Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] nieuwe taal leren  (gelezen 11875 keer)

Re: Beginnende taal leren
« Reactie #25 Gepost op: 2009/03/26, 16:31:26 »
Qt is iets apart. Het wordt gebruikt om grafische interfaces mee te maken (vensters, knoppen, ...), maar heeft nog tal van andere mogelijkheden. Qt kan bij bijna iedere taal gebruikt worden, maar is oorspronkelijk bedoeld voor C++.

Voor meer info over Qt, vraag profoX :P

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #26 Gepost op: 2009/03/26, 16:34:24 »
ja dat weet ik maar ik wil dus dat iedereen het zonder probleem kan draaien door middel van een dubbele klik ? zoals met .jar in java
Dat kan met Java alleen maar indien een JVM is geïnstalleerd. Net zoals dat met Python ook kan indien een Python interpreter is geïnstalleerd. (Maar inderdaad, de JVM is bijna op elke Windows computer geïnstalleerd; de Python interpreter op praktisch elke Linux computer)

bedankt ik ga overwegen omdat boek te kopen en ga gewoon allebij de talen leren  O0 :) ik snap alleen nog niet helemaal wat je nou met dat QT kan en of ik dat dus ook moet downloaden?
Qt is een eenvoudig te gebruiken en zeer uitgebreid cross-platform framework voor allerlei zaken zoals: grafische interface voor je programma die integreert op elk platform, database beheer, 2D en 3D mogelijkheden, simpele multimedia taken, internetapplicaties, en nog véél meer, kijk ook eens op http://www.qtsoftware.com/products

Qt moet je apart "downloaden", maar op Linux volstaat het (in het begin) om python-qt4-dev en python-qt4 (voor Python) of libqtjambi-dev en libqtjambi-java (voor Java) te installeren via pakketbeheer.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

« Reactie #27 Gepost op: 2009/03/26, 16:42:53 »
hoe compile ik uit eindelijk mijn .py

om hem te laten werken op mac/windows/ubuntu?

Compileren hoeft niet, typ in de terminal python script.py . Zorg in Windows wel dat ge Python geinstalleerd hebt.

Ge kunt het bestand ook uitvoerbaar maken en dan volstaat dubbelklikken.

ja dat weet ik maar ik wil dus dat iedereen het zonder probleem kan draaien door middel van een dubbele klik ? zoals met .jar in java
vrij simpel. Bovenin je script zet je:

#!/usr/bin/python

je maakt je script vervolgens uitvoerbaar, en je kunt het aanklikken.

« Reactie #28 Gepost op: 2009/03/26, 16:47:17 »

Compileren hoeft niet, typ in de terminal python script.py . Zorg in Windows wel dat ge Python geinstalleerd hebt.

#!/usr/bin/python

Ik denk dat hij eerder bedoeld dat als er geen Python geinstalleerd is. Dan kunt ge uw Python script omvormen naar een exe met behulp van py2exe bijvoorbeeld. Dan kunt ge dubbelklikken op de exe op eender welke windows computer zonder iets te installeren.

Offline frank5

• Lid
    • www.eforyou.nl
« Reactie #29 Gepost op: 2009/03/26, 17:44:56 »

#!/usr/bin/python

Ik denk dat hij eerder bedoeld dat als er geen Python geinstalleerd is. Dan kunt ge uw Python script omvormen naar een exe met behulp van py2exe bijvoorbeeld. Dan kunt ge dubbelklikken op de exe op eender welke windows computer zonder iets te installeren.
yup bedankt voor linux wist ik et all py2exe dus voor windows heb het gevonden super bedankt!!!

nu alleen nog weten hoe het voor mac in zn werk gaat ben al bij hs 5 van thinkpython en nog geen probleem ondervonden dingen zijn duidelijker geworden
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

« Reactie #30 Gepost op: 2009/03/26, 17:55:55 »
<knipknip>

yup bedankt voor linux wist ik et all py2exe dus voor windows heb het gevonden super bedankt!!!

nu alleen nog weten hoe het voor mac in zn werk gaat ben al bij hs 5 van thinkpython en nog geen probleem ondervonden dingen zijn duidelijker geworden

Voor mac osx kunt ge bijvoorbeeld py2app gebruiken.

Een redelijk handig programma voor mee te beginnen is dit: http://code.google.com/p/gui2exe/
Het is een grafische omgeving voor py2exe, py2app etc.

Offline frank5

• Lid
    • www.eforyou.nl
« Reactie #31 Gepost op: 2009/03/27, 16:14:08 »
<knipknip>

Voor mac osx kunt ge bijvoorbeeld py2app gebruiken.

Een redelijk handig programma voor mee te beginnen is dit: http://code.google.com/p/gui2exe/

bedankt dan weet ik alles
Het is een grafische omgeving voor py2exe, py2app etc.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline rman

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/03/28, 22:34:38 »
Ik raad je geen Java aan
En waarom is dat?
Ik denk net het tegenovergestelde.

Precies,

Ik ben ook bezig met java en zou niet weten waarom je niet met java begint.
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
« Reactie #33 Gepost op: 2009/03/29, 10:42:36 »
Ben zelf ook met Java (op school) begonnen. Zolang je de opgedane kennis ook gelijk implementeert komt het helemaal goed ;)

Offline Mij

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/03/29, 22:13:02 »
Python-code naar Python-bytecode compileren wordt wel regelmatig gedaan, voornamelijk om de snelheid van de eerste keer uitvoeren te verhogen en om harde-schijf-capaciteit te besparen. Daarentegen hoeft het natuurlijk niet gebruikt te worden bij het maken van kleine programmaatjes.
Python-code wordt door praktisch elke Python compiler automatisch naar intermediaire Python-bytecode gecompileerd zodat bij heruitvoeren van het programma de bytecode gebruikt kan worden, tenzij de code opnieuw wordt aangepast. Daardoor is dit proces transparant voor de gebruiker en hoeft hij/zij zich hier niets van aan te trekken :)
Welnu, ik bedoelde dat er vooraf wordt gecompileerd naar python byte-code in een build-proces zodat het niet de eerste keer bij de gebruiker hoeft uitgevoerd te worden. Scheelt onder andere in grootte van het uiteindelijke pakket, het hoeft daarnaast de eerste keer niet naar python-byte-code omgezet te worden wat disk i/o (sneller) spaart voor de eerste keer en ruimte op de schijf.