Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fotoviewer met horizoncorrectie?  (gelezen 1464 keer)

Fotoviewer met horizoncorrectie?
« Gepost op: 2008/04/28, 12:52:40 »
Ik wil de computer van mijn moeder op Xubuntu laten draaien. Wat ik echter nog mis is een fotoviewer waarmee je op eenvoudige wijze een scheve horizon van een foto kan aanpassen. In windows gebruikt ze daar een sharewareprogje voor. Ik heb voor Ubuntu nog geen vervanger kunnen vinden die eenvoudig is.
Iemand een tip?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/28, 13:24:26 »
picasa, digikam, gthumb.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 14:43:32 »
Hallo Siegie,
bedankt voor de tips!
Digikam dat is wat te ingewikkeld voor mijn moeder, en er moeten enorm veel pakketten geïnstalleerd worden in Xubuntu. In gthumb kon ik de optie om een foto een aantal graden te roteren niet vinden, wel 90 graden e.d. Mocht ik die optie over het hoofd gezien hebben hoor ik dat graag, want het is verder een heel prettig en klein programma. Picasa doet het helemaal! Maar het duurt wel lang om op te starten. Als er geen kleiner alternatief is, voldoet het in ieder geval.

Offline nor

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 17:25:42 »
Gimp??? Afbeelding open => SHIFT + R => stel de waarde in.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 18:23:53 »
Een fotoviewer die je toe laat ad hoc de horizon te corrigeren? En volgende keer moet je het dan opnieuw doen? Dergelijke correcties lijken mij eerder iets voor een beeldbewerkingsprogramma zoals de Gimp. De rotate tool is inderdaad excellent voor die job. Zet eens "Preview" op Grid. "direction" op "corrective". Draai nu je rooster tot het evenwijdig is met de horizon. Rotate en ... klaar! Je horizon is gegarandeerd kaarsrecht zonder gissen of missen.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 18:47:35 »
Ik heb het inmiddels opgegeven... Die laptop van mijn moeder lust geen ubuntu. Ik weet dat de intel_rng module er de oorzaak van is dat deze bij het opstarten ongeveer de helft van de keren crashed. Als het systeem eenmaal is geïnstalleerd, dan  is dat geen probleem meer, want dan kan ik die module blacklisten. Maar ook na het opstarten bij het installeren crashed de laptop regelmatig, ook als hij al langs die intel_rng module laden heen is. Ik heb het nu vier keer geprobeerd. Éénmaal was hij bijna klaar.. twee keer crashedte hij redelijk snel na het partitioneren. Dit was de vorige keer bij feisty ook het probleem, toen lukte het op een gegeven moment wel een keer. Maar ja, toen wist ik niet dat intel_rng module oorzaak was van vastlopers tijdens het opstarten. Dus die installatie heb ik op een gegeven moment er min of meer afgeknikkerd. Nu heb ik dus geen zin om het tien keer te gaan proberen.. Als Ubuntu niet wil, XP is zo slecht nog niet. Alternate cd had ik met feisty ook al geprobeerd, maar biedt geen soelaas.