Draai al een poosje als test en tot tevredenheid Ubuntu 9.04 (64bits versie).
(Met Vista & Wubi een dual-boot gemaakt.)
Lekker met Compiz & Emerald gespeeld, alles draaide soepel, snel en perfect.
Vandaag (deels essentiële) updates binnengekregen en braaf geïnstalleerd. Had ik dat maar niet gedaan.

Scrollen gaat nu traag (zowel in Nautilus als Firefox), het verplaatsen/vergoten/verkleinen/minimaliseren/maximaliseren van vensters gaat enorm traag; het ziet er allemaal niet uit.
Alsof de
algemene beeldopbouw van allerlei elementen enorme processorkracht nodig heeft en het allemaal niet trekt (beetje onlogisch met een quad-core systeem en 4GB aan RAM en een ATI radeon 4850 hd). Dit zuigt echter enorm en ik baal er dus stevig van.
Compiz en Emerald uiteraard al uitgezet, maar dat maakt geen moer uit. (Na de update zag ik al dat Emerald niet goed meer werkte; bepaalde onderdelen van vensters werden niet meer op de Emerald-manier getoond, Compiz venster effecten werden niet gerendered, etc.) De problemen zijn en blijven hetzelfde ook zonder Compiz en Emerald en diverse malen herstarten van het systeem.
Aangezien ik een enorme n00b ben op Linux gebied, weet ik even niet wat ik kan doen om dit te herstellen.
Hoe kan ik, bijvoorbeeld, de laatste updates ongedaan maken? Geen idee.
Of, hoe kan ik de prestaties weer op normaal niveau krijgen? Geen idee.
Iemand wel een idee hoe ik de boel hier weer op een normaal (en snel) werkend niveau krijg?