Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Na updates van Ubuntu (9.04), allerlei zaken traag geworden...  (gelezen 2760 keer)

Offline n00buntu

• Lid
Draai al een poosje als test en tot tevredenheid Ubuntu 9.04 (64bits versie).
(Met Vista & Wubi een dual-boot gemaakt.)
Lekker met Compiz & Emerald gespeeld, alles draaide soepel, snel en perfect.

Vandaag (deels essentiële) updates binnengekregen en braaf geïnstalleerd. Had ik dat maar niet gedaan.  :-[
Scrollen gaat nu traag (zowel in Nautilus als Firefox), het verplaatsen/vergoten/verkleinen/minimaliseren/maximaliseren van vensters gaat enorm traag; het ziet er allemaal niet uit.

Alsof de algemene beeldopbouw van allerlei elementen enorme processorkracht nodig heeft en het allemaal niet trekt (beetje onlogisch met een quad-core systeem en 4GB aan RAM en een ATI radeon 4850 hd). Dit zuigt echter enorm en ik baal er dus stevig van.

Compiz en Emerald uiteraard al uitgezet, maar dat maakt geen moer uit. (Na de update zag ik al dat Emerald niet goed meer werkte; bepaalde onderdelen van vensters werden niet meer op de Emerald-manier getoond, Compiz venster effecten werden niet gerendered, etc.)  De problemen zijn en blijven hetzelfde ook zonder Compiz en Emerald en diverse malen herstarten van het systeem.

Aangezien ik een enorme n00b ben op Linux gebied, weet ik even niet wat ik kan doen om dit te herstellen.
Hoe kan ik, bijvoorbeeld, de laatste updates ongedaan maken? Geen idee.
Of, hoe kan ik de prestaties weer op normaal niveau krijgen? Geen idee.

Iemand wel een idee hoe ik de boel hier weer op een normaal (en snel) werkend niveau krijg?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 13:57:35 door n00buntu »

Offline Willem_D

• Lid
Re: Na updates van Ubuntu (9.04), allerlei zaken traag geworden...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/30, 12:13:42 »
Is de geïnstalleerde videokaart-driver nog wel de juiste?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 12:16:07 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/30, 12:32:20 »
Goede vraag!

Ben even gaan kijken op de ATI site, en ik zie een driver staan met een week oude release datum (7/23/2009):
http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linux.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.36&lang=English

De laatste keer dat ik een ATI driver daar heb gedownload is zeker langer dan een maand geleden.

Ben 'm al aan het downloaden.
Ik ga de oude proberen te verwijderen en deze nieuwe installeren.

Ik kom hierop later terug (of het een oplossing is voor de huidige problemen, of niet e.d.).

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/30, 12:37:07 »
Ik betwijfel of je er goed aan doet:
zie http://sites.google.com/site/computertip/fouten

12. ATI videokaarten in 9.04: het fabrieksstuurprogramma (de driver) van ATI is slecht.

Alleen voor Ubuntu 9.04: als u een ATI videokaart hebt, installeer het fabrieksstuurprogramma dan niet!
De kwaliteit van de nieuwste versies van dat stuurprogramma is slecht.

U kunt in 9.04 dus het beste het standaard open-bron-stuurprogramma blijven gebruiken voor uw ATI videokaart.
Nadeel is helaas wel, dat uw ATI videokaart daardoor niet op vol vermogen kan presteren.
Of u kunt overwegen om over te stappen op Ubuntu 8.04, die dit probleem niet heeft, omdat die een oudere
versie gebruikt van het fabrieksstuurprogramma.

Het is te hopen, dat de noodlijdende firma AMD / ATI weer geld kan vrijmaken om haar Linux-stuurprogramma
te verbeteren.
Nog beter zou zijn, als AMD / ATI hetzelfde doet als de firma Intel; namelijk haar stuurprogramma geheel open-bron
maken, waardoor
de Linuxgemeenschap kan meehelpen om het te verbeteren.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 12:39:09 door Willem_D »

Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/30, 12:49:47 »

Ik begrijp dat je toch naar tevredenheid hebt kunnen werken met een ATI-fabrieksdriver.
Staat/stond dezelfde driver nog wel geactiveerd/geïnstalleerd na je recente Jaunty-update?

Francis Lucille

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/30, 12:53:04 »
Ik betwijfel of je er goed aan doet:
zie http://sites.google.com/site/computertip/fouten
Die twijfel mag. :-)

Probleem is echter dat dit stukje:
"U kunt in 9.04 dus het beste het standaard open-bron-stuurprogramma blijven gebruiken voor uw ATI videokaart.
Nadeel is helaas wel, dat uw ATI videokaart daardoor niet op vol vermogen kan presteren.
"
...bij mij inderdaad niet het onderste uit de kan haalt en evengoed voor problemen en performance degradatie zorgt.

De oude ATI drivers zijn reeds verwijderd, de scroll (en andere venster) problemen zijn daarmee opgelost.
Nu ga ik de ATI nieuwe drivers installeren, ik kom straks terug met een update over mijn ervaringen daarmee.

Om het even het resultaat van die installatie, de oorzaak en de (al dan niet tot tevredenheid stemmende) oplossing voor mijn probleem is inmiddels duidelijk.

Moet ik zelf [Opgelost] voor het onderwerp plaatsen? Of hoe werkt dat hier?

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/30, 12:58:06 »

Ik begrijp dat je toch naar tevredenheid hebt kunnen werken met een ATI-fabrieksdriver.
Dat klopt. Die werkte helemaal perfect.

Staat/stond dezelfde driver nog wel geactiveerd/geïnstalleerd na je recente Jaunty-update?
Ik kan dat niet meer met enige zekerheid zeggen, maar ik denk van wel. En wel hierom:
De oude driver is inmiddels verwijderd, en na een herstart zijn alle voornoemde problemen opgelost. Draai nu met de standaard drivers van Ubuntu, neem ik even voor het gemak aan (en dus zonder Compiz e.d. mogelijkheden).

Straks dus even een installatie doen van de nieuwste drivers, we zien wel waar mij dat brengt (ik kom daarop terug!).

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/30, 13:00:10 »
Houd ons op de hoogte a.u.b.
Wanneer er een fout inzit, komen er meer gebruikers met problemen.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/30, 13:01:19 »
Als je Ubuntu wilt blijven gebruiken, kun je overwegen om een install te doen op een eigen partitie. (Dus niet meer via WUBI.) Dat schijnt minder complicaties op te leveren.

P.S.1: hier staan nuttige tips: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
P.S.2: je moet inderdaad zelf [OPGELOST] voor je topic-titel zetten.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 13:04:53 door Willem_D »

Francis Lucille

« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/30, 13:07:39 »
(Met Vista & Wubi een dual-boot gemaakt.)
Geen wonder dat je n00buntu heet. XD
Niet om te kwetsen ofzo, ik bedoel, Wubi kun je het beste vermijden en een echte dual boot nemen.
Er zijn verschrikkelijk veel problemen met Wubi, Mint4Win, etc.

DarkEra

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/30, 13:11:08 »
Hoezo Wubi vermijden? Ik zeg niet dat het de oplossing is en dat het goed werkt maar door het te gebruiken en te testen kan men de problemen die er zijn met Wubi melden aan de ontwikkelaars. Op die manier kunnen ze het alleen maar verbeteren.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/30, 13:12:07 »
Geen wonder dat je n00buntu heet.
Dit vind ik toch wel kwetsend overkomen........
Wubi is bedoeld om mensen te laten kennis maken, zonder te moeten booten met een "leeg" systeem van CD.
Natuurlijk is een volledige installatie altijd beter, maar je wilt toch een proefrit maken, voor je de auto koopt..... :lol:

« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/30, 13:36:47 »
Dat kan wel.
Maar op sommige PC's waar ik Wubi heb getest, met name op de school computers, was na het verwijderen Ubuntu nog steeds in het boot menu.
Alleen kan je niet naar toe booten, maar het staat er wel.
Dat is niet het enige reden, begrijp me niet verkeerd.

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/30, 13:57:11 »
Houd ons op de hoogte a.u.b.
Wanneer er een fout inzit, komen er meer gebruikers met problemen.......
Hierbij de update:

Laatste ATI drivers geïnstalleerd en ook nu zijn alle voornoemde problemen niet meer teruggekomen.
Dus:
  • Compiz & Emerald doen weer hun feestelijke eye-candy-ding.
  • Geen problemen meer met de eerdere beschrijving van het scrollen of problematische beeldopbouw van het e.e.a.

Volledig naar tevredenheid opgelost, dus! [hier een smiley die dol van blijheid danst]

PS:
M.b.t. de kritische Wubi kanttekeningen alhier:
Heeft allemaal niets van doen met de beschreven problemen die ik had. Laat dat nu even heel erg duidelijk zijn.
De Wubi install van Ubuntu werkt hier overigens al maanden probleemloos. Er zullen best problemen mee zijn, maar ik heb ze praktisch gezien gewoon niet en nooit ervaren. (En in dit onderhavige en opgeloste geval is het verwijzen naar Wubi als mogelijke oorzaak ook nog eens volkomen misplaatst.)

Het enige en mijns inziens valide bezwaar van Wubi zou deze zijn:
"Ook is uw Linux dan kwetsbaar voor Windows-ellende, want het Ubuntusysteem is dan gewoon toegankelijk voor Windows."
(Valt hier te lezen.)

Al is de 'Windows-ellende' niet duidelijk beschreven (ik heb helemaal geen 'ellende' met Windows?), ik kan me iets voorstellen bij wat de schrijver van dat stukje proza eigenlijk bedoelt te zeggen.

Voor de rest, en niet om mijn gebruik van Wubi te verantwoorden voor wie dan ook, wil ik even duidelijk maken waarom ik voor Wubi heb gekozen:
  • Het is voor mij een verschrikkelijk toegankelijke en makkelijke manier om Ubuntu/Linux even te testen.
  • Een dual boot en Ubuntu installatie is héél eenvoudig ongedaan te maken. Makkelijker kan het niet.
    (Heb meerdere malen Ubuntu moeten verwijderen en herinstalleren dankzij mijn hoge n00b-gehalte en de ongelukkige combinatie van meer dingen willen doen dan het huidige niveau van mijn kennis mij eigenlijk toestaat. :P)
  • Het is sowieso een tijdelijke beslissing:
    Mocht Linux/Ubuntu mij zodanig bevallen, dan zal ik het t.z.t. 'echt' installeren.
    Mocht ik Linux/Ubuntu beoordelen als grappig-maar-niets-toevoegend aan mijn behoefte; dan is het ook zo *poef* weer weg.

Rest mij alleen nog iedereen te bedanken voor hun bijdragen alhier en speciaal Willem_D even heel erg hartelijk te danken door mij te wijzen op mogelijke driver-problemen van de grafische kaart.

Bij deze, dus:
Willem_D; heel erg hartelijk bedankt!  =D

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [OPGELOST] Na updates van Ubuntu (9.04), allerlei zaken traag geworden...
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/30, 14:03:50 »
Dat noem ik een duidelijk beärgumenteerd verweer :lol:
Maar ik ben er van overtuigd, dat we je nog lang zullen meemaken op dit forum.
Waar jij nu zit, zijn we allemaal geweest.......

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/30, 14:54:04 »
Dat noem ik een duidelijk beärgumenteerd verweer :lol:
;)

Maar ik ben er van overtuigd, dat we je nog lang zullen meemaken op dit forum.
Waar jij nu zit, zijn we allemaal geweest.......
We zullen zien. De tijd zal het uitwijzen.  :)

Mijn eerste kennismaking met dit forum bevalt me i.i.g. wel.

Nog even op iets anders terugkomend dat in dit onderwerp door Willem_D aangehaald werd:

Citaat
12. ATI videokaarten in 9.04: het fabrieksstuurprogramma (de driver) van ATI is slecht.

Alleen voor Ubuntu 9.04: als u een ATI videokaart hebt, installeer het fabrieksstuurprogramma dan niet!
De kwaliteit van de nieuwste versies van dat stuurprogramma is slecht.

U kunt in 9.04 dus het beste het standaard open-bron-stuurprogramma blijven gebruiken voor uw ATI videokaart.
Of u kunt overwegen om over te stappen op Ubuntu 8.04, die dit probleem niet heeft, omdat die een oudere
versie gebruikt van het fabrieksstuurprogramma.

Het is te hopen, dat de noodlijdende firma AMD / ATI weer geld kan vrijmaken om haar Linux-stuurprogramma
te verbeteren.

Ik moet uit eigen ervaring concluderen dat dit hele stuk niet klopt!
  • De ATI drivers worden actief ge-update en verbeterd.
  • De ATI drivers zijn uitstekend geschikt voor Ubuntu 9.04.
  • De ATI drivers werken beduidend beter dan het open bron alternatief.

Alleen met dit stukje kan ik het eens zijn:
Citaat
Nog beter zou zijn, als AMD / ATI hetzelfde doet als de firma Intel; namelijk haar stuurprogramma geheel open-bron
maken, waardoor de Linuxgemeenschap kan meehelpen om het te verbeteren.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/30, 14:58:11 »
In het verleden zijn er problemen geweest met oudere ATI kaarten en met de nieuwste ATI kaarten.
Mogelijk zit jij in de goede serie, die goed wordt ondersteund.........

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/30, 15:30:05 »
In het verleden zijn er problemen geweest met oudere ATI kaarten en met de nieuwste ATI kaarten.
Dat kan. Zoals gewoonlijk, kan er echter een enorme discrepantie ontstaan tussen ervaringen in het verleden en het heden.

Die discrepantie constateer ik in het eerder aangehaalde schrijven door mijn eigen ervaringen.

Mogelijk zit jij in de goede serie, die goed wordt ondersteund.........
Of een grafische kaart wordt ondersteund, of niet; dat ziet men snel genoeg op de ATI site.

Men doorloopt simpelweg het aangeboden keuze menu op de ATI site.

Gelukkig deed ik dat eerder dan het lezen van dat aangehaalde stukje, anders had ik wellicht zonder uitstekend werkende ATI drivers gezeten.
Het stuk behoeft sowieso een update en meer nuance, met de huidige aangeboden informatie is naar mijn mening niemand gediend.

Maar, goed. Het zij anders maar zo.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/30, 15:37:27 »
Citaat
Het enige en mijns inziens valide bezwaar van Wubi zou deze zijn:
"Ook is uw Linux dan kwetsbaar voor Windows-ellende, want het Ubuntusysteem is dan gewoon toegankelijk voor Windows."
(Valt hier te lezen.)

Al is de 'Windows-ellende' niet duidelijk beschreven (ik heb helemaal geen 'ellende' met Windows?)

Bij een Wubi installatie bestaan je linux partities eigenlijk als een bestand op de Windows partitie. Als er dus ooit een zeer schadelijk virus is dat je windows bestandssysteem zwaar toetakelt, dan kan ook je Ubuntu installatie (dat bestand) mee onbruikbaar worden. Als linux echter op een aparte partitie staat, dan kan het niet op de wijze beschadigd worden. Hoogstens volstat het dan je boot sector te reperaren om weer in je intact gebleven Ubuntu installatie te kunnen booten.

Windows ellende? Ik ben twee jaar exclusief op Linux, maar heb deze morgen sedert lang weer het vriendelijk verzoek gehad een Windows XP installatie op te krikken, die door malware/spyware, of zijn het virussen, danig verziekt was. Ik vind dat wel eens plezant en mis dat wel een beetje in Ubuntu: dat scannen, registry opkuisen, comprimeren, scannen, telkens weer herstarten na iedere update, ... om daarna weer met een opgekrikt, vinniger systeem voor de dat te komen ... zolang als het duurt.

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/30, 18:20:10 »
Citaat
Al is de 'Windows-ellende' niet duidelijk beschreven (ik heb helemaal geen 'ellende' met Windows?)
Bij een Wubi installatie bestaan je linux partities eigenlijk als een bestand op de Windows partitie. Als er dus ooit een zeer schadelijk virus is dat je windows bestandssysteem zwaar toetakelt, dan kan ook je Ubuntu installatie (dat bestand) mee onbruikbaar worden. Als linux echter op een aparte partitie staat, dan kan het niet op de wijze beschadigd worden. Hoogstens volstat het dan je boot sector te reperaren om weer in je intact gebleven Ubuntu installatie te kunnen booten.
Ja, precies; dat haal ik er dan ook wel min-of-meer uit. Maar, ik lees dan zelf liever iets dat jij hierboven beschrijft; dat soort informatie wil ik wel doorverwijzen naar anderen.

Windows ellende? (...)
Daar heb ik dus zelf geen last van. (Met Vista is het op allerlei onderdelen trouwens wel wat verbeterd t.o.v. XP.)

Voor mij niet de reden om dan Ubuntu/Linux maar eens te proberen, i.i.g.