Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc  (gelezen 401223 keer)

Re: Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #625 Gepost op: 2009/11/12, 00:08:26 »
Een simpel script als je hem uitvoert je een venstertje krijgt van dat je de PPA naam moet toevoegen van een bepaalde programma vanaf daar je dan op OK klikt en hij die dan uitvoert en dan nog een venstertje weergeeft dat het uitgevoerd is. En mocht je hem verkeerd invullen je dan een Error dialog krijgt dat je niet goed ingevuld hebt.

Je kunt misschien zelfs een stapje verder gaan om door een script te maken om de meeste gebruikte PPA's toe te voegen en de gebruiker de keus geeft om de PPA's hij/zij wilt toevoegen gewoon aan te vinken en op OK te klikken en als die PPA niet bij staat die hij/zij wilt dan met behulp van een extra knop zo zelf eentje toe te voegen.

Denk dat mensen dit wel graag op prijs zouden stellen, voor de mensen die NIET met de terminal aan de gang willen gaan. Aangezien de meeste van ons gewoon alles in de terminal uitvoeren en onze eigen scripts maken.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #626 Gepost op: 2009/11/12, 07:14:49 »
Een simpel script als je hem uitvoert je een venstertje krijgt van dat je de PPA naam moet toevoegen van een bepaalde programma vanaf daar je dan op OK klikt en hij die dan uitvoert en dan nog een venstertje weergeeft dat het uitgevoerd is. En mocht je hem verkeerd invullen je dan een Error dialog krijgt dat je niet goed ingevuld hebt.
Dat kan toch via systeem>beheer>softwarebronnen?
In 9.10 kan je gewoon ppa:naam invullen, bijvoorbeeld ppa:bisigi/ppa
Zie ook https://launchpad.net/~bisigi/+archive/ppa

Citaat
Je kunt misschien zelfs een stapje verder gaan om door een script te maken om de meeste gebruikte PPA's toe te voegen en de gebruiker de keus geeft om de PPA's hij/zij wilt toevoegen gewoon aan te vinken en op OK te klikken en als die PPA niet bij staat die hij/zij wilt dan met behulp van een extra knop zo zelf eentje toe te voegen.
Dat lijkt me vanuit het oogpunt van veiligheid en stabiliteit geen goed plan.

Citaat
Denk dat mensen dit wel graag op prijs zouden stellen, voor de mensen die NIET met de terminal aan de gang willen gaan. Aangezien de meeste van ons gewoon alles in de terminal uitvoeren en onze eigen scripts maken.
Voor PPA's is het dus al niet meer nodig.
Voor andere repo's (bijv. Medibuntu) is de command line nog steeds het makkelijkst. Op hun site staat een blokje tekst dat je gewoon kan kopiëren en plakken.

« Reactie #627 Gepost op: 2009/11/12, 13:31:29 »

Alsnog heeft hij vaak bij mij de sleutel nog nodig. En juist met die commando voeg je zowel de sleutel als ppa.

Citaat
Citaat

Bij het aanvinken heb je toch alleen de ppas toegevoegd die meest gebruikt zijn en betrouwbaar zijn denk hier bij PPA's van RVM (MPlayer, SMplayer) C-korn (VLC), Ubuntu-Tweak.

Citaat
Citaat
Voor andere repo's (bijv. Medibuntu) is de command line nog steeds het makkelijkst. Op hun site staat een blokje tekst dat je gewoon kan kopiëren en plakken.

Commandline mag wel makkelijk zijn en die gebruik ik zelf ook maar om een leek tegelijk naar Commandline wijzen omdat het supersnel is lijkt me niet heel erg handig. Geef je ze tegelijk verkeerde indruk maar het is toch soms heel fijn om keus te hebben dus of je GUI wilt gebruiken of Commandline.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #628 Gepost op: 2009/11/12, 13:52:31 »

Alsnog heeft hij vaak bij mij de sleutel nog nodig. En juist met die commando voeg je zowel de sleutel als ppa.
Ik gebruik 9.10 nog niet, dus ik zou het niet precies weten.
Maar zoals op de launchpad pagina staat zou het moeten werken, met andere woorden: je zou niet apart een sleutel toe hoeven te voegen.

Citaat
Citaat
Citaat

Bij het aanvinken heb je toch alleen de ppas toegevoegd die meest gebruikt zijn en betrouwbaar zijn denk hier bij PPA's van RVM (MPlayer, SMplayer) C-korn (VLC), Ubuntu-Tweak.
Van de PPA's die je nu noemt gebruik ik alleen die van C-korn. Ubuntu Tweak twijfel ik wel aan. Het lijkt me een mooie manier om je systeem om zeep te helpen (vergelijkbaar met automatix en consorten).
Bovendien kan iedere malloot een PPA aanvragen en volzetten met schadelijke pakketten...

Citaat
Citaat
Citaat

Commandline mag wel makkelijk zijn en die gebruik ik zelf ook maar om een leek tegelijk naar Commandline wijzen omdat het supersnel is lijkt me niet heel erg handig. Geef je ze tegelijk verkeerde indruk maar het is toch soms heel fijn om keus te hebben dus of je GUI wilt gebruiken of Commandline.
Het hoeft ook niet per se via de command line. Het is alleen heel omslachtig om dat via de GUI te doen.
Je moet dan eerst in de softwarebronnen een regel tekst toevoegen, die de beginner ook niet snapt.
Vervolgens moet je ergens een sleutel downloaden.
Hierna kan je via software bronnen die sleutel toevoegen.

« Reactie #629 Gepost op: 2009/11/12, 14:06:48 »
Citaat
Ik gebruik 9.10 nog niet, dus ik zou het niet precies weten.
Maar zoals op de launchpad pagina staat zou het moeten werken, met andere woorden: je zou niet apart een sleutel toe hoeven te voegen.

Dat mag er misschien wel bij staan maar bij mij werkt het niet helemaal goed en ik doe niet iets anders dan je niet zou doen.

Citaat
Citaat
Van de PPA's die je nu noemt gebruik ik alleen die van C-korn. Ubuntu Tweak twijfel ik wel aan. Het lijkt me een mooie manier om je systeem om zeep te helpen (vergelijkbaar met automatix en consorten).
Bovendien kan iedere malloot een PPA aanvragen en volzetten met schadelijke pakketten...

c-korn mag misschien wel de enige ppa zijn die jij gebruikt maar heb zelf SMplayer (front-end mplayer), vlc opstaan waarom? vind smplayer fijner maar vlc kan weer wat andere dingen wel goed mee overweg maar dat zijn er ook mar weinig van. Verder ben ik denk ik niet de enige die niet alleen c-korn toegevoegd heeft.
Ubuntu-Tweak klinkt ook heel gevaarlijk maar is niet een applicatie die te vergelijken is met automatrix etc. Dit is gewoon een applicatie die zorgt dat alle opties die mensen graag gebruiken bij elkaar worden gebracht. Denk hier bij Opstart-toepassingen, CCSM installeren, Nautilus plugins (open in terminal, etc) file type manager en nog veel meer.

Citaat
Citaat
Het hoeft ook niet per se via de command line. Het is alleen heel omslachtig om dat via de GUI te doen.
Je moet dan eerst in de softwarebronnen een regel tekst toevoegen, die de beginner ook niet snapt.
Vervolgens moet je ergens een sleutel downloaden.
Hierna kan je via software bronnen die sleutel toevoegen.

De huidige GUI manier is heeel erg omslachtig en als de gebruiker een ppa wilt toevoegen doet ie dat hoe dan ook of die de GUI of commandline wilt gebruiken, dus deze GUI manier zou misschien toch wel wat sneller zijn zonder commandline aan de gebruiker te laten zien. (Gebruiksvriendelijkheid maar ook snel)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #630 Gepost op: 2009/11/20, 18:37:41 »
Gebruik zins Jaunty geen VLC meer , en mis hem absoluut niet ... in tegendeel.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #631 Gepost op: 2009/11/21, 21:14:23 »
Trouwens die PPA lijn alleen toevoegen doet het eindelijk weer eens wel goed. Dus vergeet alles maar wat ik voorgaande posts heb gezegd.

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #632 Gepost op: 2009/11/24, 16:09:04 »
Heeft iemand de nieuwste Amarok al gemeld?

« Reactie #633 Gepost op: 2009/11/24, 20:02:19 »

Nee, maar bij deze :) Amarok 2.2.1 is nóg beter dan de vorige :)

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #634 Gepost op: 2009/11/26, 16:02:31 »
Eindelijk een goeie GUI gevonden voor het openen van mijn OpenVPN-connecties: http://gopenvpn.sourceforge.net/. Er is zelfs een .deb van te vinden voor Karmic. Als je hem gebruikt wel even ervoor zorgen dat openvpn niet als daemon wordt gestart, want anders gaan al je verbindingen al tijdens het opstarten van de pc open.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #635 Gepost op: 2009/11/26, 17:26:38 »

Nee, maar bij deze :) Amarok 2.2.1 is nóg beter dan de vorige :)

Net even de backports er bij gepakt maar die voelt idd een stuk beter aan dan de 2.2.0 versie die std onder Karmic staat, was weer een top tip
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #636 Gepost op: 2009/11/26, 18:01:03 »
Hee! Ik heb iets zinnigs gezegd! T'is ne wonder!!

Offline parrie24

• Lid
« Reactie #637 Gepost op: 2009/11/29, 14:23:16 »
Dag, ik ben helemaal nieuw hier. Kan sinds 5 minuten Youtube-filmpjes zien, maar er nog niks bij horen.
Wat moet ik daarvoor extra installeren?
Ik keek al bij Amarok, maar het lijkt erop dat ik dan gelijk Kubuntu installeer. Moet ik op de downloadpagina van Amarok klikken op het blauwe icoontje van (K)ubuntu?

Hoe zit dat eigenlijk? Wat is Kunbuntu anders dan Ubuntu?

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #638 Gepost op: 2009/11/29, 15:38:54 »
Dag, ik ben helemaal nieuw hier. Kan sinds 5 minuten Youtube-filmpjes zien, maar er nog niks bij horen.
Wat moet ik daarvoor extra installeren?
Ik keek al bij Amarok, maar het lijkt erop dat ik dan gelijk Kubuntu installeer. Moet ik op de downloadpagina van Amarok klikken op het blauwe icoontje van (K)ubuntu?

Hoe zit dat eigenlijk? Wat is Kunbuntu anders dan Ubuntu?
Als mijn antwoord niet helpt, zou je dan een nieuw topic willen openen?

Klik in het paneel eens met rechts op het geluidsicoontje, en daarna op instellingen o.i.d. Daar moet je PCM op maximaal zetten.

Kubuntu is Ubuntu met een andere werkomgeving, het ziet er dus allemaal iets anders uit. Hoe wil je Amarok installen? In Ubuntu doe je dat door linksbovenin op Toepassingen te klikken. Daarna klik je onderin op Ubuntu Softwarecentrum. Daar kan je zoeken naar Amarok. Programma's installeren via internet is iets van Windows.

« Reactie #639 Gepost op: 2009/12/12, 13:52:50 »
Bijzonder interessante tip voor de mensen die hun geldstromen in de gaten willen houden:

Kmymoney (http://kmymoney2.sourceforge.net/index-home.html)

Briljant programma waarmee je ook nog aardig kunt voorspellen of je aan het eind van de maand winst of verlies draait ;) Als consument dus :P
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline ToranK

• Lid
« Reactie #640 Gepost op: 2009/12/13, 21:29:19 »
Web devellopment: Kompozer (opvolger Nvu)
P2P: Limewire
Browser: Firefox met Downthemall en Videodownloadhelper
Plugs: Java en Flash (Adobe)
Mail: Kmail met Clamav (antivirus) en Bogofilter (antispam)
Firewall: AppArmor
Mediaplayer: VLC
Brander: K3b
FTP: Filezilla
Office: OpenOffice
Spel: Konquest

Offline eendje

• Lid
« Reactie #641 Gepost op: 2009/12/14, 21:55:20 »
Bijzonder interessante tip voor de mensen die hun geldstromen in de gaten willen houden:

Briljant programma waarmee je ook nog aardig kunt voorspellen of je aan het eind van de maand winst of verlies draait ;) Als consument dus :P

Ik zou wel eens mee willen maken dat je met je huishoudboekje aan de eind van de maand winst draait :P
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

« Reactie #642 Gepost op: 2009/12/14, 22:01:09 »

Ik zou wel eens mee willen maken dat je met je huishoudboekje aan de eind van de maand winst draait :P
Laat mij jouw boekhouding doen, ik kan heel goed afromen. 8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #643 Gepost op: 2009/12/14, 22:10:22 »
Dat moet jij ook wel met al die Kawees iedere dag..dat kost een fortuin.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

fdeb

• Gast
« Reactie #644 Gepost op: 2009/12/14, 23:18:02 »
oke dan, wie bied?

ik gebruik al lang Paintshop 7.0 onder Windows. (aan photoshop ken ik maar niet wennen..  ;))
wat is 'het' alternatief onder linux/Ubuntu?? ???

wat zijn jullie bevindingen?

grt.,
Fdeb

« Reactie #645 Gepost op: 2009/12/14, 23:32:15 »
Ik gebruik Gimp, met wat studie kan je er mooie dingen mee doen.
Voor 3 D spul Blender, is ook nog een draadje over op het forum, met wat forumleden hebben gemaakt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #646 Gepost op: 2009/12/16, 20:15:00 »
Er is ook nog Pixel Studio. Die lijkt wat meer op Photoshop, maar qua functies is het nog net niet zo uitgebreid als Photoshop.
http://www.kanzelsberger.com/pixel/?page_id=12

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #647 Gepost op: 2009/12/19, 14:44:27 »
Voor de webdeveloper natuurlijk een echte must-have: Firebug

Met deze tool kun je HTML + CSS inkijken en realtime wijzigen (ook het gedeelte wat dynamisch ingeladen wordt). Ook kun je hiermee de DOM structuur bekijken, scripts inzien en debuggen, POST en GET requests inzien. Kortom alles wat een webdeveloper nodig heeft.

Deze addon is ook te gebruiken om "dynamisch geladen" video streams op te zoeken
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/3fm-gebruikt-silverlight-bij-serious-request-stream/msg528923/#msg528923

Dit kan bijvoorbeeld gebuikt worden om (in sommige gevallen) silverlight te omzeilen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #648 Gepost op: 2009/12/19, 23:26:39 »
Jongens is er trouwens een bepaalde applicatie waar je updates in een bepaalde formaat kan stoppen en dat op usb of cd kan zetten en zo een computer updaten die geen internet connectie heeft??

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #649 Gepost op: 2009/12/20, 07:11:38 »
http://keryxproject.org/

Nog niet zelf geprobeerd, dus ik weet niet hoe goed het werkt.
Maar het ziet er wel veelbelovend uit.