Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rare melding bij kernel updates: vraag over menulijst van Grub  (gelezen 8952 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik krijg sinds kort een rare melding na een kernel update: dan krijg ik namelijk de vraag, of ik de ouwe menulijst van Grub wil houden, of dat ik de nieuwe wil. Ja, duh, natuurlijk wil ik de nieuwe, want anders start ik dadelijk niet op met de nieuwe kernel.

Het probleem is alleen, dat de standaardkeuze staat op "ouwe lijst houden". Dat is heel verkeerd en veroorzaakt verwarring, zeker bij beginners.

Hebben jullie dat ook? Ik heb om uit te proberen, Opstartmanager geïnstalleerd (hoewel ik alleen Ubuntu heb op mijn machine....). Zou het daaraan liggen?

Rare melding bij kernel updates: vraag over menulijst van Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/07, 22:07:52 »
Citaat van: pjotr123
Ik krijg sinds kort een rare melding na een kernel update: dan krijg ik namelijk de vraag, of ik de ouwe menulijst van Grub wil houden, of dat ik de nieuwe wil. Ja, duh, natuurlijk wil ik de nieuwe, want anders start ik dadelijk niet op met de nieuwe kernel.

Het probleem is alleen, dat de standaardkeuze staat op "ouwe lijst houden". Dat is heel verkeerd en veroorzaakt verwarring, zeker bij beginners.

Hebben jullie dat ook? Ik heb om uit te proberen, Opstartmanager geïnstalleerd (hoewel ik alleen Ubuntu heb op mijn machine....). Zou het daaraan liggen?
Ik heb dat ook Pjotr123 inderdaad een beetje irritant, bedoel je met opstartmanager, startupmanager? Die heb ik ook geinstalleerd, erg makkelijk.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/07, 22:08:06 »
Mij wordt niets gevraagd... misschien inderdaad die opstartmanager.

Maar zou een beginner die zomaar installeren?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/07, 22:08:41 »
Dat heb ik dus ook! Ik gebruik dan NIET de oude lijst houden, want dan komt de nieuwe kernel er niet in voor.
Maar je hebt gelijk. Als het zelfs voor ervaren Ubuntero's als wij tweeën al niet te volgen is...... Dan kun je de zin wel afmaken.

Overigens..... bij het verwijderen van een oude kernel krijg je deze melding OOK! Ik praat uit ervaring vanwege VirtualBox zaken waarbij ik een aantal images moest bijwerken. Ook nu, de oude lijst NIET bewaren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/07, 22:09:31 »
Er is nog iemand die de vraag gesteld kreeg  hij heeft er ook een topic voor geopend.
Ergens op pagina 2  software en configuratie moet eens zoeken.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27950
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/07, 22:10:24 »
Citaat van: woteb
Dat heb ik dus ook! Ik gebruik dan NIET de oude lijst houden, want dan komt de nieuwe kernel er niet in voor.
Maar je hebt gelijk. Als het zelfs voor ervaren Ubuntero's als wij tweeën al niet te volgen is...... Dan kun je de zin wel afmaken.

Overigens..... bij het verwijderen van een oude kernel krijg je deze melding OOK! Ik praat uit ervaring vanwege VirtualBox zaken waarbij ik een aantal images moest bijwerken. Ook nu, de oude lijst NIET bewaren.
En heb jij ook Opstart-Manager geïnstalleerd?

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/07, 22:11:58 »
Ook bij het verwijderen van oude kernels (ik houd het toch graag schoon) wordt mij niets gevraagd.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/07, 22:13:50 »
ik heb het niet en geen opstart-manager geinstalleerd.
ik hoor er wel heel veel over....

Offline woteb

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/07, 22:14:55 »
Geen flauw idee..... heb even in Synaptic hiernaar gezocht op 'boot' en 'manager'. Maar geen resultaat.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/07, 22:25:03 »
Geen flauw idee..... heb even in Synaptic hiernaar gezocht op 'boot' en 'manager'. Maar geen resultaat.
zoek eens op "startupmanager" ?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/07, 22:31:26 »
Niet geïnstalleerd bij mij. Bij jou wel?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/07, 22:33:08 »
zoek eens op "startupmanager" ?
Toepassingen instal en verwijderen staat hij ook in .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/07, 22:33:49 »
Niet geïnstalleerd bij mij. Bij jou wel?
Ja.... Maar daar ligt het dus niet aan, blijkbaar. Heb jij zelf dingen handmatig veranderd in je /boot/grub/menu.lst ?

Jou kennende, waarschijnlijk wel....  :-)

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/07, 22:37:58 »
Heb je het op al je PC's Pjotr?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/07, 22:42:18 »
Citaat van: Roel1963
Heb je het op al je PC's Pjotr?
Op twee in ieder geval (bureau-PC en flaptop). Ik zal het eens navragen bij m'n kinderen, als die erop hebben gelet tenminste....

Offline ivo

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/07, 22:49:19 »
Ik krijg sinds kort een rare melding na een kernel update: dan krijg ik namelijk de vraag, of ik de ouwe menulijst van Grub wil houden, of dat ik de nieuwe wil.

Hebben jullie dat ook?
Ja, het viel mij ook op. Ik heb uiteraard ook voor de nieuwe lijst gekozen.
Op mijn systeem is niet de startupmanager geinstalleerd.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/07, 22:51:23 »
Citaat van: ivo
En heb jij zelf ooit handmatig iets gewijzigd in /boot/grub/menu.lst ?

Want misschien heeft het daarmee te maken...

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/07, 22:54:27 »
Zit er misschien nog verschil in updaten via update-manager en updaten via de terminal?

Ik update de laatste tijd bijna alleen nog met de update-manager (dan zie ik alles van te voren) en ik kreeg daar geen melding bij...

Offline ivo

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/07, 22:54:56 »

Ja, ik heb de "quiet" optie eruit gehaald zodat ik bij het opstarten zie wat er zo ongeveer gebeurt.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/07, 22:59:34 »

Ja, ik heb de "quiet" optie eruit gehaald zodat ik bij het opstarten zie wat er zo ongeveer gebeurt.
OK...

Het begint erop te lijken, alsof je die rare melding alleen dan krijgt, wanneer je iets aan de menulijst van Grub hebt veranderd. Hetzij handmatig, hetzij via Opstartmanager.

@iedereen: Gerichte info hierover in deze draad, is heel erg welkom!

Concreet:
1. heb je de melding ja/nee?
2. heb je ooit wat veranderd aan de Grub-menulijst (handmatig of via startupmanager) ja/nee ?

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/07, 23:00:57 »
1. nee
2. nee

« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/07, 23:10:13 »
1. nee
2. ja
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline woteb

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/07, 23:19:50 »
1. Ja
2. Ja (die UUID dingen eruit gesloopt en er /dev/sda1 voor in de plaats gezet.

« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/07, 23:27:43 »
1. ja
2. ja (startup-manager geïnstalleerd en splashimages aangepast)
da's voor de laptop

voor de desktop ook twee keer ja, maar die is meervoudig opstartbaar, dus die menu.lst is zowieso "handwerk", daar staat wel geen startupmanager bij, denk ik.

Het ziet er dus zo naar uit dat hij de melding geeft als er een customized menu.lst is.
Dan vind ik de X-server beter in z'n keuzes: die maakt een nieuwe en verwittigt je dat hij een backup maakte.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/07, 23:30:00 »
nee
ja (handmtig)