Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ondanks alles geen Java in FF 3  (gelezen 2387 keer)

Ondanks alles geen Java in FF 3
« Gepost op: 2008/11/10, 19:51:14 »
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb niet zo lang geleden Ubuntu 8.4 geïnstalleerd. Nu heb ik enkele files op Adrive.com staan, een virtuele harddisk van 50 Gb. Maar in FF 3 werkt de download-functie van die site niet meer: daar is Java voor nodig. Nu heb ik al veel threads gelezen over problemen met Sun Java 6. Toch wordt die versie aangeraden boven de java-applets die standaard met Ubuntu meekomen. Er was bij mij al één andere java-applet geïnstalleerd (GCJ), en dus niet 'Gnu classpath', 'OpenJDK', of 'IcedTea'. Die heb ik gedeïnstalleerd en vervolgens sunjava 6 jre en plugin geïnstalleerd. Maar de downloader van Adrive.com deed het nog altijd niet. Iedere keer als ik op download-functie in Adrive.com druk, knalt FF eruit. Als ik hetzelfde doe op mijn oude XP-computer, dan start Sun Java keurig op en kan ik gewoon files downloaden (en uploaden). Op een site las ik dat ik sunjava 5 moest hebben ipv 6. Maar na deïnstallatie van 6 en installatie van 5, werkte het nog niet. Steeds knalt FF eruit. Daarna sun java 6 jdk geïnstalleerd, wat ik ergens als oplossing heb gelezen. Maar ook dat hielp niet. In FF 3 is Java enabled en ook $ java -version geeft aan dat de gewenste versie (6) goed is geïnstalleerd. Wat nu?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/10, 20:11:53 »
Hoy Pieter welkom maar eerst.
Gooi alles van java wat er nu op staat weg (vuilbak)
En dan begin hiermede.
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
En als U dan nog vragen heeft welkom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/11, 09:34:59 »
Dank Wandarooze! Dat is een duidelijke to do list. Ik heb alleen al een deel van de voorgestelde installaties staan, bijvoorbeeld enkele onderdelen van de Ubuntu Restricted Areas. Moet ik die eerst verwijderen voor ik het pakket in zijn geheel installeer?
Waar gaat het met Sun Java precies mis? Mis ik nog een essentiële adons voor FF om java te starten? Want ik heb, voordat ik Sun Java 6 heb geïnstalleerd, alle Java al van mijn laptop gemikt, ook dat wat standaard met Ubuntu mee is gekomen. Dan nog werkt Java 6 niet. Is het een FF probleem - maw is er een browser die wel goed met java werkt?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/11, 10:38:36 »
Ubuntu restrict extras kunt u zo installeren.
Welke distro draait U van ubuntu.
b.v in de 8.04 word standaard geen java geinstalleerd , in de 7.10 was dat wel , alleen niet de goede.
In de 7.10 moesten wij de standaard geinstall java er af knikkeren en via synaptic de java 6 er op zetten..
Als U naar Synaptic gaat en in het zoekveld intypt - jre - enter dan moet er staan sun java 6 bin - sun java 6 jre  en sun java 6 plugin.
Die drie moeten geinstalleerd staan.
Zo niet kunt U ze daar ook aanvinken om te installeren.
Moesten er ook nog andere java s opstaan dan die deinstall.
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/11, 11:26:03 »
Ik heb de 8.04 Hardy Haron. Er was inderdaad standaard geen java geïnstalleerd. Wel 2 dingen met GCJ in de naam. Die heb ik verwijderd. Daarna de drie java-dingen die u noemt (jre, bin en plugin) geïnstalleerd. Helaas werkte het toen niet. Hier is waar veel threads over dit onderwerp eindigen en vandaar mijn vraag.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/11, 11:34:37 »
Citaat van: Pieter Bas
Ik heb de 8.04 Hardy Haron. Er was inderdaad standaard geen java geïnstalleerd. Wel 2 dingen met GCJ in de naam. Die heb ik verwijderd. Daarna de drie java-dingen die u noemt (jre, bin en plugin) geïnstalleerd. Helaas werkte het toen niet. Hier is waar veel threads over dit onderwerp eindigen en vandaar mijn vraag.
Ik ondervind nergens problemen met Java. Waarschijnlijk is het in jouw geval het beste, om met een schone lei te herbeginnen. Dan kun je meteen na de herinstallatie, het direct-doen-lijstje afwerken, inclusief multimedia.
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Schone herinstallatie doe je zo:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Herinstallatie zal je een stuk minder tijd kosten dan de eerste keer, omdat je nu weet wat je "moet" doen.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/11, 13:12:54 »
Mmmmm. Ik vind de herinstallatie er best ingewikkeld uitzien. Kan ik ook gewoon met de live-cd opstarten en dan gewoon op de optie installeren drukken - gehele schijf gebruiken. Dan wordt Ubuntu er toch gewoon weer helemaal opgezet? Daarna zal ik inderdaad de direct-doen tips opvolgen. Ik ben benieuwd wat er dan uiteindelijk anders is aan mijn java-configuratie dan nu het geval is. Moet GCJ er - na de herinstallatie - ook weer af? Sommige sites zeggen alleen dat openJDK en IcedTea moeten worden gedeinstalleerd voor sun java erop wordt gezet. Weer andere sites zeggen dat je ook GCJ en Gnu classpath er af moet gooien. Maar er wordt toch altijd gewaarschuwd voor het verwijderen van bestanden die standaard met Ubuntu meekomen? Of kan het bij GCj geen kwaad?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/11, 13:20:26 »
Hele schijf geven kan ook. Verder gewoon afblijven van GCJ en Gnu classpath en dergelijke, alleen strikt doen wat er op mijn lijstje staat! Dan gaat het gegarandeerd goed.  :-)

« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/11, 14:04:17 »
Ik ga aan de slag en laat je weten hoe het is afgelopen! Pieter Bas

« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/12, 11:13:14 »
Ik heb de hele installatie opnieuw gedaan, en alle instructies gevolgd die horen bij "Meteen na de installatie" en de handleiding multimedia. Noscript en Adblock zijn geïnstalleerd (zoals aanbevolen in de handleiding). Ik heb aanwezige java gecheckt, niet gevonden en vervolgens Ubuntu restricted extras geïnstalleerd, incl. Sun Java. Maar helaas, het resultaat is ongewijzigd: de downloadfunctie van Adrive.com weigert nog steeds. Iemand nog een idee?

Re: Ondanks alles geen Java in FF 3
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/12, 13:09:37 »
Java op zich werkt volgens mij wel, want een nu Noscript is geïnstalleerd staat java standaard uit. Ik kwam op photoshop.com en die vroeg om java. Ik heb java voor die ene site enabled en de pagina werd keurig geladen. Dus java werkt. Maar waarom doet de downloader van Adrive het niet in Ubuntu en wel in XP???

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/12, 13:15:34 »
Java op zich werkt volgens mij wel, want een nu Noscript is geïnstalleerd staat java standaard uit. Ik kwam op photoshop.com en die vroeg om java. Ik heb java voor die ene site enabled en de pagina werd keurig geladen. Dus java werkt. Maar waarom doet de downloader van Adrive het niet in Ubuntu en wel in XP???

Noscript kun je beter standaard uit hebben staan (java globaal toestaan dus; ook al roept Noscript dat dat heel gevaarlijk is...), en Noscript alleen even aanzetten op hinderlijke en/of mogelijk gevaarlijke websites. Anders is Noscript te belemmerend en lastig.

Adrive: dat zal dan waarschijnlijk liggen aan een verkeerd gebouwde website van Adrive. Probeer het eens met de alternatieve webbladeraars Opera en met Epiphany. Beide kun je installeren vanuit de pakketbronnen, via Synaptic dus. Opera zit in de "hardy partner"-pakketbron; kijk even na in Systeem - Beheer - Softwarebronnen, tabblad Software van derden, of hardy partner is aangevinkt.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/12, 14:00:16 door Pjotr »

« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/12, 15:07:00 »
Ga ik proberen. Moet ik nog iets extra's installeren (adons) voor Opera om java daarin te activeren?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/12, 15:22:55 »
Moet ik nog iets extra's installeren (adons) voor Opera om java daarin te activeren?

Nee, dat werkt vanzelf. Java JRE installeren hoef je maar 1 x te doen, en dat heb je al gedaan.

« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/12, 15:43:03 »
In Opera doet de Adrive downloader het ook niet. Zal inderdaad wel aan de site liggen. Maar ik heb ook epiphany opgehaald. Maar daarna kan ik het bestand nergens vinden (althans, het staat niet keurig onder toepassingen -> internet. Hoe start ik die browser dan?

« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/12, 15:54:21 »
Als ik rechtsklik op toepassingen en dan 'menu's bewerken' dan is bij internet epiphany wel aangevinkt. Maar hij staat er toch niet als ik linksklik op toepassingen en onder internet kijk. Hoe kan dat?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/12, 17:48:38 »
Als ik rechtsklik op toepassingen en dan 'menu's bewerken' dan is bij internet epiphany wel aangevinkt. Maar hij staat er toch niet als ik linksklik op toepassingen en onder internet kijk. Hoe kan dat?

Gek foutje van Epiphany, of van het menu: even het vinkje weghalen in het menu en daarna het vinkje weer terugzetten. Ziedaar, het staat ineens in het menu!  :-) 

Het is een rare fout; ik heb het bij geen enkel ander programma gezien. Of het stond netjes in het menu, of het stond helemaal niet in het menu. Dit is een uniek geval.

« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/13, 07:48:04 »
Pjotr, hartstikke bedankt voor je altijd snelle en accurate antwoorden!!!