Je kunt je site ook lokaal bouwen maar dan moet je wel een Apache-server, een MySQL-databank evenals PHP installeren. Er bestaan echter verschillende pakketten (openbron) die de drie combineren en een kant-en-klare combinatie op je PC pleuren. WAMP is een voorbeeld, maar er zijn er nog.
Neus eens rond op
http://forum.joomla.org, daar zit 60.000 man die zich met Joomla bezighoudt. Er is ook een goede beginnershandleiding geschreven die ook in een Nederlandse versie beschikbaar is. Ik heb hier een handleiding van een oude versie (1.0.3), de recentste stabiele versie is 1.0.11.
Door zijn php-onderbouw is Joomla trouwens platformonafhankelijk. Wat je bezoekers te zien krijgen van je site, is de front-end. Er is echter ook een back-end waarop je gewoon via je browser inlogt om aan je site te werken (inhoud toevoegen, gebruikersbeheer, enz.).
Bedrijven leggen soms tienduizenden pleuro's op tafel voor een CMS-systeem terwijl ze identiek hetzelfde met Joomla zouden kunnen doen. Openbron op zijn best.
Edit: ik vergat nog te vermelden dat je internetaanbieder wel php moet ondersteunen! Ik zit hier in Vlaanderen zoals zo velen bij Telenet op de kabel en de standaardwebruimte die in het abonnement zit, werkt niet met php. Dus als je een hoster zoekt, vermeld dan dat je huisvesting zoekt voor een Joomla/Mambo-site.