Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem bij invalide computergebruiker  (gelezen 1807 keer)

Probleem bij invalide computergebruiker
« Gepost op: 2008/11/09, 20:09:19 »
Ik zou het heel fijn vinden als iemand me kon helpen met het volgende probleem:

Bij mijn oude vader van 80 heb ik Ubuntu geïnstalleerd. Hij heeft reuma aan zij handen en klikt soms onbedoeld bij het verplaatsen van de muis. Heel vaak verdwijnen er dan ook dingen van zijn bureaublad zonder dat hij het heeft bedoeld.
Een oplossing zou zijn dat na elke start de computer opstart met het bureaublad zoals dat er uit ziet na een nieuwe installatie. Maar wel dat de favorieten en emailadressen bewaard zouden zijn.

Ik vraag me af of er een oplossing voor is, want ik kom er wel vaak maar kan soms toch de computer een dag niet gebruiken. Gezien zijn mobiliteit is hij veel met de computer bezig. Jaren geleden ging het nog wel, maar zijn handen worden steeds slechter en steeds vaker moet ik hem te hulp komen...
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/09, 20:52:35 »
niet dat ik je helemaal kan helpen, maar je zou in de richting kunnen denken dat hij gebruiker wordt, en dan zijn rechten toe kennen.
maar er zijn nog wel wat slimmere jongens op het forum, die je kunnen helpen.
Ik vond, toen ik het las top, dat je een oplossing zoekt voor je vader.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/09, 21:04:19 »
CorneliusCook wat je zou kunnen proberen voor je vader het volgende

systeem>>voorkeuren>>sessies>>sessieopties>>onthouden welke programma,s er zijn opgestart als er uitgelogd word

wellicht kunnen jullie er iets mee

succes
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/09, 21:41:25 »
Ik zou eerder zeggen om dat nu net niet aan te vinken.  Zo start hij altijd terug op met de programma's die je één keer hebt ingesteld door op dat zelfde scherm één keer te kiezen (op een moment dat alles goed staat) "Onthouden welke programma's nu draaien" of iets in die zin.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline ohjajoh

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/09, 21:46:01 »
Je zou ook de enkel-klik kunnen vervangen door een trage dubbelklik,

enkel->dubbel via instellingen in bestandsbeheer
dubbelklikinstellingen via systeem->voorkeuren->muis

De starters op het paneel blijven enkel-kliks maar die kun je locken.

De makkelijkste manier om desktop-starters te locken is om ze met zoiets als screenlets aan te maken.

Kijk bij die muis-instellingen trouwens ook even naar andere ingebakken handigheidjes voor je vader.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/09, 21:46:04 »
Hoe het precies gaat weet ik niet, maar hij krijgt het voor elkaar dat de ikonen linksboven voor het starten van Firefox en thunderbird verdwijnen. Soms de gehele bovenbalk of onderbalk. Soms ook trekt hij een scherm van bijvoorbeeld firefox naar onder, buiten beeld en weet niet meer hoe het te voorschijn komt. Hij is verder nog goed bij de tijd, leest veel nieuws en sportberichten, maar hij is niet van de computergeneratie, hij is pas op zijn 75e begonnen met een computer.

Een oplossing kan zijn dat ik op afstand zijn desktop kan zien, maar dat is mislukt omdat er poorten moeten worden geopend. Hij zit bij Ziggo en ik bij KPN, dus twee modems waar de instellingen veranderd moeten worden. Als ik iets verkeerd bij hem doe dan moet ik naar Ziggo bellen. En dan kan je net zo goed naar de koninging proberen te bellen, dat lukt je ook niet om er door te komen.

Offline ohjajoh

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/09, 21:54:26 »
In de Gnome-versie van 8.10 kun je ook het paneel locken. Als je compiz kan/wil draaien daar kun je ook de windows in beeld houden met de place windows-plugin en daar het keep windows in working area aanvinken

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/09, 22:07:44 »
Hallo

Ik heb dat op het werk opgelost in het verleden, door fluxbox als desktop te gebruiken en
de iconen dmv. idesk 'vast te lassen' op de desktop. Het geinige is ook nog, dat je elke icoon
zo in kunt stellen dat je er 3 acties aan toe kunt kennen. Bijv. links klikken op de internet icoon
start firefox, rechtsklikken start opera
De zaken die altijd gestart worden zijn ergens in een opstartscriptje  gezet.

http://idesk.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page
en ergens zijn ook wel leuke crystal look icoontjes te vinden.
Nadeeltje is wel dat je in de txt filetjes moet hacken

Tot op heden hebben de geachte collega's hem niet weten te mollen

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/10, 21:07:54 »
Hallo

Net even gecontroleerd op de bak van mijn pa, hij werkt onder kde, daar kun je de
positie van de iconen op het buroblad ook fixeren. Rechtsklikken op het buroblad, pictogrammen
positie vergrendelen aanvinken.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/10, 21:49:13 »
Op m'n werk los ik een deel van dit probleem op mbv het mapje /etc/skel
Dit is het mapje dat wordt gebruikt om een nieuwe home directory te vullen.
Maar wat ik dan wel doe is dmv een script de hele home directory van de gebruiker weggooien na het uitloggen. Daar heb je dan weer niet zo veel aan, tenzij je de firefox en thunderbird mapjes buiten de home directory plaatst en de profile.ini's van beide programma's daarop aanpast.
Het weggooien moet gebeuren zodat iedere gebruiker die opnieuw inlogt iedere keer weer een verse, nieuwe sessie heeft.

« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/10, 22:12:18 »
Citaat van: AutoStatic
Op m'n werk los ik een deel van dit probleem op mbv het mapje /etc/skel
Dit is het mapje dat wordt gebruikt om een nieuwe home directory te vullen.
Maar wat ik dan wel doe is dmv een script de hele home directory van de gebruiker weggooien na het uitloggen. Daar heb je dan weer niet zo veel aan, tenzij je de firefox en thunderbird mapjes buiten de home directory plaatst en de profile.ini's van beide programma's daarop aanpast.
Het weggooien moet gebeuren zodat iedere gebruiker die opnieuw inlogt iedere keer weer een verse, nieuwe sessie heeft.
Dit lijkt me wel iets. Maar dan zouden de favorieten, emailadressen en account bewaard moeten blijven of teruggekopieerd. Ik ben niet zo goed met scripts, maar misschien zou iemand daarmee kunnen helpen. Vooral waar de scripts geplaatst moeten worden en wanneer ze actief worden.

Re: Probleem bij invalide computergebruiker
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/16, 10:51:41 »
Ik heb reeds wat verbeteringen toegepast, het gaat nu wat beter.

Iedereen bedankt voor het meedenken...