Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.10 gebruikt veel geheugen  (gelezen 6626 keer)

Offline ubby

• Lid
Ubuntu 8.10 gebruikt veel geheugen
« Gepost op: 2009/01/29, 13:11:41 »
Ik zat even naar het geheugen gebruik van Ubuntu te kijken en het viel mij op dat er erg veel geheugen wordt gebruikt.
http://img502.imageshack.us/img502/613/schermafdruk10wf6.png

Ik gebruik Ubuntu 8.10 (64 bit).
Zijn er meer mensen bij wie dit is opgevallen?

Re: Ubuntu 8.10 gebruikt veel geheugen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/29, 13:26:24 »
Hier zit hij ook op ongeveer 50% ......maar dan wel van totaal 500Mb intern geheugen. Dat is inderdaad wel een vrijwel constant gegeven. Is al een oudje en mag niks kosten. Maar draait verder prima hoor.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/29, 13:29:20 »
Net zoals Windows gebruikt Ubuntu een "Memory full" model. Ook als we veel geheugen hebben, gaan we dat maximaal vullen, mogelijk ook met dingen die we nog niet nodig hebben maar denken nodig te zullen hebben. Dat Ubuntu zoveel geheugen gebruikt, betekent niet dat al dat geheugen strikt nodig is.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/29, 13:58:05 »
Dit is dus 1 van de grote nadelen van 64bit, het gebruikt veel meer geheugen.

Daarom raad ik ook altijd aan om minimaal 4 Gig of nog veel meer erin te zetten.

Er word altijd geroepen dat dit niet hoeft en het ook op minder geheugen werkt en toch iets sneller is dan 32bit, sja
Maar je hebt er dan geen optimale winst van om 64bit te draaien.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

DarkEra

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/29, 13:58:50 »
De 64bit gebruikt zo wie zo wat meer geheugen. Aangezien je maar 2GB RAM hebt had je beter de 32bit versie van Ubuntu kunnen gebruiken. Een de 64bit versie heeft pas nut als je 4GB of meer RAM geheugen hebt, dan zul je pas een redelijk goed verschil merken.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/29, 14:08:08 »
64-bits houdt niet op bij de hoeveelheid geheugen die het aan kan, dat is maar de helft van het verhaal.
Ook bij minder dan 4 GB merk je al verschil hoor, afhankelijk van welke programma's je gebruikt.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/29, 14:13:41 »
Ja je merkt verschil...

Je komt alleen in de problemen wanneer je een aantal proggies tegelijk open hebt staan.
Eerst komt de swap in beeld, die gaat gebruikt worden en geeft meteen al vertraging,
en daarna beginnen echt de problemen........

MAW je word zwaar beperkt in het gebruik van je pc indien je 64bit gebruikt met weinig geheugen.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/29, 14:25:08 »
2 GB is niet weinig hoor.

64-bits voegt 5 tot 10% toe aan het normale geheugengebruik. Niet wereldschokkend dus.
Als je met 32-bits al te weinig had, of net genoeg, dan zou je er mogelijk last van kunnen hebben.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/29, 15:24:45 »
Ik zit met m'n 32 bit systeem precies op de helft...
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/29, 15:38:09 »
Ik vind het wel raar dat ook de mensen met een 32-bits systeem (net als ik) zeggen dat ze op de helft zitten met geheugen-gebruik.

Ik kom nooit boven een kwart van wat er in zit.

Bijvoorbeeld nu:

368 Mb van de 2024 Mb., Ik draai nu maar 1 programma, maar ook met meerdere overstijgt het de kwart eigenlijk nooit. Het is me nog niet opgevallen in ieder geval.

Wel is mijn processorgebruik vaker 100% dan me lief is.
Kan dit met bepaalde instellingen te maken hebben?
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/29, 15:56:34 »
Dit is - of kan vrij normaal zijn in Linux omdat applicaties anders worden afgehandeld.

In principe hoeft dit ook niet slecht te zijn voor de snelheid omdat alles door de kernel word afgehandeld.

Wanneer dit in windows gebeurd sta je wel ff stil en vertraagd alles tot dit proces is afgehandeld omdat windows maar 1 proces tegelijk kan afhandelen.
In Linux gebeurd dit niet.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/29, 16:42:58 »
Ik werk met een 64 bit versie omdat de 32 bit versie van Ubuntu en Kubuntu 8.10 met geen mogelijk was te installeren.
Maar het geheugen gebruik bij Ubuntu 8.04 (32 bit) was bij mij ook erg hoog, het kan daarom niet liggen aan een 64 bit versie.

« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/29, 17:04:55 »
De hoogte van je geheugen gebruik hangt af van wat je allemaal opstart, dit staat allemaal buiten 32 of 64 bit.

Dus of je 32bit installatie was corrupt of je had veel zaken openstaan.

Het is nu eenmaal een feit dat 64bit per definitie meer geheugen gebruikt dan 32bit.
Hier kom je niet omheen.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/29, 17:20:51 »
Met systeembelasting-meter (System-monitor) zie je niet alle geheugen gebruik. Probeer:

#top ==> voor geheugengebruik

en

#iotop ==> voor o.a. schijfgebruik

Offline ubby

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/29, 17:33:29 »
Ik ben het er wel mee eens dat de 64 bit versie meer geheugen verbruikt maar dat is niet heel veel meer.
Ik heb even op de Vista pc gekeken en deze verbruikt 55% fysiek geheugen, dat is iets meer dan de helft van 1 gig die erin zit.
Voor zover ik weet zat Ubuntu 8.04 (32 bit) ongeveer rond 500 a 600 MB van de 2 gig die in deze computer zit.
Omdat er veel kritiek is geweest op Vista omdat Vista erg zwaar is zie ik eigenlijk niet veel verschil met Ubuntu als deze ongeveer hetzelfde nodig heeft.
Kort gezegd, ik heb niet het idee dat Ubuntu minder geheugen verbruikt dan Vista. 

« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/29, 17:35:53 »
Kort gezegd, ik heb niet het idee dat Ubuntu minder geheugen verbruikt dan Vista. 

Ubuntu neemt hier na het opstarten maar 8% in beslag van de 2 giga.

« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/29, 18:27:57 »
Op die manier kan je geen vergelijk maken... ubby

Je bent zowiezo appels en peren aan het vergelijken als je 2 soorten OS door elkaar haalt.

De disc ging over 32bit versus 64bit in Ubuntu.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/29, 18:39:07 »
Het viel mij op dat Ubuntu veel geheugen verbruikt.
Nu gebruik ik Ubuntu 8.10 (64 bit) maar het viel mij ook al op bij Ubuntu 8.04 (32 bit).
Omdat er gezegd werd dat de 64 bit meer verbruikt dan de 32 bit melde ik dat ik het mij ook opviel bij de 32 bit.
Omdat Vista over het algemeen als zwaar wordt bestempeld was ik nieuwsgierig wat Vista verbruikt en heb ik de vergelijking getrokken naar Ubuntu.
Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat Vista als Ubuntu beide evenveel geheugen verbruiken en dat Ubuntu niet minder verbruikt zoals ik altijd dacht.

« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/30, 10:39:10 »
Het viel mij op dat Ubuntu veel geheugen verbruikt.
Nu gebruik ik Ubuntu 8.10 (64 bit) maar het viel mij ook al op bij Ubuntu 8.04 (32 bit).
Omdat er gezegd werd dat de 64 bit meer verbruikt dan de 32 bit melde ik dat ik het mij ook opviel bij de 32 bit.
Omdat Vista over het algemeen als zwaar wordt bestempeld was ik nieuwsgierig wat Vista verbruikt en heb ik de vergelijking getrokken naar Ubuntu.
Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat Vista als Ubuntu beide evenveel geheugen verbruiken en dat Ubuntu niet minder verbruikt zoals ik altijd dacht.

Er is eerder in het topic al gemeld dat Ubuntu het geheugen anders gebruikt dan Vista. Het "kijkt" hoeveel geheugen beschikbaar is, en deelt dat dan op de meest logische manier in. Van een pc hier thuis (3,2 Ghz, 256 mb ram) met ubuntu 8.04 werd na het opstarten ongeveer 180 mb gebruikt, en het kwam zelden boven de 200 (swap werd dan wel goed gebruikt). Nu heb ik er 1024 mb ram in gestopt, en wordt er na het opstarten 320 mb gebruikt, en komt hij met regelmaat boven de 500. Blijkbaar wordt er meer gebruikt als er meer aanwezig is. En waarom ook niet, trager wordt het er niet van ;)
Komt ook bij dat Vista niet op 256 mb wilde draaien...

note: kan zijn dat ik er naast zit, spreek alleen uit eigen ervaring :)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ubby

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/30, 13:04:22 »
Als ik het goed begrijp heeft het dus meer met de manier waarop Ubuntu het geheugen gebruikt te maken.
Dat maakt het voor mij een stuk duidelijker :)

« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/30, 13:39:38 »
Bekijk alleen al het verschil tussen het aantal processen in windows en Linux.
In windows heb je bij een gem. pc tussen de 39 en 45 processen lopen.
In Linux heb je al snel tussen de 90 en 140 processen lopen.

Typ maar eens top in terminal.
Waar dingen vaak wel een beetje fout gaan in het bekijken van geheugen gebruik bij Linux is dat een lib vaak gebruikt voor meerdere processen.
De lib in kwestie gebruikt werkelijk gezien maar een klein beetje geheugen, echter omdat hij voor meerdere processen gebruikt word is dit geheugen gebruik opgeteld en dus lijkt het of er veel geheugen gebruikt word.

Hier word een en ander goed uitgelegd:
Originele site : http://virtualthreads.blogspot.com/2006/02/understanding-memory-usage-on-linux.html

Site vertaald naar NL ( beetje lachen om de rare tekst dus)
>>KLIK HIER<<

En hier vind je veel leuke opdrachten om het geheugen gebruik goed te bekijken:
http://www.mydigitallife.info/2007/09/24/how-to-check-memory-usage-in-linux-based-server/
« Laatst bewerkt op: 2009/01/30, 13:43:50 door Gandyman »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/31, 09:38:53 »
Vroeger dacht ik ook: oei, zoveel geheugen gebruik. maar dat is juist positief. Zo moet er niet steeds gezocht worden op de harde schijf naar gegevens. 't Is gewoon dat de ontwikkelaars een systeem ingebouwd hebben dat nagaat wat er allemaal over het algemeen gebruikt word in de meeste installaties en dit dan standaard al in het geheugen laten bij het opstarten. En ook dat er genoteerd word in de processenlijst over wat jij persoonlijk allemaal gebruikt. Standaard word bleutooth geladen. Ik gebruik dat niet dus vink ik dat uit in de processen dus word dat niet meer geladen. Wanneer je veel op het internet zit zullen de basisbestanden geladen worden. Gebruik je veel Gimp zal de basis reeds geladen worden zodat je vlugger ermee kan beginnen werken en niet moet wachten op het eerst laden vanaf de harde schijf naar het geheugen voor het dan uit het geheugen gehaald word.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/31, 09:49:41 »
Ik kom op mijn 32bit op een gebruik van 53,4 van 493,5 MiB.
Dan heb ik ook de OpenClipart van OOo erbij gedownload hetgeen wel ruimte inneemt.
T'ja wil je veel dan verbruik je ook veel nietwaar.
Heb nog wat over denk ik, en Ubuntu werkt relatief snel, snel genoeg. Juist Firefox " Google " is wat sloom.
Anders niets te klagen hier hoor.    ;)
Groetjes,
Freddy

Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux