Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Terminal wacht niet op een Enter  (gelezen 12857 keer)

Offline Mikkel

• Lid
Re: Terminal wacht niet op een Enter
« Reactie #50 Gepost op: 2009/02/05, 18:12:31 »
Je zou evt. kunnen proberen wat er gebeurt als je bijv. tekst vanuit Writer plakt in gedit. Krijg je dan ook een Enter?

gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf geplakt en de cursor verschijnt op de volgende regel. Net als trouwens (en dat heb ik al ergens eerder in dit topic geschreven) toen ik het commando hier net in dit bericht plakte..........
Ergens zit tóch een onzichtbare Enter verstopt.

Offline track

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2009/02/05, 18:15:27 »
Citaat
... uit door mijzelf (al onder 7.10) gemaakte Writer-documenten.

Maar je kunt een knipsel in een bijlage zetten ...
(dan zou ik het kunnen bekijen)

track

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2009/02/05, 19:08:35 »
Dit wordt echt zo´n ¨HOUSE¨ uitdaging. Wat is de diagnose, en vooral wat is the cure.... XD

Offline JvH

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2009/02/05, 19:44:49 »
Ik heb het in Ubuntu 8.10 kunnen reproduceren.
Dat doe je als volgt:
1. Maak een tekstbestand (met gedit) aan, met daarin bijv. de zin 'Commando cat /etc/fstab uitvoeren'.
2. Maak een Writer-document aan met daarin dezelfde tekst.
3. Selecteer en kopieer nu de tekst 'cat /etc/fstab' in het tekstbestand.
4. Plak deze tekst in een terminal. De terminal wacht nu gewoon op een Enter.
5. Plak deze tekst in een nieuw gedit-venster. De cursor blijft direct achter de geplakte tekst staan.
6. Selecteer en kopieer nu dezelfde tekst in het Writer-document.
7. Plak deze tekst in de terminal. Nu wordt het commando wél direct uitgevoerd.
8. Plak deze tekst nu ook in een leeg gedit-venster. De cursor komt op de volgende regel te staan.

Kennelijk komt er dus een Enter mee als je tekst in Writer kopieert. Had het ook ff met Calc geprobeerd, dat gaat wel goed.

Een eigenaardigheidje in Writer kennelijk.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 19:47:54 door JvH »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2009/02/05, 20:43:08 »
Maar je kunt een knipsel in een bijlage zetten ...

Ik voel me ontzettend stom,  maar heb hier nog nooit een knipsel in een bijlage gezet. Hier boven het tekstvenster is geen knop 'Knipsel' te vinden en via het vak Bijlage hieronder is een plaatje makkelijk bij te voegen, maar de tekst van een document niet. Dus, hoe doe ik dat? ???

Na het zoeken in muis-, toetsenbord- en sneltoetsinstellingen en de toetsbindingen in de terminal, heb ik net de menu's en Opties van Writer doorgekeken, met de gedachte dat er dáár dan misschien een optie aangevinkt zou moeten staan waardoor er bij het plakken van tekst automatisch een Enter bij komt Maar ben hem niet tegengekomen of ik associeerde een bepaalde optie niet met plakken met de rechtermuisknop. =D

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2009/02/05, 20:47:12 »
Kennelijk komt er dus een Enter mee als je tekst in Writer kopieert.

Maar verder heeft niemand daar last van, dus het kan haast niet anders of 'mijn' Writer is de enige met die tic.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2009/02/05, 20:55:07 »
Ik heb het in Ubuntu 8.10 kunnen reproduceren.

Hier ook op de 8.04 met OO 2.4. Gewoon met een kopietje uit OO naar
een open vi sessie.
Dit lijkt me een bug, in een kopieerslag mag software zelf niet zomaar
wat toevoegen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #57 Gepost op: 2009/02/05, 20:56:39 »
Als ik het dus goed begrijp, "plakt" een kopieeractie vanuit writer overal een enter achter.
Wanneer je de tekst 'Commando cat /etc/fstab uitvoeren' vanuit een writerdocument kopieert naar gedit, dan zou de cursor op de volgende regel komen te staan.
Als je een gedeelte (cat /etc/fstab) kopieert dus ook.

Klopt dit?

Offline track

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2009/02/05, 21:21:59 »
Mikkel: In de "Bijlage" kan alleen een bestand terecht, dus zou je een kleine bestand met de fout moeten opmaken en die in de "Bijlage" opzoeken en meesturen.

Maar aangezien ook ivo en Johan van Dijk die fout konden reproduceren blijkt dat zeker niet een individuele fout bij jou te zijn, maar een van Open Office 2.4 .
Een geval voor de "issuetracker" van OpenOffice.org dus.
Vind je dat gedrag ook bij Open Office 3.0 ? (iemand die dat kan evalueren?)    Dan zou de vermelding des te belangrijker zijn.

Volgens een  "issuetracker query" is die "defect" overigens nog niet bekend.

track

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2009/02/05, 21:40:55 »
Als ik het dus goed begrijp, "plakt" een kopieeractie vanuit writer overal een enter achter.
Klopt dit?

Ja. Zowel als het geplakt wordt in de terminal als in een (nieuw) Gedit-bestand als in een tekstvak op dit forum.

Wanneer je de tekst 'Commando cat /etc/fstab uitvoeren' vanuit een writerdocument kopieert naar gedit, dan zou de cursor op de volgende regel komen te staan.
Klopt dit?

Ja.

Klopt dit?

Ja.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2009/02/05, 21:51:23 »
Maar aangezien ook ivo en Johan van Dijk die fout konden reproduceren blijkt dat zeker niet een individuele fout bij jou te zijn, maar een van Open Office 2.4 .

Mijn huidige versie OO.o is 2.4.1, Ubuntu is 8.04.1
Weet niet zeker meer welke versie van OO.o het was onder 7.10, het zóu best eens dezelfde geweest kunnen zijn, maar in ieder geval is er daarin bij het kopiëren van een commando nooit een onzichtbare Enter meegekomen.

Nog even over dat Knipsel, heb je dat nog nodig of hoeft dat niet meer nu meer mensen dezelfde fout hebben ontdekt?

Offline ivo

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2009/02/05, 22:01:24 »

Klopt dit?

Yep, 100% waar.
Het gebeurt met de hele regel, inclusief de quotes, zowel als met het stuk tekst middenin waar echt geen CHR(13) in de regel staat.

Ik zeg, een zware bug!!
Levensgevaarlijk bij tikfouten in (sudo!) commando's die je vanuit een dokument naar beste weten
overneemt met de muis.
Maar sowieso hoort software niet zelf wat toe te voegen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #62 Gepost op: 2009/02/05, 22:02:33 »
Het lijkt inderdaad op een bug in OOo.
Ik gebruik hier Hardy 64-bits en de standaardversie van OO (2.4.nogwat)

Offline track

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2009/02/05, 22:26:45 »
Bij 7.10 (Gutsy) hoorde zover ik weet OO 2.3 .  Blijkt specifiek voor OO 2.4.x te zijn dus.

ivo:
Citaat
Dat meen je niet serieus !?  Linux leeft ervan dat je zelf van alles kunt corrigeren.

Maar ik zelf ben zo'n beetje ouderwets en ik heb al mijn Howto's in gewone tekstbestanden. Mijn hoofdzakelijke gereedschap is dus gedit, vandaar ben ik hier nog geen probleem tegen gekomen.

track

Offline ivo

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2009/02/05, 22:51:30 »
Bij 7.10 (Gutsy) hoorde zover ik weet OO 2.3 .  Blijkt specifiek voor OO 2.4.x te zijn dus.

ivo:
Citaat
Dat meen je niet serieus !?  Linux leeft ervan dat je zelf van alles kunt corrigeren.

Allez votre corridor!
http://download.openoffice.org/2.4.0/source.html

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #65 Gepost op: 2009/02/05, 22:59:45 »

ivo:
Citaat

Maar ik zelf ben zo'n beetje ouderwets en ik heb al mijn Howto's in gewone tekstbestanden. Mijn hoofdzakelijke gereedschap is dus gedit, vandaar ben ik hier nog geen probleem tegen gekomen.

track

Ik denk dat je het verkeerd leest.
Ivo bedoelt denk ik dat software nooit zelf iets toe moet voegen aan het gedeelte wat je kopieert en plakt.
Het gaat er dus niet om of je zelf iets toe kan voegen of veranderen aan het programma zelf :)

Offline track

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2009/02/05, 23:29:34 »
Akkoord, ik zal zeker niet zo maar proberen om OO zelf te patchen (met name niet zo'n onleesbaar stuk software).

Maar anders zou ik niet te schuw zijn.
Voor het moment heb ik in ieder geval de bug naar https://bugs.launchpad.net/bugs/325940 opgestuurd. Laten wij zien wat ermee gebeurt.

track

« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 23:33:27 door track »

Offline Wiley

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2009/02/05, 23:51:28 »
nou, hard gewerkt hier vandaag: een boel reacties erbij.

Kennelijk ligt het aan OOo 2.x. Ik heb hier 3.0 en daarmee treedt het niet op:
- nieuw writer document
- eerste regel cat /etc/fstab<enter>
- tweede regel <enter>
- kopiëren eerste regel (cursor achter de b van fstab)
- plakken in terminal
- terminal wacht netjes op de baas.

(ten overvloede: kopiëren met de cursor op de tweede regel: terminal wacht niet op de baas. Maar da's dan wel logisch: als je zegt "pak 'em" dan pakt 'ie 'em.)

<edit> Ubuntu 8.10...

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2009/02/05, 23:59:19 »
Kennelijk ligt het aan OOo 2.x. Ik heb hier 3.0 en daarmee treedt het niet op:
- nieuw writer document
- eerste regel cat /etc/fstab<enter>

Nu heb jij toch een Enter gegeven na het commando? Die moet je juist niet geven na het typen van het commando in Writer. Louter en alleen cat /etc/fstab typen.

Edit: cat /etc/fstab getypt in een nieuw Writer document, geen spatie erachter, alléén het commando gekopieerd met Shift+Home, in de terminal geplakt met rechtermuisknop en het wordt uitgevoerd zonder op Enter te wachten.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/06, 00:07:16 door Mikkel »

Offline Wiley

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2009/02/06, 00:11:25 »
ook dan, geen enkel probleem, wacht netjes op de baas. Het gaat kennelijk niet om de enter die er wèl staat, het gaat net om de kopiëer actie zelf die in 2.x (2.4.x volgens de mannen hierboven) niet lekker gaat.

Maar kun / wil je OOo niet upgraden naar 3.0 dan? Probleem over (lijkt het nu).

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2009/02/06, 00:29:58 »
Maar kun / wil je OOo niet upgraden naar 3.0 dan? Probleem over (lijkt het nu).

Ik ben tevreden met de versie die standaard in Ubuntu zit. ^-^

Vind het wel vreemd dat zo'n fout die mogelijk al in OO.o 2.4.x zit sinds Ubuntu 8.4.1 gedownload kon worden, nooit eerder is opgemerkt. Ik ben toch niet de enige die lange, moeilijke commando's in een Writer-document opslaat en daarvandaan in de terminal plakt.

Heb het even nagekeken: de .iso die ik heb gebrand, heb ik 3 december gedownload van http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download/LTS. Zondag Ubuntu geïnstalleerd en alleen daarna tijdens de hele bups aan updates, zijn er updates voor OO.o meegekomen.
Dus of de fout zit/zat in het aangeboden .iso-bestand, of in de updates direct na installatie.

Offline track

• Lid
Re: (Opgelost) Terminal wacht niet op een Enter
« Reactie #71 Gepost op: 2009/02/15, 12:04:19 »
Hoi mensen,

Vandaag kwam het bericht binnen dat die fout "gefixt" is, trouwens alleen voor  OOo 3, door de versie  OOo 3.0.1 :
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/openoffice.org/+bug/325940/comments/5

Dat betekent dus dat wie last heeft van dit probleem moet upgraden naar  OOo 3.0.1 (heelaas).

Vriendelijke groet,

track

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2009/02/15, 13:09:44 »
Vandaag kwam het bericht binnen dat die fout "gefixt" is, trouwens alleen voor  OOo 3,.......

Dat betekent dus dat wie last heeft van dit probleem moet upgraden naar  OOo 3.0.1 (heelaas).

Leuk voor diegenen die OO.o 3 al hebben, maar in 8.04.1 zit OO.o 2.4.1 en zal (dacht ik) versie 3 niet worden aangeboden. Komt er voor 2.4.1 nog een fix of wordt iedereen geacht buiten de repo's om OO.o 3.0.1 te gaan downloaden/installeren?
In ieder geval doe ik het voorlopig bij commando's die ik kopieer maar zo, dat ik die eerst in Gedit en van daaruit in de terminal plak.

KasparB

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 2009/02/15, 13:14:14 »
Ik heb dus hetzelfde, maar vind het niet zo erg, dat hij soms wel en soms niet op een enter wacht.
Wil wel updaten, maar gaat dat niet vanzelf mee met de systeem update?

Wat ik wel vervelend vind is dat als ik in firefox op de knop bladwijzers druk, hij vaak meteen een bladwijzer wil maken zonder ook maar het menu te openen, terwijl ik juist naar een bladwijzer toe wil gaan b.v.

Lijkt wel een beetje op het niet op enter wachten, maar misschien handiger om een aparte topick van te maken, of weet iemand al een oplossing?

Offline track

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2009/02/15, 13:37:52 »
In dergelijke gevallen ga ik met een rechterklik erop.  (en menu weer sluiten uiteraard, is maar een workaround)

track