Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Afgehandeld) Wijzigen van partitienamen  (gelezen 7815 keer)

Offline Mikkel

• Lid
(Afgehandeld) Wijzigen van partitienamen
« Gepost op: 2009/02/03, 21:04:25 »
'Net' gewend aan de naam die partities onder Ubuntu 7.10 hadden, heten ze in 8.04.1 opeens weer anders. Wat onder 7.10 sda+getal heette, heet nu Media+aantal GB's. Met twee harde schijven en in totaal 12 'Windows' partities is het iedere keer weer zoeken welke partitie ik moet hebben.

Ik wil dus graag dat die partities weer sda+getal gaan heten, maar via de zoekfunktie van het forum en Google ben ik wel tegengekomen dat het via de terminal met gksudo nautilus 'zou moeten kunnen', maar nergens het bericht dát het op die manier ook gelukt is.
In /media heb ik voor elke partitie een nieuwe map aangemaakt met de 'oude' sda-naam en fstab aangepast om alle partities onder diezelfde oude naam automatisch te mounten. Werkt perfect.
Onder Locaties, Computer en onder Verwisselbare media staat echter die hele rij Media+aantal GB's. In het rechtermuisknopmenu staat een optie Eigenschappen, maar wil ik daar als gewoon gebruiker de partitienaam wijzigen, dan mag dat niet. Ga ik daarheen via gksudo nautilus, dan staat er in het rechtermuisknopmenu geen optie waarmee de naam kan worden gewijzigd. ???

Het moet toch simpel zijn om een partitie een andere naam te geven, maar het lijkt erop alsof het zelfs met rootrechten niet kan. Wie weet hiervoor dé manier?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 22:06:00 door Mikkel »

Offline siegi

• Lid
Re: Wijzigen van partitienamen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/03, 21:25:17 »
Het simpelste gaat zijn als je de partities gewoon een label geeft.
Onder linux
sudo e2label /dev/sda2 sda2
Voor windows schijven kan je het denk ik best in windows even doen.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/03, 21:29:10 door siegi »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/03, 21:54:56 »
Is e2label niet voor alleen ext2 of -3-partities? Dit zijn allemaal FAT32-partities.
In Windows hebben de partities ook alleen maar een letter, maar dat is (vind ik tenminste :) ) makkelijker dan een lijst met GB's.
Voor FAT32 ben ik het programma mtools tegengekomen, maar daarmee krijg je partitienamen met hoofdletters en dat wil ik niet.

Dat er voor zoiets eenvoudigs als het wijzigen van een partitienaam een programma moet worden geïnstalleerd, zou toch niet moeten mogen.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/03, 22:00:37 »
Een label kan in windows ook ingesteld worden naast de c en d etc. Dat is geen probleem.
Klik eens gewoon op eigenschappen van een bepaalde partitie.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/03, 22:36:42 »
Een label kan in windows ook ingesteld worden naast de c en d etc. Dat is geen probleem.
Klik eens gewoon op eigenschappen van een bepaalde partitie.
Ja, dat weet ik, maar ik vind het niet nodig ze in Windows een label te geven. Ik weet wat voor soort bestanden er daar op een bepaalde partitie staan, dus daar heb ik geen partitielabel nodig. :) Het gaat mij echt alleen om de naam in Ubuntu.
Heb jij enig idee waarom 'men' heeft besloten een naam als sda1 in een nieuwe versie opeens Media van 15,7 GB te gaan noemen?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/04, 02:10:22 »
Het lijkt me voor de gewone mens, die zijn schijf niet in meerdere verschillende delen indeelt logischer. Jij bent nu al gewent aan die naam, maar voor hun kan sda raar klinken. volume van 250 gb klikt dan veel logischer.

Ook worden deze sinds hardy niet meer automatisch gemount in fstab.
Dit zou je eventueel ook manueel kunnen doen waardoor je zelf een naam kan toekennen.
Maar volgens mij zijn hier al enkele topics over.
Ook diskmounter kan je hierbij helpen, om eenvoudig een regel toe te voegen voor elke partitie.
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,7051.0.html

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/04, 13:53:54 »
Het lijkt me voor de gewone mens, die zijn schijf niet in meerdere verschillende delen indeelt..
Ik ben dus geen gewoon mens, omdat ik wel meerdere partities heb aangemaakt? =D =D =D  ;)

Ook worden deze sinds hardy niet meer automatisch gemount in fstab.
Dit zou je eventueel ook manueel kunnen doen waardoor je zelf een naam kan toekennen.
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,7051.0.html
Weet ik. Mappen aangemaakt in /media en in fstab alle partities toegevoegd, dus die zijn allemaal gemount bij het opstarten van de pc.

Ik denk dat ik dus maar moet wennen aan partitienamen als Media van zoveel GB. :( Had dat al enigszins verwacht omdat er noch op het forum, noch via Google een eenvoudige oplossing voor te vinden was, maar ik dacht, wie weet heeft iemand er inmiddels toch een gevonden..........

Bedankt voor je hulp, siegi. :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/04, 14:40:17 »
Een label geven is echt wel de oplossing hier. Het voordeel is dat je schijf op eender welk Ubuntu systeem met dezelfde naam gemount zal worden. Hoe je labelt hang spijtig genoeg af van het bestandssysteem:

https://help.ubuntu.com/community/RenameUSBDrive

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/04, 15:21:07 »
Hoe je labelt hang spijtig genoeg af van het bestandssysteem:
Voor FAT32 lijkt alleen mtools geschikt te zijn, maar ik schreef hierboven al, dan krijg je partitienamen in hoofdletters en dat wil ik niet. Jammer.

JimZ

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/05, 00:57:14 »
Citaat
Voor FAT32 lijkt alleen mtools geschikt te zijn
De latere versies van GParted kunnen dat ook. Helaas zit in 8.04 nog net een te oude versie maar dat kun je oplossen door de laatste nieuwe bootable ISO van GParted op een CD te vuren en de machine daarmee op te starten.

Opstarten van CD bij het prutsen aan partities heeft trouwens sowieso mijn voorkeur, dan loop je ook niet aan tegen gezeur over partities die gemount zijn en dus niet bewerkt kunnen/mogen worden.

Of dat hoofdletterverhaal ook voor GParted geldt weet ik niet helemaal zeker (nog nooit geprobeerd) maar ik denk het wel want dat label is een partitietabel-kwestie en daarin wordt volgens mij geen onderscheid gemaakt tussen hoofd- en kleine letters. Zoiets als ouderwets DOS dus eigenlijk.

Gr,
Jim

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/05, 01:09:44 »
Of dat hoofdletterverhaal ook voor GParted geldt weet ik niet helemaal zeker............

Ik ook niet, maar bij m'n zoektocht naar een manier om partities te labelen was ik GParted al tegengekomen. Die wil wel labelen, maar alleen als ie alle data op de betreffende partitie mag wissen. En nou heb ik back-ups, maar dát gaat me toch even te ver. XD

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/05, 09:11:48 »
Citaat
Voor FAT32 lijkt alleen mtools geschikt te zijn, maar ik schreef hierboven al, dan krijg je partitienamen in hoofdletters en dat wil ik niet. Jammer.
Dat wist ik niet, maar ik heb dan ook maar één USB'tje in fat32, en dat noemt inderdaad USB.

Dan is voor jou de mogelijkheid het koppelpunt te definiëren in "Computer" (eigenschappen van de betreffende schijf). Nadeel is dat die naam dan enkel op jou computer geldt (t.t.z., moet je op ieder systeem weer instellen). Opgelet: voer onder "koppelpunt" enkel een geldige naam in, géén pathname. Als de invoer niet geldig is, dan krijg je daar geen waarschuwing van!

JimZ

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/05, 12:14:46 »
Mikkel schreef:
Citaat
Ik ook niet, maar bij m'n zoektocht naar een manier om partities te labelen was ik GParted al tegengekomen. Die wil wel labelen, maar alleen als ie alle data op de betreffende partitie mag wissen. En nou heb ik back-ups, maar dát gaat me toch even te ver. xD
Dat is zeer zeker niet het geval, als je een partitie selecteert en er vervolgens op rechtsklikt dan vindt je in het contextmenu de optie "Label". En daarbij wordt helemaal niets geformatteerd.

Mits die partitie ontkoppeld is natuurlijk en in het geval van FAT- of NTFS geen fouten bevat naar Linux normen en je GParted van de Live-CD opstart.

Gr,
Jim

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/05, 13:50:24 »
Dan is voor jou de mogelijkheid het koppelpunt te definiëren in "Computer" (eigenschappen van de betreffende schijf).
In Computer staan de partities vermeld als Media van xx GB en zijn de namen via Eigenschappen niet te wijzigen. Dan krijg ik de melding dat het item niet hernoemd kan worden omdat de bewerking door backend niet ondersteund wordt.

Ik heb in /media mappen aangemaakt voor de partities en in fstab koppelpunten om ze automatisch te laten starten. Bedoel je dat die koppelpunten beter in Computer aangemaakt kunnen worden of begrijp ik je verkeerd?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/05, 13:55:47 »
..........als je een partitie selecteert en er vervolgens op rechtsklikt dan vindt je in het contextmenu de optie "Label". En daarbij wordt helemaal niets geformatteerd.

Mits die partitie ontkoppeld is natuurlijk en in het geval van FAT- of NTFS geen fouten bevat naar Linux normen en je GParted van de Live-CD opstart.
Ik zie toch echt onderaan een waarschuwing staan dat alle gegevens op zo'n schijf/partitie gewist worden als het label gewijzigd gaat worden. ;) Aan- dan wel afgekoppeld.

JimZ

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/05, 18:38:03 »
Citaat
Ik zie toch echt onderaan een waarschuwing staan dat alle gegevens op zo'n schijf/partitie gewist worden als het label gewijzigd gaat worden. ;) Aan- dan wel afgekoppeld.
Welke versie van Gparted gebruik je? en start je op van GParted Live-CD?

Hieronder een screenshotje van "mijn" GParted, geboot van CD-rom en ik heb (hoewel ik zeker wist dat m'n bewering klopte) bij wijze van test het label van /dev/sda6 even gewijzigd in "TEST" en daarna weer terug naar "WINSWAP". Als die partitie per ongeluk toch geformatteerd zou worden dan is er niks verloren dus dat kon ik gevaarloos doen.

En behalve het wijzigen van de naam gebeurt er bij mij echt helemaal niets, nada. Dus ook die melding zoals in jouw screenshot komt absoluut niet voorbij!!!!

Raadselachtig hoor!

Gr,
Jim

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/05, 20:09:30 »
Raadselachtig hoor!

Nou, niet als je weet dat mijn schermafdruk er een is van de Partitiebewerker die onder Systeem, Beheer geïnstalleerd is. :D
De GParted Live-cd ligt hier wel, maar niet aan gedacht om die te gebruiken om te kijken of er een partitienaam mee gewijzigd kon worden. ;)  Was ik daadwerkelijk van plan geweest een partitienaam te wijzigen, dan had ik dat wel met de Live-cd gedaan.

Maar aan jouw bericht te zien krijgt een partitie van GParted een naam in hoofdletters en ik weet dat er mensen zijn die dat niet uitmaakt, maar ik vind dat een lelijk gezicht. Dan nog liever namen als 'Media van xx GB'. =D

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/05, 20:13:28 »
Welke versie van Gparted gebruik je?

't Is GParted versie 0.3.5 die met Ubuntu 8.04.1 is meegekomen.

JimZ

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/05, 23:02:29 »
Mikkel schreef:
Citaat
Maar aan jouw bericht te zien krijgt een partitie van GParted een naam in hoofdletters en ik weet dat er mensen zijn die dat niet uitmaakt, maar ik vind dat een lelijk gezicht.
Tja, inderdaad. Voor mij is het een volslagen onbelangrijk detail maar iedereen mag daar natuurlijk een andere mening over hebben  :) .

En:
Citaat
Dan nog liever namen als 'Media van xx GB'.
Als je het plaatje in m'n vorige postje goed bekijkt dan zie je dat ik meerdere partities van 14,65 GB heb, allemaal even groot dus en dan zijn namen toch wel iets handiger dan gokken welke partitie er nou precies onder welke "Media van 14,65 GB" verstopt zit.

En tenslotte, of kleine letters echt niet geaccepteerd worden weet ik niet, zoals ik al schreef heb ik dat nog nooit geprobeerd maar aangezien onder Windows kleine letters zonder meer mogelijk zijn kan het misschien wel. Maar misschien ook niet, Windows heeft wel vaker de neiging om de waarheid een beetje te verdraaien. In Windows kun je partities, mappen en bestanden vrijwel willekeurige namen geven maar op de achtergrond worden ook korte "alternatieve" namen opgeslagen, kijk maar eens onder een pure DOS omgeving op een FAT32 schijf. Dan heet bijvoorbeeld "Mijn documenten" plotseling "MIJNDO~1".

Als ik echt niets beters te doen heb zal ik het uit pure nieuwsgierigheid nog wel eens uitproberen, maar nu even niet.

Gr,
Jim

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/05, 23:23:36 »
Als je het plaatje in m'n vorige postje goed bekijkt dan zie je dat ik meerdere partities van 14,65 GB heb, allemaal even groot dus en dan zijn namen toch wel iets handiger dan gokken welke partitie er nou precies onder welke "Media van 14,65 GB" verstopt zit.

Heb je volkomen gelijk in. ^-^

In Windows kun je partities, mappen en bestanden vrijwel willekeurige namen geven maar op de achtergrond worden ook korte "alternatieve" namen opgeslagen, kijk maar eens onder een pure DOS omgeving op een FAT32 schijf. Dan heet bijvoorbeeld "Mijn documenten" plotseling "MIJNDO~1".

Ja, dat is ook een ontzettend duidelijke benaming, hè? =D

Als ik echt niets beters te doen heb zal ik het uit pure nieuwsgierigheid nog wel eens uitproberen, maar nu even niet.

Hoef je voor mij ook niet te doen, hoor. Doe het dan maar uit pure nieuwsgierigheid voor jezelf. :D =D
In ieder geval bedankt voor het meedenken en -doen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/06, 13:32:00 »
Citaat
Ik heb in /media mappen aangemaakt voor de partities en in fstab koppelpunten om ze automatisch te laten starten.
Dat is de ideale benadering voor schijven die permanent aan het systeem gekoppeld zijn. Niet voor verwijderbare schijven (tenzij je die nooit afkoppelt, dan).

Citaat
Bedoel je dat die koppelpunten beter in Computer aangemaakt kunnen worden of begrijp ik je verkeerd?
In Computer kan je voor verwijderbare schijven via rechts-klik, eigenschappen, "Volume" tab, "settings: mount point een naam opgeven via dewelke de schijf gekoppeld moet worden. De "Drive" tab geeft de instelling voor eender welke schijf die op die device gekoppeld wordt , met de "Volume" tab kan je dat voor een individuele schijf overschrijven. Deze instellingen gelden slechts op je eigen systeem.

Het mooie van labels is dat de naam door ieder Ubuntu systeem gebruikt wordt.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/06, 15:36:58 »
Citaat
Ik heb in /media mappen aangemaakt voor de partities en in fstab koppelpunten om ze automatisch te laten starten.
Dat is de ideale benadering voor schijven die permanent aan het systeem gekoppeld zijn. Niet voor verwijderbare schijven (tenzij je die nooit afkoppelt, dan).

Het zijn partities op de twee interne harde schijven, dus dan zijn ze ideaal te benaderen. =D

« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/07, 17:37:45 »
Is e2label niet voor alleen ext2 of -3-partities? Dit zijn allemaal FAT32-partities.
In Windows hebben de partities ook alleen maar een letter, maar dat is (vind ik tenminste :) ) makkelijker dan een lijst met GB's.
Voor FAT32 ben ik het programma mtools tegengekomen, maar daarmee krijg je partitienamen met hoofdletters en dat wil ik niet.

Dat er voor zoiets eenvoudigs als het wijzigen van een partitienaam een programma moet worden geïnstalleerd, zou toch niet moeten mogen.
Ik heb dit vandaag even uitgezocht; m.b.v. Google kwam ik op de volgende pagina:
http://www.mydigitallife.info/2008/12/24/change-hard-disk-partition-or-volume-label-name-in-dos-command-prompt/.
In de windows command prompt het programmaatje label.exe gebruiken.
Bijvoorbeeld:
label c: Windows-XPof:
label d: DataKlaar!

mvg, Nico.
Linux Mint 19.3 Mate

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/07, 21:12:41 »

Dit is een programma om in Windows namen van Windows-partities te wijzigen. Daar gaat het mij niet om. Ik wil die namen in Ubuntu wijzigen. Dat blijkt wel te kunnen, alleen komen die partities dan in hoofdletters te staan en dat wil ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/07, 21:18:45 door Mikkel »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/07, 21:16:20 »

Ik heb dit vandaag even uitgezocht; m.b.v. Google kwam ik op de volgende pagina:
http://www.mydigitallife.info/2008/12/24/change-hard-disk-partition-or-volume-label-name-in-dos-command-prompt/.
Bijvoorbeeld:
label c: Windows-XPof:
label d: DataKlaar!

mvg, Nico.

Je bent bekend met het feit dat dit een Ubuntu en geen Windows forum is?????
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.