Een simpel script als je hem uitvoert je een venstertje krijgt van dat je de PPA naam moet toevoegen van een bepaalde programma vanaf daar je dan op OK klikt en hij die dan uitvoert en dan nog een venstertje weergeeft dat het uitgevoerd is. En mocht je hem verkeerd invullen je dan een Error dialog krijgt dat je niet goed ingevuld hebt.
Dat kan toch via systeem>beheer>softwarebronnen?
In 9.10 kan je gewoon ppa:naam invullen, bijvoorbeeld ppa:bisigi/ppa
Zie ook https://launchpad.net/~bisigi/+archive/ppa
Alsnog heeft hij vaak bij mij de sleutel nog nodig. En juist met die commando voeg je zowel de sleutel als ppa.
Ik gebruik 9.10 nog niet, dus ik zou het niet precies weten.
Maar zoals op de launchpad pagina staat zou het moeten werken, met andere woorden: je zou niet apart een sleutel toe hoeven te voegen.
Je kunt misschien zelfs een stapje verder gaan om door een script te maken om de meeste gebruikte PPA's toe te voegen en de gebruiker de keus geeft om de PPA's hij/zij wilt toevoegen gewoon aan te vinken en op OK te klikken en als die PPA niet bij staat die hij/zij wilt dan met behulp van een extra knop zo zelf eentje toe te voegen.
Dat lijkt me vanuit het oogpunt van veiligheid en stabiliteit geen goed plan.
Bij het aanvinken heb je toch alleen de ppas toegevoegd die meest gebruikt zijn en betrouwbaar zijn denk hier bij PPA's van RVM (MPlayer, SMplayer) C-korn (VLC), Ubuntu-Tweak.
Van de PPA's die je nu noemt gebruik ik alleen die van C-korn. Ubuntu Tweak twijfel ik wel aan. Het lijkt me een mooie manier om je systeem om zeep te helpen (vergelijkbaar met automatix en consorten).
Bovendien kan iedere malloot een PPA aanvragen en volzetten met schadelijke pakketten...
Denk dat mensen dit wel graag op prijs zouden stellen, voor de mensen die NIET met de terminal aan de gang willen gaan. Aangezien de meeste van ons gewoon alles in de terminal uitvoeren en onze eigen scripts maken.
Voor PPA's is het dus al niet meer nodig.
Voor andere repo's (bijv. Medibuntu) is de command line nog steeds het makkelijkst. Op hun site staat een blokje tekst dat je gewoon kan kopiëren en plakken.
Commandline mag wel makkelijk zijn en die gebruik ik zelf ook maar om een leek tegelijk naar Commandline wijzen omdat het supersnel is lijkt me niet heel erg handig. Geef je ze tegelijk verkeerde indruk maar het is toch soms heel fijn om keus te hebben dus of je GUI wilt gebruiken of Commandline.
Het hoeft ook niet per se via de command line. Het is alleen heel omslachtig om dat via de GUI te doen.
Je moet dan eerst in de softwarebronnen een regel tekst toevoegen, die de beginner ook niet snapt.
Vervolgens moet je ergens een sleutel downloaden.
Hierna kan je via software bronnen die sleutel toevoegen.