Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xorg: wat is dit nu eigenlijk?  (gelezen 2035 keer)

FrankVdb

• Gast
Xorg: wat is dit nu eigenlijk?
« Gepost op: 2006/10/19, 21:08:13 »
Ik neem aan dat het een idiote beginnersvraag is maar ik heb rondgegoogeld en ik vind nergens een bevredigend antwoord...

Is Xorg een bureaubladomgeving en bijgevolg een 'concurrent' van Gnome/KDE/Xfce/enz. of is het iets wat daaronder draait? Zo ja, wat doet het dan in feite?

Offline muksie

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/19, 21:12:42 »
Xorg is een x-window-server, kijk bijvoorbeeld eens hier

FrankVdb

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/19, 21:27:08 »
De wiki maakt een onderscheid tussen window managers en desktopomgevingen. Dat begrijp ik niet. Een window manager is blijkbaar een serversysteem dat zorgt voor de communicatie tussen de grafische interface en de machine. Maar in het lijstje op de wiki staat XFCE bij de window managers, en worden als desktopomgeving alleen Gnome en KDE vermeld.

Met welke window manager werkt Gnome? Hoe heet het Windows-equivalent van X Window?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/19, 21:39:41 »
Er is geen windows-equivalent, omdat windows zoiezo via een window interface werkt en dit kan je niet uitschakelen in windows.

window manager = een systeem om je vensters op het scherm te beheren (verplaatsen van vensters, vensters minimaliseren/maximaliseren...) (voorbeeld: Metacity (GNOME), Kwin (KDE), Compiz, Beryl, Fluxbox)

desktopomgeving = alles dat je nodig hebt om grafisch te kunnen werken: bv. taakbalken, bureaubladachtergrond/iconen... normaal gezien hoort een window manager ook bij deze naam, omdat bijna elke desktopomgeving zijn eigen window manager heeft (voorbeeld: GNOME, KDE, XFCE)

X server = een programma om een grafische interface te draaien... je hebt X dus nodig om een desktopomgeving en/of window manager te kunnen starten

XFCE is in principe inderdaad een volledige desktopomgeving en niet slechts een window manager ... ik heb de Wiki pagina aangepast voor deze verandering ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

FrankVdb

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/20, 09:05:35 »
Ok, bedankt voor de uitleg.

Welke window manager zit standaard bij Gnome? Of heeft een dergelijke desktop niet per se een window manager nodig?

Ik stel de vraag omdat ik probeerde een sjieke klok te installeren (eye candy) maar de ontwikkelaar zegt dat je een window manager als xcompmgr of compiz moet installeren. Maar ook dan werkt het niet, ik moet hem waarschijnlijk eerst configureren...

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/20, 09:18:24 »
GNOME heeft standaard Metacity

Compiz en Beryl zijn compositing window managers, waarschijnlijk verwijs je naar cairo-clock ? Je moet AIGLX of XGL installeren + een compositing window manager zoals Compiz of Beryl (beryl is een fork van compiz met meer opties - www.beryl-project.org)

Informeer je eens over XGL, AIGLX en Beryl met behulp van Google of kom langs op het beryl forum: http://forum.beryl-project.org
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

FrankVdb

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/20, 13:01:45 »
Ok hartelijk bedankt. Het gaat inderdaad om cairo-clock.
Het gaat me niet zozeer om het esthetische, hoewel het een heel mooie klok is. Was eerder een oefening in het installeren...
Hiermee sta ik in elk geval een stap verder. Dit is allemaal heel leerrijk, ik begin mijn draai te vinden met Ubuntu.

Toch vreemd eigenlijk dat ik nu pas Linux ontdek. Mijn eerste machine was een Commodore 128, die ik na lang sparen in 1985 kocht. Daarna met MS-DOS en Windows for Workgroups en vervolgens met de hele santekraam van Gates gewerkt, van 95 tot XP...