Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [onoplosbaar][windows is toch beter dan ubuntu want daar werkt het wel]  (gelezen 7496 keer)

Offline mcgyver

• Lid
Re: Twee videokaarten + 2 schermen
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/29, 19:23:05 »
Ik heb niet heel veel verstand hiervan, maar zou je deze dingen niet moeten regelen in het CCC (ATI) en NVidia settings manager (of config manager) of hoe dat ding ook heet? Ik denk idd. dat systeem-voorkeuren-scherm problemen er mee heeft. Heb je beide restricted drivers geinstalleerd?

Ik heb nog één advies (weet niet of en hoe het gaat werken). Je zou Multiseat.be kunnen contacten. Die kerels draaien zelfs zes schermen op één pc. Ik heb begrepen dat ze best wel wat willen uitleggen af en toe.

newtolinux

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/29, 19:32:05 »
Ik heb verder helemaal geen drivers geinstalleerd.
De Ati gebruikt standaard de "r128" en de Nvidia de "nv", afhankelijk van welke er werkt.
Beide komen (waarschijnlijk?) van de ubuntu-cd af, want het werkt zonder enige vorm van configuratie of instelling.

Heb nog wel geprobeerd (een paar herinstallaties eerder) om met Envy iets te doen, maar dat leverde alleen een zwart scherm op na het scherm met het laad-balkje van Ubuntu. Maar dat probleem was opgelost door de installatie-cd er opnieuw in te drukken en van voor af aan te beginnen ;)

Wat multiseat doet (als het klopt wat ik op de site zie) is hetzelfde als wat desktop-multiplier doet waarschijnlijk.
Dit programma heb ik ook geprobeerd en het leverde inderdaad ook beeld op op het 2e scherm, dwz. het useful-scherm werd er op weergegeven.
Enige "nadeel" is dat er dan ook een 2e toetsenbord + 2e muis bij moet, omdat er in principe een aparte werkplek gecreëerd word, en geen uitbreiding van de "eerste werkplek".

Edit: Ik heb even verder gekeken op hun site en zal ze eens een belletje geven.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/29, 19:43:39 door newtolinux »

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/29, 19:41:10 »
Ik denk dat je toch die restricted drivers moet installeren. Heeft ie daar niet om gevraagd bij installatie?

newtolinux

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2009/05/09, 00:30:50 »
Nee, daar is niet om gevraagd tijdens de installatie en ook niet beschikbaar in Systeem - Beheer - Hardwarestuurprogramma's. Overigens wel tijdens de installatie op een laptop met Ati Radeon er in.

Inmiddels heb ik ook antwoord terug van multiseat.be:

Citaat
Uw probleem is te wijten dat je werkt met een ATI en een NVIDIA kaart,
de ati kaart geeft dus ati drivers nodig niet goed samenwerken met de
drivers van nvidia. Het enige dat ik kan aanraden is niet de nv driver
te gebruiken maar de driver van nvidia zelf. Helaas werkt die totaal
niet samen met de driver van ATI.

De beste oplossing is eigenlijk een vga kaart gebruiken met een
dual-output , zoals alle kaarten tegenwoordig hebben. Ofwel werk je met
2 kaarten met hetzelfde merk van chipset, allebei ati of allebei nvidia.

Het lijkt er dus op dat dit probleem nooit opgelost gaat worden, tenzij ik 1 of beide kaarten vervang.

Offline Hanssun

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/05/09, 18:44:31 »
hier doet Ati het ook super  in Ubuntu 9.04 =D

Gr Hans,

newtolinux

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/10, 03:13:23 »
Hier doet de ATI het ook prima =D maar dan doet de nVidia-kaart het niet :P
En als de nVidia-kaart het doet.... doet de ATI niets :rolleyes:

Maar zoals gezegd, het probleem is waarschijnlijk niet softwarematig op te lossen binnen de huidige linux-distro's, want ook opensuse 11.1 wist er geen raad mee en liet slechts 1 kaart (en dus ook 1 scherm) tegelijk werken.

De enige opties die ik dus overhou als ik het goed bekijk zijn deze:
* Op zoek naar een dual-head kaart, onbekend of dat dat het gewenste resultaat gaat opleveren.
* Op zoek naar een extra ATI om de nVidia te vervangen, onbekend of dat dat het gewenste resultaat gaat opleveren.
* Op zoek naar een extra nVidia om de ATI te vervangen, onbekend of dat dat het gewenste resultaat gaat opleveren.
* Windows installeren, want daar werken de drivers wel gelijktijdig.....

Nou ja, in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Edit: * Op zoek naar een extra nVidia om de ATI te vervangen: bekend dat dat alleen een compleet niet-werkend systeem oplevert.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/10, 22:35:18 door newtolinux »

newtolinux

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/10, 21:36:05 »
En wat een geweldig idee...

Een 2e nVidia kaart gevonden, in dit geval AGP.

lspci | grep VGA:
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV5 [RIVA TNT2/TNT2 Pro] (rev 15)
02:09.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV5M64 [RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro] (rev 15)

Werkend bij pci als primair:
Scherm 1 (pci): Ubuntu in Low-Graphics mode
Scherm 2 (agp): zwart
Werkend bij agp als primair:
Scherm 1 (agp): Ubuntu in text-console-mode: X wordt niet gestart
Scherm 2 (pci): zwart

Herinstallatie ubuntu: zowel de alternate als de gewone cd hangen na het kiezen van het toetsenbord.

Het wordt hoe langer hoe leuker met Ubuntu  >:(

Edit: zelfs na het weer verwijderen van de AGP nVidia-kaart alleen low-graphics-mode mogelijk op de PCI-kaart, terwijl het eerder wel werkte.
Tijd voor de Windows-CD dus, want dit heeft me al veel te veel tijd gekost en dat *@@%&* ubuntu werkt gewoon niet dus.
Jammer van de verspilde tijd voor een pakket wat belooft een volwaardig alternatief te zijn voor windows, maar wat blijkbaar de meest simpele dingen nog niet eens kan.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/10, 22:22:57 door newtolinux »

Re: [onoplosbaar][windows is toch beter dan ubuntu want daar werkt het wel]
« Reactie #32 Gepost op: 2009/05/10, 23:40:36 »
Ik snap je frustratie, maar met zulke uitspraken schiet je natuurlijk ook niets op ;)
Wat je wel kan doen, is jou problemen melden op launchpad (https://launchpad.net/ubuntu). Hierdoor kan er serieus aan het probleem worden gewerkt, en zorg je er misschien wel voor dat mensen in de toekomst niet tegen hetzelfde probleem aanlopen. Lijkt mij toch een heerlijk idee, dat je andere mensen diezelfde frustraties kunt besparen?
Op de chat te vinden als debiantux

Re: [onoplosbaar][windows is toch beter dan ubuntu want daar werkt het wel]
« Reactie #33 Gepost op: 2009/05/11, 00:21:43 »
Gewoon een dual-head ATI-kaartje kopen. dan werkt het 100 % zeker. Bestaat tegenwoordig een leuk en handig programmaatje voor van één van onze forumleden die zo bescheiden is geweest om het nog niet te suggereren. XD
Al was dat natuurlijk omdat je geen dual-kaart hebt.
Kijk hier eens : Python-randr
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...