Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]opstart Ubuntu 8.10 gedeeltelijk in tekstmodus; hoe dat te veranderen?  (gelezen 4646 keer)

Ubuntu 8.10 loopt hier als een tierelier en ik ben er heel erg blij mee. Toch heb ik nog wat te wensen want het oog wil ook wat:

Bij opstarten van Ubuntu 8.10 krijg ik kort het mooie Ubuntu logo te zien, met de oranje balk eronder. Maar dan schakelt hij plots over op tekstmodus en in razend tempo komen (onleesbaar door de snelheid) vele teksten voorbij met allemaal OK meldingen erachter. Dus kennelijk niks mis.
Ik hoef die teksten niet als er niks mis is. Hoe krijg ik nu tijdens opstarten gewoon het Ubuntu logo met de oranje balk eronder terug?
Want zo was het oorspronkelijk en ik kan me niet herinneren waarom dat (door mij ??) is veranderd in teksmodus.
Ik heb ook al eens in de veilige modus opgestart, dan is de tekstmodus soms wel funktioneel.
Ook heb ik het forum al afgezocht maar kan niks vinden om die opstart te veranderen.

« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 11:25:17 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline heir4c

• Lid
Re: opstart Ubuntu 8.10 gedeeltelijk in tekstmodus; hoe dat te veranderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/23, 22:10:08 »
via zoekfuntie van dit forum zoeken op usplash. Nie direkt een oplossing gelezen. Staat je 'quiet splash' nog in je /home/grub/menu.lst achter de kernel line?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/23, 22:22:02 »
kan mbv opstart-manager in synaptic>>startupmanager

opstartmanager is terug te vinden systeem>>beheer opstart-manager
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/23, 22:46:38 »
@heir4c en Drummies: bedankt voor jullie suggesties.
Heb eerder wel met opstartmanager gewerkt en die er daarna weer afgegooid; misschien is dat ook de oorzaak van dit visueel ongemak.
Ga het morgen uitproberen en laat het weten. Zit nu niet op mijn Ubuntu PC te werken.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/23, 22:48:27 door Peterbeter »
Herman Brood

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/23, 22:50:24 »
graag gedaan peter

ps nog een goed bedoelde tip je kan via profiel lay out voorkeuren toon geen handtekeningen van anderen aanvinken,je ziet dan de voor jouw hinderlijke handtekening niet meer  ;)

Offline track

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/23, 23:18:11 »
Hoi Peterbeter,

ik dacht ook dat het scherm met de voortgangsbalk door usplash op het scherm gebracht wordt.

Zou je misschien  /etc/usplash.conf  een keer controleren  (of wijzigen dmv sudo gedit /etc/usplash.conf ).
Als dat niet lukt is de discussie op  http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/video-card-van-viper-naar-geforce-geeft-lage-resolutie/
en op  http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/(opgelost)-resolutie-met-geforce4/msg345680   een kijkje waard.

Vriendelijke groet,

track

Offline JvH

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/24, 08:49:50 »
Ik had dat probleem ook toen ik na het installeren van Ubuntu met m'n partities had zitten kl*ten. Heeft iets te maken met de swap-partitie kennelijk. De volgende oplossing werkte iig bij mij.

Citaat
1. Make sure you have the initramfs-tools update
2. sudo blkid
3. Check that swap line UUID from /etc/fstab matches swap UUID from step 2, if not change fstab.
4. Check that the UUID in /etc/initramfs-tools/conf.d/resume matches the swap UUID from step 2, if not change resume file.
5. sudo update-initramfs -u
6. Restart

« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/24, 10:58:16 »
Ik had dat probleem ook toen ik na het installeren van Ubuntu met m'n partities had zitten kl*ten. Heeft iets te maken met de swap-partitie kennelijk. De volgende oplossing werkte iig bij mij.

Citaat
1. Make sure you have the initramfs-tools update
2. sudo blkid
3. Check that swap line UUID from /etc/fstab matches swap UUID from step 2, if not change fstab.
4. Check that the UUID in /etc/initramfs-tools/conf.d/resume matches the swap UUID from step 2, if not change resume file.
5. sudo update-initramfs -u
6. Restart

Bedankt JvH dit werkt ook bij mij. Nu is alles weer bij het oude.
quiet splash stond (en staat) achter de kernel regel in /grub/menu.lst; dus daar zat het niet.
Heb idd wel vaker met Gparted zitten stoeien en partitie-aanpassingen gemaakt; waarschijnlijk is daarbij een oudere UUID in fstab blijven zitten?
Jammer dat die UUID´s weer in Intrepid moeten worden toegepast. Daar heb ik tot heden al een paar keer gedonder mee gehad.

Het commando sudo blkid laat bij mij echter ook nog iets opmerkelijks zien: namelijk oudere vermeldingen naar de situatie waarbij ik twee harddisks had aangekoppeld. Die tweede schijf (waarop Xubuntu stond) is er al langere tijd af, maar het resultaat van sudo blkid verwijst er toch nog naar....

En een ding is me (weer) duidelijk geworden: partities aanpassen NADAT je Ubuntu hebt geinstalleerd levert niet zelden problemen op.
Toch nog een interessant geval die usplash...

P.S.
@Drummies: heb je mogelijk een hekel aan mijn handtekening.....?
Ik vind hem hier op dit forum soms wel erg toepasselijk.
Maar het helpt ook om zaken te relativeren....en dat is een schone kunst maar een lastige kunde.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 11:27:55 door Peterbeter »
Herman Brood

Offline track

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/24, 11:29:10 »
Dat zijn blijkbaar "ongewenste reacties" van de toenemende automatische toestanden vanaf intrepid dan.
(zie ook het laatste "let op" op  http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar )
Ik heb trouwens ook pas enkele dagen geleden hier op het forum geleerd dat bij blkid ook de gegevens van niet meer bestaande partities (vanuit zijn cache) nog steeds op de lijst staan.*

Als dat nu vaker gebeurt is het makkelijkst toch om die stappen  "Citaat .. 1. 2. 3. 4. 5. 6."  even in een script repair-uuid te stoppen en onder /sbin op te slaan. Dan hoef je alleen vanaf de "recovery mode" in de commandolijn een sudo repair-uuid te doen en klaar is kees.

track

* p.s.: als je dat niet wilt moet je een sudo blkid -c /dev/null doen  (-> man blkid )
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 11:48:09 door track »

EDIT:
@ track: je bedoelt blijkbaar bovenstaande quote van JvH. OK !

Een script: repair uuid maken lukt me (helaas) niet :evil:; tja ik voel me nu een sukkel.  :-X
De computertips van Pjotr ken ik (wie niet??) en ik deel zijn mening t.a.v. de UUID kwestie.

Deze UUID ellende is typisch een voorbeeld van hoe nieuwe versies van Ubuntu onder de motorkap zaken (te) snel wisselt.
Als gebruikers ondervinden we daar helaas soms de nadelen van.
Maar het werkt nu en dat vind ik het belangrijkste.

« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 12:41:41 door Peterbeter »
Herman Brood

Offline track

• Lid
Citaat
... tja ik voel me nu een sukkel.

Nee, dat hoeft echt niet.  Niet iedereen hoeft verslaafd aan de commandolijn te zijn, enkele geeks is al voldoende...
(ook al hoor ik er gedeeltelijk bij)

track

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/24, 17:13:15 »
Citaat van: Peterbeter

P.S.
@Drummies: heb je mogelijk een hekel aan mijn handtekening.....?
Ik vind hem hier op dit forum soms wel erg toepasselijk.
Maar het helpt ook om zaken te relativeren....en dat is een schone kunst maar een lastige kunde.

totaal niet het berust op een misverstand mijn excuses:,ik heb je verwisseld met een andere Peter(zie onderstaande quote)die sommige handtekeningen storend vondt,vandaar dat ik goedbedoeld overigens er op wilde wijzen dat eea in je profiel lay out aan te passen is......nogmaals mijn excuses  :-[

Citaat van:  Petervdw

Sommige bewegende avatars en grote, opvallend gekleurde en ook nog bewegende ondertitels met een opsomming van alle apparatuur (waar dient dat voor) storen me meer bij het lezen dan die enkele foto.

Vr.groet, peter

Ik vond het ook al een verrassende opmerking.
Maar voor een misverstand hoeft niemand zich te excuseren.
Niets menselijks is ons vreemd en dat blijft voorlopig ook wel zo denk ik.
Herman Brood

Offline Drummies

• Lid
Ik vond het ook al een verrassende opmerking.
Maar voor een misverstand hoeft niemand zich te excuseren.
Niets menselijks is ons vreemd en dat blijft voorlopig ook wel zo denk ik.

dank voor je begrip,gelukkig is zo,n voorval ook op een normale volwassen manier op te lossen  ;)

Offline JvH

• Lid
Citaat van: track
Als dat nu vaker gebeurt is het makkelijkst toch om die stappen  "Citaat .. 1. 2. 3. 4. 5. 6."  even in een script repair-uuid te stoppen en onder /sbin op te slaan. Dan hoef je alleen vanaf de "recovery mode" in de commandolijn een sudo repair-uuid te doen en klaar is kees.
Hoe zou je de stappen 3 en 4 scriptmatig kunnen uitvoeren? Ik twijfel er niet aan dat het mogelijk is, maar het klinkt mij wel als iets verder gevorderd scriptwerk in de oren...

Citaat

Offline track

• Lid
Dat is niet zo erg:

uuid1=$( awk '/swap/{print substr($1,6)}' /etc/fstab )
blkid | grep -q "$uuid1"
if (( $? == 0 )); then  echo  Yep.
fi
is de gehele stap 3.  (regel 3 is maar een voorbeeld)

track

Tja en dan willen we natuurlijk niet met een half belegde boterham blijven zitten.....
....dus graag ook het vervolgscript voor stap 4, als dat niet teveel gevraagd is track.

Voor mij zijn scripts meer dan hogere wiskunde, terwijl ik toch ooit HBS-B heb gedaan (meer dan 40 jr geleden alweer).
Aan programmeren ben ik daarna ook nooit toegekomen. Maar ik herken best wel een paar routines in het script.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/25, 11:57:18 door Peterbeter »
Herman Brood

Offline JvH

• Lid
Ik heb dit op de HBO (Hogere Informatica) nog heel kort gehad. Maar dat is echt helemaal weggezakt. Ik moet mijn Unix-boek er nodig weer eens bijpakken :P

Offline track

• Lid
@ Peterbeter:   Als je het serieus bedoelt:
Op het ogenblik heb ik niet de tijd om zo'n script af te maken en te testen.
Bovendien zit ik hier met een 7.10 , ik heb het probleem dus gewoon niet.

Maar zou ik mij vervelen ...

track

p.s.: ik heb er trouwens ook zoiets ernaast staan: http://www.gnulamp.com/bashprogramming.html
« Laatst bewerkt op: 2009/02/25, 10:51:08 door track »

Offline track

• Lid
p.s.:
ik heb nog een andere aanpak gevonden:  Als de UUID veranderd is, waarom herstel je die niet gewoon  ?
(in plaats van het gehele systeem aan de nieuwe UUID aan te passen)

Dus:
1. pik de oorspronkelijke UUID vanuit de  /etc/fstab
2. zet de UUID weer goed met een sudo tune2fs -U [uuid]  [device]

Omdat dat nogal wat vatbaar is voor tikfouten zullen wij dat best even in een scriptje stoppen.
En dit is trouwens ook stukken makkelijker.

track

pps: bij het testen zie ik dat he met tune2fs blijkbaar niet kan.  Even verder zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 16:05:15 door track »

p.s.:
ik heb nog een andere aanpak gevonden:  Als de UUID veranderd is, waarom herstel je die niet gewoon  ?
(in plaats van het gehele systeem aan de nieuwe UUID aan te passen)

Dus:
1. pik de oorspronkelijke UUID vanuit de  /etc/fstab
2. zet de UUID weer goed met een sudo tune2fs -U [uuid]  [device]

Omdat dat nogal wat vatbaar is voor tikfouten zullen wij dat best even in een scriptje stoppen.
En dit is trouwens ook stukken makkelijker.

track
Lijkt me ook makkelijker. Maar ik weet helaas niet waar de UUID's verder nog moeten worden aangepast.
Mogelijk dat andere configuratiebestanden ook gebruik maken van die unieke UUID's.
Of is dat beperkt tot /etc/fstab en /etc/initramfs-tools/conf.d/resume ?
Herman Brood

Offline track

• Lid
Nee, de UUIDs worden voor alle partities gebruikt. (bij de nieuwere Uby's)
Maar hier hadden wij het alleen over de swap.  Vandaar dus.

Ik merk nu pas dat de tune2fs bij de swap niet werkt.  Dus even zoeken hoe dat wél kan.

track

Offline track

• Lid
Inmiddels heb ik een oplossing,  met dank aan  "Lutki" op het Duitse forum:  http://forum.ubuntuusers.de/post/1356887

Het wordt dus:
uuid1=$( awk '/swap/{print substr($1,6)}' /etc/fstab )
device1=$( sudo fdisk -l | awk '/swap/{print $1}')
sudo swapoff -v -a                       # swap afzetten
sudo mkswap -U $uuid1  $device1          # met "uuid1" op "device1" de swap aanmaken
sudo swapon -v -a                        # swap weer aanzetten

Het sciptje uuid2swap  werkt trouwens pas vanaf Ubuntu 8.04 .  Ik heb het in de bijlage gezet.
En eerst "uitvoerbaar" maken aub !

track

edit:  er zijn correcties opgenomen, nu zit ook hier versie 3 in de bijlage.
( zie  http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/swap-partitie-unmount-na-elke-heropstart/msg469237/#msg469237 )
« Laatst bewerkt op: 2009/09/01, 13:06:55 door track »

Zoals ik het heb gedaan (n.a.v. de suggestie van JvH) moest ik twee bestanden aanpassen:
en wel :  /etc/fstab en /etc/initramfs-tools/conf.d/resume.  Dat ging inderdaad allebei om de swab UUID.
Track pakt daarom uitsluitend de swab UUID aan en het resultaat is dan hetzelfde. PRIMA suggestie track en dank daarvoor.

Als onverhoopt ook andere UUID´s zijn veranderd, bijv. door aanpassen van partities met Gparted, is deze oplossing helaas onbruikbaar vrees ik. Maar ongetwijfeld heeft track daar ook een mooie truc voor bedacht?
We moeten goed bedenken dat deze ellende uitsluitend te wijten is aan het opnieuw invoeren van die UUID´s.
Weet iemand of de UUID´s ook in Jaunty Jackalope worden gebruikt?
Herman Brood

Offline vanadium

• Lid
Ik begrijp je negativiteit tegen UUID niet goed. Op sommige hardware werkt het oude systeem van devicenaam eenvoudig niet, omdat die kan wisselen tussen verschillende opstarts. Uiteraard worden UUIDs ook in de volgende Ubuntu edities gebruikt. Nu zou het inderdaad mooier zijn, moest een UUID niet veranderen na het manipuleren van de partitie zelf.

Track heeft hier ook al aangegeven hoe je van een ext2/ext3 volume de UUID kan aanpassen.