Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Crash na opstarten Ubuntu 9.04  (gelezen 5466 keer)

Offline MKe

• Lid
Crash na opstarten Ubuntu 9.04
« Gepost op: 2009/08/14, 14:22:40 »
Hoi allemaal,

Ik ben een nieuwe gebruiker van Linux. Na jaren van Windows heb ik op aanraden van een vriend Ubuntu geïnstalleerd. Wel om te proberen eerst via de windows installatie, zodat het systeem runt vanaf een image op de Windows schijf (NTFS).
Tot nu toe bevalt het besturing-systeem prima. Tot mijn verbazing is het erg gebruiksvriendelijk en veel sneller dan Vista. Ik zie ook vrijwel geen reden om Windows als hoofd besturingssysteem te houden. Dit op een probleempje na:

Zo af-en-toe, ik denk ongeveer 1 op de 3 keer, crashed het systeem. Dit gebeurt altijd binnen enkele minuten nadat ik aangemeld ben in Gnome. Ik kan net wat dingen doen, waarna plotseling het hele systeem vast vriest. Niets beweegt meer en de lampjes van de caps-lock en de scroll-lock blijven knipperen. Er zit vervolgens niets anders op dan de computer uit- en weer aan te zetten. Het probleem treedt dan niet op bij de 2e boot.

Mijn vraag is: Denken jullie dat dit een probleem is van Linux op een Windows partitie? M.a.w. als ik een aparte partitie voor Ubuntu zou maken met Linux bestanden systeem, zou dan het probleem opgelost zijn? Wie heeft ervaring met de windows installatie van Ubuntu? Of is het waarschijnlijker dat het een driver probleem is?

Mijn systeem:
- Intel Dualcore 6300 processor
- 2 GB RAM
- Geforce 7600 grafische kaart
- 350 Gb HD
- Ubuntu 9.04 met Gnome desktop.

Offline Willem_D

• Lid
Re: Crash na opstarten Ubuntu 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/14, 14:45:40 »
Een nVidia GPU gaat bijna altijd goed.

Als je een liveCD-sessie opstart, gaat dat dan zonder problemen?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline MKe

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/14, 15:03:13 »
Een nVidia GPU gaat bijna altijd goed.

Als je een liveCD-sessie opstart, gaat dat dan zonder problemen?
Die paar keer dat ik dat gedaan heb ging dat goed. Nadat ik je bericht gezien had heb ik het gelijk nog eens geprobeerd en weer geen problemen.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/14, 15:04:22 »
Op mijn systeem (Debian_sid-32bit en Ubuntu9.04-64bit naast elkaar) met een GeForce waren vroeger problemen met bepaalde drivers.
De driver-versie NVIDIA 180.44 werkt bij mij goed.
GLX Renderer GeForce 7300 SE/7200 GS/PCI/SSE2 | GLX Version 2.1.2 NVIDIA 180.44
Het is mij niet duidelijk of je een 32 of 64 bit versie van Windows/Ubuntu gebruikt.
Als je Windows een 64bit-systeem is, wordt volgens mij automatisch een 64bit-Ubuntu met Wubi geïnstalleerd.

Ik heb Wubi nooit gebruikt en kan dus alleen maar wat raden.
Vraag 1: heb je met de laatste versie van Wubi de installatie uitgevoerd?
Vraag 2: is de cd correct gebrand en kwamen er geen foutmeldingen tijdens de installatie?
Vraag 3: wanneer heb je voor het laatst een schijfcontrole en defragmentatie in Windows uitgevoerd?

Met name vraag 3 kan van belang zijn. Als je HD een digitaal krasje heeft, dan komen er onverwachte crashes.

Als je van plan bent om Ubuntu "echt" te installeren in een ext3-partitie, lees de Ubuntu-documentatie en maak een backup voordat je start.
Als op de HD een recovery-partitie staat, moet je daarover nadenken wat hiermee nog mogelijk is nadat je partities voor Linux aanmaakt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/14, 15:05:32 »
Volgens sommigen heb je met een WUBI-installatie meer kans op complicaties.
Als de liveCD-sessies goed verlopen, zal Ubuntu op een eigen ext3-partitie ongetwijfeld ook goed draaien.

Ben je bekend met: http://sites.google.com/site/computertip/installeren ?

(Mocht je toch weer terug willen naar uitsluitend Windows: deïnstalleren van Ubuntu is ook niet ingewikkeld.)

Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/14, 15:22:36 »
.. .
Als op de HD een recovery-partitie staat, moet je daarover nadenken wat hiermee nog mogelijk is nadat je partities voor Linux aanmaakt.

Op mijn laptop staat helemaal aan het begin een FAT32-herstelpartitie, vervolgens de NTFS-Vista partitie, daarna een NTFS-datapartitie, daarna de linux-partities, en helemaal aan het eind staat nog een kleine NTFS-herstelpartitie. (De NTFS-datapartitie en de linux-partities zijn logische partities in een uitgebreide partitie; de overige drie zijn primaire partities.)

Ik heb dus de linux-partities aaneengesloten er tussenin geplaatst, waardoor de twee herstelpartities ongewijzigd aan de uiteinden van de harddisk zijn blijven staan.

Ik heb nog nooit gebruik hoeven maken van de herstelpartities, maar ik heb er goed vertrouwen in dat ze hun werk nog zullen doen.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/14, 15:28:22 door Willem_D »

Francis Lucille

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/14, 15:40:16 »
Op mijn systeem (Debian_sid-32bit en Ubuntu9.04-64bit naast elkaar) met een GeForce waren vroeger problemen met bepaalde drivers.
De driver-versie NVIDIA 180.44 werkt bij mij goed.
GLX Renderer GeForce 7300 SE/7200 GS/PCI/SSE2 | GLX Version 2.1.2 NVIDIA 180.44
Het is mij niet duidelijk of je een 32 of 64 bit versie van Windows/Ubuntu gebruikt.
Als je Windows een 64bit-systeem is, wordt volgens mij automatisch een 64bit-Ubuntu met Wubi geïnstalleerd.

Ik heb Wubi nooit gebruikt en kan dus alleen maar wat raden.
Vraag 1: heb je met de laatste versie van Wubi de installatie uitgevoerd?
Vraag 2: is de cd correct gebrand en kwamen er geen foutmeldingen tijdens de installatie?
Vraag 3: wanneer heb je voor het laatst een schijfcontrole en defragmentatie in Windows uitgevoerd?

Met name vraag 3 kan van belang zijn. Als je HD een digitaal krasje heeft, dan komen er onverwachte crashes.

Als je van plan bent om Ubuntu "echt" te installeren in een ext3-partitie, lees de Ubuntu-documentatie en maak een backup voordat je start.

Hoi, ik gebruik Vista Home premium 32 bits en ook de 32 bits versie van Ubuntu. Ubuntu is op dit moment geinstalleerd op de E: partitie, die alleen wat "vaste" bestanden bevat. Met deze partitie is niet veel gedaan, dus ook al een hele tijd niet gedefragmenteerd. Het is inderdaad t.z.t.mijn bedoeling om deze partitie te verwijderen en er Linux op te zetten (waarschijnlijk Ubuntu).
Ik heb geen foutmeldingen gehad bij de installatie. Deze installatie ging verbazingwekkend gemakkelijk.
Welke versie van WUBI ik gebruik weet ik niet. Het stond op de Ubuntu iso die ik een maandje geleden heb gedownload.

Volgens sommigen heb je met een WUBI-installatie meer kans op complicaties.
Als de liveCD-sessies goed verlopen, zal Ubuntu op een eigen ext3-partitie ongetwijfeld ook goed draaien.

Ben je bekend met: http://sites.google.com/site/computertip/installeren ?

(Mocht je toch weer terug willen naar uitsluitend Windows: deïnstalleren van Ubuntu is ook niet ingewikkeld.)
Ik wilde eerst eens proberen hoe goed Linux tegenwoordig werkt en kijken of het inderdaad een alternatief is voor Windows. Vandaar de WUBI installatie, dat grijpt wat minder in op mijn huidige HD configuratie.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/14, 16:09:21 »
.. .
Ik wilde eerst eens proberen hoe goed Linux tegenwoordig werkt en kijken of het inderdaad een alternatief is voor Windows. Vandaar de WUBI installatie, dat grijpt wat minder in op mijn huidige HD configuratie.
Oké, dat onderstreept het bestaansrecht van WUBI.
Ik begreep dat je inmiddels al aardig 'om' bent.

De suggestie van HarzG via zijn vraag 3 (met name de schijfcontrole) zou ik zeker opvolgen. Al eerder op dit forum iemand gezien die daarmee van een probleem afkwam.

Francis Lucille

Offline HarzG

• Lid
Re: backups en installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/14, 17:44:34 »
Ik heb nog nooit gebruik hoeven maken van de herstelpartities, maar ik heb er goed vertrouwen in dat ze hun werk nog zullen doen.
Het probleem met een herstel-systeem (vanaf fabriek) is vaak, dat de originele toestand wordt hersteld. Dat betekent dan dat de tussentijdse installaties van programma's weer verdwijnen en je terug bent bij af. De slimmere manier van (Windows) herstellen gebeurt vaak via een originele Windows cd. Daarmee kunnen met de optie R(epair) verdwenen/beschadigde bestanden weer gerepareerd worden als dat mogelijk is.
Een irritante manier van herstel-mogelijkheden hebben sommige merken bedacht om illegale kopieën van Windows te voorkomen. De herstel-software zoekt dan namelijk naar de originele schijfindeling en als die veranderd is, zijn de herstel-partities niet meer te gebruiken. Helaas kom je daar pas achter als je het nodig hebt omdat bijna niemand deze herstel-opties/partities test.

@MKe
Als je de E: partitie nog weinig hebt gebruikt, dan is een schijfcontrole/defragmentatie ook snel klaar. Je zou de partitie kunnen splitsen in een Ubuntu gedeelte (10GB) en op het andere stuk kan je de huidige data plaatsen.
Windows kan een Linux-ext2/ext3-Partitie niet zien, daar moet je ook over nadenken. Er zijn wel drivers beschikbaar om dat mogelijk te maken.
Ik heb een paar jaar met Windows98 en Debian mijn data (browser+mail) gedeeld. De reden hiervoor was een eenvoudiger beheer van de data en de backup. Onder Windows 98 was dat geen probleem (OS+data op FAT32-partitie), met Windows XP/Vista wordt dat niet geadviseerd vanwege de NTFS-schijfindeling.

Je kan het ook eenvoudig houden: Linux als je hoofdsysteem waarmee je met Internet en mail bezig bent (in principe veiliger en zonder virussen), Verder zijn er niet meer veel programma's over die geen Linux-alternatief hebben.
Windows kan je gebruiken als het om specifieke software of cd's gaat die alleen met Windows werken.
Als je met Windows niet meer online bezig bent, dan kan je dat systeem ook "bevriezen" en hiermee is de hele circus met Windows-updates en bijwerken van de virus-definities niet meer nodig.

Hoe meer ik bezig was met Linux, des te meer kwam ik erachter dat ik mijn Windows wachtwoord moet opschrijven - ik was het bijna vergeten omdat ik thuis bijna uitsluitend met Linux werk.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline MKe

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/14, 20:42:09 »
Ik ben inderdaad "om". Elke keer als ik Vista opstart irriteer ik me aan de traagheid van het systeem. Een goede installatie zit inderdaad wel in de planning. Daarom zou ik graag willen weten of ik van dit probleempje af ben als ik Ubuntu op een "normale" manier installeer, liefst voordat ik mijn HD op de schop gooi :).
Ik heb even de partitie gecontroleerd op fouten via Vista en er lijken geen onvolkomenheden op de schijf te zijn.
Ik heb trouwens geen herstel partitie. Ik heb gewoon een DVD'tje met Vista. Ik moet Vista wel houden, omdat mijn scanner (Scanjet 2400) blijkbaar niet door Linux wordt ondersteund :( Verder speel ik af-en-toe wel eens MSFlightsim. De installatie hiervan m.b.v. Wine mislukte, dus daarvoor ben ik ook nog op Windows aangewezen.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/14, 20:53:28 »
Citaat
Ik moet Vista wel houden, omdat mijn scanner (Scanjet 2400) blijkbaar niet door Linux wordt ondersteund Sad
HP zegt zelf dat drivers in ontwikkeling zijn, maar ik vind dit eerlijk gezegd wel heel lang duren. (http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=2048269&postcount=9).
Ik heb trouwens een stappenplan gevonden om je scanner tóch aan de praat te krijgen:

Zorg eerst dat je scanner aan staat!

Stap 1
Download het volgende bestand: http://www.elcot.in/HP%20Scanjet%202400.zip

Stap 2
Pak het bestand uit op je bureaublad

Stap 3
Open een terminalvenster via Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster

Typ het volgende:
cd Bureaublad/HP\ Scanjet\ 2400/
<enter>

sudo tar -xvzf hp2400.tgz
<enter, je wachtwoord wordt gevraagd, maar dit wordt niet getoond in sterretjes: dit is normaal>

sudo tar -xvzf libsane.tgz
<enter>

gksudo gedit /etc/sane.d/dll.conf
<enter>

Stap 4
Het configuratiebestand van Sane, de Linux-scansoftware, wordt geopend. je ziet een hele lijst met namen, dit zijn namen van drivers. Voeg het volgende toe aan deze lijst:
hp2400
Dus gewoon aan de onderkant op een nieuwe regel. Sla het bestand vervolgens op en sluit het bestand.

Stap 5
Herstart je computer, of doe:
sudo /etc/init.d/saned restart

Stap 6
Controleer of je scanner werkt met XSane :)

Nog een antwoord op je probleem met FlightSim:
Citaat
Verder speel ik af-en-toe wel eens MSFlightsim. De installatie hiervan m.b.v. Wine mislukte, dus daarvoor ben ik ook nog op Windows aangewezen.
De "normale" versie of de X? De X gaat niet werken, maar de 2004 of ouder kan denk ik wel werken. In het Games-gedeelte van het forum kun je terecht voor problemen met games.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/14, 21:16:47 door Cumulus007 »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/16, 15:38:10 »
FS2009 doet het niet goed met Wine, volgens de wineHQ website. Dit komt overeen met mijn eigen ervaringen, dus ik vrees dat ik moet wachten tot Wine dit programma wel goed aan de praat krijgt.

Dat stappenplan had ik ook al eerder gevonden. Helaas lijkt het bij mij niet te werken. Ik krijg nog steeds de melding dat er geen scanner wordt gevonden bij XSane.

Misschien komt dit door de regel "Zorg ervoor dat de scanner aan staat". Er zit namelijk geen aan/uit knop op de scanner. Hij zit bij mij aangesloten op de USB poort en op het elektriciteitsnet en dit betekent normaal dat ik alleen het hp programma hoef op te starten in Windows om te kunnen scannen. Ik neem dus aan dat hij dan aan staat. Toch wordt hij niet gevonden, ook niet na een restart.

Het stappenplan klopt trouwens niet helemaal. Er zijn wat meer handelingen nodig. Allereerst moet het zip bestand worden uitgepakt (heb dit gewoon in Gnome gedaan). Vervolgens met er een  bestand worden uitgepakt, 2400rv.tar.gz genaamd. Dan pas kan de hp2400.tar wordn uitgepakt met het commando tar. Maar goed, zoals ik al zei, het werkt niet, terwijl de scanner wel gewoon onder Windows werkt.

Ik heb trouwens vandaag nog gee crash gehad. (fingers crossed)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/16, 16:06:01 »
Even terug komend op de scan installatie:
Ik ontdekte dat de bestanden onder usr/lib/sane in het archief (volgens mij) foutief werden gekopieerd naar usr/lib/sane/usr/lib/sane/. Ik heb ze via kopieren een niveau hoger gezet, dus naar usr/lib/sane. Als ik nu XSane opstart krijg ik heel snel een schermpje (fractie van een seconde) in beeld waarna er niets gebeurd. Er is dus iets veranderd, alleen weet ik nog niet wat en of het beter is :)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/06, 10:40:26 »
Okay, ik heb nu Ubuntu geïnstalleerd op z'n eigen partitie (Ext3). Het is dus duidelijk niet de WUBI constructie die dit veroorzaakt.De crashes blijven helaas wel. Is er een manier om te zien waardoor de crashes worden veroorzaakt, een logfile ofzo?

« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/06, 10:56:20 »
In de wereld van Linux zijn een paar dingen erg belangrijk op hardware gebied, omdat Linux de hardware anders gebruikt dan windows.

1 daarvan is het geheugen wat op het moederbord zit.
Dit moet 100% in orde zijn.
Daarom zie je ook het programma "Memtest86" staan in het rijtje tijdens de boot.

Draai dit programma eens ?
Laat het een tijdje draaien (20 minuten), en als er geen rode foutmeldingen komen 1 a 2 uur.
Mooiste is dit 'snachts te doen als je slaapt  :rolleyes:

Komen er geen rode foutmeldingen zit je goed en zal de fout ergens in Ubuntu gezocht moeten worden.

Komen ze wel heb je gaar geheugen erin zitten.
ff uitvogelen welke chip het is en deze eruit halen en een nieuwe kopen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline MKe

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/06, 12:04:22 »
Bedankt. Ik heb dit progje gedraaid, 1 "pass". Er kwamen geen errors. Ik neem aan dat het geheugen dus geen probleem is.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/06, 12:20:25 »
Okay, ik heb nu Ubuntu geïnstalleerd op z'n eigen partitie (Ext3). Het is dus duidelijk niet de WUBI constructie die dit veroorzaakt.De crashes blijven helaas wel. Is er een manier om te zien waardoor de crashes worden veroorzaakt, een logfile ofzo?

Kij hier eens:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InformatieVerzamelen?highlight=%28syslog%29#Systeeminformatieinlogboeken .

(Als work-around zou je Hardy eens kunnen proberen.)

[E. 12u28:  Kijk eens door de bestanden: /var/log/syslog  en /var/log/messages. ]
« Laatst bewerkt op: 2009/09/06, 12:27:15 door Willem_D »

Francis Lucille

Offline MKe

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/06, 20:00:41 »
Kreeg net weer een crash. De syslog geeft op het moment van de crash niet veel, alleen:
Citaat
Sep  6 19:47:59 LP syslogd 1.5.0#5ubuntu3: restart.

De "messages":
Citaat
Sep  6 19:47:59 LP syslogd 1.5.0#5ubuntu3: restart.
Sep  6 19:47:59 LP kernel: Inspecting /boot/System.map-2.6.28-15-generic
Sep  6 19:47:59 LP kernel: Cannot find map file.

Een ding wat mij opviel bij het opstarten is dat aan het eind altijd deze messahge is in de kern.log:
Citaat
Sep  6 19:48:09 LP kernel: [   23.645098] hda-intel: IRQ timing workaround is activated for card #0. Suggest a bigger bdl_pos_adj.
Dit is dus niet op het moment van de crash, maar bij het opstarten, enkele minuten ervoor.
Enig idee wat het is? Kan het iets te meken hebben met mijn probleem?

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/06, 21:06:43 »
Een ding wat mij opviel bij het opstarten is dat aan het eind altijd deze messahge is in de kern.log:
Citaat
Sep  6 19:48:09 LP kernel: [   23.645098] hda-intel: IRQ timing workaround is activated for card #0. Suggest a bigger bdl_pos_adj.
Dit is dus niet op het moment van de crash, maar bij het opstarten, enkele minuten ervoor.
Enig idee wat het is? Kan het iets te meken hebben met mijn probleem?

Het zal iets te maken hebben met de interrupt-afhandeling van je geluidskaart; dat lijkt niet te lukken op de standaardwijze, daarom wordt er een workaround toegepast door Ubuntu.

Of dat iets te maken heeft met het probleem, durf ik niet te zeggen.

Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/06, 21:19:42 »
Je zou de geluidskaart eens kunnen verwijderen (of disabelen in de BIOS als het een onboard betreft).

Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/06, 21:24:51 »
Heb je de nVidia-fabrieksdriver geactveerd? Zoja, schakel deze dan eens uit via Systeem > Beheer > Hardwarestuurprogramma's.

Francis Lucille

Offline MKe

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/07, 14:37:35 »
Heb je de nVidia-fabrieksdriver geactveerd? Zoja, schakel deze dan eens uit via Systeem > Beheer > Hardwarestuurprogramma's.
Hoi Willem,

Dit had ik gisteren ook bedacht en direct uitgevoerd. Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Nog geen crash gehad (afkloppen). Even afwachten want ik kreeg niet altijd een crash met opstarten. Als hij na 2 dagen nog niet gecrashed is op dezelfde manier, dan denk ik dat we het probleem hebben opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 14:53:01 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/07, 15:24:50 »
Hoi Willem,

Dit had ik gisteren ook bedacht en direct uitgevoerd. Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Nog geen crash gehad (afkloppen). Even afwachten want ik kreeg niet altijd een crash met opstarten. Als hij na 2 dagen nog niet gecrashed is op dezelfde manier, dan denk ik dat we het probleem hebben opgelost.

Oké, we kijken het even aan.

De opensource-driver zal wel zijn beperkingen (trager?, 3D?) hebben, maar mogelijk is dat voor jou geen bezwaar. (?)
Toen je Systeem > Beheer >Hardwarestuurprogramma's deed, kreeg je toen de keuze uit meer dan één fabrieksdriver?

Francis Lucille

Offline MKe

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/07, 16:01:31 »
Jup, er waren ook een aantal oudere drivers. Die zal ik proberen na de testperiode ;)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/09, 06:20:02 »
Kreeg vanochtend weer een crash :(