Voorlopige ervaringen (ik ben nu op twee scholen geweest met nagenoeg alle collega's gezien en gesproken te hebben):
De Windows Vista gebruikers trappen er massaal in. Die zien geen verschil met wat ze thuis hebben. De echte 'verstokte' Vistagebruikers vinden mij eindelijk verstandig dat ik toch met Vista aan de gang ben gegaan. Ze kijken hun ogen uit als ze dan met de Compiz effecten worden geconfronteerd. Je ziet ze dan ook denken dat dat Linux er toch ook mooi uit kan zien, ondanks dat ze zijn beetgenomen.
De Windows XP gebruikers kennen over het algemeen Windows Vista niet en denken dan ook dat ik Linux op mijn laptop heb. "Wel mooi overigens." Maar als ze dan op de Windows eigenschappen als dat Explorer- en starticoon wijs, dan zie je ze meteen denken "Is dat nu Vista, ziet er mooi uit hoor. Hé dat is helemaal niet zo langzaam als men zegt" krijg ik dan vaak te horen.
Degenen die mij goed kennen geloven het niet omdat ik niets van Vista moet hebben. Zij denken (zonder het te zien) dat ik er Linux op heb staan. Maar als ze dan geen Linux-eigenschappen ontdekken zie je ze toch twijfelen.
Hoewel het natuurlijk een grap is, denk ik toch wel dat je met dergelijke effecten Windows gebruikers over de streep kan trekken, omdat ze zoveel herkenning zien. Omdat ik het zo echt mogelijk heb gemaakt moet ik ook op de Windows (Vista) manier werken, dus mis ik een heleboel zaken die voor mij normaal gesproken goed bereikbaar zijn, zoals Wbar e.d. Een Windowsgebruiker zal daar juist moeite mee hebben, omdat hij/zij daar nooit mee heeft gewerkt en weet niet wat voor niet dat heeft. En dat zou natuurlijk af kunnen schrikken.
Ik mis nu eigenlijk de Linux effecten en manier van werken, maar de Windows gebruikers zien mij nu modderen en zoeken naar functies die ik normaliter gebruik, en dat maakt het dan ook zo echt en geloofwaardig.
Voor mijzelf ben ik eigenlijk blij als ik het grapje als afgerond kan beschouwen. Daarvoor moet ik toe het eind van deze week wachten.