Beste DickStomp,
Misschien heb je het, voor dit jaar tenminste, helemaal gehad met je weerbarstige EeePC,
maar wist je dat er speciaal voor de Asus EeePC met daarop Xandros geïnstalleerd een
webstek bestaat met wiki, forum en een (gestructureerde) berg aan info?
De link daarvan is: http://wiki.eeeuser.com/#the_eeeuser_wiki
Nu heb ik zelf de EeePC 900, die een andere processor heeft dan de EeepC 900 A die jij
hebt (Celeron M tegen Atom N270) en daardoor is het moeilijk vergelijken voor mij, want
het gedrag zal niet identiek zijn. Daarnaast staat op de mijne Win XP voorgeïnstalleerd
en niet Xandros. Maar enige van mijn ervaringen wil ik je toch niet onthouden.
Het verhaal van de USB-stick die in de línker USB-poort van de EeePC gestoken dient te
worden om er van te kunnen opstarten ken ik ook, maar blijkt niet te kloppen. Opstarten
van een USB-stick in een van de twee rechter USB-poorten lukt net zo goed. Wat wél een
groot verschil uitmaakt is of de EeePC ópstart (hij stond uitgeschakeld) dan wel hérstart
(hij was al ingeschakeld). Bij hérstarten kan ik met ESC wel een bootoptie kiezen, maar
die wordt vervolgens door de EeePC vrolijk genegeerd, er wordt doorgestart naar datgene
wat op de SSD staat, Win XP in mijn geval. Echter, bij ópstarten, nadat er een USB-stick
of SD-kaart in is gestopt, is het voor mij mogelijk om wel degelijk ergens anders van op
te starten dan van de SSD.
In het BIOS van je EeePC staan de 'USB Ports', net als de 'Internal CardReader',
natuurlijk wel ge-enabled, nietwaar? Zodat de 'Boot Device Priority' (in het BIOS) met
'[Removable Dev.]' kan beginnen.
De volgende mededeling van je viel me op, ik citeer: "Ik kan bij Xandros met geen
mogelijkheid als root werken, niet in de Easy als in de Advanced mode." Einde citaat.
Dat lijkt mij, maar ik kan er naast zitten, een belangrijk, zo niet het belangrijkste
aanknopingspunt. Ik kan je er echter niet mee helpen, daarvoor reikt mij computerkennis
niet ver genoeg. Mogelijk kan deze link naar het forum van eeeuser.com je erbij helpen:
http://forum.eeeuser.com/Verder wens ik je een prettige vakantie en voor de volgende keer veel plezier in Linux.
Met vriendelijke groet,
Persol