Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe partities indelen?  (gelezen 3709 keer)

Offline estree

• Lid
hoe partities indelen?
« Gepost op: 2008/12/30, 20:42:00 »
Hallo,

Ik heb nu een dualboot windows vista en ubuntu 8.10. Graag had ik volgende situatie bekomen:

-Partitie windows
-Partitie Ubuntu
-Partitie Data

In Windows kan ik dan gewoon de plaats van de documenten/downloads/Afbeeldingen/muziek/video's/... verplaatsen naar de partitie data. Maar in ubuntu is je persoonlijke map je Home partitie en dit kan ik niet wijzigen (of ik weet toch niet hoe dit moet) naar de partitie data.

Is het mogelijk om je persoonlijke map te verplaatsen naar de partitie data? Wanneer ik klik op locatie persoonlijke map dat dit de partitie data is?

Of met andere woorden dat ik zowel uit Ubuntu als uit Windows vista met dezelfde documenten kan werken?

Hoe kan ik dit best aanpakken? Hoe kan ik mijn partities best indelen? Hoe groot? Ntfs? ...

Alvast bedankt

Offline mcgyver

• Lid
Re: hoe partities indelen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/30, 20:51:12 »
Zoals je het wil is het goed. Ubuntu kan vanaf NTFS lezen. Dus waam een win partitie, een Ubuntu partitie en een Data partitie.

Hoe groot?

Hoe groot is je harde schijf? ik heb veel additionele progjes in win dus ik heb 40 GB voor win, 20 GB voor ubuntu, en weer 20 GB voor elke andere "Linux" die ik nog heb (totaal 160 GB). Mijn data staat op een tweede harde schijf van 500 GB. Die heeft geen partities (of maar 1 zo je wil).

O ja, deze site geeft veel tips en een handzame uitleg:

http://sites.google.com/site/computertip

Offline estree

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/30, 21:02:09 »
Hoe krijg jij het voor elkaar dat wanneer je op de 'knop' persoonlijke map duwt, hij naar je partitie data gaat? Zorg je ervoor dat je home partitie bij ubuntu tijdens het installeren dan je data partitie is?

Op de website waar je naar verwees vond ik hierover niets terug
« Laatst bewerkt op: 2008/12/30, 22:14:03 door estree »

Offline estree

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/30, 23:09:27 »
^^

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/30, 23:26:49 »
Als het goed is staat je data partitie op je bureaublad. Wat ik altijd doe:

klik met rechts op je bovenpanel. Kies > toevoegen > schijfkoppelaar

Nu staan al je partities en je diskettedrive en cdrom's daar. Klik op je data partitie en kies aankoppelen. Vervolgens kies je openen.

Later haal ik de partities op het bureaublad weg. Dan kan je niet zo makkelijk per ongeluk iets verkeerd doen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 11:43:09 door mcgyver »

Offline estree

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/31, 10:53:28 »
Maar je persoonlijke map in ubuntu blijft dus altijd je /home partitie en dit kan je dus niet veranderen?
Of hoef je tijdens het installeren geen /home partitie aan te maken?
Is het mogelijk om de plaats van de persoonlijke map te laten verwijzen naar de data partitie ipv /home? Zoals in Windows mogelijk is?

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/31, 11:17:49 »
Maar je persoonlijke map in ubuntu blijft dus altijd je /home partitie en dit kan je dus niet veranderen?
Of hoef je tijdens het installeren geen /home partitie aan te maken?
Is het mogelijk om de plaats van de persoonlijke map te laten verwijzen naar de data partitie ipv /home? Zoals in Windows mogelijk is?

Dit stond voorheen in de Ubuntu documentatie maar die is tijdelijk onbereikbaar lijkt het.

Je kan het oplossen door bij installatie de schijfindeling je ubuntu-partitie een aanhechtpunt "/" mee te geven, en je dataschijf het aanhechtpunt "/home". Zorg wel dat je vóór installeren je data veiligstelt!

Na installatie zou je je bestaande bestanden kunnen verdelen over de aangemaakte mappen documenten, afbeeldingen etc.

En, zoals hierboven gezegd, http://sites.google.com/site/computertip/installeren is je vriend =D
« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 11:20:55 door Roel1963 »

Offline estree

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/31, 11:38:14 »
Ok, ik probeer dit zeker eens.
Bedankt

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/31, 11:56:23 »
Ik gebruik mijn aparte /home map niet (behalve voor mailopslag en ander kleine zaken. Ik heb wel een aparte /home maar dat hoef je niet aan te maken. Al mijn data staat in E:\Data\mijn documenten (mijn aparte win NTFS schijf) Ubuntu leest windows, omgekeerd niet. Wil je vanuit beide systemen aan je data kunnen moet je hem wel op je windows partitie zetten.

edit: vroeger deed ik het anders, maar nu is de regel: maak alleen partities als het noodzakelijk is. Een gewone map aanmaken binnen één grote harde schijf is net zo handig.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 11:58:10 door mcgyver »

Offline estree

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/31, 13:56:22 »
Je kan het oplossen door bij installatie de schijfindeling je ubuntu-partitie een aanhechtpunt "/" mee te geven, en je dataschijf het aanhechtpunt "/home". Zorg wel dat je vóór installeren je data veiligstelt!

En hoe doe ik dit exact?
Hoe maak ik een aanhechtpunt?
En hoe geet ik mijn ntfs-data-partitie het aanhechtpunt /home?

Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 14:52:37 door estree »

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/31, 15:04:42 »

En hoe doe ik dit exact?
Hoe maak ik een aanhechtpunt?
En hoe geet ik mijn ntfs-data-partitie het aanhechtpunt /home?

Alvast bedankt

Tijdens de installatie wordt schijfbeheer opgestart. Hierbij worden de bestaande partities getoond (dit zou je al een keer gezien moeten hebben bij de installatie van de dual boot).

Er van uitgaand dat de bestaande partities intact moeten blijven klik je eerst op de windows partitie, selecteer "partitie bewerken", en voor als aanhechtpunt in "/windows" of "/media/windows". Daarna klik je op de partitie waar ubuntu moet worden geinstalleerd, klik op "partitie bewerken" en daarna selecteer aanhechtpunt "/". Let op dat dit de enige partitie is waarbij je moet aangeven dat hij moet worden geformatteerd.

Selecteer daarna de partitie waar je je data wil opslaan, selecteer weer partitie bewerken en geef als aanhechtpunt "/home". Uiteraard hier NIET aangeven dat er iets moet worden geformatteerd!

Hierna zou alles goed moeten gaan, ik doe het zelf altijd zo, buiten het feit dat ik de /home partitie als ext3 heb geformatteerd (aangezien windows hier niets te zoeken heeft).

Voor alle veiligheid: backup eerst je data!

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/31, 15:23:49 »
En hoe geet ik mijn ntfs-data-partitie het aanhechtpunt /home?Alvast bedankt

Je kan een Ubuntu partitie niet op een NTFS partitie zetten.

Of je maakt één partitie met root (/) en home (/home) en een aparte swap, Of je maakt één partitie met root (/), één met home (/home) en een aparte swap.

Je kan na installatie alle partities zien in Ubuntu (je moet wel even op aankoppelen klikken). Je kan geen /home op NTFS zetten.

Offline estree

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/31, 15:48:16 »
Aha ok,
Bedankt voor alle info
Ik probeer het even!

Merci!!!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/31, 17:03:56 »
Tot mijn verbazing (en enigszins verbijstering) vermeldt hier niemand symbolische links. Er worden moeilijke oplossingen op beheerdersniveau aangegeven, terwijl je met links alles kunt bereiken wat je wil op een handige en gemakkelijke manier. Je moet er zelfs geen root voor zijn.

Symbolische links kan je met nautilus aanmaken. Druk Ctrl+Shift in en sleep een directory (bijvoorbeeld je Windows "My Documents" naar je home directory. Bij het loslaten wordt daar een symbolische link gecreëert. DIE GEDRAAGT ZICH IDENTIEK ALS EEN ECHTE DIRECTORY. Je kan nu op perfect veilige en directe manier onmiddellijk naar de gegevens op je ntfs partitie (of elke andere partitie).

Dat alles als gewone gebruiker en perfect veilig. Je moet geen beheerder zijn, je moet niets op een niet conventionele plaats mounten.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/31, 23:28:53 »
Zelf werk ik niet met symbolische links. voor mij voldeed de manier in mijn panel omdat ik dan niet naar mijn home hoef te klikken. Ik navigeer vanuit mijn panel. Maar je hebt gelijk had het moeten vermelden, ben er wel van op de hoogte.

Offline estree

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/02, 19:07:14 »
De symbolische links zijn zeer handig.
Bedankt voor de tip
!!!!!!!!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/02, 22:05:42 »
Met symbolische links kan je net zo werken. Met alle voordeel, veiligheid en flexibiliteit van symlinks erbij. We moeten hier meer info geven om de dingen op de meest veilige en flexibele manier te doen.

Offline mp

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/03, 14:45:57 »
Er wordt hier gesproken over het lezen van NTFS partities. Kan er vanuit Ubuntu ook geschreven worden?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/03, 14:50:54 »
Zoeken doet wonderen ;)

Voorbeeld: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-nl/2007-April/003582.html
Gewoon het pakket ntfs-config installeren via Synaptic en via het menu instellen.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/03, 14:53:20 door Johan van Dijk »

Offline mp

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/03, 14:54:30 »