Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mono werkt niet  (gelezen 1747 keer)

q41

• Gast
Mono werkt niet
« Gepost op: 2008/12/31, 15:25:53 »
Hallo :D Sinds enige tijd werken de programma's Tomboy Notes en F-spot Photo Manager niet meer. De output van f-spot is:
jeroen@berrie:~$ f-spot

** (/usr/lib/f-spot/f-spot.exe:9118): WARNING **: The following assembly referenced from /usr/lib/f-spot/f-spot.exe could not be loaded:
     Assembly:   Mono.Addins.Setup    (assemblyref_index=31)
     Version:    0.3.0.0
     Public Key: 0738eb9f132ed756
The assembly was not found in the Global Assembly Cache, a path listed in the MONO_PATH environment variable, or in the location of the executing assembly (/usr/lib/f-spot).

** (/usr/lib/f-spot/f-spot.exe:9118): WARNING **: Could not load file or assembly 'Mono.Addins.Setup, Version=0.3.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=0738eb9f132ed756' or one of its dependencies.

Unhandled Exception: System.IO.FileNotFoundException: Could not load file or assembly 'Mono.Addins.Setup, Version=0.3.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=0738eb9f132ed756' or one of its dependencies.
File name: 'Mono.Addins.Setup, Version=0.3.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=0738eb9f132ed756'
Tomboy geeft een vergelijkbare output met dezelfde error "The assembly was not found in the Global Assembly Cache, a path listed in the MONO_PATH environment variable, or in the location of the executing assembly" wat mij tot de conclusie leidde dat het aan het mono platform ligt, maar beide applicaties op zijn ontwikkeld. Om tomboy weer werkende te krijgen heb ik de volgende dingen geprobeerd:
- alle dependencies van tomboy opnieuw installeren (totaal geen effect)
- alle geïnstalleerde packages, die onderdeel zijn van mono purgen en opnieuw installeren (omdat ik niet welke dit allemaal zijn het ik de reverse dependencies van mono-common en mono-runtime en mono-gac onderzocht) (totaal geen effect)
- na wat googelen ben ik erachter gekomen dat de missende assemblies (zie error output hierboven) dll bestanden zijn die wel degelijk op mijn computer te vinden zijn. Ik heb de missende dll's aan de Gnome Assembly Cache toegevoegd (zoals gesuggereerd in de output) Bijvoorbeeld toen tomboy de assembly gtk-sharp niet kon vinden heb ik dit opgelost door de volgende code uit te voeren:
sudo gacutil -i /usr/lib/mono/gtk-sharp-2.0/gtk-sharp.dll
Dit heb ik net zolang gedaan tot ik geen assembly-could-not-be-loaded-error's meer kreeg. Nu krijg ik de volgende error als ik tomboy uitvoer:
jeroen@berrie:~$ tomboy

Unhandled Exception: System.DllNotFoundException: libglib-2.0-0.dll
  at (wrapper managed-to-native) GLib.Marshaller:g_malloc (uintptr)
  at GLib.Marshaller.StringToPtrGStrdup (System.String str) [0x00000]
  at Gtk.Application.SetPrgname () [0x00000]
  at Gtk.Application.Init () [0x00000]
  at Tomboy.Application.Initialize (System.String locale_dir, System.String display_name, System.String process_name, System.String[] args) [0x00000]
  at Tomboy.Tomboy.Main (System.String[] args) [0x00000]
Als ik zoek op libglib* dan worden echter geen dll bestanden gevonden, dus ik zit vast.
Het enige wat een oorzaak zou kunnen zijn van deze problemen dat ik kan verzinnen is het volledig verwijderen van mono-gmcs een paar weken eerder. (uiteraard heb ik deze opnieuw geïnstalleerd, maar zonder resultaat) Ik heb tomboy en f-spot echt nodig, dus iedere hulp zal zeer gewaardeerd worden. Ik gebruik Hardy Heron.

q41

• Gast
Re: Mono werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/01, 15:11:39 »
bump

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/01, 16:38:52 »
Je kan het bestand dowloaden via deze link:
http://www.dlldump.com/download-dll-files_new.php/dllfiles/L/libglib-2.0-0.dll/2.4.2.0/download.html
Er zijn nog download links als je via google zoekt op: libglib-2.0-0.dll
Waarschijnlijk moet je dit bestand opslaan onder: /usr/share/doc
« Laatst bewerkt op: 2009/01/01, 16:41:02 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

q41

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/01, 17:24:43 »
Bedankt voor je antwoord heir4c!
Toevoegen van de dll geeft een error: jeroen@berrie:~/Desktop$ sudo gacutil -i /usr/share/doc/libglib-2.0-0.dll
Failure adding assembly /usr/share/doc/libglib-2.0-0.dll to the cache: The file specified is not a valid assembly.

Maar ik denkt ook niet dat de weg die ik ben ingeslagen (dll aan de gac toevoegen) het probleem gaat oplossen, er is duidelijk iets behoorlijk mis met mijn mono installatie/configuratie. Ik hoop dat iemand een beter idee heeft dan ik over wat er nu eigenlijk aan de hand is en een betere aanpak weet.

Wat ik in elk geval nog zou kunnen proberen is het gehele mono platform compleet verwijderen en opnieuw installeren, maar ik weet niet welke packages allemaal tot mono behoren. Ook weet ik niet of en hoe mono daarna nog geconfigureerd moet worden? Kan iemand mij hiermee helpen?

q41

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/02, 16:29:06 »
bump bump

« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/02, 16:54:51 »
Hallo q41, ik zou het pakket mono-runtime proberen te herinstalleren, dat is als het goed is de meta-package voor Mono.

q41

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/02, 19:04:48 »
Dat had geen effect...

q41

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/03, 15:10:35 »
Weet anders iemand hoe ik mono volledig kan deïnstalleren? Oftewel: Welke packages behoren allemaal tot het mono platform?
Mijn dank zou groot zijn.

Offline ml2mst

• Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/03, 17:25:18 »
Weet anders iemand hoe ik mono volledig kan deïnstalleren? Oftewel: Welke packages behoren allemaal tot het mono platform?
Mijn dank zou groot zijn.
Hallo q41,

Hier is de procedure voor 8.10 (Inteprid):

http://www.theopensourcerer.com/2008/11/16/how-to-remove-mono-from-ubuntu-intrepid-ibex/

En hier voor 8.04 (Hardy):

http://www.theopensourcerer.com/2008/08/04/how-to-remove-mono-m-from-ubuntu-hardy-heron/

Veel suc6
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

q41

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/03, 20:47:16 »
Bedankt voor je reactie  =D
helaas. Ik heb mono gedeïnstalleerd en tomboy en f-spot opnieuw geïnstalleerd, maar de foutmeldingen zijn onveranderd. Het is echter wel gelukt om Paint.NET vanaf de source te compileren. Dit programma draait nu prima op mono. Ligt het dus toch niet aan mono?