Het viel mij op dat Ubuntu veel geheugen verbruikt.
Nu gebruik ik Ubuntu 8.10 (64 bit) maar het viel mij ook al op bij Ubuntu 8.04 (32 bit).
Omdat er gezegd werd dat de 64 bit meer verbruikt dan de 32 bit melde ik dat ik het mij ook opviel bij de 32 bit.
Omdat Vista over het algemeen als zwaar wordt bestempeld was ik nieuwsgierig wat Vista verbruikt en heb ik de vergelijking getrokken naar Ubuntu.
Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat Vista als Ubuntu beide evenveel geheugen verbruiken en dat Ubuntu niet minder verbruikt zoals ik altijd dacht.
Er is eerder in het topic al gemeld dat Ubuntu het geheugen anders gebruikt dan Vista. Het "kijkt" hoeveel geheugen beschikbaar is, en deelt dat dan op de meest logische manier in. Van een pc hier thuis (3,2 Ghz, 256 mb ram) met ubuntu 8.04 werd na het opstarten ongeveer 180 mb gebruikt, en het kwam zelden boven de 200 (swap werd dan wel goed gebruikt). Nu heb ik er 1024 mb ram in gestopt, en wordt er na het opstarten 320 mb gebruikt, en komt hij met regelmaat boven de 500. Blijkbaar wordt er meer gebruikt als er meer aanwezig is. En waarom ook niet, trager wordt het er niet van

Komt ook bij dat Vista niet op 256 mb wilde draaien...
note: kan zijn dat ik er naast zit, spreek alleen uit eigen ervaring