Zolang computers verkocht worden met een voorgeïnstalleerde Windows zal Linux nooit gaan groeien. Het gaat hem hier niet over de kwaliteiten van een OS, dan wel over de winstverwachting die een verkoper voor ogen heeft. Een verkoper die Linux verkoopt zou gewoonweg een idioot zijn. Linux is gratis en daar valt dus geen verkoperswinst mee te bestieren. Als verkoper verkoop ik liever een pc met een voorgeïnstaleerde Windows (dat is winst op de hardware en winst op de software). Bovendien is het handig meegepikt dat sommige kopers snel overtuigd zullen kunnen worden om zich nog snel eventjes een office-pakket te laten aansmeren (kassa, kassa, mensen $$$$ - de helft van de consumenten weet nog niet eens van het bestaan van open office af!).
Kijk bovendien even rond naar de algemene Microsoft-brainwashing. Stap een gewone boekhandel binnen - tel het aantal boeken over windows7 (windows voor senioren,
windows7 voor zwangere vrouwen, windows7 voor linkshandigen, windows7 uit de doeken, windows7 doet je in de doeken, enz...) Hoeveel boeken vind je dan over open office, linux, ubuntu?
Hetzelfde verhaal in de bibliotheken. Ik heb de plaatselijke bib er op gewezen dat zij geen enkel boek over Ubuntu noch over open office hadden.
Idem dito in het onderwijs - windows, windows en mac. Mijn dochter kwam thuis met de melding dat zij een oefening in "Excel" diende te maken. Ik heb hieromtrent de betrokken leerkracht aangesproken: diende de oefening in Excel gemaakt te worden of dienden de leerlingen met een werkblad te leren omgaan? In de "informatieklas" hangen netjes de symbolen voor Word, Excel en Acces uitgestald. Ik heb de leerkracht langs mijn neus weg gevraagd hoeveel hij jaarlijks van Microsoft krijgt om die reclame te voeren (in een openbare instelling dan nog wel!).
Als het Microsoft-management ergens een hoofdstad aandoet, dan vertrappelen de plaatselijk politici elkaar om die heren de hand te mogen schudden. Het hoeft je dan niet te verbazen dat enkele maanden minister Q. met een Start2Surf@Home-plan op de proppen komt, waarbij de staat de consumenten een Windows-pc met Microsoft-Office gaat gaan subsidiëren. Met andere woorden de staat gaat Windows betaalbaar gaan maken!
Linux, beste mensen, dat is een politieke optie! Daar zijn geen stemmen en geen sponsoring mee te winnen. Linux dat zal voor een klein aantal alternatievelingen blijven!