Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?

Afkappen. We willen niet meewerken aan inbraak. Bovendien lijdt de goede naam van het forum eronder. Slot erop en de vraagsteller doorverwijzen naar een handleiding voor het goed beveiligen van draadloze netwerken.
32 (40.5%)
Beantwoorden. Theoretisch kan het immers legaal worden gebruikt.
43 (54.4%)
Neutraal. Afkappen of beantwoorden, mij maakt het niet uit.
4 (5.1%)

Totaal aantal stemmen: 69

Poll gesloten: 2009/02/19, 14:41:33

Auteur Topic: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?  (gelezen 25198 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Af en toe komen er vragen op het forum over het gebruik van kraakgereedschap: programma's waarmee je de beveiliging van draadloze netwerken kunt kraken.

Die programma's zijn op zich legaal, want je kunt ze ook gebruiken om de veiligheid van je eigen draadloze netwerk op de proef te stellen. Ze zitten ook gewoon in de pakketbronnen van Ubuntu.

Toch ben ik ervoor, om vragen daarover niet te beantwoorden. Ik vind zelfs dat in de forumregels zou moeten worden opgenomen, dat dergelijke vragen niet zijn toegestaan. En dat er dus een slot op komt.

Mijn redenen zijn als volgt.

1. Het *feitelijke* gebruik van kraakprogramma's is vaak illegaal. En er wordt soms grote schade mee aangericht. Het gaat dan niet alleen om het gebruiken van andermans internetverbinding voor websurfen en dergelijke, maar soms ook om andermans computer binnen te dringen, daar rond te kijken of er zelfs kwaadaardige programma's op te installeren (zoals toetsloggers en spambotprogramma's).

Het illegale gebruik van kraakgereedschap is dus heel wat kwalijker dan bijvoorbeeld het illegale gebruik van torrents, want daarbij gaat het "slechts" om inbreuk op het auteursrecht.

2. We kunnen niet beoordelen of een vraagsteller echt alleen maar de veiligheid van zijn eigen draadloze netwerk wil uitproberen. Ook al zegt hij dat. Iemand die criminele bedoelingen heeft, zal immers ook beweren dat hij het slechts wil toepassen op zijn eigen netwerk.

Als het iemand echt uitsluitend te doen is om de beveiliging van zijn eigen draadloze netwerk, dan kunnen we hem/haar prima helpen met een verwijzing naar een handleiding voor het beveiligen van draadloze netwerken. Zoals deze: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/DraadlozeVeiligheid
Of deze (het origineel...): http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid

Daarbij komt nog dit: zelfs al zouden we overtuigd zijn van de integriteit van een vraagsteller, dan nog is het niet verstandig om die vraag te beantwoorden. Het forum is immers een openbare kennisbron. Een naslagwerk, wat *iedereen* kan inzien en raadplegen. Ook anonieme personen met kwade bedoelingen.

3. De goede naam van het forum kan schade lijden, wanneer hier allemaal instructies te vinden zijn hoe je kunt inbreken. Het is ook mogelijk dat dit ongewenste nieuwe leden aantrekt, die het vooral daarom gaat. Dat schaadt de reputatie van Ubuntu.

Enfin, wat vinden jullie ervan?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/12, 14:58:52 »
Beveiligingen zijn niet voor niks, ze zijn bedoeld om bescherming te bieden tegen misbruik.
Ik denk dat het daarom ook niet de bedoeling mag zijn om hier op het forum te helpen met het omzeilen van beveiligingen. Bovendien is het binnendringen in andermans computer(-netwerk) een misdrijf (computervredebruik oid).
Dat lijkt me niet iets om medeplichtig aan te zijn.

Omdat we hier op het forum absoluut niet kunnen controleren of iemand alleen zijn eigen netwerk of computer wil testen, of dat hij/zij toestemming heeft van de eigenaar, lijkt het mij zinvol om het niet toe te staan.

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/12, 15:00:22 »
Hallo, niet mee eens. Indien ik criminele bedoelingen zou hebben, ga ik niet op een of ander forum vragen hoe en/of met welke gereedschappen ik zou kunnen inbreken. Een zoekmachine raadplegen is immers veel sneller en doeltreffender. Daarbij barst het op het web al van de sites en nieuwsgroepen, waar een uurtje lezen al volstaat om kwade dingen te gaan ondernemen.

Door vragen hierover niet te beantwoorden, schep je hooguit een schijn van integriteit (als forum). Vragen wel beantwoorden daarentegen kan een leerproces bij mensen genereren. Leren wat je moet doen om in te breken, en leren wat je dus ook moet doen om bepaalde hack-pogingen voor te zijn, tegen te gaan. De beste beveiliging wordt altijd door openheid bereikt, niet door "een slot op zekere kennis" te plaatsen. Zoals je zelf al schreef: dit forum is een openbare kennisbron. Laat daar dan ook kennis over hacken onder vallen. Boeiend onderwerp overigens.


Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/12, 15:10:20 »
Hallo, niet mee eens. Indien ik criminele bedoelingen zou hebben, ga ik niet op een of ander forum vragen hoe en/of met welke gereedschappen ik zou kunnen inbreken. Een zoekmachine raadplegen is immers veel sneller en doeltreffender. Daarbij barst het op het web al van de sites en nieuwsgroepen, waar een uurtje lezen al volstaat om kwade dingen te gaan ondernemen.
Inderdaad, als ik wil weten hoe ik het netwerk van de buren moet hacken, zoek ik wel via google, of download ik hacker-tutorials  ofzo.

Wel vind ik dat we niet te diep moeten ingaan op het onderwerp, geen volledige les geven erover, maar gewoon in de goede richting sturen.
Anders krijgen we binnenkort een overvloed aan crackers over de vloer, en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Vergeet ook niet dat de filosofie van Linux & Vrije software heel erg lijkt op die van hackers > info moet vrij en open zijn.

Ook leeft Linux en Vrije Software dankzij hackers. Let wel op mijn woordkeuze, ik bedoel echte hackers, de zgn. white hats, die zoeken naar bugs om een programma - netwerk - ... beter te maken, NIET crackers, die het doen uit winstbejag, of puur vandalisme

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/12, 15:36:56 »
Ingewikkelde Pjotr. Heel veel tools, laten we het tools noemen, staan in synaptic pakketbeheer van Ubuntu. Wanneer iemand niet weet hoe deze  te installeren is dit forum de geschikte plek dat te behandelen. Daar is het een Ubuntu forum voor. Met deze tools kun je gewoon je eigen netwerk stressen on te kijken hoe het met je beveiliging gesteld is.
Echter om van dit forum om plek te maken waarin uitgebreid behandeld wordt hoe dit (het stressen van de beveiliging) met zoveel mogelijk handige trucjes, etc. in zijn werk gaat is weer een andere kwestie, dat lijkt mij niet de bedoeling van dit forum. Ubuntu is geen rebel distro, en dit forum geen rebel forum. Je wilt niet dat een googlezoekopdracht: ¨Hoe hack ik mijn buurman¨, naar dit forum verwijst.
Kortom, het ligt aan de wijze waarop de vraag gesteld wordt, en hoe het draadje zich ontwikkelt. Dat laat ik over aan de moderators.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/12, 15:38:08 »
Hallo, niet mee eens. Indien ik criminele bedoelingen zou hebben, ga ik niet op een of ander forum vragen hoe en/of met welke gereedschappen ik zou kunnen inbreken. Een zoekmachine raadplegen is immers veel sneller en doeltreffender. Daarbij barst het op het web al van de sites en nieuwsgroepen, waar een uurtje lezen al volstaat om kwade dingen te gaan ondernemen.
Als het allemaal zo snel en makkelijk te vinden is, waarom zou je dan hier een vraag stellen? Zodat wij al het opzoekwerk voor je kunnen doen?

Citaat
Door vragen hierover niet te beantwoorden, schep je hooguit een schijn van integriteit (als forum). Vragen wel beantwoorden daarentegen kan een leerproces bij mensen genereren. Leren wat je moet doen om in te breken, en leren wat je dus ook moet doen om bepaalde hack-pogingen voor te zijn, tegen te gaan. De beste beveiliging wordt altijd door openheid bereikt, niet door "een slot op zekere kennis" te plaatsen. Zoals je zelf al schreef: dit forum is een openbare kennisbron. Laat daar dan ook kennis over hacken onder vallen. Boeiend onderwerp overigens.
Door het niet beantwoorden van dat soort vragen, werk je niet mee aan het plegen van een misdrijf.
Ik wil niet medeplichtig zijn aan een misdrijf waar gevangenisstraf of een hoge geldboete voor geëist kan worden.
Ik ben het met je eens dat openheid goed is en ik ben ook tegen censuur, maar dat betekent niet dat ik iemand moet helpen om strafbare dingen te doen.
edit: Het testen van je eigen netwerk is niet strafbaar, en als je toestemming hebt van de eigenaar is het testen van andermans netwerk dat ook niet. Maar zoals ik eerder zei is het onmogelijk dit te controleren op dit forum.

Interessant leesvoer:
http://www.iusmentis.com/beveiliging/draadloosinternetten/
http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/computervredebreuk/
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 15:41:41 door Johan van Dijk »

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/12, 15:42:51 »
Beantwoorden, tenzij de vraagsteller expliciet vermeldt dat hij illegale dingen wil doen.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

DarkEra

  • Gast
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/12, 15:45:07 »
Kort maar krachtig: Afkappen die hap. Ik ben erop tegen dat zulke dingen op het forum besproken worden. Voor de rest sluit ik me bij Johan's post hierboven aan.

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/12, 15:46:22 »
Heb op afkappen gestemd.
Het lijkt me geen goed idee eraan mee te werken als toch goede en serieuze Linux-Distributie.
Enne, ik denk niet dat wij "Alleen" zijn...  
Mijn mening.
Groet,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

el_andalus

  • Gast
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/12, 15:56:45 »
Ik heb voor "afkappen" gekozen.

Mijn redenen zijn eerder vanuit een morele invalshoek geschraagd door een aantal beginselen.

1. Het voorzichtigdheidsbeginsel

De moderatoren en de leden kunnen niet verifiëren of de vraagsteller goede bedoelingen heeft. Dit kan wel zijn, maar aangezien er geen zekerheid omtrent bestaat, is het beter voorzichtigheidshalve de vraagsteller niet te helpen bij het kraken van (zelfs zijn eigen) beveiliging.

2. Het schadebeginsel

Er kan in meerdere opzichten schade berokkend worden.

Vooreerst valt niet uit te sluiten dat er schade berokkend wordt aan derden.

Verder kan er ook, wanneer zou blijken dat de vraagsteller op een forum door, voor, van en met ubuntero's diets werd gemaakt hoe beveiligingen te kraken, ernstige schade berokkend worden aan de goede naam van een distributie als ubuntu, aan het forum.

Sterker nog, wanneer in alle redelijkheid niet valt uit te sluiten dat er misbruik kan gemaakt worden, wordt de basisfilosofie van ubuntu in het gedrang gebracht.

Offline Mij

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/12, 16:03:35 »
Beveiligingen zijn niet voor niks, ze zijn bedoeld om bescherming te bieden tegen misbruik.
Beveiliging is niet het tegengaan van misbruik door het verbergen van informatie: informatie moet juist gegeven worden over hoe en welke beveiligingen te omzeilen zijn en hoe beter te beveiligen.

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/12, 16:04:51 »
Het is aansporen tot het plegen van illegale activiteiten. Ik zeg dus: niet beantwoorden.

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/12, 16:33:36 »
Ik heb maar gestemd, maar eigenlijk vind ik dat deze poll niet deugt. Hij is namelijk erg vooringenomen: 

Als motivatie voor afkappen wordt gegeven: "We willen niet meewerken aan inbraak. Bovendien lijdt de goede naam van het forum eronder."

Door mensen gewoon antwoord te geven, werken wij niet mee aan inbraak, behalve als duidelijk is dat ze kwade bedoelingen in de zin hebben, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Vraag gewoon eerst eens ff door als dat niet duidelijk is. Ook is het maar de vraag of de goede naam van het forum eronder lijdt. Vanuit mijn perspectief lijdt die veel meer onder de manier waarop mensen die met dit soort vragen komen, door sommigen hier op het forum worden behandeld.

en bij Beantwoorden: "Theoretisch kan het immers legaal worden gebruikt."

Het kan niet alleen theoretisch, maar het kan gewoon legaal worden gebruikt.

Door de poll op deze manier op te zetten, kunnen mensen gemakkelijk op het verkeerde been worden gezet en dat vind ik kwalijk.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 18:18:47 door Catharina »

Offline lizardman

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/12, 16:37:39 »
Bij mij is iedereen onschuldig tot het tegendeel bewezen is... !!

Als ik er op voorhand van uit zou gaan dat de mensen die op dit forum (of waar dan ook) informatie vragen om er vervolgens illegale dingen mee te gaan doen dan zou ik dus niemand meer kunnen vertrouwen.
Om deze betwiste software onder Ubuntu te kunnen draaien moet je eerst Ubuntu zelf installeren. Moeten we daarbij dan ook geen hulp meer bieden???
Ik vind deze gedachte een beetje paranoïde, en wil ook niet meewerken aan wat ik censuur vind door voor een abrupt slotje te stemmen.
En zelfs al zou ik vóór niet antwoorden zijn, dan zou ik dus gewoon niet antwoorden en zou ik mijn persoonlijke moraal niet willen opdringen.

Als je niet op een vraag wil antwoorden dan ben je daar vrij in. Vrij als in vrijheid.


"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Dave

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/12, 16:42:16 »
Ik heb er geen probleem mee.
Zo zijn er ook legio het password van de windows beheerder kwijt en zijn legio oplossingen voor.
Uit ervaring weet ik dat dit veel voorkomt, heb er al verschillende mee voortgeholpen.
Echter kun je dat ook op een verkeerde computer gebruiken maar das met veel gereedschap zo dat je het voor verkeerde handelingen kunt gebruiken.
Een beetje hacker werkt toch al met linux dus voor die goede naam hoef je niet te vrezen  =D

el_andalus

  • Gast
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/12, 16:45:27 »
Ja, de vraagstelling is inderdaad nogal suggestief.

Maar voor de rest vind ik deze poll nuttig.

Eigenlijk is het wel bevreemdend dat er ter zake nog geen policy bestaat vanuit de community leaders.

Dat de leden zich hierover mogen uitspreken, vind ik positief, maar eigenlijk moeten de community leaders voor dergelijke vragen op voorhand uitmaken wat het lot ervan is.

Offline Tom

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/12, 16:48:10 »
Slot er op .
Als nu iemand een beveiligings  vraag heeft wat is beter een web of wab etc  dat is wat anders.
Maar een kraak vraag ook al is hij legaal bedoelt , kan niet.
90% meent het goed van die personen.. .en wat is met die andere 10 % ???.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 17:02:35 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/12, 16:57:40 »
Slot er op.

Op deze poll??
Misschien nog niet zo'n slecht idee. Of toch een iets minder suggestieve manier van vragen gebruiken.

*edit*
Aangezien de bijdrage waar de quote uit komt is veranderd, is deze bijdrage overbodig geworden.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 19:59:29 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Tom

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/12, 17:04:35 »
Ja Arie dat bedoelde ik , niet op dit Topic of te wel Poll.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/12, 17:41:57 »
En ja..........iedereen is inderdaad onschuldig tot het merendeel is bewezen.
:-)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/12, 18:05:50 »
Ik ga voor 2 en het gezond verstand van de mods hier, meestal druipt het eraf als iemand streken uit wil halen bovendien komt het niet vaak genoeg voor om daarvoor met een dergelijk zwaar en onvriendelijk verbod aan te komen

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/12, 19:36:45 »
Ik vindt dat je zo'n vraag gewoon moet beantwoorden. Alleen als in de vraag of draad blijkt dat gezocht wordt naar mogelijkheden voor illegaal handelen, dan kan wat mij betreft een slotje op dat draadje.

We gaan hier immers uit Vrijheid. Iedereen is vrij om datgene uit de repro's te installeren als hij/zij dat wil. We kunnen er niet gelijk vanuit gaan dat de vraagsteller illegale intenties heeft.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/12, 19:41:57 »
En ja..........iedereen is inderdaad onschuldig tot het merendeel is bewezen.
:-)

We weten wat femke bedoelt he. Toch?
Overigens nu ik de titel nog eens lees van deze peilling....kraakgereedschap is wel een heftige term. Tendeert naar inbraak. Nou, ik blijf bij mijn standpunt.En gezond verstand van de mods hier.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/12, 20:03:29 »
Hallo

Ik heb nog even zitten twijfelen of ik behalve mijn stem (2 dus) ook mijn 2 centen hieraan toe moet voegen,
Het lijkt me namelijk zo'n draadje wat heel gemakkelijk uit de "klauw" kan gaan lopen en daar wordt
ik liever niet mee geasocieerd.

Het is inderdaad een gezond verstand ding, gewoon proberen aan te voelen wat er precies wordt verlangd
en niet bij voorbaat allerlei tools, die ik dus ook weleens thuis 'moet' gebruiken als kraakgereedschap te bestempelen.
Ik heb diverse leuke ( ook nog zwart gekleurde) boeken over linux security , daar staat in ieder geval in hoe je
het één en ander kunt gebruiken om je eigen veiligheid te vergroten. Dat je daarbij die tools ook kunt 'misbruiken'
tsja dat hangt van jezelf en je moraal af.

Kijk met een gewone door iedereen te gebruiken auto kun je ook een ramkraak plegen.

Stel dat er een vraag over mac spoofing wordt gesteld, dan kun je meteen rottigheid vermoeden, maar de persoon
in kwestie wil misschien alleen fatsoenlijk zijn computer, met een upc doosje laten praten, waar dat mac cloning nog aleens
nodig is.

Dusss gevoelige materie, delicaat behandelen.

Groeten Gerrit

 
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 22:43:53 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/12, 20:06:31 »
We gaan hier immers uit Vrijheid. Iedereen is vrij om datgene uit de repro's te installeren als hij/zij dat wil. We kunnen er niet gelijk vanuit gaan dat de vraagsteller illegale intenties heeft.
Volgens mij werd er iets bedoeld als de vraag:
ik wil in VMWARE Windows XP installeren, maar hoe kraak/kom-ik-aan een serienummer ?
Aan dit soort dingen moeten wij niet mee willen werken, dat kost ons de naam .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.