Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot achteraf...  (gelezen 862 keer)

jyy

• Gast
Dual boot achteraf...
« Gepost op: 2008/05/24, 21:14:20 »
ik heb sinds kort ubuntu om mijn computer staan maar daarvoor had ik XP erop staan. nu heb ik in een nieuwe schijf ubuntu gezet dus heel windows staat er nog op. heb er verder niet bij nagedacht of heel misschien de dual boot zou verdwijnen(had hiervoor XP X 2 dual) maar nu start ie dus met ubuntu op en kan ik het OS XP niet gebruiken. hoe kan ik dit fixen..?

Offline PeterF

• Lid
Dual boot achteraf...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/24, 22:00:46 »
Ik ga er van uit dat je nu twee harde schijven in je PC hebt. Uit jouw verhaal maak ik op dat je Ubuntu geinstalleerd hebt op een nieuwe harde schijf die je als primaire schijf hebt aangesloten.
Om een multiboot met windows te kunnen moet Windows op een primaire partitie staan (volgens mij betekend dit ook op de primaire harde schijf) dit betekend dat je de schijven moet verwisselen zodat Windows op de primaire schijf staat.
Dit betekend wel dat Ubuntunu niet meer zomaar te starten is, ik weet niet welke bootloader je hiervoor had misschien kun je hier Ubuntu aan toevoegen, maar je kunt de GRUB ook op de windows schijf installeren. De meest eenvoudige manier is waarschijnlijk met SuperGrub maar de zoekfunctie op dit forum zal voor Grub herstel veel topics opleveren

Dual boot achteraf...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/24, 22:21:21 »
Maakt niet uit of windo en Ubuntu beide op primaire HDtjes staan, ligt eraan of ze op  dezelfde IDE kabel zitten.
En dan nog....

Wat je allereerst kan proberen is de menu.lst te bewerken en daar aangeven waar die windo te vinden is.

Heel misschien dat Supergrub dit automagisch voor je wilt doen ??

indien dit allemaal niet lukt moeten er andere stappen genomen worden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

jyy

• Gast
Dual boot achteraf...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/24, 23:42:37 »
ik heb mijn harde schijf(C) verdeelt in 2 aparte schijven,. nu staat op de C ubuntu en op de D XP( plus al mijn bestanden etc.) op de D schijf staat nog alles wat ik het liefst zou willen behouden.
met opstart-manager heb ik het al geprobeert, kan niet.