Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntuguide / easy ubuntu / automatix  (gelezen 98044 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #175 Gepost op: 2007/10/25, 09:28:32 »
Wanneer je Gutsy gebruikt, vraagt het OS zelf of je codexs wilt installeren.
Gewoon alles aanvinken en klaar !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

mickvdv

• Gast
« Reactie #176 Gepost op: 2007/11/07, 18:50:59 »
FF mijn mening over dit soort progies (hacks),:

Linux moet je leren, dat is het verschil met windows. Je moet er tijd en energie in steken om het te snappen. Hacks als automagix etc zijn misschien wel handig maar als er een keer iets fout gaat kan je het zelf niet oplossen. Je zult dan ook nooit echt goed worden in "linuxen".

Offline Kev

• Lid
« Reactie #177 Gepost op: 2007/11/07, 22:07:35 »
Citaat van: mickvdv
FF mijn mening over dit soort progies (hacks),:

Linux moet je leren, dat is het verschil met windows. Je moet er tijd en energie in steken om het te snappen. Hacks als automagix etc zijn misschien wel handig maar als er een keer iets fout gaat kan je het zelf niet oplossen. Je zult dan ook nooit echt goed worden in "linuxen".
Ge slaagd de nagel op zen kop.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #178 Gepost op: 2007/11/07, 22:33:20 »
Linux moet je leren, dat is het verschil met windows.
Huh? Heb jij dan alles in Windows direct kunnen configureren en instellen? Hoe weet jij zo uit je hoofd hoe je een virusscanner firewall en anti-spyware progjes moest installeren en configureren?

Bij mij heeft het 5 jaar geduurd voor ik het register een beetje begon te kennen. Waarschijnlijk ben ik niet zo slim als jij natuurlijk maar toch ... Ik heb langer erover gedaan om Windows te leren kennen dan om Linux te doorgronden.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Kev

• Lid
« Reactie #179 Gepost op: 2007/11/07, 22:35:34 »
Citaat van: bartek
Huh? Heb jij dan alles in Windows direct kunnen configureren en instellen? Hoe weet jij zo uit je hoofd hoe je een virusscanner firewall en anti-spyware progjes moest installeren en configureren?

Bij mij heeft het 5 jaar geduurd voor ik het register een beetje begon te kennen. Waarschijnlijk ben ik niet zo slim als jij natuurlijk maar toch ... Ik heb langer erover gedaan om Windows te leren kennen dan om Linux te doorgronden.
Komt ook denk ik omdat Linux een structuur heeft die meer op logica geschoold is dan op gebruiksvriendelijkheid, maar eens je het doorgrond ben je er wel levenslang mee weg.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

« Reactie #180 Gepost op: 2007/11/07, 22:41:02 »
Ik kijk daar toch wat anders tegenaan.
Computers zijn primair een hulpmiddel, naast een dankbaar hobbyobject.
Dus wat mij betreft zou linux helemaal niet geleerd hoeven worden en de ontwikkelingen gaan gelukkig ook vrijwel allemaal die kant op.

Binnenkort (3 jaar schat ik) hoeft men niets meer te weten van linux behalve globale principes en dan kan men probleemloos gebruik maken van linux.

Tot die tijd zijn we gelukkig en helaas (hangt vd bril af die je opzet) gebonden aan het af en toe puzzelen om alles werkend te krijgen.

Monk.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #181 Gepost op: 2007/11/08, 00:44:04 »
Dan heb je nog nooit mijn vader bezig gezien in Windows. Na verschillende cursussen en enkele jaren prutsen snapt hij er nog niet veel van.
Ik heb voor mijn ouders de Windows computer ingericht en met de meeste programma's kunnen ze nu wel omgaan (Thunderbird, Firefox, Openoffice etc.), maar als er iets nieuws of bijzonders aan de hand is of moet gebeuren dan snappen ze het niet.

Voor die mensen is Linux gelijk aan Windows, het is even moeilijk.

hersenspinsel

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: 2007/12/06, 20:37:03 »
LOOOOOL

Ik ben een Ubuntu-leek en dacht zal es effe de beginners-topics afdwalen.
Heeft iemand eigenlijk wel door dat hier geen NEDERLANDS wordt gesproken???
Beginners gelijk of ik, hebben weinig tot niets aan termen zoals:
apt-get
sudo passwd -l root
/var/cache/apt/archives

Mijn Ubuntu-zoektocht zal nog lang duren zo... :S

Mensen die een pc vanbinnen en vanbuiten kennen zouden het misschien es wat simpeler moeten proberen uit te leggen ipv vakjargon te gebruiken,  Ubuntu is al ingewikkeld genoeg.
Maar ja, wie ben ik.
Ik ga ondertussen mijn Ubuntu-dialect wa bijschaven en nog wat verder zoeken naar begrijpbare info.

Toch al bedankt hé;)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #183 Gepost op: 2007/12/06, 20:44:20 »
goede informatie in het nederlands? (ook voor de beginner)
: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
:)

Offline joop13

• Lid
« Reactie #184 Gepost op: 2007/12/06, 20:49:48 »
Citaat van: hersenspinsel
LOOOOOL

Ik ben een Ubuntu-leek en dacht zal es effe de beginners-topics afdwalen.
Heeft iemand eigenlijk wel door dat hier geen NEDERLANDS wordt gesproken???
Beginners gelijk of ik, hebben weinig tot niets aan termen zoals:
apt-get
sudo passwd -l root
/var/cache/apt/archives

Mijn Ubuntu-zoektocht zal nog lang duren zo... :S

Mensen die een pc vanbinnen en vanbuiten kennen zouden het misschien es wat simpeler moeten proberen uit te leggen ipv vakjargon te gebruiken,  Ubuntu is al ingewikkeld genoeg.
Maar ja, wie ben ik.
Ik ga ondertussen mijn Ubuntu-dialect wa bijschaven en nog wat verder zoeken naar begrijpbare info.

Toch al bedankt hé;)
Nee, NEDERLANDS???, UBUNTUS zal je bedoelen. :D :cool: Maar even zonder gein: het lijkt natuurlijk moeilijk, en dat is het ook. Maar het is ook ongelooflijk gemakkelijk dat je met een paar commando's zoveel kunt doen. Als je even gewend bent aan het UBUNTUS/LINUXS wordt het wel ineens veel gemakkelijker. Want je hebt altijd de 'Dosbox' ter beschikking in de vorm van de, komt er weer één!!, Terminal.

Maar ook veel dingen worden in Ubuntu al geregeld via grafische programma's i.p.v. via linux-commando's in de Terminal. En dat zal de volgende versie nog meer worden.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

« Reactie #185 Gepost op: 2007/12/06, 20:50:16 »
hersenspinsel, af en toe moet je door de zure appel heen bijten.
De command line van windows of MSDos is ook niet voor iedereen begrijpelijk.
Ik ben nu een jaar of zeven bezig met Linux, en eigenlijk wordt het steeds makkelijker met grafisch werken, alleen is het werken in een terminal soms niet te vermijden en sneller. Ook ik ken niet alle commando's en zijn dingen als compileren ook voor mij een crime.
Maar ja aldoende leert men het wel. En je kan altijd terug vallen op het forum en is ieder bereidt om de dingen wat simpler uit te leggen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #186 Gepost op: 2007/12/06, 21:09:22 »
De eerste keer dat je met Windows werkte, was het ook huilen met de pet op, je moest alles leren.
Linux is niet moeilijker, maar alleen anders.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

hersenspinsel

• Gast
« Reactie #187 Gepost op: 2007/12/06, 21:14:00 »
Thx voor de replies...

Ik zie het al, nog een lange weg af te leggen.  MAAAAR daar heb ik geen bang van...
De allereerste keer dat ik met Windows werkte was het ook dat zelfde gevoel:
("Waar ben ik aan begonnen" :S)

Momenteel ben ik bezig om wat aanpassingskes aan het uiterlijk te doen, maar zelfs dat lukt mij al niet... VB thema gedonwload van site maar hoe krijg ik dat in hemeltjesnaam op dat thema gezet... Eerst vanalles uitpakken, maar hoe en wat is me nog een raadsel.
Al doende leert men, maar nu heb ik het gevoel dat ik mijn mappen aan het volladen ben met themas en screenlets maar ze niet kan installeren...
Soms krijg ik ook het bericht dat het bestand niet ondersteund wordt???

Ik zal hier op het forum es zoeken naar info omtrent het installeren van themas ed.

Thx
Steven

« Reactie #188 Gepost op: 2007/12/06, 21:54:00 »
Het ligt er aan wat voor een formaat je bestanden hebben, als het bijv een tar.gz is of wat anders, zijn het net zip bestanden of rar bestanden in windows. Hoe je deze moet uitpakken en installeren zie mijn handtekening.
Natuurlijk hangt het af voor welke programma's je een thema wilt installeren, je moet dan het programma zelf gebruiken, bijv Firefox.
Mocht het toch niet lukken maak je een topic aan en kan je geholpen worden door een of meerdere forum leden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

hersenspinsel

• Gast
« Reactie #189 Gepost op: 2007/12/06, 23:22:58 »
Citaat van: Gijsbert
Het ligt er aan wat voor een formaat je bestanden hebben, als het bijv een tar.gz is of wat anders, zijn het net zip bestanden of rar bestanden in windows. Hoe je deze moet uitpakken en installeren zie mijn handtekening.
Natuurlijk hangt het af voor welke programma's je een thema wilt installeren, je moet dan het programma zelf gebruiken, bijv Firefox.
Mocht het toch niet lukken maak je een topic aan en kan je geholpen worden door een of meerdere forum leden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Thx,
ik heb alvast die link uit jouw handtekening bij mijn favorieten gezet, zodat ik er later eens naar kan kijken.  Want ben al heel de dag aan het ubuntu-en en eerlijk gezegd ik kan geen pinguin meer zien ;)

Steven

Offline Nick1890

• Lid
« Reactie #190 Gepost op: 2007/12/07, 19:49:23 »
Innige deelneming!!!  
Ik denk dat ik je frustratie ietwat begrijp. Ben immers ook net terug in deze wereld na een (moedwillige) afwezigheid van een maand.
Máár... ik kwám terug.
Niet opgeven dus. Gewoon even uitblazen
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #191 Gepost op: 2007/12/07, 20:54:49 »
@ hersenspinsel Wat ook handig is om documentje aan te leggen met diverse commando's met korte beschrijving, zodat je ze later kan gebruiken door middel van koperen /plakken, daarnaast ook een document met wat je ge installeert hebt en hoe.

hersenspinsel

• Gast
« Reactie #192 Gepost op: 2007/12/08, 00:25:51 »
Citaat van: Nick1890
Innige deelneming!!!  
Ik denk dat ik je frustratie ietwat begrijp. Ben immers ook net terug in deze wereld na een (moedwillige) afwezigheid van een maand.
Máár... ik kwám terug.
Niet opgeven dus. Gewoon even uitblazen
De ene keer gaat het al wat vlotter als de andere.  Maar ik geef zeker niet op!
Veel te mooi en plezant.  Ben er nu een week mee bezig.  Heb al drie keer geherinstalleerd (dus dat kan ik al :P), en elke keer weer een paar aanpassingen gedaan dus de hele hele simpele basis kan ik al...  

En voor de rest is het gewoon wat wennen, maar ja om het met een cliché te zeggen, de mens is een gewoontebeest....

Grtz
Steven

hersenspinsel

• Gast
« Reactie #193 Gepost op: 2007/12/08, 00:28:08 »
Citaat van: Bobbie
@ hersenspinsel Wat ook handig is om documentje aan te leggen met diverse commando's met korte beschrijving, zodat je ze later kan gebruiken door middel van koperen /plakken, daarnaast ook een document met wat je ge installeert hebt en hoe.
Dat heb ik nu dan ook direkt gedaan ;)
Dank voor de tip.

Die commandos ben ik stillekes aan aan het verzamelen.
Heb er al ene, voor het splashscreen te fiksen.

« Reactie #194 Gepost op: 2008/01/24, 18:22:53 »
Ik weet niet wat automatix is maar Envy is toch het programma waarbij je drivers kunt installeren voor je videokaart?
Dit beviel mij in ieder geval wel bij het installeren van de juiste drivers voor mijn videokaart.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #195 Gepost op: 2008/01/24, 18:30:47 »
@kooiw00
Het werkt meestal goed maar soms, doet het ook rare dingen.
Ik ben al verschillende mensen tegengekomen die op geen enkele manier X meer konden starten.
Daarom ook volgende tekst onder richtlijnen van dit forum.
Citaat van: richtlijnen
Wanneer je programma's als automatix en/of envy hebt gebruikt kunnen we je op het forum niet helpen, omdat deze programma's vreemde en onvoorspelbare dingen doen met je systeem. Het beste is dan om Ubuntu opnieuw te installeren.

« Reactie #196 Gepost op: 2008/01/27, 21:27:03 »
Er is zonet een topic/howto geopend op de Engelse Forums over de nieuwste versie van Envy  Dat klinkt natuurlijk allemaal erg mooi.  Wat moeten we er nu uiteindelijk van denken ?

Bemerk dat diezelfde persoon die Envy schreef, ook bezig is aan een GUI voor randr12, de opvolger/vervanger voor Screens en Graphics.  Er is al een GUI (grandr) in de repos, en ik weet niet hoe die zich tot elkaar verhouden.  In dit draadje, wordt het aangeraden, hoewel het blijkbaar voor hem niet hielp, maar dat ligt aan een vééél te oude videokaart.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #197 Gepost op: 2008/01/28, 02:39:50 »
Ik ben en blijf tegen het gebruik van dergelijke scripts. Waarom? Ze doen soms onvoorspelbare dingen met je systeem en achteraf is het moeilijk te bepalen wat er precies gebeurd is. Als het fout gaat is het dus lastig om uit te zoeken WAT er WAAR fout ging en hoe je het kan herstellen. Je weet simpelweg niet waar je moet beginnen met zoeken. Wat is er nog wel zoals het hoort en wat is er precies aangepast?

Voer je een simpele handleiding uit met verschillende duidelijke stappen, dan weet je bij welke stap het fout ging. Je weet dan ook precies welke pakketten of andere software er gebruikt is. Zoeken naar het probleem en dus de oplossing is dan wel doenbaar.

Dit neemt niet weg dat Envy voor sommige mensen prima werkt, maar het is en blijft op eigen risico. Gaat het fout en breek je Ubuntu, dan mag je beide stukken houden en een nieuwe installatie doen.

oomdef

• Gast
« Reactie #198 Gepost op: 2008/04/06, 02:49:17 »
Als iemand te beroerd is om wat simpele documentatie te lezen en liever zijn systeem vernaggelt met zo'n script dan heb ik daar weinig goede woorden voor over. zegt dennis kaars. hoezo elitair .

Offline eendje

• Lid
« Reactie #199 Gepost op: 2008/04/06, 13:26:02 »
Tja, Dennis zegt het soms een beetje scherp, maar we hebben hier inderddad een heleboel mensen gehad (vooral 2 jaar terug) die hun systeem inderdaad vernielt hebben met Automatix en alles opnieuw moesten installeren. Veel mensen denken dat je als je Linux installeert direct alles kunt. Veel kun je direct zonder ook maar iets te lezen, maar je moet niet denken dat Windows exact hetzelfde werkt als Linux want dan wordt je erg teleugesteld. BTW Automatix wordt niet meer gemakt (gelukkig), maar Envy is ook niet aan te raden. Op de lange duur krijg je vroeg of laat problemen, bijvoorbeeld bij updates of upgrades.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!