Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belgische EID (ACR38U) onder ubuntu  (gelezen 71381 keer)

Re: Belgische EID (ACR38U) onder ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/20, 09:23:57 »
De software is gewoon verrot.

Offline dirk1965

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/20, 09:37:36 »
Ondertussen heb ik gemerkt dat het probleem blijkbaar in mijn eid-kaart zit want met de kaart van mijn vriendin kan ik wel alles doen. Misschien moet ik gewoon eens met mijn kaart terug naar het districtshuis.

Offline hello

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/07/05, 17:11:54 »
^^Bump^^

De wiki is weer aangepast. De instructies voor 7.04 en 7.10 heb ik in een andere pagina gezet. Die versies worden door Ubuntu toch niet meer ondersteund en zo is de pagina toch ietsje kleiner. Ik heb ook nog info over sites die werken met de eID toegevoegd en enkele kleine aanpassingen.

hello

P.S. Kan deze ook niet bij de andere documentatie. Die staat er nog zo eenzaam en alleen op de oude wiki.

« Reactie #28 Gepost op: 2009/07/05, 17:19:47 »
Ziet er goed uit, thanks.

P.S. Kan deze ook niet bij de andere documentatie. Die staat er nog zo eenzaam en alleen op de oude wiki.
Dit heb ik ook al enkele malen voorgesteld maar er komt geen reactie op :( .
Deze is namelijk momenteel heel moeilijk te vinden en ze hoort wel degelijk thuis bij de andere documentatie.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #29 Gepost op: 2009/07/06, 00:22:43 »
De wijziging van hello was mij ook opgevallen. Prima.

Dat vaker is voorgesteld dit artikel op te nemen in de Nederlandstalige wiki wist ik niet. Het was mij opgevallen dat dit nog een van de weinige (zoniet enige) artikelen was die op de oude NL wiki.

Voor zover ik kan overzien is het niet tegen de richtlijnen om hiervoor een pagina te maken op de Nederlandstalige wiki. Hoewel mijn persoonlijke mening is dat het geen taak van de community is om deze documentatie te maken noch te onderhouden. Zonder politiek te worden (en van Belgische politiek weet ik helemaal niets) wordt deze toepassing gebuikt voor een omzet van heel veel euros (toch?). Dan kan verwacht worden dat er geld beschikbaar is om hierover duidelijke documentatie voor Linux gebruikers te maken. Die vindt ik op http://eid.belgium.be/nl/Hoe_installeer_je_de_eID/Linux/index.jsp. Er is ook een pdf beschikbaar.

Ik zou denken dat Ubuntu gebruikers gebruik moeten maken van de (eventueel iets aangepaste) Debian instructies maar kan dit niet testen bij gebrek aan een kaartlezer (ik heb de Nederlandse nationaliteit). Wellicht is het een goed idee om aan te geven aan de verantwoordelijke instantie dat er naast Debian, Fedora en OpenSuse ook veel Belgische Ubuntu gebruikers zijn en wordt een wiki geheel overbodig. :)

Klik links bovenin op Documentatie

Offline hello

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/07/06, 11:14:48 »
Ik ben met deze wiki begonnen omdat de instructies van de overheid op niets trokken. Dan vind ik het beter dat er hier een handleiding is, zodat anderen het wiel niet terug moeten uitvinden. En met de plaats op de oude wiki valt deze handleiding niet echt op.
Ik ben wel akkoord met het feit dat FedIct (dat is de overheidsdienst voor ict) een duidelijke handleiding voor Ubuntu moet maken. Maar ja, ik kan ze niet dwingen hé...  :(

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #31 Gepost op: 2009/07/06, 22:01:10 »
Ik heb nog eens goed gekeken naar de documentatie die door de overheid wordt geboden maar die lijkt mij tegenwoordig goed bruikbaar. Heb je de laatste versies gezien?

Er staat vermeld dat bij veel distributies deze software met de pakketbeheerder (synaptic in Ubuntu) geïnstalleerd kan worden. Voor Ubuntu moet dan gezocht worden naar 'beidgui'. Alle ander benodigde pakketten (zoals libbeid2, beid-tools, enz.) worden dan ook gemarkeerd voor installatie. Verder lijkt mij de documentatie ook voor Ubuntu prima te gebruiken.

Verder is de documentatie van de overheid, in ieder geval op onderdelen, actueler. Dit alles nog eens goed gezien lijkt mij dit artikel toch geen kandidaat voor onze Nederlandstalige Ubuntu wiki.

Op de site staat contact informatie, wellicht een idee om via de Helpdesk het gebruik van Ubuntu onder de aandacht te brengen? Volgens mij is er wel de intentie van de overheid Linux goed te ondersteunen, inclusief documentatie.

« Reactie #32 Gepost op: 2009/07/07, 06:39:38 »
Dit alles nog eens goed gezien lijkt mij dit artikel toch geen kandidaat voor onze Nederlandstalige Ubuntu wiki.
En toch vind ik dat deze bij de gewone documentatie hoort te staan want waar ze nu staat vind bijna niemand ze, dan kun je ze beter helemaal schrappen en dat zou heel jammer zijn. ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #33 Gepost op: 2009/07/07, 09:23:16 »
Waarschijnlijk is deze documentatie heel nuttig geweest maar als er tegenwoordig goede Nederlandstalige documentatie is van de 'leverancier', is schrappen inderdaad een optie. Maar met deze opmerking wil wiki-leden die meegeholpen hebben aan de bouw en onderhoud niet beledigen. Integendeel.
Naar ik aanneem is hierover ook geen "community" documentatie voor andere besturingssystemen?

Ik vindt nu ook vergelijkbare documentatie over Nederlandse Belastingaangifte via Ubuntu. Ook deze (inmiddels verouderde?) documentatie kan worden geschrapt omdat ik al jaren gebruik heb kunnen maken van de Ubuntu documentatie van de belastingdienst, en ik die ook de aangewezen partij vind om deze documentatie te onderhouden. De wiki is primair voor open-source toepassingen.

Offline hello

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/07/07, 10:34:32 »
Ik ga straks even proberen mijn eID eens te installeren (in VBox) volgens de instructies van de overheid. Zo kan ik controleren of dit zo werkt. Er was toen ik de wiki begonnen was wel documentatie voor Linux, maar die trok op niets. Ik zal nu eens controleren of dat nu nog zo is.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #35 Gepost op: 2009/07/07, 21:51:33 »
Heel benieuwd naar de afloop van je experiment in virtualbox. Een wiki met (alleen?) de informatie dat je naar pakket beidgui moet zoeken in de pakketbeheerder zou prima passen als tip op de wiki. En eventueel een verwijzing naar de formele documentatie.

Verder zou je verwachten dat de formele documentatie die is opgesteld voor de distributies Debian, Fedora en OpenSuse ook op een Ubuntu distributie van toepassing is. Of zie ik het werkelijk te simpel?

Offline hello

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/07/07, 22:37:58 »
Ik heb het eens grondig onderzocht:

Ik heb een virtuele machine gemaakt met daarin een verse installatie van Ubuntu 9.04. Ik heb daarna alle updates geïnstalleerd. Ik heb deze virtuele installatie twee keer gekopieerd, zodat ik in totaal drie virtuele installaties had. Ik heb altijd geprobeerd de instructies te volgen, maar soms heb ik moeten ingrijpen omdat het gewoon zo niet ging en ik het vervolg wou zien. Ik ben ook altijd er vanuit gegaan dat je de acr38u als kaartlezer hebt. Dit is de meeste verspreide kaartlezer (als je de eID in Windows of Mac OS X installeert is dit de enige kaartlezer waarvan de drivers automatisch worden meegeïnstalleerd) en het is ook mijn kaartlezer. Ik heb mij ook ingebeeld dat ik een beginnende gebruiker ben die weinig afweet van Linux/Ubuntu/Computers.

Eerste poging: alles met de broncode:
Driver: Bij het installeren van de driver helpt de overheid je niet: dat moet je zelf maar uitzoeken. In Google acr38u ingetypt. Het tweede resultaat is de pagina met drivers van de fabrikant. Er staat een link naar een pdf handleiding op die pagina, maar die behandelt alleen Windows. Ik heb de driver voor Linux gekozen. Dat is een zip bestand dat je moet uitpakken. Er zit een readme in (niet iedereen zoekt daarnaar!) en daar staat dit in:

Citaat
To build this reader driver do the following:

Linux:

Type ./configure
     make
     make install

daar is een beginnende gebruiker al niet veel mee. Je moet allereerst naar die map gaan met een "cd" commando (in de terminal, dat staat nergens!). Er staat ook niet in de make install met sudo ervoor moet gedaan worden. Ook moet opensc worden geïnstalleerd via Synaptic. Anders krijg je een error.
Ik wel deze kanttekening maken: Dit valt eigenlijk onder de verantwoordelijkheid van de fabrikant. Maar in Windows en Mac OS X is er wel een zogenaamde "Quick Install" voor heel de eID software die deze driver wel mee installeert! Waarom dan niet voor Linux?
Middleware: Dan moeten we de software van de overheid installeren. Dit zijn de instructies van de overheid (dit zijn de instructies, er staat wel nog andere randinformatie in de pdf)

Citaat
Om de software te installeren, voer volgende stappen uit:
1 Download het TGZ-bestand naar uw computer.
2 Pak het bestand uit naar de locatie van uw keuze op uw harde schijf.
3 Open een terminal venster en ga naar de locatie waar u het bestand heeft
uitgepakt.
4 Log in als "root":
 Typ het commando su en druk op Enter. 
Uw paswoord wordt gevraagd.
 Typ uw paswoord en druk op Enter.
U bent nu ingelogd als "root".
5 Voer het installatiebestand uit via het commando ./install.sh en druk op
Enter.
Het bestand wordt nu uitgevoerd.
6 Van zodra de installatie is voltooid, log uit als "root":
 Typ het commando exit en druk op Enter.
U bent nu uitgelogd als "root".
De software is nu correct geïnstalleerd op uw computer.
Het "TGZ"bestand is makkelijk te vinden. Het uitpakken ook. Maar dan moet je naar de map gaan in de terminal. Er staat niet uitgelegd dat dit met een "cd" commando moet.
Voor het inloggen als rooit: dit gaat niet met su: je krijgt dan een error: "su: vereficatiefout" Je moet sudo doen voor het commando "./install.sh"
De instructies tijdens het uitvoeren van "./install.sh" gaan makkelijk. (Behalve dat de licentie wel heel lang is  :))
Exit en de terminal is weg. Maar de applicatie voor het uitvoeren van de eid gaat niet.

Conclusie: Deze instructies werken niet.

Tweede poging: alles via Synaptic:
Driver: Ook hier helpt de overheid ons niet. Maar eventjes zoeken met acr38u levert het juiste resultaat op. Wel zien dat je de drie mogelijkheden installeert (dit staat nergens uitgelegd!)
Middleware: Hier helpt de overheid ons ook niet: ze zeggen in de handleiding dat "we maar moeten zoeken":
Citaat
Opmerking
De Linux distributies zullen bij een nieuwe release gebruiksklare pakketten
aanbieden van de eID software. U kan dan de pakketbeheerder van uw
distributie gebruiken om de eID middleware te installeren. U kan de eID
middleware doorgaans vinden onder trefwoorden als "beid", "Belgium",
"eID", ...). Als alternatief voor deze distributiepakketten, kan u gebruik
maken van de binary packages op de eID website.
Gezoch naar beid en beidgui geïnstalleerd. Beid-tools was echter de eerste optie en dan zou de middleware niet geïnstalleerd zijn. Wat moet je dan als beginnende gebruiker kiezen?
Afgesloten, kaartlezer aangesloten en terug opgestart. De kaart kon uitgelezen worden.
Conclusie: Het werkt, maar er zijn heel weinig duidelijk instructies om niet te zeggen geen. Hier is dus werk aan de winkel!

Derde poging: de wiki volgen: Voor de zekerheid dat het hiermee wel werkt. Alles ging perfect.

Dan zijn er ook aparte instructies te vinden voor verschillende programma's. Ik heb deze getest op de derde virtuele machine.

Firefox: De instructies op de wiki zijn hier grotendeels van afgeleid. Alleen is er een heel belangrijk punt fout in de handleiding van de overheid. In het begin moet je een html bestand openen ergens in een geïnstalleerde map in de computer. Dit bestand staat in Ubuntu echter op een andere plaats. Dat html bestand installeert het certificaat in Firefox. Maar als je kijkt naar dat html bestand, dan zal je zien dat het certificaat ook ergens anders staat, waardoor het html bestand zelf ook fout is. Ik heb dit bestand aangepast en op de wiki gezet.
Voor de rest kloppen de instructies wel, maar zonder die stap kan je niets doen!

Thunderbird:  Ook hier is een zelfde probleem als bij Firefox: het certificaat staat ergens helemaal anders op de computer dan in de handleiding staat. De rest van de stappen is wel weer juist, maar je kan zonder die ene stap wel niet verder.

Evolution: Van Evolution (het standaard e-mailprogramma) heeft de overheid geen handleiding, de wiki wel.

Openoffice: De instructie van Openoffice kloppen.

Ik denk dat het duidelijk is dat de documentatie van de overheid nog lang niet volstaat en dat de wiki nog echt nodig is. Ik heb wel de regel met de te installeren paketten aangepast, omdat er veel gewoon al door de dependencies worden meegeïnstalleerd. De rest laat ik er nog instaan, omdat soms is gebleken dat sommige mensen soms extra paketten nodig hebben.

Ik hoop dat deze wiki door deze test nog bestaansrecht heeft gekregen en dat ze misschien toch op één of andere manier in de officiële documentatie kan terecht komen.

hello

P.S. Ik blijf deze wiki met plezier onderhouden. Het is één van mijn enige documentatiebijdragen, maar ik hoop dat ik er toch wat mensen mee heb kunnen helpen.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/07, 22:45:43 door hello »

« Reactie #37 Gepost op: 2009/07/08, 02:52:59 »
Pet en hoed af, hello, voor deze méér dan nuttige puntjes op de i.

Inderdaad geven de instructies van de overheid geen duidelijkheid over een hoop zaken en zijn net daarom de wiki's zo nuttig. Vooral als iemand zoals jij er dan nog eens tijd insteekt om ze weer eens helemaal up-to-date te maken. Ik heb in diezelfde pagina ooit ook nog eens een paar regels geschreven en daarom ligt ze ook bij mij iets nader aan het hart.  Maar zonder enthousiaste mensen die het verder uitdiepen, worden ze na een tijdje achterhaald.
Respect.

PS: pak er op mijn kosten een paar in de Stamkroeg... :)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/10, 00:42:11 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #38 Gepost op: 2009/07/08, 07:37:17 »
Conclusie: deze wiki hoort zeker thuis in de officiele documentatie ;)
@Hello: thanks voor het uitzoeken.

Offline hello

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/07/08, 10:14:36 »
Pet en hoed af, testcees, voor deze méér dan nuttige puntjes op de i.

Inderdaad geven de instructies van de overheid geen duidelijkheid over een hoop zaken en zijn net daarom de wiki's zo nuttig. Vooral als iemand zoals jij er dan nog eens tijd insteekt om ze weer eens helemaal up-to-date te maken. Ik heb in diezelfde pagina ooit ook nog eens een paar regels geschreven en daarom ligt ze ook bij mij iets nader aan het hart.  Maar zonder enthousiaste mensen die het verder uitdiepen, worden ze na een tijdje achterhaald.
Respect.

PS: pak er op mijn kosten een paar in de Stamkroeg... :)

Ik heb dat wel getest hé... ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/08, 10:23:01 door hello »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #40 Gepost op: 2009/07/08, 10:32:00 »
hello bedankt voor je uitgebreid verslag!
Ik heb het eens grondig onderzocht:
Dat kan je wel stellen ja!
Ik heb mij ook ingebeeld dat ik een beginnende gebruiker ben die weinig afweet van Linux/Ubuntu/Computers.
Dat lijkt mij voor deze toepassing helemaal juist.
Eerste poging: alles met de broncode:
Dat valt wat mij betreft af voor een beginnende gebruiker.
Tweede poging: alles via Synaptic:
Dit is de "Ubuntu way". Lijkt mij de juiste weg. De wiki kan helpen door aan te geven dat naar pakket beidgui gezocht moet worden.
Conclusie: Het werkt, maar er zijn heel weinig duidelijk instructies om niet te zeggen geen. Hier is dus werk aan de winkel!
Werk aan de winkel!
Firefox: De instructies op de wiki zijn hier grotendeels van afgeleid. Alleen is er een heel belangrijk punt fout in de handleiding van de overheid. In het begin moet je een html bestand openen ergens in een geïnstalleerde map in de computer. Dit bestand staat in Ubuntu echter op een andere plaats.
Of dat een fout is in de handleiding weet ik zo niet. Je maakt gebruik van een Ubuntu pakket beidgui (enz.) en daar zouden specifieke Ubuntu "afwijkingen" in opgelost moeten (kunnen) worden. Volgens mij is hierover inmiddels ook een bug gerapporteerd: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/belpic/+bug/94665. Het is beter om deze bug snel op te lossen zodat hiervoor geen "work-around" in de wiki opgenomen moet worden. Dan kan ook voor onze Ubuntu distributie de geleverde documentatie gebruikt worden.
Ik heb wel de regel met de te installeren paketten aangepast, omdat er veel gewoon al door de dependencies worden meegeïnstalleerd. De rest laat ik er nog instaan, omdat soms is gebleken dat sommige mensen soms extra paketten nodig hebben.
Het werkte toch bij jou met pakket beidgui in Synaptic? Als er werkelijk meer afhankeljke pakketten nodig zijn kan hiervoor beter een bug worden geregistreerd op launchpad zodat deze afhankelijkheid kan worden meegenomen in het Ubuntu pakket. Niet teveel afgaan op individuele klachten die "soms sommige mensen" hebben, zonder dat goed is uitgezocht wat de oorzaak is. Tien extra te selecteren pakketten lijkt mij best veel. Ik zou alleen extra pakketten opnemen als hiervoor een duidelijke reden is vastgesteld.
P.S. Ik blijf deze wiki met plezier onderhouden.
Dat is wel duidelijk gezien dit onderzoek.
Zelf werk ik ook met veel plezier mee aan de wiki en helemaal samen met zulke enthousiaste forum-leden. Wel is mijn motivatie hiervoor het bevorderen van het gebruik van open-source. Voor niet open-source, zeker als daarmee ook euros worden verdient, heb ik wat reserve (voor ons is dit onbetaald "werk"). Mogelijk bevorderen we hiermee het gebruik van onze Ubuntu distributie maar de meeste documentatie hoort van de overheid te komen (die daar waarschijnlijk anderen wel voor betaald).

Offline hello

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/07/08, 11:07:06 »
Ik heb die andere pakketten verwijderd.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #42 Gepost op: 2009/07/08, 12:18:24 »
En ik heb een bericht gepost in het team-gedeelte om te vragen waarom dit artikel niet eerder is overgezet en of dit alsnog kan. Wordt vervolgd.

Offline hello

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2009/07/08, 13:30:36 »
Oké, bedankt!

« Reactie #44 Gepost op: 2009/07/10, 00:44:36 »
Pet en hoed af, ...knip...

Ik heb dat wel getest hé... ;)

De bijdrage was ook zo lang dat ik op het einde al niet meer wist van wie ze was.. My humble apologies, maar mijn respect is er zeker niet minder om... :cool:  
Ik heb de bewuste vergissing trouwens even aangepast...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline hello

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/07/10, 11:12:35 »
't Is u vergeven hoor :)

Ichabod

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 2009/07/23, 11:13:23 »
Hey,

op dit ogenblik is de informatie op die wiki, hoewel zeer goed, een beetje outdated: Voor Firefox 3.5 is er een andere handelswijze nodig om de module te installeren. Ook is er een nieuwe versie van de eID viewer.
Ik ben op dit ogenblik bezig met een up-to-date versie aan het maken voor die versies.

Alvast bedankt voor het aanmaken van de wiki

Offline hello

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2009/08/03, 17:58:23 »
Firefox 3.5 is bij mijn weten wel nog niet aanwezig in de huidige Ubuntu versie. We moeten in de wiki best versies gebruiken die momenteel in Ubuntu aanwezig zijn, en niet versies die op andere manieren worden geïnstalleerd of in de testversie zitten. De afbeeldingen op de wiki zijn nog van Firefox 2.0, maar de handelingen komen overeen met Firefox 3.0.
De eID viewer is de versie die in de pakketbronnen zit, en niet die je kan krijgen op de website van de overheid. Waarom: zie hierboven.

Daarom is het misschien beter daar geen andere pagina van te maken.

hello

P.S. Sorry voor het late antwoord, ik heb eventjes de zon opgezocht  :)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #48 Gepost op: 2009/08/12, 11:14:01 »
Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Eid  :)

Het artikel en bijlagen is zo zorgvuldig mogelijk gekopieerd vanaf https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlEid.

Kunnen de forum-leden die de NLEid pagina onderhouden hierin een verwijzing maken naar het nieuwe artikel en/of de oude wiki wissen?

Offline hello

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2009/08/12, 15:29:26 »
Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Eid  :)

Het artikel en bijlagen is zo zorgvuldig mogelijk gekopieerd vanaf https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlEid.

Kunnen de forum-leden die de NLEid pagina onderhouden hierin een verwijzing maken naar het nieuwe artikel en/of de oude wiki wissen?

Bedankt!
Ik zal de pagina aanpassen zodra ze bereikbaar is, want wiki.ubuntu.com lijkt onbereikbaar.

hello