalleerd had, in sommige applicaties heb ik nu geen randen meer en doet t toetsenbord t niet meer.
in ieder geval bedankt voor respons. :)

mvg,

sprot

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/05, 21:37:19 »
Je hebt wel een beetje gelijk, maar ik bedoelde dat als je veel problemen vindt op Google over ATi, dat niet betekent dat er helemaal geen gevallen zijn waarin het wel werkt.

En ik weet helaas niks van je kWin instabiliteit probleem. Maar misschien kun je een andere window manager gebruiken, zoals Compiz. Zie daarvoor bijvoorbeeld deze tutorial: http://www.tuxplace.nl/linux-en-opensource-tutorials/compiz.php