Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 Ubuntu-systemen koppelen  (gelezen 18957 keer)

wr19026

• Gast
2 Ubuntu-systemen koppelen
« Reactie #25 Gepost op: 2006/01/15, 01:58:11 »
Citaat van: Dennis
Nee, ik vergat ypinit, zie wiki.ubuntu.com/UbuntuOnCluster
Even een off topic vraag, werkt deze HOWTO nog voor Breezy?

« Reactie #26 Gepost op: 2006/01/15, 14:24:49 »
Niet helemaal, er zijn wat dingen veranderd in de installer, ook is NIS patchen niet meer nodig.

wr19026

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2006/01/17, 11:02:47 »
Citaat van: Dennis
Niet helemaal, er zijn wat dingen veranderd in de installer, ook is NIS patchen niet meer nodig.
Kan je me een goede HOWTO aanbevelen over het opzetten van NIS? Ik had het laatst werkend (dacht ik) want by yptest kreeg ik geen foutmeldingen.

Maar na het toevoegen van een nieuwe gebruiker en het draaien van de update "zag" ik deze toch nog niet op de client. Dus maar weer terug naar af.

OpenLDAP is volgens mij voor mij geen optie ook al is het natuurlijk wel erg interessant omdat ik ook nog een paar Windows PCs heb. Maar ik heb Hula ge

« Reactie #28 Gepost op: 2006/01/17, 19:32:01 »
De delen die ik op UbuntuOnCluster voor NIS schreef zijn exact hetzelfde gebeleven, je hoeft alleen het pakket niet te patchen. Je voegt toch wel gebruikers toe met adduser he?

Zegt ypcat dat hij de users kent?
Zo nee: make -C /var/lib/yp

En dan weer ypcat proberen.

« Reactie #29 Gepost op: 2006/02/13, 10:41:34 »
OK, volgens mij werkt het nu wel een beetje. Kan idd inloggen met een username van de ypserver. Dit lukt echter niet binnen gdm. Op de wiki (cluster) heb ik gelezen dat van de server de /home directory dient te worden aangeboden.
Ik denk dat het zal werken als die middels nfs op de client wordt gemount maar is dat echt de bedoeling? Client's eigen /home zou dan niet meer worden gebruikt.

Of mis ik hier iets?
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #30 Gepost op: 2006/02/13, 10:45:44 »
Dat is net de bedoeling van NIS en NFS. De home dirs van alle gebruikers zitten op de server en worden op de client gemount. Om het even waar een gebruiker inlogt, zijn home dir heeft steeds dezelfde inhoud. Dat is toch super, niet?

« Reactie #31 Gepost op: 2006/02/13, 10:51:34 »
Stel, ik installeer op een client een programma (bijv. in /opt). Menu's worden netjes aangepast en kan op die client keurig met het programma werken.

Op een andere client log ik in, en wil via het menu het programma opstarten. Dit zal dan een foutmelding opleveren omdat op die client deze niet bekend/geinstalleerd is.

Hoe zou dat dan moeten worden opgelost?

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2006/02/13, 11:00:43 »
Het programma installeren in de home directory, of /opt ook exporteren. Dezelfde problematiek heb je ook in de windows wereld.

« Reactie #33 Gepost op: 2006/02/13, 11:20:29 »
Daar was ik al bang voor, nog ff en mijn pc wordt een terminalserver client.

Ik vind het een best wel omslachtige methode om wat netwerkmappen te delen en te benaderen met de juiste user instellingen :(

Windows werkt wat dat betreft een stuk gemakkelijker.

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2006/02/13, 11:23:51 »
Dat is niet waar. Als je mappen wil delen tussen 2 Ubuntu systemen heb je alleen NFS nodig. NIS (of een ldap) zorgt er alleen voor dat alles centraal beheerd wordt. Als je hetzelfde wil bereiken op Windows, dan heb je:
- Windows 2003 Server
- en Windows XP Professional nodig.
(dure grap dus)

« Reactie #35 Gepost op: 2006/02/13, 12:35:13 »
Alleen NFS nodig: klopt maar als de uid uit elkaar lopen wordt een bestand van pietje gezien als die van klaasje op de server. Mijn bedoeling was nu juist om als het ware alleen de users te synchroniseren maar zonder de clienst eigen /home kwijt te raken.

Als ik kon zou ik met smb werken maar de netwerkmappen worden nu binnen de fstab gemount. Dus ongeacht of piet of klaas op de client inlogged zal er die mount aanwezig zijn. Kortom ik mis een gui mount van netwerkmappen binnen de gnome desktop.

Trouwens, tussen twee xp systemen is een en ander behoorlijk te realiseren hoor! En daar werkt het toch echt makkelijker.

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2006/02/13, 12:52:25 »
smb kan je ook mounten via fstab. Je hebt hiervoor smbfs nodig. Als je dan de share mount op machine A met een gebruiker vanop machine A, dan zullen de bestanden de rechten hebben van de gebruiker op machine A. NFS + NIS kan je ook gebruiken met lokale home dirs (denk ik toch). Anders gebruik je, net als ik, een LDAP.
Er bestaat trouwens een GUI om SMB mappen te mounten (staat standaard ge

« Reactie #37 Gepost op: 2006/02/13, 13:26:25 »
Citaat van: kennywest
Er bestaat trouwens een GUI om SMB mappen te mounten (staat standaard ge

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2006/02/13, 13:33:12 »
Je zal dan in ieder geval samba moeten installeren op beide Ubuntu machientjes.

« Reactie #39 Gepost op: 2006/02/13, 21:53:52 »
OK, dat heb ik nu al een tijdje draaien. Via fstab worden de netwerkmappen gemount op een plek in het systeem:
//dxxxxxx/uitwisseling /mnt/uitwisseling smbfs credentials=/root/.smbcred,dmask=775,fmask=664,uid=nobody,gid=users 0 0Maar hoe nu als user via gnome?

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2006/02/14, 08:37:34 »
Wel, ik gebruik een ldap en heb pam_ldap moeten toevoegen in de pam.d van GDM. GDM moet ook immers weten dat hij zijn gebruikers van de LDAP moet plukken. Dennis, hoe zit dat bij NIS?
quick_snack, wat is de fout die je krijgt?

« Reactie #41 Gepost op: 2006/02/14, 08:47:19 »
Ik krijg geen foutmelding, programma zit er volgens mij gewoon niet bij. Kan me nog herinneren van Mandriva dat je als user samba shares kon mounten. Systeem vroeg dan of deze opnieuw gemount moesten worden na een volgende aanmelding. Dit alles onder ik meen KDE.

Binnen GNOME is er wel zoiets als een snelkoppeling maar een harde mount is niet beschikbaar en dus ook niet zichtbaar binnen diverse programma's. Het kan natuurlijk zijn dat er bij mij een programmaatje ontbreekt en daar hoop ik dan maar op.

Ik wil best NIS gebruiken icm NFS maar op het wegvallen van mijn eigen home dir zit ik niet te wachten, evenals het nfs-en van /opt of /usr/local oid.

Misschien werkt LDAP anders?

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2006/02/14, 09:00:24 »
Sorry, had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je niet kon inloggen ... excuses.
Binnen Gnome heb je inderdaad een snelkoppeling en als je erop klikt kan je er zaken in/uit slepen. Ik vermoed dat dit inderdaad geen harde mount is. In fstab kan je wel aangeven dat users ook mogen schrijven naar de mount. Is dat een oplossing?
BTW, LDAP is ongeveer hetzelfde als NIS maar is nieuwer. Werkt ook samen met samba. Door LDAP met samba te implementeren maak je een heuse domain controller, waar XP machientjes kunnen op aanloggen ;)

« Reactie #43 Gepost op: 2006/02/14, 09:22:39 »
Das hartstikke mooi maar ik zie dat eventueel als toekomstige uitbreiding. Nu gaat het er vooral om dat als pietje aanmeldt zijn eigen netwerkverbindingen kan instellen die weer worden geloosd als ie afmeldt. Als klaasje aanmeldt moet ie dan eigenlijk zijn eigen omgeving weer hebben.

Ik geloof dat 1 en ander voor elkaar kan komen door gebruik van smbmount oid maar dat is een consoleactie. Wil het graag onder een mooie gui hebben. Wat ik al zei: windows is wat dat betreft gemakkelijker: rechtermuisknop netwerkverbindingen maken, zoek naar computers in werkgroep, dubbelklik, share uitkiezen en koppelen aan een schijfletter. Klaar! ;)

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2006/02/14, 09:33:29 »
Wel, dan zal je met die link op de desktop moeten werken. Elke keer je aanmeldt komt die erop, dus dan ben je er toch?

« Reactie #45 Gepost op: 2006/02/14, 09:51:44 »
Nee.

Ik start een programma op als bijv. easytag. In dit programma kan je bladeren naar de verschillende mappen op je schijf om bepaalde acties uit te voeren. Binnen OpenOffice kun je bestanden openen om te bewerken. Probeer in deze programma's (maar er zijn vast wel veel meer) maar een via 'Desktop/snelkoppeling'  een bestand te openen. Voor deze programma's bestaat die er gewoon niet.

Dus terug bij af.

Ik heb inmiddels smbmount en smbumount suid gemaakt waardoor een user hem kan gebruiken, vervolgens smbmount uitgevoerd met een -o gid= voor het juiste effect. Maar heb hierbij 2 opmerkingen:

1- Het geheel dient te worden uitgevoerd in een console via een commando. Dit werkt niet voor de users die ik in gedachten heb, sterker, ik wil niet eens dat ze in een terminalvenster rondstruinen.

2- Ik werk op de samba server met sticky groups. Dat betekent dat in directories met een read/write acces voor groupname deze groupname altijd hetzelfde blijft, daarnaast heeft het als voordeel dat nieuw aangemaakte dirs automatisch ook een sticky gid krijgen waardoor binnen deze dirs het allemaal eenduidig blijft. Nadeel is echter dat bij smbmount op 1 of andere manier deze groep dient te worden meegegeven (met de -o gid= optie), Wordt dat niet gedaan zullen nieuw aangemaakte bestanden wel voorzien worden van de juiste gid, de directories die aangemaakt worden ook, maar de directories zelf zijn niet meer sticky, dit betekent dat wanneer wordt afgedaalt naar die dir in die dir aangemaakte bestanden worden voorzien van gid=username met een permissie van 664. Leden van dezelfde groep kunnen het bestand dan wel lezen maar niet meer aanpassen.

edit: typo

edit2: volgens mij werkt de snelkoppeling in de vorm van smb:// dit pikken veel programma's niet.

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2006/02/14, 10:00:24 »
Sorry, ik ga hulp moeten inroepen van mensen met GUI kennis. Ik ken daar niets van :(

« Reactie #47 Gepost op: 2006/02/14, 10:03:52 »
OK, iets verder: door binnen bestand openen in OO met hand smb://server/netwerkmap in te geven kan ik een bestand openen, nieuw schrijven wordt gedaan met smb://server/netwerkmap/bestandsnaam. Blijkbaar is een mount hier niet nodig.

Handmatig kan het wel, maar niet erg gebruikersvriendelijk.

edit: toevoeging

Het geldt dan alleen nog maar voor bestanden. Directories kunnen niet worden aangemaakt: OO geeft hier de foutmelding na 1 verkeerde poging dat map al bestaat.

wr19026

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 2006/02/14, 17:27:35 »
Kan je niet beter de installatie HOWTO voor een diskless client gebruiken?

« Reactie #49 Gepost op: 2006/02/14, 19:49:45 »
Citaat van: wr19026
Kan je niet beter de installatie HOWTO voor een diskless client gebruiken?
Huh, waarom? Het enige wat ik wil is op een windows achtige manier netwerkmappen koppelen aan een driverletter (lees gemounte dir binnen ubuntu).

Ik ben niet op zoek naar een terminalserver achtig iets.