Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Goede Linux Software Voor Maken Van Web-pagina's  (gelezen 5066 keer)

Frans van der Star Heerle

• Gast
Goede Linux Software Voor Maken Van Web-pagina's
« Gepost op: 2006/10/15, 19:34:46 »
Beste allemaal,

Wie van jullie weet goede software voor het maken van webpagina's. Eigenlijk het liefst zoals windows dat heeft met publisher omdat ik echt een beginneling ben op dit gebied.

Het schijnt dat Macrmedia heel goed is maar dat is alleen geschikt voor windows zoals ik heb begrepen.

Als er voor de software eventueel betaald moet worden (niet te veel liefst) dan moet dat maar.

Graag hoor ik van jullie suggesties en goede adviezen.

Groetjes
Frans

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/15, 19:41:02 »
Ik gebruik bluefish, maar nvu is denk ik nog makkelijker voor beginners.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

flurk

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/15, 20:01:58 »
Hallo,

probeer dit eens: neem Gedit en schrijf zelf HTML (en later CSS, PHP,... je kan zo ver gaan als je wilt). Door de HTML-code zelf te schrijven (ipv ze te laten genereren door MS Publisher) heb je 100 % controle over de pagina. Ook voor eventueel later onderhoud is een zelfgeschreven site gemakkelijker.
Als je later dan dynamische pagina's wil maken (die reageren op invoer van een gebruiker), moet je het toch kennen...
"Nadeel" is: je moet HTML leren, maar dat gaat heel gemakkelijk en heel snel. Als je een boekje bij de hand hebt, leer je op een paar uren hoe je een website opzet. Er zijn ook veel online leerboeken, bvb http://www.handleidinghtml.nl
Ik zou zeggen: doen! Het is echt de moeite om te proberen.

« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/15, 20:06:30 »
Nvu is wel zeer goed en met de Ftp die in je toepassingen zit makkelijk te uploaden.
Kijk eens naar mijn sitje, had er nog nooit een gemaakt.
EN ,ik ken geen bal van websites maken.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

budster

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/15, 20:13:01 »
Op zich is er helemaal niets met zo een webpagina maken, maar doe jezelf een plezier en gebruik NVU dan kan je nog steeds de code zelf schrijven, maar kan je in ieder geval frames laten genereren, vooral als je kol en row span gaat gebruiken is het erg lastig om daar in een text only editor nog overzicht over te houden.

Offline Sander50

• Lid
    • http://www.somp.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/15, 20:46:18 »
@budster: eigenlijk moet je helemaal geen frames, col en row en span gaan gebruiken... ;)

@flurk: waarom Gedit? Deze is echt veel minder handig dan bluefish als het gaat om webpagina's.

flurk

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/15, 21:05:17 »
@Sander50: 100% gelijk. Bluefish is v

budster

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/15, 21:31:21 »
Citaat van: Sander50
@budster: eigenlijk moet je helemaal geen frames, col en row en span gaan gebruiken... ;)

@flurk: waarom Gedit? Deze is echt veel minder handig dan bluefish als het gaat om webpagina's.
owwww, s**t ik bedoelde natuurlijk tabellen, met row en colspan. geen frames....  Frames zijn evil, helemaal gelijk.

Mare frames gaan nog wel in een editor, tabellen zijn echt spannend vooral met row en col spans.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/16, 12:06:06 »
Als je de volledige Mozilla browser download en gebruikt (i.p.v. alleen het browser gedeelte) dan zit daar een hele goede en makkelijk te gebruiken pagina-bouw module in. Vind ik persoonlijk makkelijk te gebruiken dan Nvu dus waarschijnlijk het eenvoudigst ook voor een beginner.

Maar ook ik zou je zeker willen aanraden om de "code" die het programma maakt goed te lezen om zo op den duur HTML te leren.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/16, 15:13:32 »
Hoewel Nvu geen Mozilla-product is, is het wel gebaseerd op de Mozilla Composer uit de Mozilla Suite. De vertaling wordt daarom op precies dezelfde manier afgehandeld als de andere Mozilla producten en daarom wordt het ook door Mozilla-NL vertaald.

Nvu wordt ontwikkeld door Disruptive Innovations in opdracht van Linspire.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Janny

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/16, 15:38:41 »
Ik gebruik ook al tijden de mozilla composer - erg makkelijk.

RichardH

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/17, 10:39:00 »
Het KDE-broertje van Blue Fish is Quanta Plus.

FrankVdb

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/18, 09:34:20 »
Ik gebruik Joomla. Zeer uitbreidbaar en manipuleerbaar, gebruik van sjablonen, mogelijkheid om kant-en-klare modules toe te voegen,
Is gebaseerd op php maar je hoeft geen letter php te kennen om een Joomla-site te kunnen bouwen. Prachtig stukje openbronsoftware, is een uitloper van Mambo, een gelijkaardig systeem om sites te bouwen.
Mijn site: www.frankstri.be, gebouwd zonder kennis van html/css/php/enz.

osc4r

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/18, 16:01:56 »
Dat ziet er wel heel erg mooi uit om heel eerlijk te zijn.. Nu is echter het probleem, ik zou bij god niet weten hoe ik dit moet installeren en welke plugins e.d. ik nodig heb :/ Zit me suf te zoeken op www.dutchjoomla.com e.d. maar ik krijg het niet voor mekaar... Heb je toevallig tijd om een kleine tut. te schrijven FrankVdb :D?

budster

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/18, 16:04:42 »
je kan het gewoon bij joomla downloaden, daarna op een webserver zetten met browser naar die URL toe, het heeft verder een grafische installer. je moet wel php en mysql hebben.

osc4r

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/18, 16:08:36 »
Ja, en dat snap ik dus niet :P Hoe moet ik 'gewoon' php en mysql hebben? Ik ben ex Dreamweaver gebruiker en ik ben pas een maandje bezig met Ubuntu, vandaar :)

Heb nu dan ook een Nederlandstalige 1.5 versie op m'n desktop staan, .zip formaat, maar zou niet weten wat ik ermee moet!

budster

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/18, 16:30:48 »
php en mysql zijn demons die op de webserver draaien. Net als bijvoorbeeld apache.

Heeft helemaal niets met dreamweaver te maken.

Heb jij ergens hosting ruimte? kijk eens of je daar PHP of SQL hebt. Of heb je zelf een server draaien? dan moet je naast apache ook php en mysql installeren.

Die versie die je op je desktop hebt staan, die moet je uploaden naar een webserver.

osc4r

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2006/10/18, 17:12:15 »
Ik heb een FTP ruimte gehuurd bij www.transip.nl , met als bijna vanzelfsprekend een mySQL database en PHP (5 geloof ik?) ondersteuning e.d. Maar als ik het goed begrijp moet ik dat pakket dus uitbreiden d.m.v. Joomla te uploaden, en vervolgens iets te gaan scripten, maar wat en hoe en waar? Ik zie geen grafische interface o.i.d. of zit ik nu in de verkeerde richting te denken :)?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #18 Gepost op: 2006/10/18, 19:30:19 »
Pakketten zoals Joomla! kan je vaak installeren door deze met ftp te plaatsen in de map van je webserver.

Daarna ga je met je browser naar een speciale installatiepagina (voor joomla is dat iets van http://jewebserver.nl/joomlamap/installation/index.php) om je mysql wachtwoord en dergelijke in te stellen.

Na de installatie kan je de site onderhouden door met je browser te gaan naar een adminstrator pagina (http://jewebserver.nl/joomlampa/adminstrator/) en als admin in te loggen. Allemaal grafisch. Een voorbeeld van de administrator pagina zag ik op http://nl.wikipedia.org/wiki/Joomla!

Jooma is hier niet uniek in, ook andere pakketten zoals mediawiki of gallery enz. werken zo. Soms moet je initieel met ftp een extra bestandje plaatsen met instellingen zoals het mysql wachtwoord en eventueel een aparte database aanmaken via phpmyadmin (is ook via ftp te installeren).
Klik links bovenin op Documentatie

FrankVdb

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2006/10/18, 22:59:23 »
Je kunt je site ook lokaal bouwen maar dan moet je wel een Apache-server, een MySQL-databank evenals PHP installeren. Er bestaan echter verschillende pakketten (openbron) die de drie combineren en een kant-en-klare combinatie op je PC pleuren. WAMP is een voorbeeld, maar er zijn er nog.

Neus eens rond op http://forum.joomla.org, daar zit 60.000 man die zich met Joomla bezighoudt. Er is ook een goede beginnershandleiding geschreven die ook in een Nederlandse versie beschikbaar is. Ik heb hier een handleiding van een oude versie (1.0.3), de recentste stabiele versie is 1.0.11.

Door zijn php-onderbouw is Joomla trouwens platformonafhankelijk. Wat je bezoekers te zien krijgen van je site, is de front-end. Er is echter ook een back-end waarop je gewoon via je browser inlogt om aan je site te werken (inhoud toevoegen, gebruikersbeheer, enz.).

Bedrijven leggen soms tienduizenden pleuro's op tafel voor een CMS-systeem terwijl ze identiek hetzelfde met Joomla zouden kunnen doen. Openbron op zijn best.

Edit: ik vergat nog te vermelden dat je internetaanbieder wel php moet ondersteunen! Ik zit hier in Vlaanderen zoals zo velen bij Telenet op de kabel en de standaardwebruimte die in het abonnement zit, werkt niet met php. Dus als je een hoster zoekt, vermeld dan dat je huisvesting zoekt voor een Joomla/Mambo-site.

osc4r

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2006/10/18, 23:12:48 »
Komt helemaal goed, aangezien ik niet op mijn ADSL aanbieder ga hosten maar een onafhankelijk bedrijf, binnenkort zelfs op mijn eigen Co-located bak (freeBSD for the win!).

Nog bedankt voor alle hulp, ik ga direct aan de slag :)

FrankVdb

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2006/10/19, 21:16:42 »
Succes, Oscar!

Ik zag gisteren dat bij de server-editie van Ubuntu de optie zit om een LAMP te installeren. Afkorting van Linux-Apache-MySQL-PHP. Heb het nog niet geprobeerd maar dit is het dus wat ik bedoelde... Die software installeert een server (Apache), databanksoftware (MySQL) en PHP op je eigen PC zodat je lokaal aan je eigen site kunt werken.
Het instellen van MySQL is wat omslachtig maar een keer je dat achter de rug hebt, zou het vlot moeten gaan.