Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wil niet installeren  (gelezen 10296 keer)

Offline track

• Lid
Re: wil niet installeren
« Reactie #25 Gepost op: 2009/06/05, 21:05:31 »
Hoi Paul,

je moet niet zeuren van "rot Linux".  Er is blijkbaar iets mis met de herkenning van de monitor, en ?
Dat is bij de monitor ± hetzelfde als bij USB, als de ID-code niet bekend is kan hij er niets mee.
(bij de monitor komt die code via DDC -> https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooting/Resolution )

En dan is het dus gissen.  Of even, desnoods via een regel in de /etc/X11/xorg.conf , de boel handmatig instellen.
( -> https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution )
Als je dat probeert zal het probleem na een logout en her-login misschien al opgelosd zijn.

Vriendelijke groet,

track

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2009/06/05, 21:23:58 »
Hoi Paul,

je moet niet zeuren van "rot Linux".  Er is blijkbaar iets mis met de herkenning van de monitor, en ?
Dat is bij de monitor ± hetzelfde als bij USB, als de ID-code niet bekend is kan hij er niets mee.
(bij de monitor komt die code via DDC -> https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooting/Resolution )

En dan is het dus gissen.  Of even, desnoods via een regel in de /etc/X11/xorg.conf , de boel handmatig instellen.
( -> https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution )
Als je dat probeert zal het probleem na een logout en her-login misschien al opgelosd zijn.

Vriendelijke groet,

Hoi Track;
dat eerste heb ik niet geschreven, alleen gedacht, maar het ligt niet aan linux, andere distro's kennen het probleem niet of minder.
Het paarse deel is wat de buntus beweren te vermeiden, daarom heb ik zo heftig gereageerd. Een distro voor de "N00b", maar een "verkeerde" monitor en je bent uitgepoept! Ik ben al wat langer aan het experimenteren met Linux (de Buntus, Mandriva, Suse, PCLinuxOS, Pardus en Sabayon en nog Xandros en Linspire, en helemaal als eerste indertijd  "CorelLinux",  maar van het wroeten in het inwendige ben ik nog steeds niet gecharmeerd. Als het bij windows en Apple allemaal grafisch kan, zou dat hier onderhand ook moeten kunnen, er werken genoeg goedwillende, hardwerkende, toegewijde vrijwilligers aan.
track

Offline track

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/06/05, 21:38:52 »
Heb je mijn links bekeken dan ?  Daar gaan zij zonder aan de "xorg.conf" te prutsen aan de slag.

En, de pendant van de driver-CD bij Win.. (die je ook nodig moet installeren !) is bij Linux nu de configuratie.
Ergens moet hij zijn kennis over speciale* hardware vandaan krijgen toch ?

Dus bij Uby het passende commando òf uitvoeren of in de desbetreffende  ".config" zetten en je hebt het.
Wat is er fout mee ?

track

*-> dat betekent bij de PC letterlijk alles boven standaard-VGA- resolutie !!  -> wordt alles via acpi enz. ingesteld !!

« Reactie #28 Gepost op: 2009/06/06, 00:25:29 »
ff wat anders ?

Deze persoon wil helemaal niet geholpen worden, hij wil alleen maar klagen dat Ubuntu niet doet wat het belooft.
(nu zal het me een raadsel wezen waar hij die belofte gelezen heeft ? )

Maagoe

Never the les, dus kan deze topic gewoon naar het "Offtopic" gedeelte verhuizen omdat hij alleen maar wil discuseren erover en niet een oplossing van ons wil horen voor zijn probleem.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2009/06/06, 09:49:26 »
@Track: Je hebt gelijk, bij windows moet je een cd tje hebben om te installeren, daarbij klik je dan op installeren , et voila.
Bij Linux heeft men heel veel moeite gedaan om al deze losse cd tjes overbodig te maken, en alles in de repo's gestopt, prachtig geconfigureerd. Alleen als iets dan niet helemaal standaard is, is er voor de gewone man geen eer aan te behalen, want al die tips die jij en anderen geven, zullen best wel werken, maar als je een distro gekozen hebt die juist bedienings gemak als pré zegt te hebben, wil je niet zo moeilijk doen (dan had ik wel Debian of Gento gekozen)
Punt is trouwens NIET de grafische kaart, zoals uit het verhaal naar voren is gekomen, maar de drivers die proberen de monitor te herkennen, en daarin niet slagen, en dat schijnt alleen bij de linux drivers te zijn. Dat is de clou.

@ Gandyman: Ik wilde wel geholpen worden, maar niet op het vlak van: ga s lekker liggen klooien onder de motorkap. Ik wilde eigenlijk aangeven dat  er ook doorgeschoten kan worden in automatische herkenning van hardware, en dat ter discussie stellen. Hetgeen gelukt is, alleen zoals al door iemand is aangegeven, dit is daar eigenlijk niet de goede plaats voor.
Ik denk er dan ook over er een mailtje naar nVidia te gaan sturen om ook hun erop te weizen dat dit (soms) net te veel is.

Bedankt in ieder geval voor de reacties. Ik weet nu dat ik niet de enige ben met dit probleem, maar ook dat er (waarschijnlijk) niets aan gedaan zal worden. Automatisch is mooi, maar soms niet. Wil ook geen automaat in m'n auto.
Groetjes.

Kookaburra

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2009/06/06, 12:27:52 »
Ik heb zojuist ubundu inside windows geinstalleerd en alles ging prima,maar na rebooten was er nergens iets van ubuntu te vinden,wat heb ik fout gedaan ?

Offline track

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/06/06, 13:05:52 »
@Track: ...Bij Linux heeft men heel veel moeite gedaan om al deze losse cd tjes overbodig te maken, ...
Nee, dat klopt echt niet !  De fabrikanten weigeren vaak hardnekkig om maar de meest elementaire feiten vrij te geven,
laat staan dat zij zelf goede drivers (voor Linux dan) leveren.  Dus moet ergens iemand vanuit de community
(meestal een vrijwilliger zonder betaling , zoals ik ...) dan de boel bij elkaar klauwen en er iets van maken.
En dan hoor ik jou zeuren van  "dat haddden ze maar al lang kunnen doen".   Niet netjes, hoor !

Nu ter zake:  Ik had je een link gegeven om de driver (er is maar een voor de grafische kaart) te overtuigen dat er een bepaalde monitor is.
Heb je dat geprobeerd en wat is het resultaat ?

track

Offline track

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/06/06, 13:15:32 »
Hoi Kookaburra,

welkom op het forum !

Algemeen is het geen goed idee om Ubuntu dmv wubi binnen win.. te installeren.  Er zijn voortdurend problemen,
en je hebt eigenlijk geen zuivere installatie ( -> http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/wubi-problemen/ )

De aanrader is om gewoon een zuivere dual-boot-installatie te doen.
Een handleiding vind je hier:  http://sites.google.com/site/computertip/installeren
en hier:  http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie

Als je verdere problemen oploopt zal je beter zelf een nieuw topic aanmaken, met je eigen vragen,
dan kunnen wij er beter op ingaan.

Vriendelijke groet,

track

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 2009/06/06, 13:16:47 »
Zo te lezen wil je juist wel automatisch dat de boel gedetecteerd wordt. Zonder dat je er zelf wat aan hoeft te doen.
Overigens is het bij W. ook niet altijd hup cd erin en voila hoor. Wat doe je als je geen driver cd hebt bijv.? Wat gebeurd er als je een verkeerde driver downd van internet en installeert?
Heb je ook niet W. helemaal moeten leren hoe het werkte en dat je zelf de oplossingen op een gegeven moment kon vinden en uitvoeren?

Met Ubuntu is dat toch net zo, je leert er alleen maar van als je wat moet klooien. Maar jij wilt niet klooien, jij wilt dat alles vanzelf gaat, dus wel de automaat in je pc (auto).

Jammer dat je zo gauw opgeeft, deed je dat bij W. ook eigenlijk, zo gauw opgeven?

Overigens, kijk eens naar een steunpunt bij je in de buurt, http://kaart.ubuntu-nl.org/
Wie weet wil die je wel helpen.........

Dat laatste heb ik al eens gedaan, ik heb een leverancier die alles weet van Suse, en me daar ook bij wil helpen.
Zoals gezegd: ik vind het prachtig wat de mensen van de diverse linux distro's voor elkaar hebben gekregen op het gebied van hardware herkenning, dat was wel even anders toen ik het voor het eerst probeerde, Alleen: het moet niet zover gaan, dat als iets niet herkend wordt verder werken zo goed als onmogelijk wordt. Laat ze dan een pop-up geven van: monitor niet automatisch te configureren, doe "dit en dat". Nu is Ubuntu (Kubuntu ook) na installatie onbruikbaar, je kunt je muis niet over de rand van je scherm gebruiken, dus einde verhaal, want alle knoppen die je moet kunnen bereiken zijn buiten beeld.
Ik geef trouwens niet op, ik draai wel degelijk linux, alleen de nieuwste Buntus (8.10 en 9.04) zijn dus duidelijk onbruikbaar op de door mij daarvoor bestemde pc. Wacht wel even op 9.10 en probeer het nog eens.
Was niet de eerste keer dat ik een beetje teleurgesteld was in kubuntu, toen de eerste versie van studio uitkwam deed dat ook bij lange niet wat men ervan zou verwachten, ik weet niet hoe het nu is, maar het viel me toen rouw op het dak, omdat ik juist met linux oude platen wilde gaan opnemen en overzeten op cd. Is nooit gelukt. Geluid is trouwens sowieso een heikel punt, omdat linux de neiging heeft een "ingebakken" geluidkaart altijd voor te trekken op een extra (soundblaster) kaart, zelfs als in het bios de ingebakken kaart disabled staat, Dus daar heb ik ook al heel wat zitten "klooien". Idem dito beeldbewerking en foto's afdrukken, hoewel de ondersteuning voor mijn HP printers best goed te noemen is, kent ie onder linux de foto tray niet, en kun je dus geen 10x15 papier gebruiken, en randloos printen lukt ook niet,evenals negatieven inscannen met sane of xane, terwijl positieven wel goed gaat. De besprekingen van de buntus zijn altijd vol lof over de goede hardware ondersteuning en de vele mogelijkheden op multi-media gebied, vandaar dat ik iedere nieuwe versie probeer, en dus van tijd tot tijd toch weer teleurgesteld terug moet vallen op windows. Jammer, ik hou niet van macrosof, en apple is te duur.

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2009/06/06, 13:35:33 »
@Track: ...Bij Linux heeft men heel veel moeite gedaan om al deze losse cd tjes overbodig te maken, ...
Nee, dat klopt echt niet !  De fabrikanten weigeren vaak hardnekkig om maar de meest elementaire feiten vrij te geven,
laat staan dat zij zelf goede drivers (voor Linux dan) leveren.  Dus moet ergens iemand vanuit de community
(meestal een vrijwilliger zonder betaling , zoals ik ...) dan de boel bij elkaar klauwen en er iets van maken.
En dan hoor ik jou zeuren van  "dat hadden ze maar al lang kunnen doen".   Niet netjes, hoor !

Nu ter zake:  Ik had je een link gegeven om de driver (er is maar een voor de grafische kaart) te overtuigen dat er een bepaalde monitor is.
Heb je dat geprobeerd en wat is het resultaat ?

track

Bedoel je deze? > https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooting/Resolution
Ik heb geprobeerd het te lezen, en het is het probleem dat bij mij speelt, maar....
Het is voor mij een brug te ver. De meeste gebruikte termen begrijp ik nog wel, maar waar ik de diverse instellingen moet zoeken (en dat dan ook nog op veel te grote pagina's die voor ¼ buiten beeld staan) is me volkomen onduidelijk. Bovendien zal e.e.a. ook nog wel als root moeten gebeuren, en wat ik me van 7.10 en 8.04 herinner is dat onder (K)Ubuntu ook nog niet zo eenvoudig.

Het rode gedeelte ging over het grafisch verwerken van instellingen zoals bij mac en windows gebruikwelijk is, niet over het geweldige werk dat de vrijwilligers doen om software te recreëren die de fabrikanten niet willen leveren. Daarvoor neem ik alle petten die ik heb af. COMPLIMENTEN voor die lieden.

Offline track

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/06/06, 13:48:38 »
Nog even een ander vraag:  Heb je al naar de "recovery" geboot en daar het menupunt "repair xorg" (of zo) gedaan ?

Normaal kun je op die manier de resolutie op een lage, veilige standaard zetten om voor het eerst te kunnen werken.
En daarna verder met de instellingen.

track

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2009/06/06, 14:02:01 »
Nee, dat heb ik niet gedaan, de stand is al veel te laag, ik krijg net een derde van wat er in beeld zou moeten komen op m'n scherm, waardoor ik dus niet meer bij de diverse knoppen kan, ofwel, wat ook gebeurd is, is dat het scherm als een wilde heen en weer springt als ik er met de muis overheen ga op zoek naar een knop! Wou dat ik er een schermafdruk van had, kon ik je die sturen.
Zal, omdat jullie allemaal zo fantastisch positief zijn, de boel nog eens opnieuw erop zetten. Dan zal ik er een foto'tje van maken, en dan moet je me maar eens uitleggen hoe ik dat bij jullie op het forum moet krijgen.

Offline track

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/06/06, 14:02:59 »
Kookaburra:
dat blijkt de toetsenbord- instelling te zijn. Welke heb je ingesteld ?
(en, heb je feitelijk een azerty of een querty ?)

track

Offline track

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/06/06, 14:33:01 »
In Belgie zijn er ook (franse) toetsenborden gebruikelijk. 
En dan begint de bovenste rij letters met "a" "z" "e" "r" "t" "y"  en niet met "q" "w" "e" "r" "t" "y" (zoals in de VS) .

En mits je zo'n franse toetsenbord hebt moet je dus  "belgie" instellen en niet "VS zonder dode toetsen".
Dat is de bedoeling.

track

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2009/06/06, 16:30:49 »
Nog even een ander vraag:  Heb je al naar de "recovery" geboot en daar het menupunt "repair xorg" (of zo) gedaan ?

Normaal kun je op die manier de resolutie op een lage, veilige standaard zetten om voor het eerst te kunnen werken.
En daarna verder met de instellingen.

track

heb dus opnieuw geïnstalleerd, en de diverse tips geprobeerd uit te voeren, maar het resultaat is en blijft hetzelfde.
Ik heb wat fotos gemaakt van de diverse schermen, als je verteld hoe ik ze bij jullie krijg, kun je misschien wat meer inzicht krijgen in mijn probleem met Ubuntu.

Groetjes Paul

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2009/06/06, 16:57:19 »
Je kunt je foto's uploaden via het forum. Onder het veld waar je tekst typt, staat Extra Optie. Als je daar op klikt dan kan je een plaatje toevoegen. Omdat die niet zo groot mogen zijn is het misschien handiger om deze te uploaden met Imageshack http://www.imageshack.us/
Upload je foto daar, zet een vinkje bij rezise image en zet hem op 640x480, klik dan op host it en neem vervolgens als de foto geupload is, de eerste optie onder het kleine plaatje. Kopieer en plak hem daarna in je tekstveld.

Heb je al gekeken op de Steunpuntenkaart die ik je heb gegeven, althans de link daarnaar toe? Wie weet woont er iemand bij je in de buurt.

Het zal even duren, maar vanavond nog staan de foto's erop.
Heb gekeken op steunpunten. Er wonen 4 personen in de buurt, dus als ik verder wil, zou ik contact kunnen opnemen.
Eerst even jullie reactie op de fotos afwachten.
Groetjes
« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 17:02:27 door Paul van Aken »

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 2009/06/06, 19:55:44 »
de fotos:

Volgorde is misschien niet ok.
Laat in ieder geval zien dat ik niet of moeilijk aan de te bedienen knoppen kan, dat de nVidia settings geen mogelijkheid bieden tot correctie en dat de etc/xorg/conf ook geen soelaas biedt, want wat zou ik daar moeten aanpassen? een compleet nieuw verhaal schrijven? zou niet weten hoe.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #42 Gepost op: 2009/06/06, 20:03:08 »
Bij de Nvidia settings moet je met de 2e optie aan de linkerkant toch wel de instellingen kunnen wijzigen.
(Xserver Display Configuration)

Zo niet, start het dan vanuit de terminal:
gksudo nvidia-settings

Offline track

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2009/06/06, 20:05:22 »
Op de prentjes zie ik een vrij normale gnome-desktop.  De resolutie is een beetje laag (ik gis iets van 640x 480 ?),
maar dat kun je in ieder geval veranderen. En ik snap niet welke knopjes er niet zijn ...

Je kunt op [systeem] komen en dus ook via  [systeem] -> beheer -> "non-free drivers" de driver instellen
en via  [systeem] -> instellingen -> schermresolutie  ook daar.  Dus kun je volgens mij wél aan de slag.

track

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 2009/06/06, 20:24:28 »
Bij de Nvidia settings moet je met de 2e optie aan de linkerkant toch wel de instellingen kunnen wijzigen.
(Xserver Display Configuration)

Zo niet, start het dan vanuit de terminal:
gksudo nvidia-settings
De mogelijkheid van gksudo etc. heb ik niet geprobeerd, rechtstreeks in het getoonde scherm kan ik niets. Het is niet anders.

Op de prentjes zie ik een vrij normale gnome-desktop.  De resolutie is een beetje laag (ik gis iets van 640x 480 ?),
maar dat kun je in ieder geval veranderen. En ik snap niet welke knopjes er niet zijn ...

Je kunt op [systeem] komen en dus ook via  [systeem] -> beheer -> "non-free drivers" de driver instellen
en via  [systeem] -> instellingen -> schermresolutie  ook daar.  Dus kun je volgens mij wél aan de slag.

track
De resolutie is inderdaad 640x480, en dit is MET de non-free drivers, die ik via het scherm dat , op het op een of andere manier , gedraaide beeld te zien is, Ubuntu vroeg er namelijk zelf om! Maar ook met die drivers kan ik de resolutie niet aanpassen, en de tip om het in etc/xorg/ aan te passen xzie ik geen mogelijkheid voor (laatste beeld)
Via systeem>schermresolutie  kan ik kiezen uit alle waarden tot 640x480.......
Kan er niks aan doen, het wil niet.

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #45 Gepost op: 2009/06/06, 20:32:03 »
onder systeem-->beheer (kan ook voorkeuren zijn)-->monitor:
aangezien dat merk beeldscherm er waarschijnlijk niet bij staat, eerst even de boel op generic zetten. Daarna pas de resolutie op 1280x1024 zetten. Ik heb ook een tijdje met de monitor herkenning gezeten (een paar versies terug) en dit verhielp het probleem.

P.S: ik zit niet achter een Ubuntu pc op dit moment, dus het pad is waarschijnlijk niet de letterlijke tekst. Ik probeerde jet namelijk uit mijn hoofd en moest een beetje gokken.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 20:35:34 door Peter »

Offline track

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2009/06/06, 20:36:31 »
Heb ik het goed dat je een Nvidia grafische kaart hebt ?

Dan is het voorstel van Johan van Dijk inderdaad wat je moet doen.
Dus, als je het punt "nvidia-settings" onder [systeem] niet kunt vinden, kun je nog steeds
via  [toepassingen] -> hulpmiddelen -> terminal  openen en daar intikken:  gksu  nvidia-settings

Normaal zal je dan alles kunnen recht zetten.

track

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #47 Gepost op: 2009/06/06, 21:55:53 »
@femke98: een beginner weet niet meteen wat hij moet doen, als je hem zegt om iets te doen als root.... Volledig uitschrijven van de handelingen is onmisbaar voor een beginner. Toen ik begon met Ubuntu en vragen stelde, o.a. hier, was het soms een enorme hinderpaal voor mij, dat mensen dat niet deden. Daardoor begreep ik er vaak niks van.

In dit geval:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
Tik in: gksudo nvidia-settings
druk op Enter
geef je wachtwoord in

Dan start het configuratieprogje van Nvidia zelf. Daarin kun je (onder andere) de schermresolutie instellen.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 21:58:37 door Pjotr »

« Reactie #48 Gepost op: 2009/06/06, 21:59:54 »

Heb je bijv. via systeem>beheer>NVIDIA X Server Setting daar het een en ander al uitgeprobeerd?
De veranderingen die je daar aanbrengt, kunnen alleen worden opgeslagen wanneer je dit in Root.

Wat Johan nu voorstelt, heb ik allang voorgesteld, maar ja..........als men eigenwijs is en niet leest, dan kom je nergens.

Gaan we nu een beetje ons zelf lopen citeren?  :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 2009/06/06, 22:11:04 »
Dames en heren!
Als het jullie hetzelfde is, geen ruzie maken om mij!

Wat hier in de laatste paar reacties gezegd werd is niet helemaal correct.
De nVidia  settings ,zoals ik ze tegenkwam, staan op plaatje 3 en 4 van de plaatjes die ik heb doorgestuurd. Ik kan daar niks veranderen.

Ik zou dus inderdaad zoiets moeten doen als Johan voorstelt, maar ik kan weinig met de opdrachtregel, juist daarom wilde ik de buntu's proberen,. omdat er overal zo prijzend over de grafische mogelijkheden van de buntus wordt gesproken.
En inderdaad, wat Pjotr aangeeft, voor een niet opdracht-prompt gericht persoon als ik, is zo'n duidelijk uitgelegd pad veel beter. Ik zou zo niet weten hoe ik in Ubuntu zoiets moet doen, ben tot nog toe alleen met KDE omgevingen bezig geweest, en ook daar raak ik vaak de weg kwijt.
En Gnome is weer een beetje anders.
Morgen ga ik het nog eens proberen. Nu een lekker glaasje, een goed boek en dan naar bed. Tot ziens en bedankt allemaal! Paulus