Nee.
Ik start een programma op als bijv. easytag. In dit programma kan je bladeren naar de verschillende mappen op je schijf om bepaalde acties uit te voeren. Binnen OpenOffice kun je bestanden openen om te bewerken. Probeer in deze programma's (maar er zijn vast wel veel meer) maar een via 'Desktop/snelkoppeling' een bestand te openen. Voor deze programma's bestaat die er gewoon niet.
Dus terug bij af.
Ik heb inmiddels smbmount en smbumount suid gemaakt waardoor een user hem kan gebruiken, vervolgens smbmount uitgevoerd met een -o gid= voor het juiste effect. Maar heb hierbij 2 opmerkingen:
1- Het geheel dient te worden uitgevoerd in een console via een commando. Dit werkt niet voor de users die ik in gedachten heb, sterker, ik wil niet eens dat ze in een terminalvenster rondstruinen.
2- Ik werk op de samba server met sticky groups. Dat betekent dat in directories met een read/write acces voor groupname deze groupname altijd hetzelfde blijft, daarnaast heeft het als voordeel dat nieuw aangemaakte dirs automatisch ook een sticky gid krijgen waardoor binnen deze dirs het allemaal eenduidig blijft. Nadeel is echter dat bij smbmount op 1 of andere manier deze groep dient te worden meegegeven (met de -o gid= optie), Wordt dat niet gedaan zullen nieuw aangemaakte bestanden wel voorzien worden van de juiste gid, de directories die aangemaakt worden ook, maar de directories zelf zijn niet meer sticky, dit betekent dat wanneer wordt afgedaalt naar die dir in die dir aangemaakte bestanden worden voorzien van gid=username met een permissie van 664. Leden van dezelfde groep kunnen het bestand dan wel lezen maar niet meer aanpassen.
edit: typo
edit2: volgens mij werkt de snelkoppeling in de vorm van smb:// dit pikken veel programma's niet.