Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 311524 keer)

Gast

• Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #375 Gepost op: 2006/10/08, 20:19:45 »
@ Azalin:
Uuuhh, is dit een reactie op mijn bericht? Ik gebruik in iedergeval zeker geen twee netwerkkaarten. Wel twee netwerkconfig's. Ff goed lezen ;-P (is lastig hoor..geeft niet)

Tja, als je het zo stelt:
"Die netwerk manager heb je op zich ook niet nodig, en als je aparte dingen gaat doen als twee wireless kaarten tegelijk aansturen, dan is zo'n GUI al helemaal niet handig in mijn ogen, maar goed dat is ieder z'n eigen keus."

dan kun je dat natuurlijk stellen voor elk prog of proces. In linux kun je een hele boel zonder gui (ik werk veel met bash en begin het nu een beetje te leren kennen), maar dat is niet gebruikersvriendelijk. Dus tja, dan heb je niet zo veel begrepen van de Ubuntu visie, dacht ik zo : Linux for Human Beings.... Linux voor buitenaardse wezens, is dat beter? Of linux voor Azalin... :-D

Azalin

• Gast
« Reactie #376 Gepost op: 2006/10/08, 20:39:31 »
Goed lezen, of duidelijk schrijven het is maar net wat niet begrepen wordt. Als iemand schrijft dat hij wil beschikken over twee netwerken ga ik er vanuit dat hij dus twee kaarten heeft, excusez moi dan.

Ubuntu betekent niet "alles moet met de GUI gedaan worden". Een hoop problemen die hier overigens gesteld worden, worden door middel van de terminal nog vaak opgelost, omdat het sneller gaat dan de GUI.
En dat je dat voor elke prog kan zeggen is onzin. In sommige gevallen zijn de GUIs alleen gewoon niet toereikend en zal je het toch via de achter deur moeten doen. Een DVD rippen en die converteren naar een AVI is bijvoorbeeld iest wat je kunt dien met dvd::rip. Maar wil je daar een exotisch formaat van maken, dan zal je dat toch

Gast

• Gast
« Reactie #377 Gepost op: 2006/10/08, 22:08:49 »
Hoi Azalin,

Tja, of ik te veel vraag van een standaard netwerktool... Daar ben ik het niet met je eens. Ik vind dat je mag verwachten van wat voor tool dan ook, dat als er bepaalde functionaliteit geboden wordt, dit dan ook goed moet werken. Maar dat is ook meestal een kwestie van wachten, want een oplossing kan ook in een update verwerkt zijn.

Wat mij betreft dringen we ons geneuzel (en vooral dat van mij) niet op aan medeforumlezers. Wij beleven immers beiden plezier aan Linux (ubuntu). En dat moet zo blijven :-). Ik wil er nog heel veel van leren en ik zal dit forum dan ook goed lezen. Ik heb gezien dat je ook op een positieve manier bijdraagt aan dit forum en dat waardeer ik zeer.

Nog even iets over Lunux (Ubuntu). Ik wil de ontwikkelaars niet te kort doen. Ze doen uitstekend werk. Ik vind het een hele goede distro. Absoluut! Niets dan lof over Linux en de Ubuntu devs. Ik probeer het geinstalleerd te krijgen bij bekenden en vrienden en dat niet zonder reden. Het biedt immers zo veel meer dan Windows. Stabiliteit is een belangrijk punt, maar natuurlijk ook het grote assortiment software, waar niet voor betaald hoeft te worden. Super!

Ik heb het bij een vriendin geinstalleerd, naast win98. Reden: Win98 liep regelmatig vast. Ik heb Ubuntu geinstalleerd op haar pc en ze kan er heel aardig mee overweg. En daar doe ik het ook voor. Linux for human beings, in de breedste zin van het woord. Ook voor de wat minder begaafde pc gebruiker, want dat is zij.

Groet,
Ed

Azalin

• Gast
« Reactie #378 Gepost op: 2006/10/08, 22:46:16 »
Beste Ed,

ik zal onze Wireless lezers ook met mijn verhaal niet langer dan dit ene berichtje vermoeien.. mochten we onze discussie voortzetten dan zal ik een thread maken in Discussie en off-topic. Ik ben echter van mening dat de Netwerk tool die er nu in zit, bedoeld is voor regulier gebruik: 1 LAN verbinding en eventueel 1 Wireless verbinding waarvan de config steeds hetzelfde is. Voor wat uitgebreider gebruik zoals bijvoorbeeld op een laptop kun je toch net zo makkelijk die network-manager installeren. Wellicht dat er een keuze tijdens installatie dan zou moeten zijn dat je die network-manager ipv van de gui die nu geinstalleerd staat, kunt installeren als het om een laptop gaat.

Maargoed, om even on-topic te gaan. Ik denk dus dat om jou probleem van meerdere configs voor 1 wireless kaart te kunnen bewerkstelligen, zou je die network-manager eens kunnen proberen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat daadwerkelijk de oplossing is voor jou probleem of niet. :)

Groeten,

Alex.

« Reactie #379 Gepost op: 2006/10/09, 19:43:32 »
andreas@Andreas:~/Desktop$ sudo depmod -a
andreas@Andreas:~/Desktop$ sudo modprobe ndiswrapper
andreas@Andreas:~/Desktop$ tail /var/log/messages
Oct  9 19:47:48 Andreas gconfd (root-5758): GConf server is not in use, shutting down.
Oct  9 19:47:48 Andreas gconfd (root-5758): Exiting
Oct  9 19:58:25 Andreas gconfd (root-6136): starting (version 2.14.0), pid 6136 user 'root'
Oct  9 19:58:25 Andreas gconfd (root-6136): Resolved address "xml:readonly:/etc/gconf/gconf.xml.mandatory" to a read-only configuration source at position 0
Oct  9 19:58:25 Andreas gconfd (root-6136): Resolved address "xml:readwrite:/root/.gconf" to a writable configuration source at position 1
Oct  9 19:58:25 Andreas gconfd (root-6136): Resolved address "xml:readonly:/etc/gconf/gconf.xml.defaults" to a read-only configuration source at position 2
Oct  9 19:58:25 Andreas gconfd (root-6136): Resolved address "xml:readonly:/var/lib/gconf/debian.defaults" to a read-only configuration source at position 3
Oct  9 19:58:25 Andreas gconfd (root-6136): Resolved address "xml:readonly:/var/lib/gconf/defaults" to a read-only configuration source at position 4
Oct  9 19:59:25 Andreas gconfd (root-6136): GConf server is not in use, shutting down.
Oct  9 19:59:25 Andreas gconfd (root-6136): Exiting
andreas@Andreas:~/Desktop$

iemand?

« Reactie #380 Gepost op: 2006/10/09, 22:25:47 »
andreas@Andreas:~$ tail /var/log/messages
Oct  9 22:16:08 Andreas gconfd (andreas-4972): Resolved address "xml:readonly:/e tc/gconf/gconf.xml.defaults" to a read-only configuration source at position 2
Oct  9 22:16:08 Andreas gconfd (andreas-4972): Resolved address "xml:readonly:/v ar/lib/gconf/debian.defaults" to a read-only configuration source at position 3
Oct  9 22:16:08 Andreas gconfd (andreas-4972): Resolved address "xml:readonly:/v ar/lib/gconf/defaults" to a read-only configuration source at position 4
Oct  9 22:16:12 Andreas gconfd (andreas-4972): Resolved address "xml:readwrite:/ home/andreas/.gconf" to a writable configuration source at position 0
Oct  9 22:16:14 Andreas kernel: [17179630.100000] UDF-fs INFO UDF 0.9.8.1 (2004/ 29/09) Mounting volume 'NEW', timestamp 2006/09/30 21:37 (1078)
Oct  9 22:16:48 Andreas kernel: [17179664.752000] hdb: command error: status=0x5 1 { DriveReady SeekComplete Error }
Oct  9 22:16:48 Andreas kernel: [17179664.752000] hdb: command error: error=0x54  { AbortedCommand LastFailedSense=0x05 }
Oct  9 22:16:48 Andreas kernel: [17179664.752000] ide: failed opcode was: unknow n
Oct  9 22:16:48 Andreas kernel: [17179664.752000] end_request: I/O error, dev hd b, sector 256
Oct  9 22:16:48 Andreas kernel: [17179664.752000] lost page write due to I/O err or on hdb

krijg nu dit

Azalin

• Gast
« Reactie #381 Gepost op: 2006/10/10, 08:21:13 »
Dat laatste ziet er meer uit als een rotte HD... verder zou ik het niet weten wat die xml errors zijn, maar echt een draadloos probleem lijkt mij dit niet. Meer een harddisk die aan het sterven lijkt. Misschien met de live cd eens een fsck /dev/hdb1 doen ofzo

Mmm, correctie, dat is blijkbaar je CD/DVD speler, dan zal er wel een niet helemaal lekkere DVD inzitten ofzo.

Gast

• Gast
« Reactie #382 Gepost op: 2006/10/10, 19:43:02 »
Ik heb juist de nieuwe versie van Ubuntu en Kubuntu via cd opgestuurd gekregen en ik run tijdelijk de live-versie (heb nog een aantal andere problemen). Ik heb ook een WL-167G van Asus. Ik heb de Linuxdrivers van www.asus.com gedownload maar ik weet niet hoe ik ze moet installeren. Die install.txt in het tar.gz-bestand is (heel) onduidelijk. Is er geen grafisch programma om zo'n bestanden te installeren. (Ik kan programma's installeren op mijn RAM zolang ik de live-versie run, ik heb namelijk 320 MB RAM). Ik heb het ook al eens geprobeerd met de standaardubuntudrivers maar nadat ik mijn dhcp enzovoort heb ingegeven is mijn computer frozen. Iemand een link naar een goede uitleg of gewoon hier een uitleg? Ik heb een Philips-router (snennogwatcijfers) die met dhcp werkt. Ik heb ADSL Go van Belgacom (Belgische internetprovider).

shpongle

• Gast
« Reactie #383 Gepost op: 2006/10/11, 14:16:43 »
ik krijg ndiswrapper niet ge

Azalin

• Gast
« Reactie #384 Gepost op: 2006/10/11, 15:01:37 »
@shpongle: uhm, volgens mij staat ndiswrapper toch al standaard geinstalleerd? of heb ik het nu mis? als ik het mis heb, dan is er in elk geval wel een deb pakket van, want het zit ook in de synaptics. Je zou eventueel met apt-zip op een computer die w

shpongle

• Gast
« Reactie #385 Gepost op: 2006/10/11, 15:12:13 »
neen ndiswrapper is dus standaard NIET geinstalleerd, bewijs is het ndiswrapper command dat standaard door de ubuntu terminal niet herkend wordt

neen wat ik eig nodig heb is een URL naar die deb package van de ndiswrapper-utils, ik had ze hier ergens gevonden mr vind ze nu niet meer terug :(

shpongle

• Gast
« Reactie #386 Gepost op: 2006/10/11, 18:34:27 »
kheb et gevonden:

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/Ndiswrapper?highlight=%28%28WifiDocs%7CWirelessTroubleShootingGuide%29%29

nu is dankzij deze 2 packages ndiswrapper perfect geinstalleerd: ndiswrapper -l geeft me
drivers present, hardware present
ook al ndiswrapper -m gedaan

ik geraak echter niet op de router die WEP beveiligd is,
alhoewel ik alles perfect uitvoer en geen errormessages krijg, pingen lukt me niet

iwlist wlan0 scan
iwconfig wlan0 essid xxx
iwconfig wlan0 mode managed
iwconfig wlan0 key xxx

wie kan me helpen.
in network tools alles goed ingesteld, dnsadres is het intern ip-adres van de router enz.

shpongle

• Gast
« Reactie #387 Gepost op: 2006/10/11, 22:12:22 »
tis gelukt, moest eerst blijkbaar depmod -a doen

heb nu echter nieuw probleem :(

ik heb nu na het installeren van 187 online updates elke keer als ik opstart 4 keer ubuntu in de GRUB: de gewone mode en de rescue mode staan er nl 2 maal in. vreemd is ook dat ik met de eerste ubuntu niet op mn wlan geraak, ik kan er nl geen iwlist doen.
op de 2e ubuntu lukt dat wel meteen na het booten.
hoe krijg ik die grub weer goed, zonder de verkeerde te wissen?? :(

Azalin

• Gast
« Reactie #388 Gepost op: 2006/10/12, 00:23:45 »
JE grub is goed zo hoor... er staat een 386 en een 686 (of K7 als je een AMD hebt) in denk ik... de 386 kernel ondersteunt de ndiswrapper module niet goed en dat is denk ik de reden dat je met die kernel er niet goed wireless mee kan werken. De bovenste is meen ik de meest recente kernel en die kan je gewoon gebruiken. Als je maar 1 kernel wil zien, moet je even je /boot/grub/menu.lst aanpassen met gedit.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #389 Gepost op: 2006/10/12, 07:26:47 »
ga naar je /boot/grub/menu.list (of lst, weet nie meer) en tik schrijf howmany=2 dan krijg je de 2 laatste te zien. ndiswrapper werkt juist w

Azalin

• Gast
« Reactie #390 Gepost op: 2006/10/12, 11:17:28 »
Citaat van: mcgyver
ga naar je /boot/grub/menu.list (of lst, weet nie meer) en tik schrijf howmany=2 dan krijg je de 2 laatste te zien. ndiswrapper werkt juist w

shpongle

• Gast
« Reactie #391 Gepost op: 2006/10/12, 13:07:09 »
allemaal leuke theorietjes, mr in praktijk ist zo:

- al die ubuntu-kernels in mn grub, dat trekt op niks
- het is wel degelijk (de meest recente denk ik) de bovenste kernel die problemen geeft: geen geluid, geen netwerk, ndiswrapper slaat door (je verwijdert de driver met ndiswrapper -e, mr ie blijft erop, geen iwlist scan mogelijk, enz)
- ik ga dus de meest recente en zn rescue mode er weer af smijten, kben er niks mee, ik doe zeker geen online updates meer.

Azalin

• Gast
« Reactie #392 Gepost op: 2006/10/12, 13:52:53 »
Lekker veilig... updates zijn nl. o.a. voor veiligheid en stabiliteit. Het lijkt me dat er iets meer aan de hand is dan simpelweg de updates de schuld te geven.. maargoed. Overigens zie ik dat je dit probleem in een aparte thread ook hebt gezet ... dus bij deze ga ik er van uit dat eventuele problemen en oplossingen daar worden aangedragen. Over tot de wireless orde van de dag...

shpongle

• Gast
« Reactie #393 Gepost op: 2006/10/12, 19:43:56 »
mr twas dus idd onzin van mcgyver, thad niks met 686 te maken, twaren gewoon 2 kernelversies met 386 opt eind, en in de ene ging wireless en in de andere niet. heb nu die nieuwste uit mn grub verwijderd.

Azalin

• Gast
« Reactie #394 Gepost op: 2006/10/12, 21:12:58 »
En het is echt waar hoor... er zijn een hoop mensen die met de 386 kernel problemen met ndiswrapper hebben. Dit heeft voornamelijk volgens mij te maken met het feit dat de 386 een generic kernel is en dus niet de specifieke processor aanspreekt... ik zou in elk geval aanraden om te upgraden naar 668 (voor pentium) of een k7 (voor AMD)

Offline Ruben

• Lid
« Reactie #395 Gepost op: 2006/10/14, 14:12:30 »
Ik wil graag een wireless netwerk in huis, welke raden jullie aan onder Xubuntu 6.06 en welke drivers zijn er voor nodig?

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #396 Gepost op: 2006/10/14, 14:50:44 »
Citaat van: shpongle
mr twas dus idd onzin van mcgyver, thad niks met 686 te maken, twaren gewoon 2 kernelversies met 386 opt eind, en in de ene ging wireless en in de andere niet. heb nu die nieuwste uit mn grub verwijderd.
Maakt mij niet zoveel uit wat je zegt. Mijn ERVARING:

Ik heb mijn draadloos intel pro wireless kaartje aan de gang gekregen met de link die ik eerder heb vermeld. Ik had een 686 kernel en ik kreeg hem niet aan de praat. Op de betreffende site stond vermeld dat hij het alleen deed met de 386 versie en niet met de 64 bits of zo  (zie deze link: https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/ndiswrapper )

(voor wie de link niet wil volgen heb ik van de site geplukt: Deze instructies gelden alleen voor i386 versie's van Ubuntu. Het zal niet werken op AMD64, Power PC of Live CD's.)

Eigenwijs als ik was probeerde ik het zonder succes met de 686 versie en toen deed hij het NIET. Met de 386 versie ging het gesmeerd. Als ik nu zonder internet werk start ik op metde 686, moet ik internetten, gebruik ik de 386 versie. Uit je verhaal blijkt dat je de 386 versie gebruikt. Waar zit dan de "onzin"?

@Azalin: als je mij de link geeft voor de 686 installatie probeer ik het uit. Ik werk zelf ook liever in 686. Ik twijfel ook niet aan Dennis zijn kennis (haha) maar de makers van die how to zijn ook niet gek. Misschien zijn er ondertussen verbeteringen aangebracht, maar op mijn toshiba met core solo processor gaat het nog niet

Azalin

• Gast
« Reactie #397 Gepost op: 2006/10/14, 15:29:14 »
Citaat van: mcgyver
Citaat van: shpongle
Maakt mij niet zoveel uit wat je zegt. Mijn ERVARING:

Ik heb mijn draadloos intel pro wireless kaartje aan de gang gekregen met de link die ik eerder heb vermeld. Ik had een 686 kernel en ik kreeg hem niet aan de praat. Op de betreffende site stond vermeld dat hij het alleen deed met de 386 versie en niet met de 64 bits of zo  (zie deze link: https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/ndiswrapper )

(voor wie de link niet wil volgen heb ik van de site geplukt: Deze instructies gelden alleen voor i386 versie's van Ubuntu. Het zal niet werken op AMD64, Power PC of Live CD's.)

Eigenwijs als ik was probeerde ik het zonder succes met de 686 versie en toen deed hij het NIET. Met de 386 versie ging het gesmeerd. Als ik nu zonder internet werk start ik op metde 686, moet ik internetten, gebruik ik de 386 versie. Uit je verhaal blijkt dat je de 386 versie gebruikt. Waar zit dan de "onzin"?

@Azalin: als je mij de link geeft voor de 686 installatie probeer ik het uit. Ik werk zelf ook liever in 686. Ik twijfel ook niet aan Dennis zijn kennis (haha) maar de makers van die how to zijn ook niet gek. Misschien zijn er ondertussen verbeteringen aangebracht, maar op mijn toshiba met core solo processor gaat het nog niet
i386 wil zoveel zeggen als 386 en hoger processor (dus OOK de 686). Wat daar mee bedoeld wordt en ook echt letterlijk gezegd wordt is dat het wel met een 32bits processor (i386 dus) en niet met een 64bits processor werkt. Er staat niet dat het NIET met de 686 werkt. Feit is overigens dat Wiki's niet heilig zijn. Ze zijn geschreven door enthousiastelingen zoals jij en ik en ik ben al bij een aantal wat kleine foutjes tegen gekomen. Meestal niet erg, maar bij 1 was dit een klein foutje dat grote gevolgen had (driver niet goed draaien). Voor de 686 is geen speciale manier van installeren, je moet geloof ik alleen niet vergeten om de restricted modules voor je specifieke kernel te laden... iets wat ik standaard al installeer aangezien ik een PC met een ATI en een PC met een NVidia kaart heb.

Verder hangt het ook nog af of je kernel een standaard driver activeert (die misschien niet ondersteund is door de 386 kernel) die in de weg van ndiswrapper gaat zitten.

Welke kaart heb je precies en welke chipset? Misschien dat we er wat meer licht op kunnen werpen. Het kan best ene combinatie van een heleboel factoren zijn die er voor zorgen dat het nou juist bij jou onder de 686 kernel niet werkt.... ik help je graag om hem onder je 686 kernel te laten draaien.

Overigens is de NL versie volgens mij letterlijk vertaald uit het engels of andersom. In de engels versie staat dus dit:

These instructions apply only to the x86 Install CD version of Ubuntu. If you are running Ubuntu for AMD64, please see HowtoUseNdiswrapperOnAmd64Ubuntu for instructions. These instructions do not apply to Ubuntu for Power PC (PPC) and the Ubuntu Live CDs.

bron: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/Ndiswrapper

Zoals je ziet staat daar x86 en niet specifiek 386 of 686 ... daar willen ze dus gewoon mee aangeven dat ndiswrapper zoals deze in de repos zit, niet voor een 64bits processor is gemaakt. 64bits processor gebruikers moeten ndiswrapper zelf compileren. Daar staat ook een howto van op de wiki.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #398 Gepost op: 2006/10/14, 15:37:43 »
Ok, maar dan is een correctie van i386 naar x86 op de wiki wel op zijn plaats, zeker na mijn ervaring.

Gast

• Gast
« Reactie #399 Gepost op: 2006/10/15, 14:11:46 »
Hoi., Ik ben nieuw op het gebied van ubuntu maar ik heb dus en livecd maa als ik die opstart krijg ik geen netwerkconnetie
ik kan dus niet op internet
Ik heb een core2dou 2.13 ghz met een usb-stick van qtec en een router van linksys
onder xp perfect.
hoe krijg ik het onder linux goed?
bvd