Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Grub update, wat te doen?  (gelezen 8707 keer)

Offline petervs

• Lid
[Opgelost] Grub update, wat te doen?
« Gepost op: 2009/11/06, 19:44:10 »
Ik krijg vandaag (aanbevolen) updates, waaronder:
- Grub-common Grand Unified bootloader versie 2
- Grub-pc Grand Unified bootloader versie 2 (PC/BIOS version)

Er wordt mij gevraagd wat ik wil doen:

- behoud de reeds geïnstalleerde versie   of:
- installeer de versie van de pakketbeheerder

Wat is de bedoeling?

(Ubuntu 9.10, schone installatie 28 oktober)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/08, 19:30:40 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Offline petervs

• Lid
Re: Grub update, wat te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/06, 20:03:50 »
Nu per ongeluk verder geklikt op "behoud de reeds geïnstalleerde versie", terwijl het volgens mij wel de bedoeling was om die andere versie te installeren (oude was beta3 en nieuwe beta4).
Kan ik dat nu alsnog voor elkaar krijgen?

edit: ik heb nu de nieuwe versie.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/06, 21:29:18 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/07, 21:05:31 »
Vrijwel altijd wil je kiezen voor "de versie van de pakketbeheerder". De standaard voorgeselecteerde keuze (behoud van de reeds geïnstalleerde versie) is meestal verkeerd.

Men wil blijkbaar mensen "beschermen" die eigen, aangepaste versies hebben gemaakt... Ook een keus, maar minder gelukkig, vind ik. Verreweg de meesten hebben immers helemaal geen eigen versie gemaakt. En juist die raken het snelst in de war van dit keuzescherm (en maken dus de verkeerde keuze).

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/07, 21:09:47 »
Er zijn meer gevallen, waarin je een dergelijke keuze kunt krijgen.
Wanneer het genoemde programma en de configuratie standaard zijn gebleven, is de keuze van pakketbeheer  m.i. altijd de beste, en je hebt dan ook de nieuwste !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/08, 11:37:53 »
Maar hoe moet je het nu herstellen als je voor de optie "behoud de reeds geïnstalleerde versie" gekozen hebt?
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/08, 12:31:16 »
Men wil blijkbaar mensen "beschermen" die eigen, aangepaste versies hebben gemaakt... Ook een keus, maar minder gelukkig, vind ik.
Welke "Men" heeft een keuze gemaakt? Zolang ik apt ken is dit de standaard werkwijze. Zomaar aanpassingen overschrijven zou juist problemen veroorzaken en is zeker niet netjes. Het is wel mogelijk (-y optie in apt-get?) maar dan is het na een upgrade maar de vraag of de computer nog functioneert zoals voorheen.
Verreweg de meesten hebben immers helemaal geen eigen versie gemaakt. En juist die raken het snelst in de war van dit keuzescherm (en maken dus de verkeerde keuze).
Nee want als er geen eigen versie is gemaakt zal dit keuzescherm niet getoond moeten worden.
Maar hoe moet je het nu herstellen als je voor de optie "behoud de reeds geïnstalleerde versie" gekozen hebt?
Het configuratiebestand van de pakketbeheerder wordt sowieso geleverd, ook als je er voor kiest een eigen versie te blijven gebruiken. Voor pakket grub staat deze in /usr/share/grub/default/grub.

edit: onjuiste bestandsnaam voor default/grub.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/08, 14:47:54 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/08, 12:36:28 »
als er geen eigen versie is gemaakt zal dit keuzescherm niet getoond moeten worden.

Ik had geen eigen versie gemaakt, en het schermpje verscheen toch.

Dat was niet de eerste keer; dat is me bij elke versie van Ubuntu vanaf 6.06 weleens overkomen. In vorige Ubuntuversies maakte ik weliswaar eigen Grubmenulijsten, maar dit gebeurde toen ook al voordat ik wijzigingen had aangebracht aan de menulijst van Grub.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/08, 12:38:51 door Pjotr »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/08, 13:36:39 »
Ik had geen eigen versie gemaakt, en het schermpje verscheen toch.
Tsja foutjes zijn er altijd. Zeker met de nieuwe grub. :(
Kan eventueel ook als oorzaak hebben dat de configuratie met de opstartmanager is gewijzigd of (ook niet onwaarschijnlijk bij grub2) dat de pakketbeheerder zijn (default) versie heeft aangepast. Volgens de regels zou het keuzescherm alleen getoond worden als er een afwijkende configuratie is.

Ik ben het met je eens dat dit een lastig scherm is voor een nieuwe gebruiker. Voor een persoonlijke thuiscomputer zou je kunnen overwegen altijd de versie van de pakketbeheerder te nemen. Maar voor een situatie met meerdere computers wordt dat al twijfelachtig. Denk aan de configuratie van smb, cups of ssh. Als je daar altijd de versie van de pakketbeheerder overneemt is de kans op problemen na een upgrade groot. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Offline petervs

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/08, 13:53:50 »
ik heb geen enkele wijziging aangebracht, en kreeg dus ook een keuze voorgesteld.

Zou het kunnen dat het in dit geval niet uitmaakt wat je kiest, dat het eindresultaat na de update hetzelfde is?
Ubuntu MATE 16.04

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/08, 14:50:09 »
Met een diff opdracht kan je de grub configuratie vergelijken met de configuratie van de pakketbeheerder.
diff /usr/share/grub/default/grub /etc/default/grub

Offline petervs

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/08, 16:29:52 »
Met een diff opdracht kan je de grub configuratie vergelijken met de configuratie van de pakketbeheerder.
de uitkomst hiervan zegt mij niet zo veel..
7c7
< GRUB_TIMEOUT=10
---
> GRUB_TIMEOUT=7
10c10
< GRUB_CMDLINE_LINUX=""
---
> GRUB_CMDLINE_LINUX=" splash"
peter@peter-laptop:~$
Ubuntu MATE 16.04

« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/08, 16:38:37 »
Ik heb de keuze altijd laten staan, zowel nu als vroeger, en heb nooit problemen of oudere versies gehad.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/08, 17:25:00 »

in synaptic kun je de versie (grub-common)vergelijken en eventueel opwaarderen.

Offline petervs

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/08, 17:37:48 »
Dat had ik inderdaad na de update gedaan, waarbij ik koos voor "behoud de reeds geïnstalleerde versie", maar synaptic liet zien dat ik wel de nieuwste had.
Ubuntu MATE 16.04

« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/08, 18:03:38 »
Dat had ik inderdaad na de update gedaan, waarbij ik koos voor "behoud de reeds geïnstalleerde versie", maar synaptic liet zien dat ik wel de nieuwste had.

+1
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/08, 18:43:08 »

Bij de keuzes die je krijgt kan je ook kiezen om de verschillen weer te geven.

En het kan zijn dat wél de nieuwere versie geïnstalleerd word maar dat de instellingen die je zelf gemaakt hebt blijven staan als je kiest voor: "behoud de reeds geïnstalleerde versie". ? ? ?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/08, 19:10:50 »
de uitkomst hiervan zegt mij niet zo veel..
7c7
< GRUB_TIMEOUT=10
---
> GRUB_TIMEOUT=7
10c10
< GRUB_CMDLINE_LINUX=""
---
> GRUB_CMDLINE_LINUX=" splash"
peter@peter-laptop:~$
De timeout in jouw grub configuratie staat op 7 seconden en de pakketbeheerder had standaard 10 seconden in zijn configuratie gezet. Idem met de splash optie. Geen spannend verschil volgens mij.

Behoud van de reeds geïnstalleerde versie betreft alleen het configuratiebestand! De nieuwe versie van de software wordt geïnstalleerd wat je ook kiest. :)

Offline petervs

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/08, 19:29:13 »
Mm oké, ik snap het nu, alles wat er gevraagd werd, is of je je eigen configuratie wilde behouden, de versie update krijg je gewoon.
Achteraf gezien dus ook wel logisch  :D

Ubuntu MATE 16.04

Re: [Opgelost] Grub update, wat te doen?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/08, 20:20:11 »
Citaat van: testcees
Behoud van de reeds geïnstalleerde versie betreft alleen het configuratiebestand! De nieuwe versie van de software wordt geïnstalleerd wat je ook kiest.
Das nu eens klare taal. Bedankt  ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/27, 23:22:52 »
Vrijwel altijd wil je kiezen voor "de versie van de pakketbeheerder". De standaard voorgeselecteerde keuze (behoud van de reeds geïnstalleerde versie) is meestal verkeerd.
Integendeel. Vandaag een upgrade gedaan van mijn eigen Ubuntu server gedaan van 9.04 naar 9.10. De vraag over "de versie van de pakketbeheerder" gekregen voor apparmor, named en apache2. Per abuis voor "de versie van de pakketbeheerder" gekozen voor apparmor. Gevolg named (dns server) werkte niet meer en dus was er voor niemand in huis internet. :(

Gelukkig heb ik bestand /etc/apparmor.d/usr.sbin.named kunnen herstellen maar dat was niet nodig (wel makkelijk ;)) als ik de eigen versie had behouden.

Het advies kan bruikbaar zijn voor een desktop om alles opnieuw in te stellen maar voor een Ubuntu server is het omgekeerde het geval. Ik kan dan mij geen concrete situatie bedenken waarin voor "de versie van de pakketbeheerder" gekozen moet worden. Kiezen voor "de versie van de pakketbeheerder" is meestal verkeerd en NIET de standaard keuze. (lees: na de upgrade werkt Ubuntu dan niet meer als voorheen).
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 23:25:24 door testcees »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/27, 23:26:09 »
Kiezen voor "de versie van de pakketbeheerder" is meestal verkeerd (lees: na de upgrade werkt Ubuntu niet meer als voorheen).

Voor een server misschien. Weet ik niet, want ik heb geen ervaring met servers. Maar voor een bureaucomputer is de versie van de pakketbeheerder bijna altijd het beste.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/28, 00:58:33 »
Is er misschien een voorbeeld? Dat het voor een privé bureaucomputer soms geen probleem is om te kiezen voor de "versie van de pakketbeheerder": OK.
Maar ook voor een bureaucomputer kan ik het mij niet voorstellen wanneer een andere instelling na een upgrade juist gewenst is. De standaard (Default) instelling is toch ook niet voor niets "N", niet vervangen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/29, 12:25:05 »
Is er misschien een voorbeeld?

Zelf meegemaakt: bij verkeerde keuze (behoud oude versie) stond de nieuwe kernel niet in het Grubmenu.... Veiligheidsrisico dus.

Daarom is de versie van de pakketbeheerder doorgaans de betere keuze voor een bureaucomputer, ook al moet je dan soms die versie achteraf even handmatig bijwerken wegens herstel van zelf-aangebrachte wijzigingen.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/29, 13:04:42 »
Bedankt voor een voorbeeld. Welke versie upgrade betrof dit? Naar 9.10?
Wel raar want je zou verwachten dat er ongeacht de keuze altijd een upgrade van het grub menu gedaan wordt, hetzij met je eigen instellingen, hetzij met de instellingen van de pakketbeheerder.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/29, 13:07:14 »
Of is dit misschien in 9.10 beta geweest? Toen is er wat "gerommeld" met de grub instellingen. Maar daar was het ook een beta versie voor!