Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom is Opera niet zo populair?  (gelezen 5474 keer)

Waarom is Opera niet zo populair?
« Gepost op: 2008/07/08, 22:34:12 »
Ben wat aan het stoeien met Opera, en ik ben erg onder de indruk van uiterlijk, documentatie, mogelijkheden en snelheid. Waarom is Opera nooit doorgebroken? Omdat er geen add-ons zijn zoals in FF? Afgezien van Adblock vind ik die niet zo indrukwekkend.
En Opera heeft een prima alternatief voor Foxmarks.

Ik ben niet ontevreden hoor over FF, behalve af en toe een vastloper, maar die krijg ik met Opera vast ook wel eens.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/08, 22:40:33 »
Waarschijnlijk omdat FF standaard geinstalleerd  is in Ubuntu.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Jean_

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/09, 10:07:46 »
Ik denk omdat het de opensource hype mist. Tis wel mijn favoriete browser zolang als ik browsers gebruik.

monnick

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/09, 19:23:54 »
Tegenwoordig is FF3 ook een stuk sneller dan Opera :)

Offline sakke

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/09, 19:44:29 »
kan je flash player installeren voor opera in ubuntu?

« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/09, 20:41:58 »
Citaat van: monnick
Tegenwoordig is FF3 ook een stuk sneller dan Opera :)
Met opstarten wel, met pagina's laden niet.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/09, 22:39:14 »
Nadat Netscape in de versukkeling raakte op Opera over gestapt.
Met Ubuntu eigenlijk weer meer Firefox gaan gebruiken.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/09, 22:46:59 »
Toen ik nog met MS werkte had ik zowel Opera als Firefox geïnstalleerd.
In Opera werden niet alle pagina's goed weergegeven, maar als je de link naar hen mailde dan kwam daar snel verandering in. Ook vond ik de 9 favoriete websites als startpagina erg prettig.
Toen ik de overstap naar Ubuntu maakte heb ik niet de moeite genomen om Opera te installeren. Daar zal echter nog wel verandering in komen. Firefox bevalt me overigens ook prima. Af en toe vergelijken kan geen kwaad.
Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

tuxido_devito

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/10, 01:53:39 »
ikzelf vind het niet zo prettig werken, weinig plugins zoals gezegt. maar ik kan ook geen meerdere windows openen...

Offline mono

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/10, 03:07:00 »
Ik gebruik geen opera omdat ik het liefst zo veel mogelijk vrije (as in speech) software probeer te gebruiken.

oomdef

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/10, 06:06:39 »
t was mijn vaste browser op windoowz ,nu heb ik hem ook wel geinstaleerd maar ik mis adblockplus.
 op windoowz had ik admuncher draaien op de achtergrond dus dan maakte het niet zoveel uit.
en het is de snelste browser maarja krijg flash ook niet aan de praat,dus dan maar ff3

« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/10, 08:58:27 »
In de nieuwe opera werken sites als youtube ook ;) Blijkbaar zit er al een soort flashplayer in?
Enig nadeel is dat als je iets te fanatiek bent met flash-sites, opera dan even wat seconden denktijd nodig heeft.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ptb

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/10, 12:17:07 »
opera is al jaren mijn favoriete browser,werkt ook gewoon met flash.Is heel compleet en snel.Ze lopen over het algemeen voorop met ontwikkelingen.Ik ben er blij mee.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/10, 12:20:11 »
de laatste versies werkt alles zo uit de box in Ubuntu.

« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/10, 13:03:12 »
Citaat van: tuxido_devito
ikzelf vind het niet zo prettig werken, weinig plugins zoals gezegt. maar ik kan ook geen meerdere windows openen...
Genoeg plugins te vinden hoor. En meerdere windows openen lukt hier ook.

« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/10, 13:33:59 »
Ik heb Opera naast Firefox geinstalleerd, ik vind dat er genoeg add-ons zijn te verkrijgen. Niet zo'n variatie als bij Firefox, dat vind ik niet zo erg. Wat ik nog niet voor elkaar heb is Opera in het Nederlands, kan aan mij liggen. Flash werkt goed. En de tabbed windows lukt ook prima. Wat ik ook makkelijk vind is het opening scherm waar je je favoriete websites kan plaatsen. Ik gebruik alle twee de browsers door elkaar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/10, 13:35:06 »
Tools>>>Preferences en dan onderaan kun je de taal veranderen ;)

Offline Double12

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/10, 15:14:54 »
Veel mensen willen Opera niet gebruiken omdat er te veel toeters en bellen aan zitten...beetje kortzichtig lijkt me. Als je die IRC-client en mail-client niet nodig hebt gebruik je ze toch lekker niet? Ze storen echt niet en ze maken Opera ook niet sloom ofzo. Firefox ziet er IMO nogal log en lomp uit; Opera ziet er juist fris en dynamisch uit.
Maar goed, ik gebruik toch nog wel eens Firefox omdat daar net wat meer sites in werken dan in Opera.
Het is trouwens interessant om te zien dat Firefox onder Windows veel mooiere icoontjes heeft dan onder Ubuntu (daar is het van die saaie Gnome-stuff). Komt dat door dat Ubufox-pakket?

Offline Dave

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/10, 15:59:00 »
saai is perpect om mee te werken :-)

Als je een doorsnee computer gebruiker vraagt welke browser ze gebruiken hoor je vaak: "hoe kan ik dat zien?"
Dan weet je dus dat ze IE gebruiken.....

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/10, 16:00:30 »
Opera is nog steeds mijn favoriete browser. Snel (alhoewel FF3 veel heeft goedgemaakt) en qua bediening nog steeds ongeëvenaard. Ik heb eens een poging gedaan om FF qua look-and-feel met behulp van plugins op Opera te laten lijken: ik kwam een heel eind na veel gezwoeg, bloed, zweet en tranen, maar het was het net niet.

Steeds hoor je dat er geen plugins voor Opera zijn (die widgets hebben immers niet dezelfde functie), maar Opera heeft die dan ook niet nodig, want alles wat je wilt, zit er al in, zonder daar enige moeite voor te doen. Tweaken doe je (ik) alleen maar als het ook echt nodig is; tweaken om het tweaken laat ik aan anderen over, de computer is tenslotte een middel en geen doel.

En waarom Opera ondanks de technische superioriteit en ondanks mijn lofzang :) vrijwel geen aanhangers heeft: moeilijk te zeggen. Dat het niet Open Source is kan ik me niet voorstellen dat dat de reden is, het overgrote deel van mensen die FF gebruiken weten dat immers ook niet (wel dat het veilig en handig is). En als ik naar mezelf kijk: ondanks dat ik een groot voorstander ben van vrije software, kan ik mezelf niet dwingen te 'pijnigen' met een andere browser.

Misschien dat Opera een slechte naam had vanaf het begin (rond 2000), toen zeer veel websites IE-only waren en Opera daar op aangekeken werd. Het zou ook een gevalletje wat-de-boer-niet-kent-vreet-ie-niet zijn, want in mijn ervaring gaan zeer veel mensen die Opera uitproberen daar ook mee verder. FF heeft het wat marketing en de resulterende naamsbekendheid veel beter gedaan, dus misschien ligt daar de oorzaak.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/10, 16:03:34 »
Citaat van: Dave
Als je een doorsnee computer gebruiker vraagt welke browser ze gebruiken hoor je vaak: "hoe kan ik dat zien?"
Dan weet je dus dat ze IE gebruiken.....
Browser, browser? Die E is toch van het internet? :)

« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/10, 16:52:21 »
Citaat van: Vistaus
Tools>>>Preferences en dan onderaan kun je de taal veranderen ;)
Ja die heb ik al ingesteld, deze is een voorkeur voor webpagina's in het Nederlands.
Wat ik bedoel de knoppen en menuutjes op de werkbalk, bijv. File,Edit etc.

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/10, 16:55:51 »
Browser, browser? Je bedoelt Google?:)

« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/10, 16:58:46 »
Citaat van: Gijsbert
Ja die heb ik al ingesteld, deze is een voorkeur voor webpagina's in het Nederlands.
Wat ik bedoel de knoppen en menuutjes op de werkbalk, bijv. File,Edit etc.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Bij mij worden ook de werkbalken enzo Nederlands. Het staat er ook: Choose your preferred language for Opera and webpages ;)

Offline ptb

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/11, 14:41:08 »
Toevallig staat in de nederlandse C´t van juli/augustus een vergelijking van firefox3,IE8,opera 9.5 en Safari 3.1. Weliswaar nog de beta´s.Opera en ook firefox zijn ondertussen (nog) beter geworden maar interessant om de verschillen  te zien.begint op blz 86