Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 311431 keer)

Offline Silvester

• Lid
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #576 Gepost op: 2007/06/30, 23:13:19 »
Alfonsbos (en anderen):

Met Dapper had ik de speedtouch 121g aan de praat. Maar om van de nieuwste dingen gebruik te maken heb ik de upgrade gewaagd naar Feisty. Sindsdien is het me niet meer gelukt de  speedtouch 121g in gebruik te nemen. Feisty biedt mij niet de mogelijkheid WPA te gebruiken en de router verwacht een WPA-sleutel. Als het je lukt, meldt het met grote letters op het forum en geef aan hoe. Alternatief is een goedkope usb wireless dongle die out of de box werkt met WPA. De Sitecom WL-113 kost maar 15 Euro, maar werkt die out of de box met WPA?

Heeft Iemand daar ervaring mee?
:) S

vansima

• Gast
« Reactie #577 Gepost op: 2007/07/02, 11:57:05 »
Ik ben een beginner in Ubuntu. Na installatie van 7.04 wou ik per se ook vanuit mijn zetel verder werken maar mijn usb DWL-G122 rev C.1 usb wireless ding weigert dienst.
Op deze site ben ik blijkbaar niet alleen met deze problemen. Maar een echte oplossing heb ik er nog niet gevonden.

na wat zoeken blijkt er de oplossing erin te bestaan de RT73 driver te vervangen. zie http://wiki.ubuntu-it.org/Hardware/Wireless/RalinkRT73 Helaas is dit spul in het italiaans en gaat het een beetje verder dan mijn kennis over linux (installeren en compileren van drivers).

Zou er eens een meer beslagen linuxer kunnen nagaan of de voorgeschreven methode echt tot een goede oplossing komt en kan ik die dan blindelings volgen?

groeten,
Michel

vansima

• Gast
« Reactie #578 Gepost op: 2007/07/05, 08:52:04 »
even terugkomen op mijn vorige post. Na een automatische vertaling van de site in weliswaar gebrekkig engels kan ik de werkwijze wel aanraden aan iedereen die met een dergelijke USB wireless verbinding tracht te maken. Het werkt!

smartpc

• Gast
« Reactie #579 Gepost op: 2007/07/09, 11:54:13 »
Citaat van: Silvester
Alfonsbos (en anderen):

Met Dapper had ik de speedtouch 121g aan de praat. Maar om van de nieuwste dingen gebruik te maken heb ik de upgrade gewaagd naar Feisty. Sindsdien is het me niet meer gelukt de  speedtouch 121g in gebruik te nemen. Feisty biedt mij niet de mogelijkheid WPA te gebruiken en de router verwacht een WPA-sleutel. Als het je lukt, meldt het met grote letters op het forum en geef aan hoe. Alternatief is een goedkope usb wireless dongle die out of de box werkt met WPA. De Sitecom WL-113 kost maar 15 Euro, maar werkt die out of de box met WPA?

Heeft Iemand daar ervaring mee?
:) S
Hoi Silvester,

Heb je mijn post gelezen? Ik heb inmiddels de Speedtouch 121G werkend in 7.04.
mbv. een nieuwe versie van ndiswrapper [1.47 ipv 1.38]

mvg,
Enrico

karina

• Gast
« Reactie #580 Gepost op: 2007/07/14, 15:09:40 »
hoe installeer ik ndiswrapper bij ubuntu 7,04 en
SMC2682W-G usb stick draadloze modem philips

bram2

• Gast
« Reactie #581 Gepost op: 2007/07/15, 19:19:40 »
Heb nog een klein probleempje met mijn draadloos netwerk.

Zonder WEP beveiliging werkt alles onmiddelijk en perfect. Met WEP beveiliging moet ik eerst zelf nog commando  "key open" in terminal typen en ongeveer 5 minuten wachten voordat alles werkt.

Hier vind je een kopie van wat ik in terminal venster doe:
eerste keer iwconfig: ESSID staat op off/any, nadien wordt deze correct (als mac heb ik veranderd in xx:xx:xx... , maar hier komt de juiste waarde te staan, ik weet niet of iemand dit kan misbruiken daarmee dat ik het veranderd heb)

bram@Xubuntu:~$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      IEEE 802.11g  ESSID:off/any  
          Mode:Managed  Frequency:2.462 GHz  Access Point: Not-Associated  
          Bit Rate=54 Mb/s   Tx-Power:25 dBm  
          RTS thr=2347 B   Fragment thr=2346 B  
          Power Management:off
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

bram@Xubuntu:~$ sudo iwconfig eth0 key open
Password:
bram@Xubuntu:~$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      IEEE 802.11g  ESSID:"netwerk"  
          Mode:Managed  Frequency:2.437 GHz  Access Point: xx:xx:xx:xx:xx:xx  
          Bit Rate=54 Mb/s   Tx-Power:25 dBm  
          RTS thr=2347 B   Fragment thr=2346 B  
          Power Management:off
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Offline Hij

• Lid
« Reactie #582 Gepost op: 2007/07/26, 18:14:07 »
Ik heb Ubuntu Feisty
Voor internet maak ik gebruik van het ouderwetse kabeltje :)
Als ik rechtsklik op mijn network manager dan staat daar:
Enable Networking
Enable Wireless
Alle twee met vinkje ervoor, dus alle twee staan ze aan.
Nu wil ik eigenlijk dat wireless niet meer geladen wordt bij het opstarten van mijn laptop, ik gebruik het toch niet.

« Reactie #583 Gepost op: 2007/08/05, 21:15:08 »
Ook een probleempje. Heb Ubuntu op m'n laptop staan. Netwerk werkt over het algemeen goed. Heb thuis een vast netwerk, dat werkt ook goed. Ook als ik het handmatig instel. Nu hebben ze bij m'n ouders een draadloos netwerk dat ik handmatig moet instellen. Dat werkt totaal niet. Als ik hem handmatig instel, doet hij vrijwel niets. Zoekt niet het netwerk op, meldt zich nergens aan en doet eigenlijk helemaal niets. Wat kan daar het probleem zijn?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #584 Gepost op: 2007/08/05, 21:30:04 »
Citaat van: crashit
Ook een probleempje. Heb Ubuntu op m'n laptop staan. Netwerk werkt over het algemeen goed. Heb thuis een vast netwerk, dat werkt ook goed. Ook als ik het handmatig instel. Nu hebben ze bij m'n ouders een draadloos netwerk dat ik handmatig moet instellen. Dat werkt totaal niet. Als ik hem handmatig instel, doet hij vrijwel niets. Zoekt niet het netwerk op, meldt zich nergens aan en doet eigenlijk helemaal niets. Wat kan daar het probleem zijn?
Wees eens wat duidelijker..... om welke hardware gaat het? is het de PC van je ouders of je eigen PC die moeilijkheden maakt? enz. enz.

« Reactie #585 Gepost op: 2007/08/05, 21:50:20 »
Mijn eigen laptop :)

't Gaat om een AR5005G 802.11abg NIC wireless network kaart.

Het probleem is simpel, hij komt niet op internet, want hij meldt zich niet aan via handmatige configuratie...

Herbij ook nog ff mijn iwconfig:

IEEE 802.11g ESSID:"ThuisAP" Nickname: ""
Mode:Managed Frequency 2.437 GHZ Access Point: 00:0E:6A:CD:82:73
Bit Rate: 0 Kb/s Tx-Power: 9 dBm Sensitivity=0/3
Retry: off RTS thr: off Fragment thr:off
Encryption key: (erg lang nummer) Security mode: restricted
Link Quality=0/94 Signal level=-95 dBm Noice level=-95 dBm
Rx invalid nwid: 44878 Rx invalid crypt:0 Rx invalig frag: 0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

---------

Lo, eth0 en wifi0 staan alledrie op no wireless extensions.

In etc/network/interfaces staat:
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp

(veranderd overigens niet als ik het netwerk via de grafische proggies verander naar static...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #586 Gepost op: 2007/08/06, 12:27:09 »
Ow, en hier komt het leukste: ik kan wel op internet als ik wireless lan op zwervende modus zet en de sleutel voor het draadloos netwerk niet instel. Bovendien moet ik ook nog het programma wlassistant (sudo wlassistant) opstarten, waar ik wel het ipadres e.d. als static kan zetten. En waar ik ook de sleutel voor het wireless lan in moet stellen...

Vervolgens open ik het netwerk en dan doet het internet het. Maar vervolgens vraagt hij om de sleutel voor draadloos netwerk. Als ik die intyp, knalt hij internet er weer uit. Kortom... via een zeer bijzondere manier kan ik wel op internet komen... :S Ubuntu is gek.

« Reactie #587 Gepost op: 2007/08/11, 23:42:42 »
Zou het kunnen liggen aan de netwerksleutel?

raveman

• Gast
« Reactie #588 Gepost op: 2007/08/12, 17:40:25 »
Ik heb zojuist Ubuntu 7.04 probleemloos geinstalleerd en ik heb nu een mooi multiboot systeem met windows en ubuntu.
Het draadloos netwerk activeren lukt mij echter totaal niet. In dit Forum worden vele problemen gemeld en vele voor mij onbegrijpelijke oplossingen aan gedragen, maar ik wil het toch proberen.

Ik heb een Raling RT2561/61 802.11G netwerk kaart.
Als ik via het menu system de optie netwerk open zie ik dat er 2 netwerken zijn gedetecteerd.
Mijn eigen WPA beveiligd netwerk en een onbeveiligd netwerk in de buurt. Ik krijg echter op geen van de netwerken verbinding.
Heb ik nu de goeie drivers geinstalleerd? Hoe kan ik dit zien ?
Is WPA standaard actief in ubuntu?
Wie kan mij vertellen welke stappen ik moet ondernemen om het netwerk aan de praat te krijgen>

r___

• Gast
« Reactie #589 Gepost op: 2007/08/14, 19:49:45 »
WPA is standaard niet actief.
Ik heb de laatste dagen met behulp van dit en andere forums geprobeerd verbinding te krijgen met mijn netwerk.
Het is pas gelukt na het verwijderen van de network manager en het installeren van wicd. Dit programma is te  downloaden via http://wicd.sourceforge.net/
Hierin kon ik gewoon WPA instellen en had ik binnen enkele minuten verbinding.
Ik weet niet of deze oplossing geschikt is voor iedereen, maar het is het proberen waard.
Succes

« Reactie #590 Gepost op: 2007/08/14, 22:32:38 »
Citaat van: crashit
Zou het kunnen liggen aan de netwerksleutel?
Ik denk het haast wel. Op een of andere manier verstuurt mijn netwerkmanager de draadloze sleutel niet goed. Daardoor krijgt hij geen IP-adres of wat dan ook, maar zegt hij wel dat hij verbinding heeft.

Als ik het netwerk heb ingesteld, krijg ik een bericht dat ik de sleutel voor het draadloze netwerk moet invoeren. Als ik dat niet doe, maar via wlanassistant opnieuw verbinding maakt, verstuurd hij blijkbaar wel de draadloze sleutel op een goede manier.

Maar das natuurlijk wel een lastige optie...

Ik zou het verschil in instellingen van wlassistant en de normale netwerkmanager wel eens willen weten :S

Is overigens WEP encryptie.

kramerski

• Gast
« Reactie #591 Gepost op: 2007/09/10, 14:05:53 »
hallo,

Ik heb net ubuntu 7.04 geinstalleerd en weet niet hoe ik mijn netwerk (wireless) aan de praat kan krijgen. Ik heb WEP 64 bits ascii en ik krijg hem niet te pakken. Ik heb ook gezocht in de handleidingen, maar snap niet hoe ik hem aan de praat kan krijgen. Ik heb voor de eerste keer linux geinstalleerd.

Welke stappen moet ik nemen.

Alvast bedankt voor het reageren!
Jurgen

Offline christan

• Lid
« Reactie #592 Gepost op: 2007/09/10, 15:52:42 »
Citaat van: kramerski
hallo,

Ik heb net ubuntu 7.04 geinstalleerd en weet niet hoe ik mijn netwerk (wireless) aan de praat kan krijgen. Ik heb WEP 64 bits ascii en ik krijg hem niet te pakken. Ik heb ook gezocht in de handleidingen, maar snap niet hoe ik hem aan de praat kan krijgen. Ik heb voor de eerste keer linux geinstalleerd.

Welke stappen moet ik nemen.

Alvast bedankt voor het reageren!
Jurgen
Hallo Jurgen,
Heb je het ook geprobeerd met je WEP op hexadecimaal?
Wat ook nog wel eens wil helpen is je installatie eerst volledig updaten met een kabel (als dat kan natuurlijk).
Welke wifi kaart gebruik je?

Grtz,
Christan
Jesus H. Tapdancing Christ! The Band, Elwood! The Band!!!

kramerski

• Gast
« Reactie #593 Gepost op: 2007/09/10, 16:10:02 »
Hoi,

Ik heb net even gekeken en in de beschrijving van de Windows installatie file staat:

"Dell _Wireless (Japan) WLAN Network Adapter Card, TrueMobile 1300 b/g PCMCIA, TrueMobile 1300 Internal b/g MPCI, TrueMobile 1400 Internal Dual-band WLAN Card , Wireless 1350(b/g)WLAN miniPCI Card, Wireless 1370 (b/g)WLAN MiniPCI Card, Wireless 1450 (a/b/g) Dual-Band WLAN miniPCI Card, Wireless 1470 (a/b/g) Dual-Band WLAN miniPCI card, Wireless™ 1350 WLAN (b/g) PC Card Driver"

Het is een MiniPCI kaart van Dell.

Word je hier wat wijzer van?

Linuxnoob

• Gast
« Reactie #594 Gepost op: 2007/09/17, 20:49:14 »
Hoikes allemaal,

Voor degene die een DWL122G ver3.00 usb wireless hebben, kan ik wel al hulp bieden met de kaart gedeeltelijk werkende te krijgen.

Maar zit met 1 probleem dak graag zou opgelost zien eer ik jullie de volledige oplossing wil aanbieden (aan half werk heb je niets ;)   ).
Mijn probleem dus :)  : mijn stick of hoe je het noemen wilt, is te zien op de router, heeft ip-adres en de hele winkel. wel heb ik tijdelijk men beveiliging uitgezet.

Dus logischer wijze heb ik enkel men ESSID moeten ingeven.MAAR, ik geraak niet opt internet met men wireless EN in men networkmanager-spel heb ik ook geen bal staan van wireless hupperdepub.Wel kan ik wireless zien staan als ik via Systeem->beheer->netwerk ga.

Kan iemand me helpen?? dan kan ik eindelijk een werkende oplossing op het forum zetten over men kaart en feisty fawn.

alvast merciekes

Linuxnoob

• Gast
« Reactie #595 Gepost op: 2007/09/17, 21:57:34 »
Menskes,

heb een oplossing gevonden, hij geeft de wireless nog niet weer in het systeemvakje, maar men internet bolt :).draadloos wel te verstaan.

Dus zoals beloofd krijgen jullie men oplossing om alle RT73 based netwerkkaarten te laten werken.

men eerste probleem was dat men usb-wirless men feisty deed hangen. om dit al op te lossen doe je het volgende eer je je kaartje aansluit :

ga naar http://packages.debian.org/experimental/net/rt73-common download de common en source. Omdat dit een debians zijn , kan je ze installen door gewoon dubbel te klikken op je download. Als je deze 2hebt geinstalled , reboot je je PC. Plug nu ook je usb-wireless in.

Stap 2 dankzij iemand op dit forum kwam ik op volgende link om me verder te helpen :http://wiki.ubuntu-it.org/Hardware/DispositiviSenzaFili/RalinkRT73?highlight=%28rt73%29
Ik kan deze persoon niet genoeg bedanken, dankjewel dus. :)

het is int italiaans maar het gaat simpel: download de driver, het handigste is om gewoon op de link te klikken ( het woordje qui ). onder de vanzelfsprekende titel Download del driver.

eens je de driver hebt, verhuis je je download naar je persoonlijke map.moet niet, maar heb het gewoon zo gedaan.

Vervolgens op je een terminalvenster, nu begint het echte werk.

typ : "tar -xvf /naam van waar je donwload staat/de naam van de download (vergeet de extensies niet)"

Een de hele file "getarred" is , typ je

"cd /lokatie van de getarrede map/Module"

dan typ je :

make

na alles gebeurt is wat moet gebeuren zie je iets staan waar het cmdo "strip" staat , dus geven we volgende cmdo in :

"strip -S rt73.ko"

vervolgens :

" sudo make install"

en dan is het werk gedaan ( mits je geen beveiligde draadloze verbinding hebt).

Reboot je pc.

Ga dan naar Systeem->Beheer->Netwerk en zet de zwervende modus uit. Geef je ESSID in waar nodig laat de rest blank en klik DHCP aan bij Netwerkinstellingen(of zoiets).

en zo zou je draadloos internet moeten bollen met de RT73-driver. of beter gezegd,zo werkt ie toch bij mij.

Hopelijk krijg ik ooit ook WPA of dergelijke aan de praat.

Alvast veel geluk en sorry voor de dubbelpost

BackwardsDown

• Gast
« Reactie #596 Gepost op: 2007/09/20, 18:46:23 »
Ik heb een dell latitude d830 gekocht en ik heb deze:
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/Intel_4965_AGN_WiFi_Driver/Fiesty
guide gebruikt om mijn netwerkkaart met ndiswrapper aan de praat te krijgen.

Als ik mijn computer opstart ziet de networkmanager geen netwerken, ik moet dan "sudo modprobe ndiswrapper" draaien zodat hij netwerken ziet (ondanks de stappen uit de guide). Dan connect hij naar een netwerk, dan kan ik een paar minuten internetten voordat deze eruit vliegt. Vervolgens zet ik het netwerk in networkmanager uit en dan weer aan en dan kan ik gewoon normaal internetten.

Dat vind ik al vreemd, maar wanneer ik flink ga downloaden freezed mijn ubuntu binnen een paar minuten volledig. Ik kan hem dan alleen nog maar een harde reset geven.
Weet iemand wat ik kan doen om dit op te lossen?

Alvast bedankt,
Niels

edit: volgens deze pagina http://kuscsik.blogspot.com/2007/06/how-to-install-intel-4965-wireless.html werkt mijn wirelesskaart zonder ndiswrapper in gutsy, zou het slim zijn om nu al te upgraden naar de beta?

Offline Htbaa

• Lid
    • http://blog.htbaa.com
« Reactie #597 Gepost op: 2007/09/22, 10:18:22 »
Hoi,

Ik heb mijn Ubuntu systeem nu zover klaar voor gebruik. Draadloos internet werkt ook, maar...

Ik heb een Linksys WUSB11 v4.0 802.11b Adapter. Deze werkt met ndiswrapper. In mijn netwerk maak ik gebruik van een WPA key. Verder gebruik ik DHCP voor het automatisch verkrijgen van een IP adres en de rest.

Probleem is, DHCP werkt niet bij het opstarten. Zodra ik in Gnome inlog dan zie ik bij mijn network monitor (heb de network-manager van gnome moeten verwijderen, anders wil de WUSB11 niet, dus dit is die monitor applet) wel dat deze is geactiveerd, maar geen verbinding heeft.

Als ik vervolgens de terminal opstart en sudo ifdown wlan0 && sudo ifup wlan0 doe dan krijg ik wel verbinding.

Maar dit wil ik uiteraard niet, dit moet automatisch bij het opstarten.

Nog wat technische gegevens:

Linksys WUSB11 v4.0 802.11b Adapter

/etc/network/interfaces
allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet dhcp
wpa-driver wext
wpa-ssid linksys
wpa-ap-scan 1
wpa-proto RSN WPA
wpa-pairwise CCMP TKIP
wpa-group CCMP TKIP
wpa-key-mgmt WPA-PSK
wpa-psk mijnwpakey

auto wlan0
Het verplaatsen van auto wlan0 maakt overigens niets uit. ndiswrapper Staat overigens ook gewoon in /etc/modules.
Verder heb ik wpa_suplicant geinstalleerd voor de WPA encryptie.

Als iemand me kan helpen, graag.

Edit: Mijn oplossing is om ifdown wlan0 en ifup wlan0 in /etc/rc.local te plaatsen. Betwijvel het of het de juiste methode is. Want ik weet niet of ik nu pas verbinding heb na het inloggen of voor het inloggen.
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista

rikske2110

• Gast
« Reactie #598 Gepost op: 2007/09/25, 22:36:17 »
Ubuntu-vrienden,

mijn draadloos netwerkje werkt ogenschijnlijk zonder noemenswaadige problemen. Alleen zie ik de naburige bestaande netwerken via het icoontje van de vaste verbinding, en als ik op het icoontje vande draadloze verbinding klik, zie ik enkel een IP-adres. Via iwonfig merk ik dat de Bit Rate=11 Mb/s

Iemand een idee hoe ik dit goed krijgen kan? Of maak ik hier van de spreekwooordelijke mug een olifantje?

Groetjes,

Eric

Offline Htbaa

• Lid
    • http://blog.htbaa.com
« Reactie #599 Gepost op: 2007/09/25, 22:37:56 »
Dat van je bitrate, weet je zeker dat je een 54mbit adapter hebt?
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista