Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blender's "exportproducten"  (gelezen 774 keer)

Blender's "exportproducten"
« Gepost op: 2008/05/12, 19:46:55 »
Ik ben aan een spelletje aan het programmeren en ik heb er 3d-modellen voor nodig. Uiteraard wil ik blender gebruiken. Nu is het probleem dat de engine die ik gebruik, geen blender-modellen kan importeren. Het andere probleem is dat als je op hun website vraagt "Hoe kan ik het beste modellen van blender importeren?" je zoeits gevraagd hebt als "Welke Linuxdistro is beter?" -- je wordt gewoonweg doodgestenigd dat je de zoveelste bent die het vraagt, en iedereen heeft er een andere mening over. Vandaar dat ik het hier vraag, en hier is men waarschijnlijk ook beter op de hoogte van de toestand van Blender?

Het formaat dat ik wil gebruiken moet een van de volgende zijn:
• ASE
• MD2
• MD3
• MD5
• 3DS Max (3DS)
• Wavefront (OBJ)
• MilkScape 3D (MS3D)
• Collada

Liefst een formaat dat zowel Morph als Bone-animatie heeft. Het mogen ook 2 formaten zijn, een Morph en een Bone-animatie (als er geen is die beide ondersteund). In de tweede geval zou ik graag met 3DS (Morph) en Collada (met bones) werken, omdat m'n spel hier al een beetje is op afgestemd (ik gebruikte vroeger 3ds Max, voordat ik naar Linux ging). Nu heb ik ooit ergens eens gehoord dat de 3ds exporter van Blender geen animatie ondersteund... Ik weet dat open source snel evolueert, dus is dit nog steeds zo, of zou 3ds bruikbaar zijn?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/12, 20:57:14 »
En de formaten onder import/export in Blender voldoen niet? daar staat onder andere .3ds

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/13, 08:04:22 »
Al de formaten die ik genoemd heb, kan je exporteren vanuit blender (soms moet je wel extra plug-ins installeren, maar ja). En zoals ik al zei in m'n postje, ik heb gehoord dat, om het wat dyfemistischer uit de drukken, de export voor 3ds van blender nogal brakke is.

- sey
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Azalin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/13, 09:23:43 »
Mja, als je Blender wil gebruiken maar bijvoorbeeld 3ds niet kan exporteren omdat het nogal brak is, dan is de vraag of je Blender wel moet blijven gebruiken. Maar je kan wel 3ds objcten gebruiken, waarom geen blender objecten zelf dan? Dat zou toch veel handiger en makkelijker zijn? Of kan de ontwikkel omgeving waar je mee werkt dat wellicht niet aan?
Alias Wavefront (OBJ) moet blender volgens mij ook kunnen exporteren ... die export zal toch niet brak zijn? Hoop ik voor je ...

« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/13, 17:04:31 »
Citaat van: Azalin
Mja, als je Blender wil gebruiken maar bijvoorbeeld 3ds niet kan exporteren omdat het nogal brak is, dan is de vraag of je Blender wel moet blijven gebruiken. Maar je kan wel 3ds objcten gebruiken, waarom geen blender objecten zelf dan? Dat zou toch veel handiger en makkelijker zijn? Of kan de ontwikkel omgeving waar je mee werkt dat wellicht niet aan?
Alias Wavefront (OBJ) moet blender volgens mij ook kunnen exporteren ... die export zal toch niet brak zijn? Hoop ik voor je ...
OBJ is helaas niet geanimeerd, en de import werkt ook niet zo goed (textures werken maar half), en je hebt er altijd 2 bestanden bij (.obj en .mtl), gevolg is dat ik dat waarschijnlijk ga tar.gz'en (plaatsbeperking, en het staat netter) en ik dus de converter met Virtual Directories moet leren werken...
De .blend objecten worden inderdaad niet ondersteund door de engine die ik gebruik, naar het schijnt is het blender formaat vrij complex en er zijn al pogingen geweest om een tussenformaat te definiëren, want er zijn veel mensen die blender willen gebruiken en een tussenformaat maken en de exporter en importers schrijven zou gemakkelijker zijn als een importer voor blender te schrijven...

Het alternatief voor blender is 3ds Max. Ik heb een CD van 3ds Max 8, de legaliteit daarvan laat ik geheel in het midden *ahem*. Het werkt niet onder Wine, het werkt ook niet onder VMware... Trek je conclusies
Niet onder wine   | -> XP installeren -> moet partitie vrijmaken -> maximum aan partities bereikt +
Niet onder VMware |                    heb alleen Ubuntu-partitie <- moet partitie verwijderen <- +

Complete gevolgtrekking:
3ds max ipv blender -> Ubuntu verwijderen
Niet bepaald iets waar ik voor sta te springen om te doen...
LibSylph
SeySayux.net