Ik heb het eens grondig onderzocht:
Ik heb een virtuele machine gemaakt met daarin een verse installatie van Ubuntu 9.04. Ik heb daarna alle updates geïnstalleerd. Ik heb deze virtuele installatie twee keer gekopieerd, zodat ik in totaal drie virtuele installaties had. Ik heb altijd geprobeerd de instructies te volgen, maar soms heb ik moeten ingrijpen omdat het gewoon zo niet ging en ik het vervolg wou zien. Ik ben ook altijd er vanuit gegaan dat je de acr38u als kaartlezer hebt. Dit is de meeste verspreide kaartlezer (als je de eID in Windows of Mac OS X installeert is dit de enige kaartlezer waarvan de drivers automatisch worden meegeïnstalleerd) en het is ook mijn kaartlezer. Ik heb mij ook ingebeeld dat ik een beginnende gebruiker ben die weinig afweet van Linux/Ubuntu/Computers.
Eerste poging: alles met de broncode:Driver: Bij het installeren van de driver helpt de overheid je niet: dat moet je zelf maar uitzoeken. In Google acr38u ingetypt. Het tweede resultaat is de pagina met drivers van de fabrikant. Er staat een link naar een pdf handleiding op die pagina, maar die behandelt alleen Windows. Ik heb de driver voor Linux gekozen. Dat is een zip bestand dat je moet uitpakken. Er zit een readme in (niet iedereen zoekt daarnaar!) en daar staat dit in:
To build this reader driver do the following:
Linux:
Type ./configure
make
make install
daar is een beginnende gebruiker al niet veel mee. Je moet allereerst naar die map gaan met een "cd" commando (in de terminal, dat staat nergens!). Er staat ook niet in de make install met sudo ervoor moet gedaan worden. Ook moet opensc worden geïnstalleerd via Synaptic. Anders krijg je een error.
Ik wel deze kanttekening maken: Dit valt eigenlijk onder de verantwoordelijkheid van de fabrikant. Maar in Windows en Mac OS X is er wel een zogenaamde "Quick Install" voor heel de eID software die deze driver wel mee installeert! Waarom dan niet voor Linux?
Middleware: Dan moeten we de software van de overheid installeren. Dit zijn de instructies van de overheid (dit zijn de instructies, er staat wel nog andere randinformatie in de pdf)
Om de software te installeren, voer volgende stappen uit:
1 Download het TGZ-bestand naar uw computer.
2 Pak het bestand uit naar de locatie van uw keuze op uw harde schijf.
3 Open een terminal venster en ga naar de locatie waar u het bestand heeft
uitgepakt.
4 Log in als "root":
Typ het commando su en druk op Enter.
Uw paswoord wordt gevraagd.
Typ uw paswoord en druk op Enter.
U bent nu ingelogd als "root".
5 Voer het installatiebestand uit via het commando ./install.sh en druk op
Enter.
Het bestand wordt nu uitgevoerd.
6 Van zodra de installatie is voltooid, log uit als "root":
Typ het commando exit en druk op Enter.
U bent nu uitgelogd als "root".
De software is nu correct geïnstalleerd op uw computer.
Het "TGZ"bestand is makkelijk te vinden. Het uitpakken ook. Maar dan moet je naar de map gaan in de terminal. Er staat niet uitgelegd dat dit met een "cd" commando moet.
Voor het inloggen als rooit: dit gaat niet met su: je krijgt dan een error: "su: vereficatiefout" Je moet sudo doen voor het commando "./install.sh"
De instructies tijdens het uitvoeren van "./install.sh" gaan makkelijk. (Behalve dat de licentie wel heel lang is

)
Exit en de terminal is weg. Maar de applicatie voor het uitvoeren van de eid gaat niet.
Conclusie: Deze instructies werken niet.
Tweede poging: alles via Synaptic:Driver: Ook hier helpt de overheid ons niet. Maar eventjes zoeken met acr38u levert het juiste resultaat op. Wel zien dat je de drie mogelijkheden installeert (dit staat nergens uitgelegd!)
Middleware: Hier helpt de overheid ons ook niet: ze zeggen in de handleiding dat "we maar moeten zoeken":
Opmerking
De Linux distributies zullen bij een nieuwe release gebruiksklare pakketten
aanbieden van de eID software. U kan dan de pakketbeheerder van uw
distributie gebruiken om de eID middleware te installeren. U kan de eID
middleware doorgaans vinden onder trefwoorden als "beid", "Belgium",
"eID", ...). Als alternatief voor deze distributiepakketten, kan u gebruik
maken van de binary packages op de eID website.
Gezoch naar beid en beidgui geïnstalleerd. Beid-tools was echter de eerste optie en dan zou de middleware niet geïnstalleerd zijn. Wat moet je dan als beginnende gebruiker kiezen?
Afgesloten, kaartlezer aangesloten en terug opgestart. De kaart kon uitgelezen worden.
Conclusie: Het werkt, maar er zijn heel weinig duidelijk instructies om niet te zeggen geen. Hier is dus werk aan de winkel!
Derde poging: de wiki volgen: Voor de zekerheid dat het hiermee wel werkt. Alles ging perfect.
Dan zijn er ook aparte instructies te vinden voor verschillende programma's. Ik heb deze getest op de derde virtuele machine.
Firefox: De instructies op de wiki zijn hier grotendeels van afgeleid. Alleen is er een heel belangrijk punt fout in de handleiding van de overheid. In het begin moet je een html bestand openen ergens in een geïnstalleerde map in de computer. Dit bestand staat in Ubuntu echter op een andere plaats. Dat html bestand installeert het certificaat in Firefox. Maar als je kijkt naar dat html bestand, dan zal je zien dat het certificaat ook ergens anders staat, waardoor het html bestand zelf ook fout is. Ik heb dit bestand aangepast en op de wiki gezet.
Voor de rest kloppen de instructies wel, maar zonder die stap kan je niets doen!
Thunderbird: Ook hier is een zelfde probleem als bij Firefox: het certificaat staat ergens helemaal anders op de computer dan in de handleiding staat. De rest van de stappen is wel weer juist, maar je kan zonder die ene stap wel niet verder.
Evolution: Van Evolution (het standaard e-mailprogramma) heeft de overheid geen handleiding, de wiki wel.
Openoffice: De instructie van Openoffice kloppen.
Ik denk dat het duidelijk is dat de documentatie van de overheid nog lang niet volstaat en dat de wiki nog echt nodig is. Ik heb wel de regel met de te installeren paketten aangepast, omdat er veel gewoon al door de dependencies worden meegeïnstalleerd. De rest laat ik er nog instaan, omdat soms is gebleken dat sommige mensen soms extra paketten nodig hebben.
Ik hoop dat deze wiki door deze test nog bestaansrecht heeft gekregen en dat ze misschien toch op één of andere manier in de officiële documentatie kan terecht komen.
hello
P.S. Ik blijf deze wiki met plezier onderhouden. Het is één van mijn enige documentatiebijdragen, maar ik hoop dat ik er toch wat mensen mee heb kunnen helpen.