Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openoffice 3.1 Voor Ubuntu 8.04, 8.10 en 9.04 - Niveau: Gevorderd  (gelezen 3756 keer)

Offline FTRacers

• Lid
Van OpenOffice.org is versie 3.1 verschenen. Ook in het Nederlands. Deze is als .deb te downloaden. (want OpenOffice.org is nog niet beschikbaar in de softwarebronnen van Ubuntu 8.04,8.10 en 9.04):
www.OpenOffice.org

Download OpenOffice.org 3.1 voor Ubuntu/Debian (Nederlands, .deb)

Verwijder eerst via Synaptic of Toepassingen | Installeren/verwijderen de oude versie van OpenOffice.org.
Vewijder via Synaptic ook Openoffice.org-core en de pakketten die erbij horen. (als het al is verwijderd kun je gewoon verder gaan)

Handmatig installeren gaat nu als volgt:
1. Pak het tar.gz bestand uit, nu heb je een map met allemaal .debs

2. Open een terminal (opdracht venster) en ga naar de locatie van .deb-bestanden via de opdracht:
cd /home/jegebruikersnaam/OOO310_m19_native_packed-1_nl.9420/DEBS

Klik Enter

(of een andere map waar de .deb bestanden staan)

3. Typ vervolgens in de terminal in:
sudo dpkg -i *.deb
Klik Enter

4. Typ je wachtwoord in (dit wordt niet getoond) en klik weer op Enter

5. OpenOffice.org 3.1 wordt nu geïnstalleerd, dit kan enkele minuten duren

6. Ga hierna nog even naar de map /home/jegebruikersnaam/OOO300_m9_native_packed-1_nl.9358/DEBS/desktop-integration  en klik handmatig op openoffice.org3.1-debian-menus_3.1-9420_all.deb en installeer dit pakket

Nu is OpenOffice.org 3.1 geïnstalleerd op je computer.

Als je openoffice start hoef  je niet persé te registreren, en het is gratis en vrijblijvend.

Vraag gerust als het niet werkt  ???

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De manier van Ronnie kan ook.
http://webupd8.blogspot.com/2009/05/install-openoffice-31-in-ubuntu-jaunty.html
« Laatst bewerkt op: 2009/10/27, 08:39:00 door FTRacers »

Offline TopGear

• Forumteam
Re: Openoffice 3.1 Voor Ubuntu 8.04, 8.10 en 9.04 - Niveau: Gevorderd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/25, 14:05:48 »
Wat is het nut van dit topic?

Offline FTRacers

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/25, 14:39:50 »
Het nut is dat je dan een nieuwere openoffice versie op ubuntu 8.04, 8.10 en 9.04 kan zetten, want op ubuntu 8.04 staan openoffice 2.4, en het is het ook mogelijk om openoffice 3.1 er op te zetten.

Ik heb deze topic gemaakt om anderen te helpen die een nieuwere versie willen.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/25, 14:46:45 door FTRacers »

« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/25, 15:46:16 »
Ben hier zelf al aangekomen bij versie 3.1.1 (EN) en draaie al een behoorlijke tijd de 3.1 versies.

Zie en lees topic Re: Update open office
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Dave

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/25, 21:26:34 »
wanneer je de nieuwste software wilt neem dan gelijk de nieuwste Ubuntu.
zit 3.1 al in immers.

Offline FTRacers

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/25, 21:28:44 »
Ik heb liever de LTS van Ubuntu, want dan krijg wat langer ondersteuning.  =D

« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/26, 10:58:05 »
Ik heb liever de LTS van Ubuntu, want dan krijg wat langer ondersteuning.  =D
Dat snap ik dan niet als je toch de allerlaatste software wil hebben, want dan heeft dat LTS naar mijn mening geen enkel nut  toch ???

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/26, 11:05:25 »
Hartelijk dank!! Uw handleiding zal ik eens uittesten. Hier wordt veel gewerkt met office. De stabiliteit van een LTS versie is trouwens enorm belangrijk voor zo'n Patattezak in Linux zoals ik! Blijkbaar ben ik hier wel de enige kluns?  :rolleyes:

« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/26, 11:42:18 »
Dat anderen geen kluns zouden zijn daar doe ik maar afstand van, want ben zelf ook maar al vaak de kluts kwijt  =D

Wat ik bedoel te zeggen, je maakt gebruik van een LTS, welke voor 99,9% stabiel zou moeten zijn.
Maar als je nu toch software welke niet is uitgebracht onder deze LTS regels toevoegd, dan kun je net zo goed de nieuwe versie draaien van Ubuntu.
Je bent met dat soort dingen namelijk de stabiliteit van je LTS aan het ondermijnen.
Dan kun je bij een crash, of minder erg, niet meer roepen .... " Ja, maar ik heb toch een LTS versie die stabiel zou moeten zijn?"
« Laatst bewerkt op: 2009/10/26, 11:43:52 door donpedroII »

van_zwier

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/26, 12:45:27 »
Om de overigens juiste opmerking van Patattezak aan te vullen, ik doe dat ook al is het voor mij vooral dat ik er geen zin in heb om steeds een nieuwe install te doen of te upgraden.

Ik ben juist blij met de versie die ik heb, met hier en daar een ppa om het te perfectioneren.
Het "extra" werk dat men krijgt na een upgrade/schone installatie om de min of meer "oude" situatie terug te krijgen vind ik nog altijd een crime.

Dit meer "vloeiend" te krijgen zou erg prettig zijn.

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/26, 23:51:14 »
Is het niet gemakkelijker om gewoon de PPA van openoffice toe te voegen zoals in de link hieronder vermeld wordt. Het voordeel is dat de updates security bugs dan ook meekomen.

Misschien ook even in de begin post vermelden
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Dave

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/27, 10:25:50 »
je zag het al eerder met Gimp. krijg je andere problemen met het systeem omdat afhankelijkheden niet meer kloppen.
Maar twas wel leuk om te freubelen  :evil:

« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/27, 11:34:42 »
Is het niet gemakkelijker om gewoon de PPA van openoffice toe te voegen zoals in de link hieronder vermeld wordt. Het voordeel is dat de updates security bugs dan ook meekomen.

Misschien ook even in de begin post vermelden

Ik dacht al Zoveel werk (al kende ik die manier ook) maar waarom moeilijk als het makkelijk kan.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/27, 13:12:38 »
Wat ik bedoel te zeggen, je maakt gebruik van een LTS, welke voor 99,9% stabiel zou moeten zijn.
Maar als je nu toch software welke niet is uitgebracht onder deze LTS regels toevoegd, dan kun je net zo goed de nieuwe versie draaien van Ubuntu.
Je bent met dat soort dingen namelijk de stabiliteit van je LTS aan het ondermijnen.
Dan kun je bij een crash, of minder erg, niet meer roepen .... " Ja, maar ik heb toch een LTS versie die stabiel zou moeten zijn?"
U beweert dus dat programma's verwijderen en/of vernieuwen de stabiliteit van het OS ondermijnt?
(Nu voel ik me verplicht om hier een hele hoop mensen tegen de haren in te strijken.  >:( ) Want als dit zo is, dan is Ubuntu toch een ontzettend slecht OS? Een besturingsysteem zou toch mijn hardware moeten aanspreken zoals het hoort, onafhankelijk van de programma's die ik gebruik?*

*: Ubuntu doet dit wonderwel zelfs voor onderdelen van MS Office via Wine of Crossover, zo slecht is het OS dus niet?
*: Ik denk hierbij ook aan de Blokkendoos van Ubuntu?

Offline Dave

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/27, 13:38:24 »
Het gaat niet om de beoogde software maar de afhankelijkheden die dan vaak geinstalleerd moeten worden en een andere versie hebben dan andere software weer nodig is.
Met windows zie je ook wel dat een progje een eigen dll meeneemt wat dan met andere software weer conflicteert.

oudere software in nieuwer systeem of nieuwere in ouder systeem kan problemen geven.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/27, 14:47:00 »
In tegenstelling tot bijv. Debian, heeft Ubuntu geen rolling release versie (die bruikbaar is * ). Dit houdt in dat een release 'bevroren' is en niet verder wordt ontwikkeld, hooguit patches ontvangt. Een rolling release daarentegen ontvangt =wel= regelmatig upgrades van nieuwe programma's en versies. Ook OOo (Debian Testing en unstable draaien met OOo 3.1). Dat gaat daar min of meer vanzelf en alle afhankelijkheden worden meegenomen. Ubuntu kan dat niet, tenzij je het risico wil nemen om nieuwe afhankelijkheden te ontvangen en daardoor (min of meer) de stabiliteit op spel te zetten. Een uitzondering zijn de backports. Die zijn over het algemeen wel 'stabiel'  te beschouwen en daarmee loop je geen groot risico.

Bij Debian is het een vaak voorkomende installatie dat er twee of drie versies door elkaar draaien. Een Stable basis (Lenny) met programma' s die op Testing (Squeeze) draaien of zelf met Unstable (Sid). En dat blijft heel goed en stabiel samenwerken. Gaat er iets niet goed, dan kun je altijd een oudere versie gebruiken en alles wordt aangepast aan de nieuwe situatie.

* Er bestaat er wel een, maar dat is een experimentele versie die vrijwel uitsluitend alpha software heeft.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/27, 16:11:14 »
De keuze die men maakt om voor de LTS te gaan is vaak dat deze door getest is.
Maar dit testen is dan alleen gedaan met de applicaties/pakketten die tevens in deze LTS zijn opgenomen.

Als dat bijvoorbeeld Oo 2.0 zou zijn, dan garandeerd dit stabiliteit met deze versie met deze pakketten.

De rest is denk ik door Dave en woteb wel redelijk uit de doeken gedaan.

« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/27, 16:41:00 »
Yep, ik ben zeer blij met de gegeven antwoorden. Zonder kwaad bloed te willen stellen: is "MicroScopisch zacht" dan "beter*" op dit gebied? MS Office 2007 draait goed op "de ervaring" die uitgebracht werd in 2001.

*: Is geen correcte verwoording. Maar "anders" past hier niet zo goed.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/27, 19:40:47 »
Ook linux is gevoelig aan het probleem dat onder MS Windows "dll-hell" wordt genoemd. Op dat vlak scoren beide besturingssystemen even slecht ;)

bor

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/28, 12:29:16 »
Er is wel een mannier (in tegenstelling tot windows) Om oudere en nieuwe software naast elkaar te draaien! Ik heb het 1x moeten doen (weet niet meer waarvoor) Maar dat was met java en stabiel je moet dan wel het 1 en andere in de programma´s veranderen aan keys bijvoorbeeld: je een naam veranderd van het pakket en dat de programma´s van dat pakket opzoek moeten naar die naam en niet naar de oude naam het is omslachtig en veel werk om dit te doen en met echt systeembestanden zou ik dit afraden! (koste 4dagen werk en een hele goede handleiding maar het werkte!)

Reden om LTS versie te draaien is omdat het stabiel is en ja misschien wil je wel de laatste openoffice openoffice draaien en hoeft dat niet stabiel te zijn maar de rest wel alleen moet je dan idd oppassen met afhankelijkheden!

Offline Dave

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/28, 13:10:58 »
gewoon doen waar je zin in hebt maar niet zeggen dat het voor de rest van het systeem niets uit zal maken.

Ik lig er geheel niet van wakker als het systeem om zeep zou gaan maar een ander kan met de handen in het haar komen of Ubuntu vaarwel gaan zeggen bij dergelijke aanraders.
topictitel is niet voor niets aangepast.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/28, 22:04:33 »
Goed gezegd: daar komt het inderdaad op neer.