Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]crontab activeren voor gebruiker ?  (gelezen 2524 keer)

Offline JJRabbit

• Lid
[Opgelost]crontab activeren voor gebruiker ?
« Gepost op: 2009/08/18, 10:54:15 »
Het lukt me niet om crontab te openen vanuit een normale gebruiker:

jjrabbit@debian:/etc/cron.d$ crontab -e
/var/spool/cron/crontabs/jjrabbit: Permission denied

Daarom heb ik een bestand aangemaakt met sudo nano /etc/cron.allowEn heb in de eerste regel jjrabbit ingevuld, helaas krijg ik nog steeds de foutmelding "Permission denied".

Hoe kan ik crontab activeren voor een gebruiker?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/21, 20:09:23 door JJRabbit »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: crontab activeren voor gebruiker ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/18, 11:25:07 »
De standaardinstelling is dat iedere gebruiker crontab mag gebruiken. Als je alleen /etc/cron.allow aanmaakt, dan moet jouw gebruiker in dat bestand staan. Als je alleen /etc/cron.deny hebt, dan moet jouw gebruiker daar niet in staan.
Je zou het .allow bestand dus kunnen verwijderen en een nieuwe, lege .deny bestand kunnen maken.

Ik heb beide bestanden niet en kan gewoon crontab gebruiken. Heb je misschien eerder al iets aangepast aan de instellingen?

Offline JJRabbit

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/18, 12:58:18 »
Het is een ubuntu 9.04 server waarop ik inlog met ssh. De user is aangemaakt met: adduser jjrabbit
Ik had ook de bestanden cron.deny en cron.allow niet, maar omdat ik de crontab niet kon gebruiken had ik geprobeerd een cron.allow aan te maken. Ook wanneer ik alleen een lege cron.deny aanmaak blijft het probleem bestaan.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/18, 13:25:26 »
Je zou deze pagina even door kunnen nemen: https://help.ubuntu.com/community/CronHowto
Citaat
Enable User Level Cron

In order for users to have their cron jobs executed, they must be added to the cron.allow file (/etc/cron.allow). Or if there is no cron.allow file then the cron.deny file must exist (/etc/cron.deny) and the user can't be in that file. In the case where neither file exists, only root cron jobs get executed.

Wat je zou kunnen proberen:
sudo crontab -u jjrabbit -e
Dit zou je wel genoeg rechten moeten geven om een crontab aan te maken. De vraag is dan alleen of die crontab wel uitgevoerd gaat worden...

Is jjrabbit wel lid van de adm en admin groepen?

Offline JJRabbit

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/20, 21:15:15 »
Citaat
Wat je zou kunnen proberen:
sudo crontab -u jjrabbit -e
Dit zou je wel genoeg rechten moeten geven om een crontab aan te maken. De vraag is dan alleen of die crontab wel uitgevoerd gaat worden...

Is jjrabbit wel lid van de adm en admin groepen?
Helaas lijkt het script niet uitgevoerd te worden. In het syslog, zie ik wel deze regel verschijnen:
Aug 20 21:06:01 debian /USR/SBIN/CRON[3359]: (jjrabbit) CMD (/home/jjrabbit/flexget/flexget.py -q)

jjrabbit is lid van de adm groep, de admin groep lijkt echter niet te bestaan:
jjrabbit@debian:/$ sudo usermod -g admin jjrabbit
usermod: unknown group admin

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/20, 21:59:24 »
Gebruik je Debian of Ubuntu? Dat zou nog best wel een belangrijk verschil kunnen zijn.
Ik was er vanuit gegaan dat je Ubuntu gebruikt, aangezien dit een Ubuntu-forum is. Je geeft het zelf ook niet aan.  :|

De standaardinstellingen voor Debian zijn misschien wel anders dan Ubuntu, maar daarvoor moet je in hun documentatie kijken, niet in die van Ubuntu. Al zullen er wel overeenkomsten zijn.

Offline JJRabbit

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/20, 22:11:53 »
Ubuntu, maar zonder gnome enz.:

root@debian:~# cat /etc/issue
Ubuntu 9.04 \n \l
« Laatst bewerkt op: 2009/08/20, 22:13:36 door JJRabbit »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/20, 22:25:08 »
Ah. Het lijkt mij wel wat verwarrend om je Ubuntu-computer Debian te noemen. :)

Maar waarom is er geen admin groep? Die hoort er standaard wel te zijn dacht ik. Maar misschien is dat in de Server-versie wat anders.
Hoe worden de sudo rechten dan geregeld bij jou? Normaal gesproken mogen de gebruikers in de admin groep sudo gebruiken. Maar als die groep niet bestaat...

Offline JJRabbit

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/21, 20:09:10 »
Ah. Het lijkt mij wel wat verwarrend om je Ubuntu-computer Debian te noemen. :)
Ja, daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ubuntu 9.04 was al standaard geïnstalleerd en de computernaam "debian" was ook standaard.

Citaat
Maar waarom is er geen admin groep? Die hoort er standaard wel te zijn dacht ik. Maar misschien is dat in de Server-versie wat anders.
Hoe worden de sudo rechten dan geregeld bij jou? Normaal gesproken mogen de gebruikers in de admin groep sudo gebruiken. Maar als die groep niet bestaat...
Het product waar het om gaat is een Sheevaplug. Uit het productforum begrijp ik nu dat er dingen zijn die standaard niet goed zijn ingesteld en dat daarom crontab voor standaard-gebruikers niet goed is ingesteld. Achteraf bleek "sudo crontab -u jjrabbit -e" wel te werken, maar het script dat ik wilde uitvoeren had niet de goede permissie instellingen. Waarschijnlijk is het in mijn geval sowieso handiger ubuntu opnieuw te installeren zodat ik niet meer tegen dit soort problemen aanloop. In ieder geval bedankt voor alle hulp.