Je kan het oplossen door bij installatie de schijfindeling je ubuntu-partitie een aanhechtpunt "/" mee te geven, en je dataschijf het aanhechtpunt "/home". Zorg wel dat je vóór installeren je data veiligstelt!
En hoe doe ik dit exact?
Hoe maak ik een aanhechtpunt?
En hoe geet ik mijn ntfs-data-partitie het aanhechtpunt /home?
Alvast bedankt
Tijdens de installatie wordt schijfbeheer opgestart. Hierbij worden de bestaande partities getoond (dit zou je al een keer gezien moeten hebben bij de installatie van de dual boot).
Er van uitgaand dat de bestaande partities intact moeten blijven klik je eerst op de windows partitie, selecteer "partitie bewerken", en voor als aanhechtpunt in "/windows" of "/media/windows". Daarna klik je op de partitie waar ubuntu moet worden geinstalleerd, klik op "partitie bewerken" en daarna selecteer aanhechtpunt "/". Let op dat dit de enige partitie is waarbij je moet aangeven dat hij moet worden geformatteerd.
Selecteer daarna de partitie waar je je data wil opslaan, selecteer weer partitie bewerken en geef als aanhechtpunt "/home". Uiteraard hier NIET aangeven dat er iets moet worden geformatteerd!
Hierna zou alles goed moeten gaan, ik doe het zelf altijd zo, buiten het feit dat ik de /home partitie als ext3 heb geformatteerd (aangezien windows hier niets te zoeken heeft).
Voor alle veiligheid: backup eerst je data!