Hallo,
zoals het topic al laat raden, zit ik heel erg in de problemen.
Excuses voor de lange uitleg, maar ik vind dit heeel vreemd, dus erg de moeite waard om te melden. (Ik gebruik al 2 jaar Linux, ook op mijn werk en ben geen beginner meer)
Ik heb een upgrade gedaan van 8.10. Hierna was mijn partitie helemaal leeg, waar voorheen nog al mijn data opstond. Ik heb geen idee waar het mis is gegaan. Hopelijk kan iemand mij helpen om zo makkelijk mogelijk al mijn data terug te krijgen.
En vooral voorkomen dat anderen dit overkomt.
Alvast bedankt voor de hulp!!
Hieronder volgt een uitgebreide uitleg van wat ik heb gedaan:
Voordat ik begon met de herinstallatie had ik een prima "set-up", dual bootable windows 2000 met Ubuntu 8.04 op 2 harde schrijven:
/sda1: windows installatie (5Gb NTFS)
/sda2: ubuntu installatie, dus de root (5Gb ext3)
/sda3: ongeformatteerd
/sda4: data (180Gb ext3)
/sdb1: swap (1Gb)
/sdb2: /home directory (5Gb ext3)
/sdb3: data (480Gb ext3)
Niks bijzonders en werkt prima. Aangezien ik toch naar 8.10 wilde heb ik meteen windows 2000 vervangen door XP:
Windows XP cd'tje erin, beetje klikken en klaar!! Op dit moment was al mijn data nog bereikbaar via windows. (met het handige tooltje:
http://www.fs-driver.org/ kan je ext2 en ext3 vanuit windows benaderen: een aanrader!!) Ik heb zelfs direct software vanaf /sdb3 op windows geinstalleerd).
Hierna Ubuntu 8.10 cd'tje erin. Ik heb tijdens de installatie handmatig de partities toegewezen: swap partitie toegewezen, /home partitie aangewezen, /root partitie toegewezen(en format vinkje aangezet). De twee data partities aangewezen en twee mount punten ingevuld.
Verder beetje klikken en klaar!!
Toen ik hierna in ubuntu inlogde waren de twee data partities niet te zien. Hierna heb ik nietsvermoedend het commando gebruikt:
#sudo mount /dev/sda4 /media/sda4 en
#sudo mount /dev/sdb3 /media/sdb3
En de partities waren zichtbaar, maar tot mijn schik: LEEG!!!!!!!! Het enige wat nog over was waren de folders beginnend met een punt, dus de "hidden"-folders, zoals .trash-ronald. Hier zaten zelfs nog bestanden in. Maar voor de rest: leeg!!
Ik denk niet dat daadwerkelijk de data weg is, ik ben alleen de hele directory en file index kwijt, waardoor het ubuntu (en windows) denkt dat de partitie leeg is.
Ik ga zelf nog de mogelijkheden van tune2fs, e2fsck etc... verder uitzoeken. Recovery tools zoals Stellar zullen hopelijk wel mijn bestanden kunnen terugvinden, maar misschien niet originele bestandsnamen en directory structuur.
Mijn belankrijkste vraag is:
-Heeft iemand enig idee waar het fout is gegaan?
-Kan ik snel de directory structuur weer "terugtoveren"?
Voor zover ik weet heb ik niets vreemds gedaan. Ik ben al over op ubuntu sinds 7.04 en deze upgrade procedure dus al vaker gebruikt.
Alvast bedankt, Ronald.
P.s. mijn probleem lijkt een heel klein beetje op de volgende post:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,33947.msg327617.html#msg327617