Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] .ISO niet uitpakken  (gelezen 2539 keer)

Offline dennus

• Lid
[OPGELOST] .ISO niet uitpakken
« Gepost op: 2009/02/09, 11:29:14 »
Ik snap het niet, Ubuntu begint me wat dat betreft een beetje te vervelen. Ik heb met Brasero een DVD copy gemaakt naar een .ISO bestand. Als ik dat bestand open met VLC dan speelt hij de film af. Wil ik de ISO uitpakken met ARCHIEFBEHEER, dan zegt hij dat er geen bestanden in staan. Wat is dat nou toch?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/10, 13:17:13 door dennus »

Re: .ISO niet uitpakken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/09, 21:06:42 »
Antw. 4: Uit Wikipedia: "ISO 9660 is een standaard met betrekking tot een bestandssysteem voor cd-rom. De standaard is uitgegeven door de International Organization for Standardization. De bedoeling van de standaard is dat ze ondersteund wordt door de meeste besturingssystemen, zoals Microsoft Windows, Mac OS, en Unix, waardoor data tussen deze systemen kan uitgewisseld worden. ISO image (.iso) is een informele term voor een disk image van een ISO 9660 bestandssysteem. Typerend voor disk images is dat ze, in aanvulling op de gegevensbestanden in een ISO image, ook alle bestandssysteem metadata (boot code, structuren en attributen) bevatten. Al deze informatie is dus opgeslagen in een enkel bestand. Deze eigenschappen maken het een aantrekkelijk alternatief naast een fysieke schijf om software, waar aanvullende informatie voor nodig is, te verspreiden, omdat dit eenvoudig via het internet kan." Met een ISO image kan eenvoudig een installatie-CD-Rom worden gebrand, mist men beschikt over een brand programma dat hier toe in staat is.
Dus je brand een "beeld" hoe iets is en je maakt niet een echte kopie.Foutje van mij, zie mijn volgende post. Ik maak ISO's van DVD's, vervolgens zet ik ze op een USB stick, en deze steek ik in mijn netbook zodat ik toch een DVD kan kijken zonder DVD speler, makkelijk toch?

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2009/02/09, 22:13:53 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/09, 21:58:45 »
Ik snap het niet, Ubuntu begint me wat dat betreft een beetje te vervelen. Ik heb met Brasero een DVD copy gemaakt naar een .ISO bestand. Als ik dat bestand open met VLC dan speelt hij de film af. Wil ik de ISO uitpakken met ARCHIEFBEHEER, dan zegt hij dat er geen bestanden in staan. Wat is dat nou toch?

inaninck@renault:~$ mkdir aaa
inaninck@renault:~$ sudo mount -o loop xubuntu-8.10-desktop-i386.iso aaa/
[sudo] password for inaninck:
inaninck@renault:~$ cd aaa
inaninck@renault:~/aaa$ ls
autorun.inf  dists    isolinux    pics  preseed             ubuntu     wubi.exe
casper       install  md5sum.txt  pool  README.diskdefines  umenu.exe
inaninck@renault:~/aaa$ cd ..
inaninck@renault:~$ sudo umount xubuntu-8.10-desktop-i386.iso
inaninck@renault:~$ rmdir aaa
inaninck@renault:~$

Handig he, al die grafische klik tootljes.
De command line, DIE is pas handig.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/09, 22:12:12 »
Rectificatie: Speciaal voor Ivo, uitpakken gaat wel, rechts klik op het bestand, openen met "Archiefbeheer" op Uitpakken klikken en de doelmap selecteren. Toch makkelijk die klik.  :evil:

Voor Ivo: Aangepast  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/09, 22:48:25 door Gijsbert »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/09, 22:32:48 »
Retificatie: Speciaal voor Ivo, uitpakken gaat wel, rechts klik op het bestand, openen met "Archiefbeheer" op Uitpakken klikken en de doelmap selecteren. Toch makkelijk die klik.  :evil:

Dat moet je @dennus vertellen, die kan het bestand niet openen. Ikke wel, met de command line kan alles. Met een GUI moet je altijd eerst een slag in de rondte klikken voordat iemand je vervolgens vertelt dat je op de rechtermuis moet duwen  :evil:

't Is trouwens "reCtificatie".   ;)
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/09, 22:35:41 »
Ivo, jij hebt het over een distro iso, dennus heeft het over een film die hij gebrand heeft als iso. iets totaal anders lijkt mij.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/09, 22:51:30 »
Ivo, jij hebt het over een distro iso, dennus heeft het over een film die hij gebrand heeft als iso. iets totaal anders lijkt mij.
In mijn eerdere post heb ik het ook over een film. In de terminal kan dit natuurlijk ook.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline ivo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/09, 23:07:01 »

Wat je wilt......

inaninck@renault:~$ sudo mount -o loop ALS-carib2007.iso aaa/
[sudo] password for inaninck:
inaninck@renault:~$ cd aaa
inaninck@renault:~/aaa$ ls
AUDIO_TS  VIDEO_TS
inaninck@renault:~/aaa$ ls VIDEO_TS/
VIDEO_TS.BUP  VIDEO_TS.IFO  VTS_01_0.BUP  VTS_01_0.IFO  VTS_01_1.VOB
inaninck@renault:~/aaa$ cd ..
inaninck@renault:~$ sudo umount ALS-carib2007.iso
inaninck@renault:~$ rmdir aaa/

U vraagt, wij draaien.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/09, 23:21:38 »
U vraagt, wij draaien.
=D
Ok maar makkelijk is anders, je moet dan wel die commando's kennen en toch een beetje weten waarvoor ze dienen. Als beginnende linuxers is dat niet eenvoudig. Niet iedereen is opgeleid om zomaar wat in te tikken en daar ook inzicht in te hebben wat je eigenlijk intikt en wat dat doet. Je kan het leren, maar ja...
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline dennus

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/10, 13:16:59 »
Hahaha, jullie hebben het er maar druk mee.

Ik denk dat ik er wel uit ben. De DVD, van iemand gehad die hem ook weer zelf gemaakt heeft, blijkt niet helemaal volgens de normen te zin. Of... maar dat kan ik niet zien, er zit een beveiliging op. Ik los het op een andere manier op. Maar wil jullie allemaal bedanken!!

Offline ivo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/10, 14:04:18 »
U vraagt, wij draaien.
=D
Ok maar makkelijk is anders, je moet dan wel die commando's kennen en toch een beetje weten waarvoor ze dienen. Als beginnende linuxers is dat niet eenvoudig. Niet iedereen is opgeleid om zomaar wat in te tikken en daar ook inzicht in te hebben wat je eigenlijk intikt en wat dat doet. Je kan het leren, maar ja...

Ik zeg niet dat het makkelijk is. Uiteindelijk is het dat wel, maar dat is met alles.
Als jij iets aanklikt in een GUI, vraag je je dan niet af wat er onder water gebeurt?
En op een systeem waar je geen grafische omgeving hebt, hoe moet het dan?

« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/10, 16:06:27 »
U vraagt, wij draaien.
=D

Ik zeg niet dat het makkelijk is. Uiteindelijk is het dat wel, maar dat is met alles.
Als jij iets aanklikt in een GUI, vraag je je dan niet af wat er onder water gebeurt?
Citaat van: Gijs
Ivo dat vraag ik me nooit af, wat er onderwater gebeurt, anders stap ik nooit meer in een boot. ;)
Je bedoelt DOS  ??? Daarom heeft Bill Gates toch Windows bedacht.  ;)
Maar even alle gekheid op een stokje, zoals heir4c al schreef voor mensen die net beginnen met Linux,zeker zij die uit een Windows omgeving komen, is de terminal net een stap te veel. Laat ze eerst lekker grafisch rommelen, op een gegeven moment komen ze er vanzelf achter hoe krachtig de terminal is.

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Laatst bewerkt op: 2009/02/10, 21:37:37 door Gijsbert »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/10, 19:47:21 »
Tuurlijk, daarvoor ben ik ook overgestapt naar ubuntu, om meer van de commandline en alles wat achter de schermen gebeurt te leren kennen, Dat is trouwens met alles wat ik al gedaan heb en doe in mijn leven, alles willen weten van achter de schermen, maar je start toch ook met de grafische kant als een beginner en dan ga je stapje voor stapje naar de achtergrond. Je verwacht natuurlijk wel dat er een grafisch 'knopje' is om iets te openen.