Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel -19 komt binnen..  (gelezen 5982 keer)

Kernel -19 komt binnen..
« Gepost op: 2008/06/16, 21:31:53 »
Even om te melden dat bij de updates nu kernel -19 binnenkomt.
Denk er dus aan om eerst een kopieke te maken van je menu.lst zeker als je dual of meer boot hebt. sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.voor19Als ie dan op het einde na de automatische "update-grub" tijdens het installeren, hij weer vraagt om je menu.lst te laten vervangen, kun je met een gerust hart "ja" antwoorden.  Eventuele niet-Linux- systemen zul je d'r nadien moeten aanplakken, onder het automagix deel.  Daarvoor kun je dan gewoon knippen en plakken uit je backup.. :)

Een verwittigd Ubuntero...  :cool:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/16, 21:35:31 »
.... is er meerdere waard ;)
De updates lopen hier ook binnen, 82MB maar liefst.

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/16, 21:39:55 »
Overigens weet ik niet meer juist: als de vraag natuurlijk was wil je de oude menu.lst behouden, dan moet je NEE antwoorden

Mijn -19 is binnen, en nu vraagt ie om te rebooten.  Mag wel eens voor zo'n wijziging..

Tot straks ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tom

• Lid
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/16, 21:40:19 »
Is binnen en alles oud of the box gelukkig.
Op de Laptop idem.

Ook nu weer geen vragen gehad.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/16, 21:50:45 »
Geen vragen gehad hier (dit laptopke is 100% Hardy :) ) en terug opgestart zonder noemenswaardige problemen.  Moest alleen even klikken op het Network Manager Applet en m'n draadloos netwerk aanvinken.  Dat vindt ie normaal zelf.  Zal 't ie waarschijnlijk bij de volgende keer starten wel weer doen ook.

Even "uname -a" gedaan in de terminal en jawel -19 ...

Straks of morgen op de desktop (vijfvoudig opstartbaar) zal ik best m'n eigen raad van hierboven volgen.  Bij de upgrade naar 18 heb ik wel even mogen uitzoeken... :P

kroesss

• Gast
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/16, 22:09:02 »
Ik heb een dual-boot, maar bij de kernel-upgrades die ik gehad heb (volgens mij van -16 naar -17 en naar -18) bleef mijn menu.lst intact. De nieuwe kernel werd er alleen in bijgevoegd, maar de optie om in XP te booten bleef gewoon staan...

Is dit niet altijd zo?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/16, 22:10:36 »
Het is alleen een ingewikkelder verhaal als je meerdere Linux distributies hebt geïnstalleerd, bijv. Ubuntu en OpenSUSE.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/16, 22:53:25 »
Het is mss een domme vraag, maar als je update via de command-line, hoe "weet" je dan dat je je pc eens best opnieuw opstart?

Ik denk dan aan niet-grafische omgevingen - waar je de melding van opnieuw opstarten niet krijgt - zoals een server editie.
Het spreekt wel voor zich dat er een herstart moet gebeuren bij een kernel upgrade, maar bij welke updates is dit nog wenselijk?

Kris

Skilltone

• Gast
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/16, 23:01:17 »
aha, dat was de reden dat hij na een update van dernet ineens niet meer wilde opstarten, maar was opgelost door een usbcardreader los te koppelen ;) en toen starten hij wel door.

Offline lcup

• Lid
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/17, 11:23:02 »
Wat of waarom had het hiermee fout kunnen gaan dan vergeleken met de eerdere kernels. Ik klik altijd, bijna zonder te kijken, of installeren. Meestal zegt de beschrijving mij toch niet zoveel.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/17, 11:34:00 »
Citaat van: lcup
Wat of waarom had het hiermee fout kunnen gaan dan vergeleken met de eerdere kernels. Ik klik altijd, bijna zonder te kijken, of installeren. Meestal zegt de beschrijving mij toch niet zoveel.
Zoals Johan hierboven zegt:

Citaat van: Johanvd
Het is alleen een ingewikkelder verhaal als je meerdere Linux distributies hebt geïnstalleerd, bijv. Ubuntu en OpenSUSE.
Kris

Offline lcup

• Lid
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/17, 11:41:58 »
Citaat van: arie
een kernel upgrade grijpt nogal in op je systeem, het is zeg maar de motor.
er hoeft maar iets niet goed te zijn en je systeem werkt niet meer, daarom moet je ook altijd een oudee bewaren. ik installeer wel altijd een nieuwe kernel maar soms wacht ik een dag met herstarten. een nieuwe kernel wordt pas aktief na een herstart.
Oké, duidelijk. Ik kreeg even de indruk dat er met de nieuwste kernel opeens iets extra's aan de hand was, maar dat is dus niet zo. De kernels 16 en 17 heb ik met Synaptic verwijderd en Grub is netjes aangepast.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/17, 11:51:22 »
Citaat van: lcup
Citaat van: arie
een kernel upgrade grijpt nogal in op je systeem, het is zeg maar de motor.
er hoeft maar iets niet goed te zijn en je systeem werkt niet meer, daarom moet je ook altijd een oudee bewaren. ik installeer wel altijd een nieuwe kernel maar soms wacht ik een dag met herstarten. een nieuwe kernel wordt pas aktief na een herstart.
Oké, duidelijk. Ik kreeg even de indruk dat er met de nieuwste kernel opeens iets extra's aan de hand was, maar dat is dus niet zo. De kernels 16 en 17 heb ik met Synaptic verwijderd en Grub is netjes aangepast.
Het gaat hierom:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28078

Offline lcup

• Lid
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/17, 12:26:11 »
Omdat het installeren wat langer duurde dan normaal ben ik iets anders gaan doen. Uiteindelijk startte de pc normaal op zonder verder vragen te stellen. Daarom vroeg ik me af of ik iets gemist had en een volgende keer beter op moet letten.

Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/17, 14:53:42 »
19 is binnengekomen maar ik kreeg geen vraag over de menu.lst. Heb wel in m'n menu.lst het aantal vermelde kernels op 2 gezet. (nu dus 18 en 19)
Het is de eerst keer dat ik een fout tegenkom met een nieuwe kernel :
Systeem >beheerversie 18 is alles normaal. Iemand een oplossing ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/17, 14:58:40 »
Bovenstaande fout doet zich blijkbaar niet voor op m'n ander systeem, maar daar zijn erg weinig opties van compiz ingeschakeld. Zou dit een rol spelen ? Misschiien een domme vraag maar vroeger met beryl kon je volledig van desktopmanager veranderen (beryl uitschakelen dus) . Waar zet je compiz eigenlijk volledig uit.

Offline Duckie

• Lid
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/17, 15:02:40 »
Citaat van: Summer of 69
Bovenstaande fout doet zich blijkbaar niet voor op m'n ander systeem, maar daar zijn erg weinig opties van compiz ingeschakeld. Zou dit een rol spelen ? Misschiien een domme vraag maar vroeger met beryl kon je volledig van desktopmanager veranderen (beryl uitschakelen dus) . Waar zet je compiz eigenlijk volledig uit.
Wat ik erg handig vind is het "fusion-icon". Staat gewoon in de repo's en als je die installeerd dan kun je daar op klikken en kiezen wat je wilt gebruiken; metacity of compiz.
Je kunt hem eventueel ook nog automatisch laten opstarten bij het starten van je systeem. Doe je dat niet dan moet je 'm zelf even activeren. Hij staat ergens in het menu, maar ik weet uit mijn hoofd even niet waar.(zit nu even op een andere pc)

Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/17, 15:28:52 »
Tof Duckie :)
Probleem met aMSN (xserver crasht bij veranderen van schermafbeelding) en systeemcrash bij openen van aanmeldvenster van de baan bij overschakelen op metacity. Blijkbaar is er iets mis met de nvidia drivers als compiz actief is

Rob44

• Gast
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/17, 15:55:24 »
Citaat van: kroesss
Ik heb een dual-boot, maar bij de kernel-upgrades die ik gehad heb (volgens mij van -16 naar -17 en naar -18) bleef mijn menu.lst intact. De nieuwe kernel werd er alleen in bijgevoegd, maar de optie om in XP te booten bleef gewoon staan...

Is dit niet altijd zo?
Hier het zelfde, ik heb alleen nog een dual-boot met w98.
En ook geen vragen over menu.lst.
mvg
Rob44

Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/17, 16:27:18 »
Gisteravond of vanmorgenvroeg de nieuwe kernel update binnen gekregen. Alles verliep op rolletjes. Ook de programma's werken nog goed heb ik onder feisty wel eens problemen mee gehad.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/17, 16:36:37 »
Citaat van: Summer of 69
Blijkbaar is er iets mis met de nvidia drivers als compiz actief is
er zat ook een update van de nvidia driver bij, misschien dat met deze iets verkeerd is en niet de kernel.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/17, 16:53:24 »
Citaat van: Scormen
Het is mss een domme vraag, maar als je update via de command-line, hoe "weet" je dan dat je je pc eens best opnieuw opstart?

Ik denk dan aan niet-grafische omgevingen - waar je de melding van opnieuw opstarten niet krijgt - zoals een server editie.
Het spreekt wel voor zich dat er een herstart moet gebeuren bij een kernel upgrade, maar bij welke updates is dit nog wenselijk?

Kris
Bumpje  :cool:

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/17, 17:52:36 »
Je kan kijken naar het pakket debian-goodies, en dan het commando checkrestart.
Ik weet alleen niet in hoeverre dit ook werkt in Ubuntu en de juiste dingen aangeeft.

Meestal is een reboot niet nodig. Alleen een restart van de programma's/services die updates hebben gekregen is nodig. Dit wordt vaak al tijdens het updaten gedaan als het goed is.

Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/17, 17:57:09 »
Het lijkt me toch dat ook een niet-grafisch systeem zal vermelden dat een reboot noodzakelijk is.  Kan het niet weten, natuurlijk.  Ik draai wel de server-kernel, maar gewoon als desktop.

Offline joop905

• Lid
Kernel -19 komt binnen..
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/17, 18:42:19 »
van morgenvroeg de nieuwe kernel update binnen gekregen. Alles verliep 100%
nvidia-glx-new (169.12+2.6.24.13-18.41) to 169.12+2.6.24.13-19.42 werkt ook goed.

GrJ.