Ik heb nog nooit gebruik hoeven maken van de herstelpartities, maar ik heb er goed vertrouwen in dat ze hun werk nog zullen doen.
Het probleem met een herstel-systeem (vanaf fabriek) is vaak, dat de originele toestand wordt hersteld. Dat betekent dan dat de tussentijdse installaties van programma's weer verdwijnen en je terug bent bij af. De slimmere manier van (Windows) herstellen gebeurt vaak via een originele Windows cd. Daarmee kunnen met de optie R(epair) verdwenen/beschadigde bestanden weer gerepareerd worden als dat mogelijk is.
Een irritante manier van herstel-mogelijkheden hebben sommige merken bedacht om illegale kopieën van Windows te voorkomen. De herstel-software zoekt dan namelijk naar de originele schijfindeling en als die veranderd is, zijn de herstel-partities niet meer te gebruiken. Helaas kom je daar pas achter als je het nodig hebt omdat bijna niemand deze herstel-opties/partities test.
@MKe
Als je de E: partitie nog weinig hebt gebruikt, dan is een schijfcontrole/defragmentatie ook snel klaar. Je zou de partitie kunnen splitsen in een Ubuntu gedeelte (10GB) en op het andere stuk kan je de huidige data plaatsen.
Windows kan een Linux-ext2/ext3-Partitie niet zien, daar moet je ook over nadenken. Er zijn wel
drivers beschikbaar om dat mogelijk te maken.
Ik heb een paar jaar met Windows98 en Debian mijn data (browser+mail) gedeeld. De reden hiervoor was een eenvoudiger beheer van de data en de backup. Onder Windows 98 was dat geen probleem (OS+data op FAT32-partitie), met Windows XP/Vista wordt dat niet geadviseerd vanwege de NTFS-schijfindeling.
Je kan het ook eenvoudig houden: Linux als je hoofdsysteem waarmee je met Internet en mail bezig bent (in principe veiliger en zonder virussen), Verder zijn er niet meer veel programma's over die geen Linux-alternatief hebben.
Windows kan je gebruiken als het om specifieke software of cd's gaat die alleen met Windows werken.
Als je met Windows niet meer online bezig bent, dan kan je dat systeem ook "bevriezen" en hiermee is de hele circus met Windows-updates en bijwerken van de virus-definities niet meer nodig.
Hoe meer ik bezig was met Linux, des te meer kwam ik erachter dat ik mijn Windows wachtwoord moet opschrijven - ik was het bijna vergeten omdat ik thuis bijna uitsluitend met Linux werk.