Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Minimale e-client enkel voor antwoorden op "mailto:"  (gelezen 691 keer)

Offline Prosper

• Forumteam
  • Steunpunt: Nee
Minimale e-client enkel voor antwoorden op "mailto:"
« Gepost op: 2008/08/13, 11:00:06 »
Ik heb een minimale 8.04 installatie op een oude desktop. Bedoeling is dat deze in een multimedialokaal terechtkomt.  Nu wil ik er geen volledige e-mail client op, want het is niet de bedoeling om e-mail te gaan ontvangen.  
Wat echter wel moet kunnen, is om "contact-links" te volgen van het type "mailto:"
Momenteel geeft FF een venstertje met de mogelijkheid om YahooMail te gaan gebruiken of om te bladeren naar een geschikt programma op het systeem (dat er uiteraard nog niet is).
Met deze uitleg weet ik al wel hoe ik de keuze vastleg...

Mijn vraag is dubbel:

1) Wat is een geschikte e-mail client voor een oude PC, dus zeer licht, en die eigenlijk alleen maar moet kunnen verzenden vanaf één adres ?

2) Eens die keuze gemaakt, zal ik in dat e-mail programma moeten kunnen instellen dat er géén mail wordt opgehaald. En dat er bij het verzenden ook een stukje wordt geschreven in de trant van: "U kan op deze mail niet antwoorden. Om te antwoorden gebruikt u het e-mail adres dat de verzender in zijn bericht heeft ingesloten."
De gebruikers van deze computer moeten leren hun eigen persoonlijk e-mail adres onderaan hun bericht te zetten.  Dat lossen we waarschijnlijk simpel op met een affichke aan de muur. De gesofisticeerde versie zou een pop-up berichtje (zenity ?) kunnen zijn met die richtlijn.  Maar dat gaat na een tijdje vervelend worden omdat je het dan ook altijd moet wegklikken...
Meer details over wat ik daarvoor nodig heb, volgen later.

In Synaptic vond ik claws-mail.  Dat lijkt me wel wat omdat het zeer sterk uitbreidbaar is en ik dus m.a.w. het heel minimaal zou kunnen installeren. Heeft hier iemand ervaring mee ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/13, 12:35:17 »
Geen idee of zoiets bestaat. Bedoeling van een mail client is uiteindelijk om post te ontvangen en te versturen. Je kan het programma natuurlijk altijd zelf schrijven. In java is dit een fluitje van een cent.

Offline Prosper

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/13, 12:47:19 »
Ik weet van Java enkel dat je daarvoor een plugin nodig hebt... :(

Wat ik eigenlijk bedoel is dat het programma zo licht mogelijk moet zijn en moet toelaten om het ontvangen van mail te blokkeren... Al kan dat misschien ook ingesteld worden op de mailserver waar die account zal gecrëerd worden. Zal dat eens vragen aan de ICT-verantwoordelijke (is wel momenteel op vakantie).

PS: ik bemerk nu net dat in about:config van FF op mijn laptop niets taat over een voorberechte applicatie om mailt te openen, maar het is (natuurlijk) wel Evolution.

Zal eens even die handleiding hierboven volgen om dat even aan te passen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/13, 13:01:26 »
Mails ontvangen gaat meestal via pop3, mails versturen gebeurt met smtp. Het zou dus kunnen volstaan om de smtp server te specificeren in Evolution en niet de pop3 server. Al weet ik niet hoe Evolution of een ander mail programma daarop gaat reageren :/

Offline Prosper

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/13, 13:41:33 »
Op m'n laptop heb ik inmiddels claws geïnstalleerd, even met de specificaties van een bestaande account bij de mailserver van mijn werk, dus degene die later ook de "generische" account zou moeten draaien.  Ik kan er perfect mee zenden en ontvangen...
Probleem is wel dat ondanks de handleiding van hierboven FF toch steeds Evolution blijft openen :(
Kan niks vinden in about:config
Zie het ook nergens staan in profielen of zo, maar misschien heb i gewoon niet goed gekeken.
Als er iemand weet waar ik dat verander...

Al is er natuurlijk wel  kans dat het wèl zal werken op de oude desktop, vermits evolution daar niet is geïnstalleerd...
Alhioewel: Er staat bij claws ook wel een vermelding van...evolution als "x-mailer"

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/13, 15:10:50 »
Sylpheed gebruik ik in mijn mini-distro's. Omdat ik mailalleen binnenhaal op mijn desktop maar ze wel op andere pc's wil kunnen bekijken stel ik in Sylpheed n dat er gene mail van de server mag worden gehaald, werkt prima. Ben bang dat wanneer je geen smtp invult je foutmeldingen gaat krijgen, en dat is ook niet handig.

Voor een review:
http://idzme.wordpress.com/2008/07/28/sylpheed-leightweight-e-mail-client/
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/13, 16:19:58 »
Default mail handler voor firefox: http://kb.mozillazine.org/Default_mail_client
Ik denk dat de "network.protocol-handler.app.mailto" sleutel niet bestaat in about:config, maar dat je hem zelf zal moeten toevoegen.

Offline Prosper

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/18, 15:33:20 »
Citaat van: mozillaZine
However, you must also configure any other e-mail clients you run to not attempt to be the default e-mail client or it will have no effect.
Ik had dus al alles gedaan wat er technisch in die uitleg in je link staat, dat was dus niks nieuws... Maar bovenstaande zin heeft me aan het zoeken gezet. In hun uitleg spreken ze alleen over Outlook. En bij Evolution kan ik het nergens vinden.
Toen dacht ik aan Systeem-->Voorkeuren-->Standaardtoepassingen (of het commando gnome-default-applications-properties) Daarin kun je dus aangeven dat Evolution de default e-mailclient is... Op dit systeem (de PIII blokkendoos waarop alleeen Claws maar geen Evolution is geïnstalleerd) staat daar "Aangepast".
Bij m'n laptop (volledige Hardy) staat daar natuurlijk Evolution. Als ik ook daar Claws-mail kies, dan lukt het wel...

Nu is het enige minpunt nog dat Claws alleen in het Engels is...
Maar misschien vind ik nog wel een andere.  Nu weet ik hoe het moet.. :)