Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ASUS Eee PC900A  (gelezen 10694 keer)

Re: ASUS Eee PC900A
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/15, 20:53:30 »
Dat lag niet aan Linux maar aan de bios instellingen van de Asus eee 900.

Windows XP had je in dit geval ook niet er  opgekregen.

Waar gebruik je geen Windows XP machine om die usb stick te maken ?

rja
Juist en niemand anders heeft gezegd, dat je, vóór dat je ESC kunt gebruiken, de defaults van  de BOOT hun nek moet omdraaien ('t zijn 5 opties!!).
De USB stick heb inderdaad op Windows XP machine gemaakt en die werkt ook niet. Een "rebuild" op de Ubuntu PC doet het ook niet.

Blijft de brandende vraag: welke mappen en bestanden moeten op de USB of SD staan? Ik heb niets om tegen aan te controleren.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/15, 21:03:58 »
Heb je geen usb-stick van 2 gb?
Die kun je een met Unubootin bootable maken en de installatie bestanden erop zetten.

Volgens mij een beetje onzin om tot 2010 te wachten. Ubuntu moet ook werken op de die Asus :)

Dat is een goeie! Unubootin, daar zal ik op gaan studeren!

IJzeren kreet: installatie bestanden erop zetten. Waar staat de inventaris van die bestanden?

Zoals ik al zei, het is niet wachten tot 2010, maar met vakantie gaan. Wie weet zijn in februari 2010 al deze problemen al opgelost.

Ik zit nu 55 jaar in dit vak en ik blijf een bak met 2000 ponskaarten toch makkelijker vinden...
Maar ik gebruik geen COBOL meer, maar OpenOffice.org 3.0.1 , dat valt toch mee hè?
En Ubuntu gaat werken op mijn ASUS Eee 900A, ik heb misschien nog 10 jaar de tijd om dat voor elkaar te krijgen... 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #27 Gepost op: 2009/05/15, 21:08:29 »
DickStomp:

woont er geen steunpunt in je buurt om je ermee te helpen?

http://kaart.ubuntu-nl.org/

zo moeilijk is het op zich niet en een keer zien is doen is mijn ervaring.

« Reactie #28 Gepost op: 2009/05/15, 21:08:42 »
maarten123
>Dat is een goeie! Unubootin, daar zal ik op gaan studeren!<
"Unubootin" is met Google niet te vinden...

« Reactie #29 Gepost op: 2009/05/15, 21:12:38 »
DickStomp:

woont er geen steunpunt in je buurt om je ermee te helpen?

http://kaart.ubuntu-nl.org/

zo moeilijk is het op zich niet en een keer zien is doen is mijn ervaring.
chris.
Dank je wel! Op 4km afstand zit "m.tissen" in Voorhout. Ik zal hem attenderen op mijn thread. Wellicht ziet hij een oplossing.
Dank!

« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/15, 21:16:32 »
Ok m.tissen in voorhout is geen "steunpunt".

« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/15, 21:52:13 »
arie,
dank voor het "deb"-bestandje. Het doet me denken aan de tijd dat ik in België werkte (1962) en iemand me vroeg een "toernevies vier" aan te reiken. Als "domme kaaskop" moest me uitgelegd worden dat dat een schroevendraaier met een blad van 4mm is.
Het "deb"-bestandje is voor mij dus een onbegrijpelijk stuk gereedschap wat ik niet zomaar kan hanteren.
Ik verwacht een script:
1 zet 'deb-bestand' in /daar
2 doe zus en me zo
3 doe rikkemetik
4 klaar
Dat doe ik met mijn digibete klanten en dat werkt perfekt!

Offline chris.

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/05/15, 21:56:47 »
maarten123
>Dat is een goeie! Unubootin, daar zal ik op gaan studeren!<
"Unubootin" is met Google niet te vinden...

het is unet en niet unu ;)

ik heb de link even voor je opgevogeld:
http://unetbootin.sourceforge.net/

in welke regio woon je ,, kan ik evt even meekijken of er iemand in je regio steunpunt is.

« Reactie #33 Gepost op: 2009/05/16, 13:37:17 »
Volgens recept heb ik EasyPeasy 1.0 op een USB stick van 2Gb gezet.
Toen met unetbootin daar een bootbare USB stick van gemaakt.
De Acer meldt "USB drive without operating system, remove stick en reboot".
Einde oefening.

Offline Erik_m

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/05/16, 15:25:19 »
http://eeebuntu.org/wiki/index.php/Unetbootin

Dit unetbootin-recept werkt voor mij. Zowel met de daar beschreven eeebuntu, als kubuntu9.04, als cruncheee (ja, ben nog op zoek naar de snelste boottime voor mijn eee901).

« Reactie #35 Gepost op: 2009/05/19, 19:34:01 »
Ik heb nu gebruik gemaakt van http://wiki.geteasypeasy.com/Get_Easy_Peasy/nl
Volgens de daar gegeven instructies heb ik gewerkt.
Stap 1 leverde Easypeasy 1.1
Stap 2 leverde de bootable USB
Stap 3 de ASUS meldt: de USB bevat geen operating system.
1 juni nadert nu snel: dan ga ik weer 8 maanden wat anders doen...
en kom voorjaar 2010 weer op de lijn.

Offline rja

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/05/19, 19:42:54 »
Is de usb stick wel bootable ? Bootable flag moet aanstaan.

Doe dit usb stick wel op een andere computer, als je via usb boot ?

Offline chris.

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/05/19, 19:45:03 »
dickstomp,

ik liep tegen hetzelfde aan als u, terwijl in het bios de bootvolgorde goed moest staan.

wat de oplossing bij mij was is, tijdens het opstarten ,, net na het eerste bios scherm op esc drukken en dan krijg je een keuze menu waar je harde schijf en je usb stick in staan,
met pijltjes naar de stick gaan en enteren en voila, hij boot van de stick.

ik hoop dat dit bij jou asus net zo lukt.

« Reactie #38 Gepost op: 2009/05/19, 19:52:51 »
Het gemodder om de ASUS 900 op Esc z'n keuzemenu te laten zien, had ik al opgelost door tijdens de boot met F2>Boot>alle Enable te wijzigen in Disable.
Dat onderdrukt alle versnellingen en laat alle tussenschermen van de boot zien. Hij reageert na de MemCheck dan ook op Esc.
Als ik met m'n cursor over de bestanden van de USB-stick schuif zie ik twee maal in de spec van een bestand "bootable" staan.
Het systeem meldt echter: de USB-stick bevat geen operating system; reboot anders.

Offline chris.

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/05/19, 19:58:12 »
hmmm das vreemd,, je zou echt eens iemand mee moeten laten kijken,

ik zie bij jou in de buurt in katwijk wel een steunpunt, mischien hem eens aanschrijven of hij je van dienst kan zijn?
ik had het graag zelf gedaan maar arnhem is een beetje uit jouw richting ben ik bang.

« Reactie #40 Gepost op: 2009/05/19, 20:10:11 »
Ik heb het steunpunt Katwijk, de heer Zuyderduyn, om hulp gevraagd.

Offline chris.

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/05/19, 20:11:54 »
hopen dat er snel een positieve reactie komt :)

« Reactie #42 Gepost op: 2009/05/22, 15:09:58 »
Ik ben maar eens te rade gegaan bij de tips en truuks van Pjotr.

Aangezien mijn PC voorzien is van alle gemakken onder XP, blijf ik het bakken van een Ubuntu bootable op de "oude" manier doen.

Naast de EasyPeasy 1.1 ISO heb ik nu dan ook een Ubuntu 9.04 IMG. Deze moet naar een USB gezet worden met (volgens recept) Win32DiskImager. Dat ding abend na de start met Error 8 en dat probleem is bij de leverancier van Win32DiskImager bekend. Ik ben niet de enige gebruiker, die daar over struikelt.
Een andere gebruiker had het oplost door de IMG van de HD naar een SD te zetten en dan met Win32DiskImager van de HD naar de USB. Geeft bij mij toch ook weer Error 8.

Ik zal gaan zoeken naar een betere IMG2USB oplossing.

« Reactie #43 Gepost op: 2009/05/22, 16:56:58 »
Mijn argwaan jegens Unetbootin wordt groter. Bij SourceForge heb ik de 323 voor Windows opgehaald.
Daarmee de EasyPeasy 1.1 ISO naar de USB gestuurd.
USB op de ASUS. Start. Druk ESC, kies de USB en "Geen bestand gevonden, verwijder de USB en reboot" wordt wederom het resultaat.
Nou dacht ik gelezen te hebben, dat je op de USB iets executable moest maken. Maar Xandros verdomt het om "sudo chgmod +x" uit te voeren en geeft het Bureaublad als antwoord...

« Reactie #44 Gepost op: 2009/05/22, 17:41:18 »
Ja Arie, de USB-poort aan de linkerkant, dat was mij al bekend.
Met een DEB file kan ik niet omgaan, zie de bericht geving hierboven op 15 mei.

« Reactie #45 Gepost op: 2009/05/22, 19:55:05 »
Sorry Arie, 15 mei had ik al gevonden, dat DEB nietwerkt. gdebi heb ik ook niet.
Voorts heb ik drie /home mappen waar Unetbootin...DEB in zou kunnen:
/ro/home
/.ro/home
/.rw/home
Het is me een raadsel wat dat voorstelt. Er is geen documentatie over meegeleverd. Op de PC met Ubunti 8.04 heb ik dat niet en daar weet ik aardig de weg.
Maar dat is verder niet belangrijk. Ik wil van Xandros af, want dat lijkt zelfs niet op Ubuntu.
Op de ASUS kan ik niks beginnen, omdat ik geen toegang heb buiten wat Xandros toestaat en dat is weinig.
Vandaar dat ik onder XP moet doorwerken om een USB-stick gevuld te krijgen met Ubuntu om daarmee de ASUS te genezen van z'n dwaling.

« Reactie #46 Gepost op: 2009/05/23, 13:05:39 »
Vandaag een geheel nieuwe download gedaan van een ISO, de 8.04.
Deze is door UnetBootin-276 onder XP keurig op de USB-stick gezet en bootable gemaakt.
De ASUS rebooten, via ESC-toets en USB kiezen, levert de bekende kreet op:
"Er is op de USB geen OS aangetroffen, verwijder USB en start opnieuw."
Ik blijf 't prut (koffiedik...) vinden.
Slotsom:
1 de ISO wordt een niet bootable USB
2 de IMG loopt met Launchpad op Error 8 (persistent)
Deze twee wegen naar Rome zijn dus onbruikbaar. Ongelukkig genoeg heb ik nog circa 30 andere wegen gevonden, maar die ga ik echt niet meer proberen.

Wel heb ik op de ASUS de achterdeur naar de Xandros Root gevonden. Ik kreeg een terminal window als Root en heb wat zitten zoeken naar de opties van dd, waarmee ook een USB-stick aangemaakt zou kunnen worden.
De if= staat nu op /home/user/EEE Storage/ubuntu-9.04-netbook-remix1386.img; de of= zou moeten komen op /media/D:/*.*; voorlopig geen succes. Ik zou de boot liever op de SD hebben; de volgorde van de boot is SD, HD als default ingesteld. Dan hoeft ESC ook niet gebruikt te worden.

« Reactie #47 Gepost op: 2009/05/23, 17:15:03 »
Aan alle belangstellenden:
Mijn ergernis is maximaal en mijn belangstelling omgekeerd evenredig.
Ik ga met vakantie van Linux Ubuntu tot februari 2010 en zie dan wel of er een oplossing is geboren...

« Reactie #48 Gepost op: 2009/05/23, 17:18:23 »
Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden...

Offline chris.

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2009/05/23, 17:20:57 »
jammer van je beslissing om een vacantie te nemen, al snap ik de frustratie wel.

persoonlijk weet ik zeker dat zou ik hem even onder handen zou mogen nemen er zeker wel een ubu op te krijgen is,
maar wat er nu precies mis gaat,  een goede.

het topic op slot doen we niet, normaal gesproken zou je [opgelost] voor de titel mogen zetten in je startpost maar dat is nu niet van toepassing.