Opera is nog steeds mijn favoriete browser. Snel (alhoewel FF3 veel heeft goedgemaakt) en qua bediening nog steeds ongeëvenaard. Ik heb eens een poging gedaan om FF qua look-and-feel met behulp van plugins op Opera te laten lijken: ik kwam een heel eind na veel gezwoeg, bloed, zweet en tranen, maar het was het net niet.
Steeds hoor je dat er geen plugins voor Opera zijn (die widgets hebben immers niet dezelfde functie), maar Opera heeft die dan ook niet nodig, want alles wat je wilt, zit er al in, zonder daar enige moeite voor te doen. Tweaken doe je (ik) alleen maar als het ook echt nodig is; tweaken om het tweaken laat ik aan anderen over, de computer is tenslotte een middel en geen doel.
En waarom Opera ondanks de technische superioriteit en ondanks mijn lofzang

vrijwel geen aanhangers heeft: moeilijk te zeggen. Dat het niet Open Source is kan ik me niet voorstellen dat dat de reden is, het overgrote deel van mensen die FF gebruiken weten dat immers ook niet (wel dat het veilig en handig is). En als ik naar mezelf kijk: ondanks dat ik een groot voorstander ben van vrije software, kan ik mezelf niet dwingen te 'pijnigen' met een andere browser.
Misschien dat Opera een slechte naam had vanaf het begin (rond 2000), toen zeer veel websites IE-only waren en Opera daar op aangekeken werd. Het zou ook een gevalletje wat-de-boer-niet-kent-vreet-ie-niet zijn, want in mijn ervaring gaan zeer veel mensen die Opera uitproberen daar ook mee verder. FF heeft het wat marketing en de resulterende naamsbekendheid veel beter gedaan, dus misschien ligt daar de oorzaak.